Grasmaaier start niet bij warme motor

Dit topic is gesloten

Beste forumleden,
Sinds kort wil mijn grasmaaier niet starten nadat ik de opvangzak ledig.wanneer ik wacht tot motor koud is da srart hij wel. Heb carburator gedemonteerd en schoongemaakt. Luchtfilter en bougie vervangen.Nieuwe olie en benzine gestoken maar nog altijd zelfde probleem.Iemand een idee? Ik heb ook ergens gelezen dat het aan de choke kan liggen maar weet nie hoe ik dat kan controleren.ter info: de grasmaaier in centralparc 4takt van Brico.is 4 jaar oud.probleem.Iemand een idee waar ik nog moet zoeken ?

Zit de stekker wel in het stopcontact?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Of alleen in de winter gras maaien.. :+
Een benzinemotor is niet iets waar een elektronicus verstand van heeft.. :)
@flipflop:ik heb nog nooit een elektromotor met een carburateur gezien.. :P

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 5 juni 2022 11:04:19 (25%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Inderdaad niets met elektronica te maken maar je kan eens zoeken op "vapor lock".

Groet F_S

High met Henk

Special Member

Om vaporlock te voorkomen, moet bramdstofslang van tank naar carb alleen maar omlaag lopen..

Vaak is dit gevolg van bijv een (groter) brandstof filter of iets langere benzine slang monteren. Stukje inkorten van slang lost het probleem op.

Het kan ook een ontstekingsspoel, condensator of contactpunten zijn die net iets uitzetten en kortgesloten blijven..

Vraag 1 in deze is of er vonk is.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
jerome

Golden Member

Vorige week nog zo een kreng onder handen gehad. Daar waar een "echte" vlotternaald een rubberen kegel heeft, is dat bij Brico rommel niet zo. Met de jaren door trillen gaat de naaldzitting ovaal uitslijten omdat deze zachter is dan de naald. De carburator loopt inwendig over. Wat ze ook zijn vergeten, is de thermische brug tussen motor en carburator, waardoor deze warmer wordt en kan gaan overkoken bij het stilleggen van de motor. De vlotternaald kan je roderen in de zitting. Steekt wel maar hooguit 2mm boven het zamak, maar net genoeg om een tooltje te fixen met een stukje remleiding van 5mm waar de onderste 1mm wat vierkant is. Doen draaien met de boormachine en rodeerpoeder of tandpasta gebruiken. Ter controle, met de carburator ondersteboven en een kort stukje slang, eraan zuigen en tong ertegen. Vaccuum moet een poosje stand houden. Heb al meerdere mensen er attent op gemaakt dat ze niet besparen op reizen en wagens, maar voor hun gereedschap het goedkoopste van het goedkoopste aanschaffen, want dat zien de mensen niet. De reizen en de wagens wel! Gereedschap moet betrouwbaar en degelijk zijn. Voor mij is het beste amper goed genoeg. Hier de grote maaier van Honda en de kleinere een Suzuki :-).

als de choke blijft open staan, krijgt die teveel brandstof als die warm is, zou ook beroerd moeten lopen en stinken naar onverbrande benzine.

als je dat hebt, controlleer dit maar.
voor de rest kan het al de rest zijn.
als je je gras af rijd, leg die dan eens stil als die warm staat, en direct weer starten. dan kan je al uitsluiten van HMH zegt. dat alles teveel opwarmt van dan tijdje warm stil te staan, en de ontsteking ermee stopt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri,
Hoe kan ik de choke controken?
Ik verdenk ook deze controleren? want al wat hierboven werd gezeged heb ik nagezien en is ok.btw:vlotternaald heeft een rubberen zitting.

Op 5 juni 2022 11:01:29 schreef mel:
Een benzinemotor is niet iets waar een elektronicus verstand van heeft.. :)
@flipflop:ik heb nog nooit een elektromotor met een carburateur gezien.. :P

Je zegt het zelf, dat is iets waar een elektronicus geen verstand van heeft :-)
Mijn opmerking was meer een stille hint, zo'n vraag is hier enorm verdwaald.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
jerome

Golden Member

Er zijn 3 types choke. De eerste heeft geen klep maar een peertje waar men bij koudstart een aantal keer pompt. De volgende heeft wel een klep die wordt opengezet wanneer de motor draait door de koellucht langs een scharnierende vlag sturen die dan de klep gaat openen. Nog een ander systeem
gebruikt een bimetaal of thermisch element als een thermostaatkraan om de klep te openen. Met klep kan je visueel de werking nagaan als de luchtfilter eruit is. Het beste systeem blijft dit waar de chokeklep handmatig wordt dichtgezet door de gashendel uiterst over te halen. De betere toestellen behouden die techniek tot op heden nog steeds. Met bimetaal is geen goed systeem. Klep blijft open zolang de motor warm is. Systeem openen op de koelluchtstroom is beter. Klep gaat ook dicht bij warme motor. Start gemakkelijk, maar er komt een fractie wat zwarte rookgas vrij. Van veel toestellen die ik onder handen krijg moet ik de sproeier 0,05 a 0,1 mm vergroten omdat de motoren te arm zijn afgesteld om aan tal van normen te voldoen. Men merkt dat aan het oscilleren van het toerental net na het starten. Ook geen biobrandstof erin gooien, maar echte 98 oct.

Knip: offtopic

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 6 juni 2022 13:29:46 (92%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dan is de ontsteek spoel rot. Ik heb het ook op een oude maaier. Koud keurig lopen, maar warm wil deze voor geen meter.
Tijd voor een nieuwe heet dat.

RTFM, dan pas vragen...

Op 5 juni 2022 17:15:40 schreef CrossFireX:
Knip: offtopic

Knip: offtopic

Ontopic:

Bij een 4t die moeilijk start als deze warm is zijn er 2 hoofdoorzaken.
Meest voorkomende zijn kleppen stellen, als deze aan de strakke kant zitten sluiten ze nog wel bij koude motor maar net niet goed bij uitzetting als deze warm is.

2e is de ontsteking, hoewel dit toch veel minder voorkomt.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 6 juni 2022 13:30:12 (0%)

de stationair afstelling kan ook nog, koud wel starten maar eenmaal warm slaat de motor niet aan. iets minder zuinig zetten. wat heb je er voor benzine inzitten? E10 gaat bij stilstand slangen en filters verstoppen, beter euro 98 tanken als je lang doet met 1 tank..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 5 juni 2022 10:09:19 schreef flipflop:
Zit de stekker wel in het stopcontact?

Bij gebrek aan stekker is het ook geen onderwerp voor dit forum.

Dit topic is gesloten