OBD2 -> Bluetooth -> Linux

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik houd niet van al dat draadloze gedoe, en heb bv. nooit iets gedaan met Bluetooth; ook Wifi gebruik ik trouwens zo weinig mogelijk.

Maar voor OBD2 in de wagen leek het me toch wel handig om niet met een kabel aan mijn linkerknie te moeten sturen, dus kocht ik op Ali zo'n Bluetooth ELM327-doosje. Helaas krijg ik het niet aan de praat.

Vanop mijn slimfoon kan ik Bluetoothverbinding maken zowel met het obd-doosje als met de laptop; maar tussen de laptop en het obd-doosje wil het niet lukken, de laptop ziet het ding gewoonweg niet.

Zou het kunnen dat ik zoiets probeer als twee mannelijke stekkers op elkaar, of twee vrouwelijke?

Wat ik uiteindelijk wil bereiken: obd-data inlezen op een raspi, loggen, en weergeven op scherm. Wellicht met een python-scriptje, blijkbaar bestaan er in python libraries met obd-specifieke functies.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
High met Henk

Special Member

heb ook 2 van die dingen via marktplaats (2ehands bij jullie) gekocht.
10 euro voor 2 meen ik.

1 was meteen een DOA, maar had ik voor die prijs op gerekend.

probeer hem dus eerst eens via een smartfoon te benaderen. dat werkt bijna altijd.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kennelijk werkt de hardware. Je hebt een probleem met de laptop maar die wil je uiteindelijk niet gebruiken. Dus waarom niet meteen op de RPI aan de gang?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Omdat ik er zo gauw geen onder de hand heb...
En het lijkt me dat de Ubuntu Linux van de laptop behoorlijk gelijkaardig zal zijn aan de RaspBian van de Raspberry.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik heb ook zo'n Ali ding, werkt prima onder Windows. (bij veel kun je zelfs kiezen tussen Bluetooth en Wifi...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die ELM crap gebruik ik al niet meer.
vroeger ook gehad, vaak 10tal keer uittrekken en inpluggen voor ik connectie had MET auto EN MET tablet (gsm scherm wat te klein).

ubuntu is een debian afgeleide, net als raspbian, beide werken dus gelijkaardig

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Zou het kunnen dat ik zoiets probeer als twee mannelijke stekkers op elkaar, of twee vrouwelijke?

Stekkers met BlueTooth ?

Die ELM chip levert intern toch gewoon een seriele verbinding die je voor de BT of Wifi chip kunt aftakken ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als het doosje al verbonden is met je telefoon verdwijnt hij uit de lijst met beschikbare apparaten. Je zult hem opnieuw in de koppelmodus moeten zetten en dan zoeken met de laptop naar bluetooth apparaten.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 7 juni 2022 14:21:19 schreef maus0611:
Als het doosje al verbonden is met je telefoon verdwijnt hij uit de lijst met beschikbare apparaten. Je zult hem opnieuw in de koppelmodus moeten zetten en dan zoeken met de laptop naar bluetooth apparaten.

Dankje, daarmee kan ik iets vooruit. Dus een BT-apparaat kan slechts met één ander BT-apparaat gekoppeld zijn, en niet met twee tegelijkertijd?

Maar dat is het niet hoor, ik had eerst de laptop geprobeerd en pas daarna mijn telefoon, eerst met de laptop, dan met de ELM327.

Zijn deelenemers aan BT-connecties gelijkwaardig, of is het een soort master-slave opzet? Het leek me dat m'n laptop enkel als slave fungeert, maar niet als master. En mijn telefoon dus wel als master kan fungeren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Kan allebei, al zijn er verschillen in bluetooth versies en daar weet ik het fijne niet van. Ik heb een koptelefoon met een koppelfunctie, geen display niks. Die gebruik ik met een BT zender die ook geen display heeft, toch gelukt om ze te koppelen.

Sommige apparaten ondersteunen meer verbindingen tegelijk, een laptop bijvoorbeeld kan met zowel een muis als bluetooth hoofdtelefoon werken.

