https://media.s-bol.com/mGK9qyQv9yGR/WLv4zqn/99x210.jpg
In deze energieverbuiksmeter zit een Single Phase Energy Meter IC BL0937
https://www.belling.com.cn/media/file_object/bel_product/BL0937/datash…
https://www.belling.com.cn/media/file_object/bel_product/BL0937/guide/…
En een SMD shunt van 0,001 Ohm.

Uit de documentatie van de BL937 blijkt dat hij met die 0,001 Ohm pas bij 36A Over-current threshold heeft, terwijl de meter is gespecificeerd voor 16A en 230V.
Mij lijkt die reserve overdreven. Kan die shunt niet 0,002 Ohm zijn? Want dan heb ik 2x zo hoge nauwkeurigheid.
Mijn meter meet niet lager dan 1,4W ipv de 0,9W op het plaatje. Misschien komt dat uit 110V netspanning gebied en is het 1 wereldwijd ontwerp...?

Ik vraag me nu af: hoe hoog zijn de pieken, en van welke duur, die mijn Stotz S251 L 16A zekering toelaat?

Die 16A automaat laat 32A gemakkelijk een minuutje of twee door zonder trippen. En die 36A kan ook gerust langer dan een "piekje" door die automaat.

automaat.png

Voor korte tijd kunnen ze een flinke overbelasting aan...

Wat wil je doen? Beter kleine vermogens kunnen aflezen met die meter?

Ik heb bij een oude voltcraft meter de shunt 10x zo groot gemaakt. Het afgelezen vermogen is dan dus ook 10x groter (want dat rekent lekker makkelijk)
Het maximale vermogen is daardoor beperkt tot 270W (was 2700W)

Verwacht bij een meter die tot 3500W kan meten geen wonderen in het watt bereik. 1W zou 0,35% 0,029% van het meetbereik zijn, verwacht daar vooral niet te veel nauwkeurigheid.

Jullie hebben me een stuk wijzer gemaakt!
Ik had nooit gedacht dat er zo veel reserve toegestaan is...

@Arco: heeft de Stotz S251 L 16A nou een B, C, of D karakteristiek?
Of is die B,C,D een bijzonder feature en schakelt hij snel af bij 3x In =48A?

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (17%)]

Op 13 juni 2022 13:02:39 schreef Spog2:
@Arco: heeft de Stotz S251 L 16A nou een B, C, of D karakteristiek?

Dat is een B karakteristiek, maar dat maakt in dit geval helemaal niks uit.

Die stotz is er niet om je energiemeter (of welke aangesloten apparatuur dan ook) te beveiligen, die dient ENKEL ter beveiliging van de leidingen.

Op 13 juni 2022 13:05:39 schreef Sine:
Die stotz is er niet om je energiemeter (of welke aangesloten apparatuur dan ook) te beveiligen, die dient ENKEL ter beveiliging van de leidingen.

Tsja, de energiemeter is gespecificeerd voor 16A en de zekeringautomaat ook.
Ik ga er dan vanuit dat die zekeringautomaat er voor zorgt dat de energiemeter niet smelt in mijn hand of gaat roken als er tot 6 seconden lang 5x16A =80A door gaat.

Als de belasting binnen de grafiekwaardes blijft schakelt er niks uit. (10s/80A is dus een grensgeval...)
Tot 1.5x de nominale stroom hoeft de zekering helemaal niet uit te schakelen...

Op 13 juni 2022 13:14:09 schreef Spog2:
[...]
Ik ga er dan vanuit dat die zekeringautomaat er voor zorgt dat de energiemeter niet smelt in mijn hand of gaat roken als er tot 6 seconden lang 5x16A =80A door gaat.

Misschien, maar dat is niet zijn taak.

Op 13 juni 2022 13:14:09 schreef Spog2:

Dat is een hele foute aanname. Die energiemeter moet z'n eigen voorziening hebben om te voorkomen dat ie in brand gaat.

Op 13 juni 2022 13:00:17 schreef Sine:
1W zou 0,35% van het meetbereik zijn ...

0,029 % zelfs ;)

Zelfs, ;)

Ofwel, geneuzel in de marge voor een dergelijke meter.

Dus zelfs al maak je het ding een factor 10 gevoeliger (door die shunt te vergroten bijvoorbeeld) dan zou die meter nog steeds beter dan 0.3% moeten zijn wil je wat met die kleine getallen aanvangen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (60%)]

heeft de Stotz S251 L 16A nou een B, C, of D karakteristiek?
Of is die B,C,D een bijzonder feature en schakelt hij snel af bij 3x In =48A?

