Hulp nodig project motor - kinetische wave

Hallo allemaal!

Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeerproject (HKU, kunstacademie) en ben daarvoor een kinetische wave aan het bouwen. (Inspiratiebron mechanisme; https://www.youtube.com/watch?v=foFWQnfyxpE&t=118s) Hierbij kan ik met een enkele roterende beweging een golfbeweging creëren. Ik heb het bouwwerk 2,5m lang, 1,8m breed gemaakt en deze werkt ook al. Alleen nu zou ik deze graag met een motor aan willen sturen, hier komt dus ook mijn vraag uit voort want ik heb zelf echter weinig/geen ervaring met (elektro) motoren.
De motor hoeft niet snel te kunnen draaien maar moet wel veel kracht kunnen leveren.
Het kost mij op dit moment redelijk wat kracht om hem met spierkracht rond te kunnen draaien. (Ik ga proberen om de wrijving nog iets te verlagen).
Verder is het voor mijn project belangrijk dat ik met een Arduino (of rasberry pi) de motor aan en uit kan zetten.

Ik ben al online aan het kijken geweest maar ik zie eigenlijk door alle bomen het bos niet meer,
-Moet ik een vertragingskast bouwen, of kan ik deze beter kopen?
-Is het mogelijk om de kracht die ik nodig heb te kunnen meten/ berekenen?
- En welke soort motor zouden jullie adviseren? (Stepper, Servo, Brushless)

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is waar ik tegen aan loop en hoop dat jullie me kunnen helpen!
Alvast mega bedankt!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Moet ik een vertragingskast bouwen, of kan ik deze beter kopen?

Dat hangt af van de beschikbare handigheid/vakmanschap/inzet/geduld. In het filmpje is een vertragingskast te zien met tandwielen uit hout, dat kan zeker, ze kunnen ook uit de 3d-printer komen. Ook wel relevant: vereiste levensduur? Als het voor een evenement van een dag of een weekeinde is dan is het veel minder veeleisend dan voor een project waarmee men het land gaat afdweilen.

Is het mogelijk om de kracht die ik nodig heb te kunnen meten/ berekenen?