Stoomstrijkijzer Philips 8300 Series

Evarist

Golden Member

Ik probeer voor een vriendin dit strijkijzer te herstellen, maar heb geen idee wat defect zou kunnen zijn.
Je schakelt het strijkijzer in met de 'P' knop. Maar dat gaat snel weer uit. Het strijkijzer warmt niet op en er komt geen stoom.
Wat kan het probleem zijn?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Wat is het exacte typenummer van het toestel?

Groeten, Ron.

Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Mkt nakijken.

Kun je hem onmiddelijk weer aandoen met P?
Brandt er wat anders ook?

Los vh uitvallen: de relais gaan ook regelmatig stuk dus als je de aanknop gefixt hebt en hij blijkt nog niet te werken dan naar relais kijken.

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 13 mei 2022 12:01:52 (46%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Evarist

Golden Member

Uitgebreider getest.
Het strijkijzer warmt op en het lichtje van de stoom, V knippert. Als er dan stoom is, werkt het normaal. Dan gaat de stroom volledig uit en het ijzer kan niet terug meer opgestart worden.

Bij het drukken van de aan/uitknop licht deze even op en gaat weer uit.

Wat is MKT?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Gele legoblok op de print. Iets richting 0,68 microfarad

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Evarist

Golden Member

Eric, ik vond jouw ander topic.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/151073#highlight=strijkijzer

Er zit een print in met gele C's zoals op de foto's onderaan.
Is het daar ook de dikke?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

De dikste. Uitsolderen en dan met multimeter op capaciteitsstand nameten. Welke waarde staat erop?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Evarist

Golden Member

0.56µF. Ik vind in gans mijn huis mijn capaciteitsmeter niet meer. Maandag naar de elektroboer en direct vervangen.
Mijn gewone multimeter hier heeft geen capaciteitsmeting.

Er staat geen 'tiet' op de condensator. :-)
Vakjargon van TV herstellers.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zaterdag 14 mei 2022 21:37:42 (18%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Rare waarde. ACmA is ook goed. Xc berekenen en vgl. 5680 "ohm". Je zou dus 40mA AC moeten meten. Wel netspanning. Be careful.

Edit. Dus uitsolderen en op net hangen met mA meter tss

Als ik het tegenkom (echt 0,56, mss best foto zetten?) Zet ik er een 0,47 in.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 14 mei 2022 21:43:24 (18%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

Op 14 mei 2022 21:37:40 schreef EricN:
Rare waarde.

0,56µF ofwel 560nF is niks raars aan zit gewoon in de reeks.

dit. Dus uitsolderen en op net hangen met mA meter tss

Liever met 100Ω in serie en dan de spanning over de weerstand meten, zou zo ±4 volt moeten zijn als de Xc 5680Ω is, en dus de capaciteit nog steeds 0,56µF.

Als ik het tegenkom (echt 0,56) Zet ik er een 0,47 in.

Condensatoren in dit soort toepassingen degenereren door tijd en gebruik.
Er meteen al een te lage waarde inzetten is opnieuw uitvallen vervroegen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Idd in de E reeks maar ik bedoel in de praktijk. Daar zie ik dit in witgoed niet passeren. Vandaar mijn argwaan. Er zijn uitzonderingen natuurlijk.

Wat degeneratie betreft. Ik gebruik kwaliteitsspul. Nog nooit 2x iets moeten vervangen. Buiten de motorcondensatoren. Daar vind ik heden niets betrouwbaars in. Allemaal prul wat op de markt verkrijgbaar is. Waarschijnlijk ecologisch verantwoord. Ieder week ecovriendelijk spul verwisselen. Groene logica.

Een te hoge waarde geeft ook defect. Achterliggende zener of ander stabilisator is daar niet op voorzien. Gezien worst case berekening en uitval bij 1/3 vd originele waarde acht ik niet degenererende onderwaarde perfect toepasbaar. Mijn praktijkervaring geeft geen enkele contra indicaties. Het zijn ook altijd dezelde mkts die terugkeren. Gele, grijze... . De blauwe bv gaan zelden stuk. Je ziet ze dan ook in verbeterde modules verschijnen om de grijze te vervangen. Ego... Whirlpool...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 14 mei 2022 22:31:15 schreef vergeten:
[...]
Liever met 100Ω in serie en dan de spanning over de weerstand meten, zou zo ±4 volt moeten zijn als de Xc 5680Ω is, en dus de capaciteit nog steeds 0,56µF.

Leuk om zo te testen, ik zet er meestal zonder er bij na te denken een andere in. Maar als hij gemeten op deze manier nog goed is, dan hoeft er eigenlijk geen nieuwe in natuurlijk.

maartenbakker

Golden Member

De geschiktheid van een foliecondensator wordt niet door de kleur of de fabrikant aangegeven, maar door de datasheet van de betreffende reeks. Als daar niet instaat dat de condensator geschikt is voor serietoepassingen, is de kans ook bij een goed merk alsnog groter dat hij toch weer slijt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 mei 2022 13:14:45 schreef maartenbakker:
De geschiktheid van een foliecondensator wordt niet door de kleur of de fabrikant aangegeven

Nou, als hij na gebruik erg zwart wordt, dan lijkt hij me toch niet goed meer ;-)

Evarist

Golden Member

Ik heb mijn meettoestellen teruggevonden.
De capaciteit meet 171nF. Victory!
Morgen naar de elektroboer.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

Het strijkijzer doet het weer voortreffelijk!
EricN en de rest hartelijk dank.

Nihil est verum, quod non probatur primo.