Maar probeer hem nog eens in koppelmodus te krijgen. En dan in windows (10) 'Bluetooth of ander apparaat toevoegen' en dan zou je hem moeten kunnen vinden.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 7 juni 2022 14:43:27 (17%)

fripster

Golden Member

Als je telefoon nog in de buurt is, dan "pikt die de verbinding in" en is de bluetooth verbinding dus niet meer zichtbaar voor je laptop. DUs eerst op je telefoon de verbinding 'vergeten'...

Heb ik ook al zovaak gehad met mijn draadloze koptelefoon...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

@big_fat_mama
Je schrijft dat je nooit iets doet met bluetooth.

Het dus best kunnen dat je op de laptop (die draait toch Linux?) nog een extra pakket moet installeren om bluetooth functionaliteit te kunnen gebruiken.
Dat zou dan "bluez" kunnen zijn. Google maar even. :)

Vervangen DOOR.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankje, maar neen neen.
1/ G gebruik ik niet, mijn privacy is niet te koop (al weet ik wel dat ik me niet te veel illusies moet maken)
2/ bluez enz. staan er op, dat was wel gecheckt, ik mocht dat wel eens gemeld hebben.

Intussen ziet het beeld er genuanceerder uit: als ik de GUI van de "Settings" laat scannen dan vindt hij niks, niet de telefoon en niet de ELM327. Daarentegen als ik scan vanaf de command line (hciscan -i hci0 inq) dan vindt hij nog steeds niet de telefoon, maar wel de ELM327. Er is dus licht aan de horizon, maar ik heb nu een paar dagen weinig tijd, pas vrijdag kan ik verder rondkijken.

Volgende stap zou kunnen worden: https://python-obd.readthedocs.io/en/latest/

NB wat is een normaal bereik voor Bluetooth? 2 meter? 5 meter? 10 meter?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Ergens tussen de 5 en 10 meter ook afhankelijk wat er allemaal tussen zit.
DuckDuckGo'en kan ook

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 7 juni 2022 19:57:00 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bij Ali krijg je er een CD bij. ALLE programma's daarvan zitten vol virussen, spyware, die poorten openzetten. Misschien dat ik een target was omdat ik ontwikkelde voor bepaalde auto's?

Maar gebruik die software absoluut niet!

Zelfs de Android versies zaten vol. Dus kan het ook niet "per ongeluk" bij kopiëren gebeurd zijn. Het is zekere expres.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dank voor alle reacties, het voelt aan alsof ik er ga uitkomen. Blijkbaar is de volgende stap het "trust"en van een apparaat. Nogmaals, eerstdaags geen tijd voor.

Enne, bedankt voor de waarschuwing, maar die was een beetje overbodig - cd'tjes van verdachte oorsprong gaan hier sito presto bij het klein groot vuil. En let wel: China is even verdacht als Rusland en USA. Eigenlijk is niets meer blindelings te vertrouwen, droef maar het is niet anders.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Maar moet t per se via BT? Kan/mag niet via de seriele poort ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Aan een android versie hoort een app. Hoe je het ook went of keert. De enige veilige methode is met officiele dealersoftware of via een losse unit zonder verbinding met de buitenwereld.

Je kunt ook een offline programma proberen op een aparte computer die geen internetverbinding heeft en dus niets online kan gooien op het gebied van privegegevens.

Op 7 juni 2022 18:04:49 schreef big_fat_mama:
Dankje, maar neen neen.
1/ G gebruik ik niet, mijn privacy is niet te koop

Wat gebruik je niet, waar staat G voor?

Wbt bereik, 5 tot 10 meter is wel zo'n beetje de max. Hangt een beetje af van de kwaliteit van het spul en omgeving. Een stalen kooiconstructie van een auto kan weleens tegenwerken, maar je zult niet uit het raam gaan hangen neem ik aan..

[Bericht gewijzigd door maus0611 op dinsdag 7 juni 2022 23:47:21 (40%)

Op 7 juni 2022 18:04:49 schreef big_fat_mama:
1/ G gebruik ik niet, mijn privacy is niet te koop

googleen: Werkwoord, betekenis: iets opzoeken met behulp van een zoekmachine op het World-Wide-Web. Afgeleid van de naam van een populaire zoekmachine van het bedrijf Alfabet. Vergelijk Chocomel, Frigo en vele anderen.

Als je privacy geschonden zou worden door het opzoeken van de werking van een BT dongle, kun je maar beter ook niets meer op het forum posten, dat is ook te vinden door google...