Siemens simatic s5-100u cpu103 ziet sensor niet

Hallo,

Ik heb een glasslijpmachine met een simatic s5-100 cpu103 PLC. Op deze PLC zit een soort encoder aangesloten (deze telt het toerental van een transportband) en een fotocel sensor (deze detecteert het glas) ik heb de machine pas deels gereviseerd (enkel het mechanische gedeelte) en daarom heeft de machine een tijd zonder stroom gestaan (ik heb ook de batterij vervangen zonder stroom terwijl dit eigenlijk met stroom moet, de PLC gaf een stop signaal maar na een reset brande er weer een groen lampje) het probleem is alleen dat de sensor het niet doet, het lampje op de PLC brand niet meer en als ik goed gemeten heb staat er ook geen stroom op de sensor. De sensor was een Turck/Banner qs18vp6d en deze heb ik vervangen voor een
Omron E3FA2026B (dacht eerst dat het in de sensor zat) maar dit heeft geen effect, de encoder/toerenteller doet het wel gewoon. Wat zou dit kunnen zijn?

als de s5 de instelling kwijt is hoe de sensor uit te lezen, dan zal het niet veel doen lijkt me. zorg dus eerst maar dat je voeding op die sensor hebt, werkt het dan nog niet, check input op de s5 en erna pas komt evt programmering die mank is aan bod..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het programma haalt hij na een reset toch weer uit de eeprom? Ik heb er verder geen verstand van dus hoe zorg ik voor voeding naar de sensor?

waar de oude sensor de voeding had op bruin en blauw, wrs 24VDC zou de nieuwe dat nu ook moeten hebben. de oude sensor schakelde de plus naar de uitgang, wrs de zwarte draad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Begin zoals testman al zegt met te testen of de ingang überhaupt binnenkomt.

Blijf in elk geval van de copy schakelaar bij de EPROM af, dit ten eerste.

Het kan met sommige CPU's voorkomen dat de EPROM toch niet goed inleest na een dergelijke actie met de batterij, in de S5 programmeer software kun je hem dan handmatig "urloschen" en inladen. Al kan dit met een klein trucje ook zonder de software.

mel

Golden Member

Als het al niet te laat is voor het programma...Een EEPROM is gewist voor je het door heb...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 17 april 2022 10:10:33 schreef mel:
Als het al niet te laat is voor het programma...Een EEPROM is gewist voor je het door heb...

Precies. Om de een of andere reden is van alle handelingen die je met de knopjes kunt uitvoeren die om een (leeg) RAM geheugen in die EEPROM te schieten de meest uitgevoerde. Gouden handel, dat wel :-)

dus:
Voor je met die knopjes gaat lopen hannesen eerst de EEPROM er uit trekken!

Als het ledje bij de ingang niet wil branden ben je uiteraard kansloos. Dan ziet de PLC ook niks. Om te beginnen moet het wel een PNP sensor zijn. Die Omron is PNP dus dat moet goed zijn.
Je busmodule kan stuk zijn, en je ingangskaart ook. Zet hem eens op een andere ingang voor een test.

Dan is er nog een probleem: de programmabouwstenen worden uiteraard wel weer uit de EEPROM gelepelt, maar eventueel aangepaste waardes in databouwstenen niet. Daar kan dus best een probleem ontstaan zijn.

Wat is de locatie van die machine? Als het om de hoek is wil ik er best de laptop aanhangen om even te kijken wat er loos is.

Op 17 april 2022 08:07:10 schreef Dominic:...dan handmatig "urloschen" en inladen. Al kan dit met een klein trucje ook zonder de software.

Nope, dat werkt dus zeker niet altijd. Ik heb al wat kilometers gemaakt omdat het handmatig niet werkte. En zelfs met de software moet het vaak twee keer.

Op 16 april 2022 21:28:23 schreef testman:
als de s5 de instelling kwijt is hoe de sensor uit te lezen, dan zal het niet veel doen lijkt me.

Aan een digitale ingang valt niks in te stellen, het ledje op de ingang brand wel of het brand niet. Ook zonder software.

mel

Golden Member

Meet even op de ingangsklemmen,dan weet je het zeker.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De machine staat in Laren Gelderland. Het copy knopje ben ik van af gebleven, heeft enkel voor de reset op stop gestaan en daarna weer op run.

GJ_

Moderator

Okay, dat is goed dus.

Eerst controleren of er wel 24Vdc te meten is tussen de uitgang van de sensor en de 0V en of die "wat doet" als ie wel/niet wat ziet.

Dan moeten we uitvinden waarom de LED van de ingang niet wil branden. Zolang dat niet gebeurt is iedere andere aktie overbodig.
De ingang kan stuk zijn (hoewel dat eigenlijk vrijwel nooit voorkomt) dus zet die draad eens op een andere ingang.

Zaken als Urlöschen en programma laden vanuit Eeprom komt later. Dat is nu voorlopig nog niet aan de orde.

Helaas is Laren me iets te ver om ff gratis heen en weer te rijden.

Je kan ook gewoon met 24v op de ingang een puls geven dan weet je snel genoeg of het signaal verwerkt wordt en de ingang nog werkt.

Op 17 april 2022 11:58:28 schreef GJ_:
Okay, dat is goed dus.

