Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Post hier al je vragen over vreemde en onbekende onderdelen.

Voor de goede orde: Maak er geen zoekplaatje of quiz van, een duidelijke foto zegt vaak meer dan 1000 woorden.

Vorige delen :
1,2,3,4,5,6,7,8

ben momenteel aan de slag om een SH digitale ontsteking te repareren.
een onderdeel kan ik niet thuisbrengen, weet iemand dat wel

merktekens regel-1: ? 250F
merkttekensregel-2: KWLZ

zit gesoldeerd tussen de source (FET) en aarde
gr A

Dat is een polymeer fuse, waarschijnlijk 250 mA of 2.5A.
Ik denk van Raychem aan het logo te zien, effe zoeken...

-edit- Nee littlefuse dus. SMD250F-2 2.5A (Raychem heeft ze ook)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Dat is een polyfuse, geen idee welke waarde ...

-edit-

Afgaande op google, 2,5A

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 december 2020 15:00:12 (29%)

duidelijk, dank voor de snelle antwoorden.
het is dus een maximaal stroom beveiliging, waarschijnlijk om te voorkomen dat de FET zich eraf soldeert

bij een defecte bougie kan de FET continue aangestuurd worden met alle gevolgen van dien.

pietplof

Golden Member

Uit een analytisch ( medisch, fysisch ? ) apparaat ( neen Tidak, geen Grass) kwamen stapels goed bruikbare onderdelen maar ook een ic(?) met op de rug de tekst: OEI. 5902.
Ik heb geen schema.
Zoeken op internet levert, althans voor mij, geen enkel resultaat.

Aangezien er op dit forum heeeel veel collegae rondbanjeren waarvoor omgang met ic's dagelijkse kost is heb ik mijn hoop op hen gevestigd.
Zie de foto.

festina lente
Sine

Moderator

Oei! Da's een moeilijke... :+

Is het wel een IC ? Het ding lijkt dikker dan je van een gemiddelde dip verpakking verwacht.

Door de hoogte van de behuizing zou ik in eerste instantie denken aan ethernet magnetics.
Meer context, bijvoorbeeld een foto van de print waar dat ding af komt, zou kunnen helpen...

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op vrijdag 1 januari 2021 14:19:49 (35%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Thevel

Golden Member

Het ding lijkt dikker dan je van een gemiddelde dip verpakking verwacht

Misschien een weerstands-netwerk, dat zal je kunnen meten.

eSe

Honourable Member

Reed relais?
Alhoewel, zoveel pootjes...

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Quad optocoupler?

OEI staat o.a. voor: Omron Electronics Incorporated
https://www.acronymfinder.com/Omron-Electronics%2C-Inc.-(various-locat…

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 1 januari 2021 14:59:10 (38%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Sine; het is toch niet in je ( wellicht nog benevelde) hoofd opgekomen dat ik altijd simpele vragen stel.
Het lichaam is 5 mm dik en herbergt misschien iets anders dan de ,,normale" inhoud.

MNM; dat zou ik graag doen maar de bewuste print is al lang geleden afgevoerd naar mijn leverancier van de meest exotische apparatuur ( de oudijzerboer).
Ik heb al wat eenvoudige metingen uitgevoerd en tussen de diverse pinnen alleen weerstandwaarden gemeten.
Geen inducties. Ook het in de buurt bewegen van een sterke magneet had geen invloed.

festina lente
RAAF12

Golden Member

@piet kan het de opzoekers wel vergemakkelijken om ook de PCB met omringende componenten te fotograferen. Als oudgediende zult u de mores van het CO forum kunnen spellen. Zoeken op merk, modelnummer en DIL16 geeft helaas geen bruikbare info. Wat overblijft is de zoekers te helpen met meer informatie.
Overigens vind ik het vrij grof en beledigend om te insinueren dat @Sine min of meer laveloos voor de computer zit. Maar dat laatste is geheel off topic, maar ik moet het toch even melden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 1 januari 2021 18:21:26 (23%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Geinig, in die link van Jeronimooo was het zonder L.
Excuses, dan heb ik niks gezegd...

