Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Zit er ook een tinzuiger bij? Dan kan je hem gebruiken om het gat door te prikken als hij verstopt raakt.

PE2BAS
Arco

Special Member

Lijkt inderdaad bedoeld om een QFP of SOIC 'op te tillen' zodra de soldeer gesmolten is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt, dat moet inderdaad wel iets zijn om ic's op te tillen...
Om de gaatjes van de tinzuiger open te maken zitten er weer andere vernuftige staafjes bij :-)

fatbeard

Honourable Member

Wat is dit?
Mijn lijsten weten het ff niet...

Pin 1 is verbonden met pin 6, en pin 2 met pin 5. Die laatste twee zijn nergens anders mee verbonden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Dat zou best wel eens kunnen, klopt met de verdere onderdelen en print filosofie.

Ik ga ze bewaren...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lucky Luke

Golden Member

Op 20 april 2022 00:19:02 schreef Sine:
[...]

Dat kon wel een PT1000 element zijn, heb je ze al eens ohms gemeten?

Bingo! Net boven de 1000 Ohm en stijgend bij verwarming.

Daarmee zijn dus al mijn ‘mysterieuze’ onderdelen bekend. Rest mij hooguit nog een oscillatortje te bouwen om de kristalfrequentie te achterhalen. (En me af te vragen waarom het doorzichtig is)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Als je moeder bij kerst "het kristal" op tafel zet. Kan je dan daar doorheen kijken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dave013

Golden Member

Heel het internet afgestruind maar kom niks zinnigs tegen…
Zijn van die rechthoekige torren

E U7,
C 38
NPN hFE=282 Uf =722mV

04
Me
Nchan Mosfet I=3.3mA @Vg 2.3v

F-H
C7S

NPN hFE=413 Uf=701mV

DA, DB
C06

NPN hFE=144 Uf=742mV

De eerste is in ieder geval een DDR transistor.
C38 = 2SC238 SC238
https://hjs.lima-city.de/DDR/

De andere drie kun je in vergelijkingstabellen van DDR componenten waarschijnlijk ook wel terugvinden.

Dave013

Golden Member

Ow ok… dan ga ik daar eens zoeken

Dank je wel

Dave013

Golden Member

Ik heb ze gevonden, niet alles stond in de lijst, maar ik wist ook niet wat voor package het was bleek dus miniplast te zijn… maar via miniplast had ik via google nog wat dingen gevonden om de lijst compleet te maken, bedankt voor de tip nog

Maar dit zijn ze
C38 = SC238
04 ME = SM104
C06 = SC206
C7S = SC207

maartenbakker

Golden Member

Er hoort géén 2 voor, dat zal wel een typefoutje van Boet zijn. Waar wij de B gebruikten voor siliciumachtige halfgeleiders, gebruikten de Oost-Duitsers er de S voor. Japanners hadden een compleet ander systeem, daar zou een (veel oudere) transistor inderdaad 2SC238 hebben kunnen heten, maar dat is hier dus niet van toepassing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dave013

Golden Member

Maar ze hebben beide wel de zelfde specificaties…
Ik zet er vaak ook 2 voor hoor, zelfde als bijv. met philips bij de c en f (bc bf)series
Bij mij is alles op alfabetische volgorde en sommige serie nummers zijn soms zo ingekort dat het anders een bende wordt.

maartenbakker

Golden Member

Ze hebben dezelfde specificaties als de Oost-Duitse SC238, SC206 en SC207 omdat dat waarschijnlijk de juiste typenummers zijn.

De Japanse 2SC238, 2SC206 en 2SC207 zijn compleet andere transistoren, als ze bestaan. Wel NPN maar waarschijnlijk germanium en in metalen huisjes.

Net zoals een Philips waar C32725 op staat, geen 2SC32725 is (die bestaat niet) maar een BC327-25 en een C548C geen 2SC548 is (verschil is ook te zien aan de behuizing, Philips torren zitten in een SOT-54 huisje dat een duidelijk te onderscheiden variant is van de TO-92 standaard).

Ik maakte die opmerking omdat als je er een 2 voorzet die er niet hoort te staan, je je later een ongeluk zoekt dus dat je de mogelijke typefout van Boet beter niet kunt overnemen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 1 mei 2022 21:46:08 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dave013

Golden Member

Je hebt gelijk ja… had te snel gekeken, maar ik had ff op https://alltransistors.com/ gekeken en daar stond ie als 2sc238 maar als ik naar beneden scroll is het ook een sot-23 versie en de cross reference: 2sc2383 of ksc2383 maar dat is een totaal andere tor haha
En dat van die germaniums zou misschien ook nog wel kunnen ja.. die hebben voornamelijk niet meer als 3 cijfers erachter…
bc238 zou nog gepaster zijn!
Tis toch echt sc238

maartenbakker

Golden Member

Ze hebben hem mogelijk SC238 genoemd omdat het een vervanger is voor de BC238. De DDR nummering liep soms gelijk op en soms niet.

Ik heb m'n databoek teruggevonden en voor de grap eens gekeken wat die 2SC types waren. Niet eens germanium, maar wel HF-torren waarbij de 2SC206 en 2SC207 in een metalen huisje zitten en de 2SC238 in een TO-92.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 mei 2022 19:43:38 schreef maartenbakker:
Er hoort géén 2 voor, dat zal wel een typefoutje van Boet zijn.

Dankjewel, ik heb het aangepast. Inderdaad een typefoutje uit automatisme bij Japanse torren (C945 = 2SC945).

Alex P

Golden Member

Gewoon uit nieuwsgierigheid: dit ding komt uit een laserprinter. Het buitenste glazen buisje is 7,2 mm lang. Multimeter en LCRmeter "zien" een open verbinding. Enig idee wat dit is?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

En hier staat wat de kleurencode betekent http://brightking.yageo.com/gdbzjy201608037528/uploadfiles/file/SPG/20…
edit: Alhoewel, bij deze staan de drie ringen op gelijke afstand van elkaar.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 4 mei 2022 18:45:21 (22%)

Dave013

Golden Member

Ik had deze dingen, maar weet totaal niet de functie ervan?
Heb ze al heel lang, en weet niet eens meer hoe ik eraan ben gekomen haha

RAAF12

Golden Member

Dat zijn ook spark gaps. Die dienen om de schade te beperken als er door een fout een te hoge spanning staat. Ze zaten ook in beeldbuis TV's, later zaten er geprinte vonkbruggen in, dat was goedkoper.

Dave013

Golden Member

Haha grappig ja zat er wel aan te denken toen ik die vorige post zag…
Maar dit zijn dus een soort van voorlopers ervan, zonder glazen behuizing..
Ow wist niet dat dat ook via de print gedaan werd..
Weer wat geleerd! ?

Ook een vraag van mij:

Ik heb een componentje (kan helaas geen scherpe foto maken) met een tssop8 behuizing. Het is van Analog Devices en heeft rechts van het logo markering 'A' met daar onder '1V'. Meer staat er niet op. Ik kom via de bekende sites niet op een antwoord, maar ik zie het wel vaker in apparaten voorbij komen. Het zit bij mij in een lasfohn. Iemand een idee?

Dit topic is gesloten