FLIPFLOP 7476A VS 7476

Geachte

Ik ben momenteel een oefening aan het maken (programma)
Maar ik begrijp het veschil tussen een 7476a en 7476 niet?
Online vind ik ook niets.
Heeft iemand mischien verdere uitleg?

mvg

Is dit een schoolvraag? Dan in sectie schoolvragen plaatsen.

Een 7476 blijft een 7476, die a verandert daar niks aan, das gewoon een type van de maker. Meer bepaald welke verpakking.

Een 7476 en een 74LS76 werken wel anders. de 7476 is master-slave, de 74LS76 is edge-triggered.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 5 juni 2022 20:53:09 (21%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ja sorry het is een school vraag,
Maar ik maak het in mijn eentje.
Ik heb een foto in bijlage gezet,
Maar ik begrijp niet wat het verschil zou zijn ?
Want ik vind geen info over de A

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2022 17:03:15 (51%)

Die A staat er gewoon niet, das hetzelfde kwa werking met of zonder A!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Misschien heeft het iets met de klokingang te maken. Bij de één wordt de klokingang CLK genoemd en bij de ander CLKn.
Het heeft iets te maken met de klokingang. Zie https://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn5476.pdf?ts=1654452856614&ref_url=…

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 5 juni 2022 21:24:08 (43%)

Inderdaad de versie met de A postfix is de vraag.

Er zijn meerdere TTL devices in het verleden uitgebracht met een A postfix. Dat waren verbeterde versies. Eerder bugfixes in het originele ontwerp voor zover ik er ooit info over heb gevonden.

Ik kan me uit een zeer grijs verleden herinneren dat er een race conditie (of glitch) in die JK flipflop zat wat in de A versie gefixed is.

Ik heb er ook nooit meer iets van kunnen vinden.

Bij nieuwere types zoals de LS of HCT versies etc zul je de A postfix niet meer vinden want daar is de "bug" nooit aanwezig geweest want die waren gebaseerd op het goede ontwerp.

-edit-
Net toch even het datasheet van TI erbij gepakt en hier lijkt het dat de CLK inderdaad wat anders gespecificeerd is. Bij de A-versie is dit de edge op de afvallende flank.

Bij de non-A is het meer een hold functie.

Niet dat het veel uitmaakt want effectief is voor beide de negative flank van de clock van belang wanneer die latched.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Heel erg bedankt voor het top uitleg,
Dus eingelijk is het gewoon een 7476 maar met updates zogezegd.

Oh oki oki net het edites versie gelezen,
Heel erg bedankt,
ik zat hier echt in verwarring me geen antwoord.
Hartelijk dank

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2022 17:03:56 (32%)

In dit geval is die dus echt functioneel wat anders.
Mooie instinker, die had ik ook niet verwacht.

Die 7474 is er ook in een A versie, daarvan weet ik zeker dat het een bugfixed device is. En ook een 74125A.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 5 juni 2022 21:17:40 schreef ohm pi:
Misschien heeft het iets met de klokingang te maken. Bij de één wordt de klokingang CLK genoemd en bij de ander CLKn.
Het heeft iets te maken met de klokingang. Zie https://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn5476.pdf?ts=1654452856614&ref_url=…

Bedankt (:

Op 5 juni 2022 21:30:22 schreef henri62:
In dit geval is die dus echt functioneel wat anders.
Mooie instinker, die had ik ook niet verwacht.

Die 7474 is er ook in een A versie, daarvan weet ik zeker dat het een bugfixed device is. En ook een 74125A.

Oh i see,
Als de experts het ook niet 100% wisten ging ik het ook niet weten he,
bahahah

heel vriendlijk van jullie allen (:

Er is nog een andere instinker met een bepaald aantal TTL devices:

Zo zijn er een paar waarvan de gewone 74xx en de LS versie van pinout verschillen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 5 juni 2022 21:34:56 schreef henri62:
Er is nog een andere instinker met een bepaald aantal TTL devices:

Zo zijn er een paar waarvan de gewone 74xx en de LS versie van pinout verschillen.

Ah dus het is altijd handig om een Datasheet te vinden>?
En die te bestuderen?

Op 5 juni 2022 20:42:51 schreef CrossFireX:
Een 7476 en een 74LS76 werken wel anders. de 7476 is master-slave, de 74LS76 is edge-triggered.

Het zijn allemaal J-K flipflops.

Op 5 juni 2022 21:32:47 schreef juice wrld:
[...]

Oh i see,
Als de experts het ook niet 100% wisten ging ik het ook niet weten he,
bahahah

Sinds de uitvinding van de CD4000-serie blijf ik verre van de 7400-serie. Ik heb ze ook nooit meer gebruikt, alleen nog maar voor reparaties.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 5 juni 2022 21:40:49 (43%)

Op 5 juni 2022 21:36:50 schreef ohm pi:
[...]Het zijn allemaal J-K flipflops.[...]Sinds de uitvinding van de CD4000-serie blijf ik verre van de 7400-serie. Ik heb ze ook nooit meer gebruikt, alleen nog maar voor reparaties.

Oh ja i see ja want op school gebruiken we een 'UP2 bordje' en met dit stom programma Quartus moeten we oefeningen maken.
Maar ja
nu weet ik tenminste het verschil van beide flip-flops.

Op 5 juni 2022 21:36:32 schreef juice wrld:
[...]
Ah dus het is altijd handig om een Datasheet te vinden>?
En die te bestuderen?

Inderdaad, dat geld voor alle componenten in een ontwerp.

Op 5 juni 2022 21:36:50 schreef ohm pi:
[...]Sinds de uitvinding van de CD4000-serie blijf ik verre van de 7400-serie. Ik heb ze ook nooit meer gebruikt, alleen nog maar voor reparaties.

Toch zie ik nog wel voldoende TTL in ontwerpen. Maar behalve sporadisch LS meer de HCT, HC, LV achtige types en alleen in SMD natuurlijk.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 5 juni 2022 20:42:51 schreef CrossFireX:
Een 7476 blijft een 7476, die a verandert daar niks aan, das gewoon een type van de maker. Meer bepaald welke verpakking.

Weet je dat of is het een gokje? Ik kom veel verschillende letters tegen voor behuizingen, maar eigenlijk nooit een A. Meestal is dat toch een variant in functie of interne opbouw.

EDIT: mosterd na de maaltijd, inderdaad niet de behuizing dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker: Het is al duidelijk wat de A doet! Zie eerdere posts.

CrossFireX zat ernaast en ik later ook.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 5 juni 2022 21:52:58 schreef henri62:
Toch zie ik nog wel voldoende TTL in ontwerpen.

Ik zie eigenlijk geen voordelen van TTL tov CMOS, behalve als het op snelheid aankomt. Dan is TTL sneller.