Nee geen B,C of zelfs D maar een oudere niet gebruikte L karakteristiek.

https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA278459/

Een l type is qua :
kortsluiting praktisch hetzelfde als een B.
Met een overbelasting een stuk trager, hij kan dus meer overbelasting aan.

De L karakteristiek is gewoon de oude B. Dat de cijfertjes nu iets anders zijn doet er niet veel aan af, ze zijn beiden gebruikelijk in gewone huishoudelijke installaties.

Voor de vraag van TS is de karakteristiek van geen belang.

De verouderde L-, U-, K- en G-karakteristieken voor installatie automaten kunnen worden vervangen door de huidige B-, C- of D-karakteristiek.

Ik geef enkel wat achtergrond informatie en word daarna even onvriendelijk behandelt wel een beetje raar.

Op 13 juni 2022 17:07:34 schreef GJ_:

Voor de vraag van TS is de karakteristiek van geen belang.

Ik ben TS. En voor mij is het wel van belang :)

Ik ging er van uit dat ik met de meter het verbruik kan meten wat gezekerd is met 16A.
Maar daar blijkt dus een deel van weg vallen omdat de zekering tijdelijk veel meer stroom door laat dan de meter aan kan.
Hoewel... ik moet toegeven dat de 36A Over-current threshold redelijk lijkt te matchen met de zekering.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (11%)]

Op 13 juni 2022 17:44:50 schreef benleentje:
Ik geef enkel wat achtergrond informatie en word daarna even onvriendelijk behandelt wel een beetje raar.

Als je mij bedoeld: dat was niet de bedoeling. Ik wou alleen duidelijk hebben dan de opvolger van de antieke L een B is.

Op 13 juni 2022 17:50:32 schreef Spog2:
[...]

Ik ben TS. En voor mij is het wel van belang :)

Nou, voor je vraag niet in ieder geval. Je vroeg hoe lang die automaat het volhield op pieken, en dan doet de karakteristiek er niet toe. Bij een bepaalde stroom gaat ie gewoon magnetisch uit en is de tijd niet meer te voorspellen. In het voorspelbare thermische gebied zijn alle karakteristieken zo'n beetje gelijk qua afschakeltijd.

blijkt dat hij met die 0,001 Ohm pas bij 36A Over-current threshold heeft, terwijl de meter is gespecificeerd voor 16A en 230V.
Mij lijkt die reserve overdreven. Kan die shunt niet 0,002 Ohm zijn? Want dan heb ik 2x zo hoge nauwkeurigheid.

Volgens het datablad heeft het stroom meet range van 4mA tot 30A met 0.001 ohm weerstand. Met 0,002 ohm word hij er niet nauwkeuriger van enkel dat je range verandert van 2mA tot 15A. En je Over-current threshold is dan 18A. Of je de aanwijzing op het display ook zo makkelijk kan veranderen heb ik verder niet naar gekeken.
Dat zit ook niet in deze chip er zit nog een chip in die meetresulaten van dit IC uitleest en naar het lcd schrijft. De uitlezing kan je dus niet meer veranderen met de meet weerstand.

Interne zitten hele gevoelige versterkers en dat hij zo laag als 4mA kan meter vind ik best indrukwekkend.

Hoewel... ik moet toegeven dat de 36A Over-current threshold redelijk lijkt te matchen met de zekering.

Bij lange na niet, bij een kortsluiting achter een automaat is de hoogte van de kortsluitstroom enkel beperkt daar de koperweerstand van alle bekabeling vanaf de wijk transformator. In woningen kan dat oplopen tot 4500A of 4,5kA en bij ons op het werk zitten we tegen een eigen transformator aan en is dat 15kA.

En dat is wat GJ bedoelt de karakteristiek maakt niet uit bij een kortsluiting heb je nu eenmaal een bijna onbegrenst grote stroom.

JE meter kan 1,5V over de 0,001 ohm weerstand overleven en dat is 1500A. Die waarden hiervoor van 4500A voor een woning is meer iets theoretisch meestal word de stroom toch nog ergens begrenst en 1500A is best goed. En ik denk dat de meter ook nog wel meer overleeft maar dat word niet meer gespecificeerd. En als de meter nog een eigen glaszekering heeft dan is die hele automaat niet belangrijk en vangt de glaszekering dat op en houd je meter heel.