Navigatieverlichting 12v

Hallo,

Momenteel is het dusdanig geschakeld dat ik 2 schakelaars heb:
1x tbv navigatieverlichting en 1x tbv toplicht.
Ik kan beiden afzonderlijk aan/uit zetten maar ik kan ze niet beiden
tegelijk laten branden.
Iemand enig idee hoe men dit geschakeld kan hebben?

Merendeel zit weggewerkt achter interieur betimmering kan dus
bedrading niet geheel nalopen.

Mvg
Al

Heb ik ook op mijn rolluiken.

1e Wisselschakelaar kiest tussen Omhoog/2e schakelaar.
2e schakelaar is omlaag, aan/uit

Dus als de 1e schakelaar aan staat (omhoog) dan krijgt de 2e schakelaar geen spanning.

mel

Golden Member

Schakelaars gewoon anders bedraden. ieder zn eigen voeding.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Omdat je slechts twee schakelaars hebt: Bedoel je met "toplicht" het 360 graden rondschijnende licht?
Dat mag nooit i.c.m. navigatieverlichting gebruikt worden.
Anderen kunnen je dan niet herkennen. Je bent dan een UFO: unidentified floating object.

Een toplicht (dat schijnt naar voren, over 225 graden) is onderdeel van je navigatieverlichting. Een rondschijnend licht (zonder andere lichten) wordt gebruikt bij stilliggen, b.v. onder anker.

Op 27 mei 2022 17:03:13 schreef deKees:
Dus als de 1e schakelaar aan staat (omhoog) dan krijgt de 2e schakelaar geen spanning.

Ik heb even zitten nadenken maar dit werkt idd prima. Als het zo zit, dan zul je zien dat als je de ene aan hebt en de andere bij probeert te schakelen, dat je ofwel: "schakelaar doet niets" ofwel "dan gaat de andere branden" kan observeren.

Maar ik ben het met HenkG eens: de fabrikant zal het wel zo uitgevoerd hebben om jou boetes te besparen: Er zullen wel regels zijn die voorschrijven dat ze niet tegelijk aanmogen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Als een toplicht alleen is bedoeld voor stilliggen dan klopt de schakeling.
Maar ik heb toch wel eens boten gezien met zowel navigatie en een of meer lichten in de mast?Ik ben geen varensgezel, maar ik dacht dat een sleepboot ook zo iets had?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 28 mei 2022 07:09:53 schreef henkg:
Omdat je slechts twee schakelaars hebt: Bedoel je met "toplicht" het 360 graden rondschijnende licht?
Dat mag nooit i.c.m. navigatieverlichting gebruikt worden.

Even de regels opnieuw doorlezen. Deze bewering is onjuist.
En een wit toplicht dat naar voren schijnt over 225 graden ken ik alleen in combinatie met een wit heklicht over 135 graden. Ook rondom wit dus.

Het is wel handig voor TS om even er bij te zetten om wat voor schip het gaat natuurlijk. En het vaargebied.

Lambiek

Special Member

Het ligt ook geheel aan het type schip, niet alleen aan de lengte en de max snelheid van het schip. Een schip onder de 7 meter met een max snelheid van 13 km per uur is bijvoorbeeld een rondom wit schijnent licht voldoende.

Maar het vaar gebied heeft er ook mee te maken.

Dus wat is de lengte en het type schip waar je mee vaart.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Speculeren over de regels heeft m.i. niet zo veel zin. TS moet de hint krijgen: De maker heeft waarschijnlijk geprobeerd om automatisch te zorgen dat jij aan de regels voldoet. Het is makkelijk om het elektrisch zo te maken dat je ze tegelijk aankan, maar voordat je dat doet, dubbelcheck hoe het zit met de regels. Zodra de regels (waar jij bent, voor jou schip) zo zijn dat het niet mag, dan kan je het laten zitten, of er voor kiezen om het toch te veranderen. En zodra het toch verandert is kan je er voor kiezen om je aan de regels te houden of er voor kiezen om die te overtreden. Allemaal keuzes die de TS voor zichzelf moet maken.

Het huiswerk (regels opzoeken) en vooral de keuzes zal ie zelf moeten maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 28 mei 2022 11:39:12 schreef rew:
Het huiswerk (regels opzoeken) en vooral de keuzes zal ie zelf moeten maken.

Precies dat. En als je vaart hoor je de regels te kennen. Je wil niet weten wat er op het water zit tegenwoordig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Ja, dat wil ik dus juist WEL weten.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hoe simpel kan het zijn? Een wisselaar en een aan-uit dus.
Het schakelpaneel is dan wel een beetje verneukeratief; als beide schakelaars "aan" staan is alleen de lamp achter de wisselaar aan. Je moet dus beslist verklikkerlichtjes bij de schakelaars hebben.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zaterdag 28 mei 2022 13:22:18 (15%)

https://www.sailsupply.nl/blog/wp-content/uploads/2017/01/navigatieverlichting-uitleg.jpg

Ik ben zelf blijkbaar ook verkeerd bezig. Ik heb een rondschijnend toplichtje en rood/groen. Maar mijn jacht valt in categorie 1 :D

Mijn toplicht heeft bodemzoekende neigingen!