RAAF12

Golden Member

De firma deed zowel analoog/digitale optica https://www.photonicsonline.com/doc/optical-electronics-inc-oei-0001
Maar dat brengt ons niet verder betreft de werking van het 16 pins blokje...

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
pietplof

Golden Member

Raaf; er is een aanzienlijk verschil tussen de door jou genoemde laveloosheid en de door mij aangegeven ,,beneveld" en dan ook nog vergezeld van: ,, wellicht". EN de avond voor zijn reactie was uiteindelijk oudejaarsavond.
Met beide verschijnselen heb ik ervaring met dien verstande dat laveloosheid slechts één maal van toepassing was en beneveld enkele malen.
Een verjaardag van ( wijlen) mijn beste vriend waarbij er meerdere glazen pure wodka werd ingenomen eindigde in een kater van 7 kg.
Daarop heb ik mij voorgenomen dat mij dat nooit en nooit meer zal overkomen en zo is het nog steeds.
Beneveld ben je als je het laatste glaasje net niet meer had moeten nemen terwijl de volgende ochtend geen kater voor je bed ligt maar wel war dufjes aan het ontbijt verschijnt.
Tenslotte zou ik collega Sine absoluut niet willen qualificeren als een notoire innemer, waarom?
Dat was wel heel erg off topic dus terug naar het vermeende ic

De beide sites die collegae Jeronimooo en Arco heb ik, zo nauwkeurig mogelijk, bekeken maar geen enkele verwijzing gevonden naar bedoeld voorwerp.

Vanzelfsprekend weet ik wat de collegae graag willen zien/ weten om een vraag dan wel probleem te lijf te gaan. Maar zoals aangegeven heb ik het ding van een print gevist en dat alleen bewaard.

Inmiddels heb ik wat metingen verricht aan de eerste 8 pootjes en ik meet vooral weerstandwaarden die variëren van 700 Ohm tot 390 kOhm . Tussen enkele pootjes meet ik een capaciteit van 2 à 3 pF. Als ik meet tussen pen 1 en pen 4 zegt de unimeter 700 Ohm en meet ik tussen 4 en 1 ook 700 Ohm. Ik denk dat er geen halfgeleiders in zitten maar hoogstens een stel weerstanden.

festina lente

Dat je weerstand meet sluit niet uit dat het een halfgeleider is. Ik heb een tijdje terug uit arren moede ook aan een chipje zitten meten en ook waardes gezien van paarhonderd-K en van "tientallen K" . Jou chipje blijkt ook lager te hebben.

1 van de links is naar het patent-en-trademark office. Ze hebben het logo als een trademark gedeponeerd. Maar er staat bij dat hij verlopen is: kennelijk is het bedrijf op de fles. Tja. Dan zal je geen website van ze meer kunnen vinden inderdaad.

En het lijkt me stug dat de officiele instantie "USPTO" de naam van het bedrijf verkeerd spelt. Dat KAN eigenlijk niet. Dus ofwel ze hebben iets gedaan met een doorstart onder een zeer gelijkende naam of er is iets anders raars aan de hand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kijk eens goed naar de epoxy op de onderkant en bovenkant? Zijn die hetzelfde? Het kan ook dat ze op een IC hun eigen tekst gezet hebben. Anders zijn ze naar een assembly-house gegaan en hebben hun eigen chip in een package laten zetten (ook een beetje mijn wereld).

Wat me opvalt is dat er 5902 op staat, lijkt me 2002 week 59. Anders is het een eigen serienummer maar dan mis ik de date code en is het nooit een IC voor de handel geweest.

Of staat op de onderkant tekst?

Meestal staat het jaar eerst hoor, dus dan is het 1959, week 2! :+

Ja dat was een grap. Opgezocht: het princiepe "chip" is uitgevonden 1959, week 2. 14 januari of zo.
edit: aargh: Ik had m'n post willen editen, maar weer eens de verkeede knop te pakken.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 3 januari 2021 11:02:29 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten