Studio recorder EAB

het verheugd mij zoveel reacties te zien op dit item.
De suggestie dat dit een Hobby project of omgebouwde Telefunken betreft kan ik mij niet voorstellen.
Om een dergelijke machine te produceren moet er een zeer serieus bedrijf achter hebben gestaan.
Met de precieze waarmee de mechanische componenten zijn gemaakt, de wijze hoe het geheel is samengevoegd duid dit op zeer professionele aanpak.
De opbouw is zeer doordacht en extreem netjes afgewerkt.
Dat doe je niet in een achterkamertje.
hiervoor heb je meerdere machines en technieken voor nodig.

bprosman

Golden Member

Kabelboompje binden heb ik ook nog zo geleerd :+ Stuk mooier dan die lelijke tie-raps

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Op 10 mei 2022 23:53:14 schreef Hoopy:
het verheugd mij zoveel reacties te zien op dit item.

Het is een mooi stuk werk en jammer dat ie nog niet goed werkt. Wat me opviel is dat de stereo wiskop maar twee draden heeft aangesloten. Één kanaal wissen kan niet. Dat werd wel op andere merken recorders gedaan om bijv. multi-track mono opnames mogelijk te maken.

maartenbakker

Golden Member

Op 10 mei 2022 20:49:40 schreef Hoopy:
De nummers op de groene miniatuurrelais (PTT??) zijn:
3522 247
69480
330/A1 6942

Dat nummer hoort in elk geval bij Philips Telecommunicatie Industrie. Dus of de fabrikant heeft kans gezien om een standaard telecomrelais direct te bestellen bij Philips, of hij heeft gewoon de 'dump' bezocht. Er zat er zelfs een rechtstreeks van Philips in de PTI vestiging in Hilversum, waar overgebleven onderdelen konden worden gekocht.

De datumcode 6942 verwijst naar week 42 van 1969.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
harry64

Golden Member

Op 11 mei 2022 02:36:30 schreef maartenbakker:
[...]
Dat nummer hoort in elk geval bij Philips Telecommunicatie Industrie. Dus of de fabrikant heeft kans gezien om een standaard telecomrelais direct te bestellen bij Philips, of hij heeft gewoon de 'dump' bezocht. Er zat er zelfs een van Philips in de PTI vestiging in Hilversum, waar overgebleven onderdelen konden worden gekocht.

De datumcode 6942 verwijst naar week 42 van 1969.

Er was soms ook meetapparatuur, voedingen e.d. voor weinig. Maar ook alu plaat, dubbel en enkel zijdig print e.d.

Beste aankoop daar: 5 kilo diverse BLY's zonder moertje voor 5 gulden. :P

Arco

Special Member

Ik heb er toen ook nog aardig wat gekocht in de personeelswinkel op de Maanweg in Denhaag... ;)
(losse relais en oude centraleprinten. Voor een tientje had je al aardig wat...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Zaten daar ook van die knorrige oude mannetjes achter een bureautje waar je moest betalen? Ik had altijd de indruk dat ze het in Hilversum maar niks vonden dat ze daar moesten zijn van 19 tot 21 uur. :P

Arco

Special Member

Klopt... ;)
Op de Maanweg kon je in je middagpauze of soms direct na werktijd terecht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
paaltje73

Golden Member

Dat was op de Regulusweg, onder het Philips ontspannings gebouw.
Na de marinierstijd werkte ik bij Siemens 50 meter verderop.
Ging bijna dagelijks even kijken. Mijn auto stond meestal aan de overkant. Mooie tijden. Het is voorbij. De Binckhorst is verbouwd.
Paaltje

Op 11 mei 2022 00:38:08 schreef RAAF12:
[...]

Het is een mooi stuk werk en jammer dat ie nog niet goed werkt. Wat me opviel is dat de stereo wiskop maar twee draden heeft aangesloten. Één kanaal wissen kan niet. Dat werd wel op andere merken recorders gedaan om bijv. multi-track mono opnames mogelijk te maken.

Volgens mij kon je op veel prof recorders niet apart 1 kanaal opnemen, of wissen. Zoals de M15 van Telefunken waar de omroep vol mee stond.

die typische bouw met cylinderkop messing schroeven was wel philips, ook zaten er dan altijd een stel ijzeren schroeven bij die een geel achtige kop hadden. de pope draad met 2 kleuren was ook een bekende, echter die groene sokjes dan weer niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat het wissen betreft, dat hangt helemaal af van het doel van de recorder. Op een tweesporen stereorecorder waarbij je de band niet omkeert als ie is afgelopen, heeft het geen zin om maar één kanaal te wissen.

Voor thuisrecorders waarbij er omgeschakeld kan worden naar mono was dat wel gebruikelijk. Ook bij sommige recorders die voor 'thuismuzikanten' een bounce/pingpong/overdub functie hadden, kon het.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Op 11 mei 2022 21:56:21 schreef testman:
die typische bouw met cylinderkop messing schroeven was wel philips, ook zaten er dan altijd een stel ijzeren schroeven bij die een geel achtige kop hadden. de pope draad met 2 kleuren was ook een bekende, echter die groene sokjes dan weer niet.

De bouwer van het geheel was schijnbaar telefoonmonteur gezien de telecom reedrelais en ook de groene sokjes zijn standaard items voor lassen van draden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Op 11 mei 2022 22:07:06 schreef Ledlover:
Wat het wissen betreft, dat hangt helemaal af van het doel van de recorder. Op een tweesporen stereorecorder waarbij je de band niet omkeert als ie is afgelopen, heeft het geen zin om maar één kanaal te wissen.

Voor thuisrecorders waarbij er omgeschakeld kan worden naar mono was dat wel gebruikelijk. Ook bij sommige recorders die voor 'thuismuzikanten' een bounce/pingpong/overdub functie hadden, kon het.

Je had ook nog 'volspoor'. In zowel mono als stereo. Die konden sowieso niet omgekeerd worden. Nou ja, sommige mono volspoor dan weer wel. Dat waren meestal 'portable' reportage machines. En 15 kg was toen voor portable heel gewoon.

Arco

Special Member

De N4520 van Philips weegt 28kg, en daar zit ook een (inklapbaar) handvat op (voor de masochisten onder ons... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 12 mei 2022 01:39:02 schreef Arco:
De N4520 van Philips weegt 28kg, en daar zit ook een (inklapbaar) handvat op (voor de masochisten onder ons... ;) )

De Revox A77 weegt ook 19 kg.. En er zit ook een handvat aan :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..