Van toplicht naar grondspot in één seconde. :D

GJ_

Moderator

Op 28 mei 2022 13:22:08 schreef maus0611:

Ik ben zelf blijkbaar ook verkeerd bezig. Ik heb een rondschijnend toplichtje en rood/groen. Maar mijn jacht valt in categorie 1 :D

Ehhh, waar vaar jij dan? Het vaargebied is namelijk ook nog bepalend. Er zitten verschillen in BPR en RPR qua verlichting.

Op 28 mei 2022 11:54:07 schreef Lambiek: Je wil niet weten wat er op het water zit tegenwoordig.

Tegenwoordig? Ik zie weinig verschil met 40 jaar geleden eigenlijk.

Voor TS maakt het allemaal niet uit, die wil gewoon beide lampen tegelijk aan hebben. En zolang we geen vaargebied weten of wat voor boot het is zijn alle opmerkingen over de regels nutteloos en off-topic.
Laten we ons dus op zijn wens beide lampen te laten branden concentreren.

Op 28 mei 2022 13:22:08 schreef maus0611:
[afbeelding]

Ik ben zelf blijkbaar ook verkeerd bezig. Ik heb een rondschijnend toplichtje en rood/groen. Maar mijn jacht valt in categorie 1 :D

er is nog een catagorie kleiner als 6 meter een top licht 360 graden en navigatielicht ( rood groen ) dezen mag in 1 behuizing zitten

Jinny

Golden Member

Op 28 mei 2022 15:39:23 schreef GJ_:
[...]Ehhh, waar vaar jij dan? Het vaargebied is namelijk ook nog bepalend. Er zitten verschillen in BPR en RPR qua verlichting.[...]
Tegenwoordig? Ik zie weinig verschil met 40 jaar geleden eigenlijk.

Voor TS maakt het allemaal niet uit, die wil gewoon beide lampen tegelijk aan hebben. En zolang we geen vaargebied weten of wat voor boot het is zijn alle opmerkingen over de regels nutteloos en off-topic.
Laten we ons dus op zijn wens beide lampen te laten branden concentreren.

Lijkt mij niet, net als we bij een magnetrontrafo waarschuwen voor potentieel dodelijk gebruik heeft het hier ook wel enig belang dat de TS weet waarmee hij bezig is...
En we dus voor een advies toch wel wat achtergrond willen weten..

Er gebeuren net ff teveel ongelukken en nearmisses op het water om er zo aan voorbij te gaan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Nee, we houden het on-topic.
Een toplicht dat 225 graden naar voren schijnt is ook een toplicht.
Er word pas weer over reglementen begonnen als we vaargebied en type schip weten. Tot die tijd houden we het puur technisch. Door de rest gaat vanaf hier onherroepelijk de bezem.

EricP

mét CE

Op wat serieuzere schepen, is het heel gebruikelijk dat elk lampje (en dan ook nog dubbel uitgevoerd) een eigen schakelaar heeft. Wil je daar een complete kerstboom op zetten, dan is er in technisch opzicht niks wat je tegen houdt.

Heel vroeger, toen ik zelf nog een KKBtje had, was het lampje in de top van de mast 2 ledig. Een sectorlicht met rood, groen en wit en een wit rondom. De kabel was 2-aderige en het werd geschakeld met een dubbel-om-met-middenstand schakelaar. En dat was gewoon een commercieel verkrijgbaar stuk jachten speelgoed.

Op 28 mei 2022 15:39:23 schreef GJ_:
[...]Ehhh, waar vaar jij dan? Het vaargebied is namelijk ook nog bepalend. Er zitten verschillen in BPR en RPR qua verlichting.[...]
Tegenwoordig? Ik zie weinig verschil met 40 jaar geleden eigenlijk.

Met een polyester bootje van 4m op de Schie tussen Rotterdam en Delft en alles daartussen. Niets spannends eigenlijk.. Maar ik wist niet van de verschillende regelgeving van de lampen aan de hand van de maat van de boot en locatie.

Op 28 mei 2022 15:39:23 schreef GJ_:
Voor TS maakt het allemaal niet uit, die wil gewoon beide lampen tegelijk aan hebben.

Waar lees jij dat? Dat staat er helemaal niet.
Ik lees het als een technische vraag, die trouwens in het tweede bericht werd beantwoord door deKees.
Maar misschien zijn ook wel andere schakelingen mogelijk.
Misschien kan TS nog een (top)lichtje laten schijnen op deze zaak.