Eerst controleren of er wel 24Vdc te meten is tussen de uitgang van de sensor en de 0V en of die "wat doet" als ie wel/niet wat ziet.

Dan moeten we uitvinden waarom de LED van de ingang niet wil branden. Zolang dat niet gebeurt is iedere andere aktie overbodig.
De ingang kan stuk zijn (hoewel dat eigenlijk vrijwel nooit voorkomt) dus zet die draad eens op een andere ingang.

.

ingang op een PLC stuk heb ik anders al vaak zat gezien, net als uitgang stuk. miss dat de S5 er weinig last van heeft dan. pas nog een gebouwbesturing met een moeller plc gehad waar al meerdere ingangen van dood waren. t moest goedkoop weer werken, dus maar wat pulsrelais erbij gebouwd om t licht weer aan de gang te krijgen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Een kapotte PLC ingang is heel bijzonder, ook bij Moeller. Dan is er toch echt wat anders aan de hand. Zeker als er meerdere stuk zijn, dat is normaal gewoon onmogelijk.

mel

Golden Member

Al zou de ingang stuk zijn, zal het LEDje wel moeten branden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 17 april 2022 13:27:09 schreef GJ_:
Een kapotte PLC ingang is heel bijzonder, ook bij Moeller. Dan is er toch echt wat anders aan de hand. Zeker als er meerdere stuk zijn, dat is normaal gewoon onmogelijk.

Bijna onmogelijk ... maar het komt voor.

Ik heb wat problemen gehad met DI kaarten voor de 100U-tjes. En mag het ook een keer, die betreffende doos was in bedrijf sinds 1986. In een kast buiten!

Unis kan ze nog steeds prima leveren overigens, voor de prijs hebben we hele PLC en IO preventief vervangen door nieuw (oud) materiaal.
Een echte upgrade was natuurlijk mooier
De dagen van dat ding zijn toch al geteld ... maar hij mot nog effe ;)

Maarreh ja, als het ingangsledje niet opkomt dan moet je het niet in de software zoeken.

GJ_

Moderator

Sporadisch. Ik heb nog stapels van die kaarten liggen, ik heb ze vrijwel nooit nodig.
Wat na lange tijd stilstand vaker stuk gaat zijn de busmodules, waar die kaarten twee aan twee in steken. Maar met een defecte busmodule (of zonder) gaat de processor niet in run, dus dat is in ieder geval niet aan de hand.

En inderdaad: in de software hoeven we het voorlopig niet te zoeken.

Ik heb de sensor even aangesloten op de aansluiting naast de aansluiting van de sensor (aansluiting van de sensor is met dat rode streepje en de zwarte draad in de naaste aansluiting is waar de sensor nu op zit) en de sensor werkt gewoon. Wat zou het kunnen zijn? Ik heb hier echt geen verstand van dus zie door de bomen het bos niet meer (misschien van het stap budget toch maar eens een PLC cursus doen want het is wel interesant)

GJ_

Moderator

Je hebt hem nu kennelijk bij klem 1 er bij gezet. Dat moet je niet doen. Zet hem eens op klem 6, die lijkt me leeg te zijn.

Op klem 6 doet hij het niet en daar staat ook geen spanning op.

mel

Golden Member

De ingangskaarten zelf hebben ook voedingsspanning nodig,welke klem staat op de modules.
.Is die sensor 2 op 3 dradig?]
Wat je kan proberen, neem een draadje en verbind klem 1(de plus van de voeding)eens door met een ingangsklem,dam moet het betreffende ledje gaan branden,dan is die ingang goed.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 17 april 2022 17:37:44 schreef Jonas2000:
Op klem 6 doet hij het niet en daar staat ook geen spanning op.

Die spanning moet er van de sensor komen.Het is een INgang..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De sensor heeft 4 draden (zwart, bruin, blauw en roze) zwart zit op de PLC en blauw en roze op de nul, bruin is niet aangesloten (2 jaar geleden heb ik de sensor ook vervangen en toen heeft de verkoper van Turck uitgelegd dat het zo moet en dat heeft 2 jaar gewerkt (de Turck sensor waarvan ik dacht dat die kapot was blijkt ook nog te werken)

Ik ben een heel stuk verder. Als ik klem 1 (waar 25v op staat) doorverbind met de klem van de sensor gaat het lampje op de PLC branden en als ik de sensor weer aansluit zoals het was (zwart op de plc en blauwe en roze op de nul) en ik zet 25v op de bruine draad van de sensor dan gaat op de PLC het lampje branden (en als ik mn hand voor de sensor houd gaat het lampje uit dus dat is goed) waarom de originele sensor het niet meer deed weet ik nog niet maar denk ergens een los contactje wat ik nog op moet sporen.

GJ_

Moderator

Bruin, zwart blauw en rose is een rare kabel, zelfs voor Banner. Die rose zou wit moeten zijn.

Normaal moet bruin op de plus, blauw op de min en zwart op de PLC ingang.
Beide sensoren hebben echt een 24V nodig. Zonder die 24V kan het ook nooit gewerkt hebben. Gewoon onmogelijk.
Die 24V zou je van klem 1 kunnen nemen, de min van klem 2.

De banner heeft inderdaad wit maar de eaton heeft roze. Het gekke is is dat bij de banner de bruine nooit is aangesloten (als ik het me goed herrinner) en toch heeft het gewerkt