Off grid woonhuis met werkplaats

Arco

Special Member

Iedere accu apart zekeren is in ieder geval wel zo veilig.
Als je 116 accu's bot parallel zet, dan wil je echt niet in die ruimte zijn als er eentje volle sluiting krijgt. (zelfs niet bij loodaccu's...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

vraag is of ik dus idd 4 dagen volledig moet overbruggen, denk dat dat al een worst case scenario is...

De vraag is natuurlijk... heb je een backup of kun je het zonder stroom af? Zoiets zal in de winter gebeuren, mijn grootouders hebben nooit een koelkast gehad (maar toen kon je ook elke winter schaatsen).
Maar ja, als het koud is en je warmtepomp wil niet meer...

Op dit moment kost - op 24V - een Ah iets van 2 euro - een beetje afhankelijk van wat je koopt. En voor dergelijke vermogens zou ik niet gaan knoeien met 'model startaccu', maar gewoon met losse cellen. 2V / 800Ah is best gangbaar.

Voor wat betreft een accu die in sluiting gaat met een stel parallel... die sluiting is niet zo spannend (dat is 1 cel). Maar het knalgas wat de andere cellen gaan produceren wel :). En zelfs dat valt met een 24V systeem wel mee (het is 2V over 11 andere cellen).

Overigens... bij dergelijke vermogens zou je ook eens naar een 48V geheel kunnen kijken. De accucapaciteit wordt er niet minder om (nou ja, de helft met 2x zoveel spanning...). Maar het omvormen wel een stuk makkelijker.

25k€ aan een stel accu's (ik heb het niet nagerekend). Zomaar 5k€ aan omvormer / lader (als je het er voor redt, zeker als je 3-fase nodig hebt voor je werkplaats). En dan nog wat panelen op het dak. Paar windmolens. 40k€ ben je zo verder... 5k€ per jaar aan afschrijving voor accupack. Maar ook de electronica heeft niet het eeuwige leven. Voor 6k€ per jaar aan stroom uit een kabeltje... zijn best wel wat kWhtjes.

320kWh klinkt wel als heel erg veel, als je toch een generator neerzet (op LPG bijvoorbeeld), kun je die m.i. wel iets eerder starten. Bijkomend voordeel is dat je die waarschijnlijk alleen in de winter nodig hebt, als je panelen weinig doen en je meer verbruikt, en dan kun je de restwarmte gebruiken om je huis te verwarmen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Goed geisoleerde ruimte voor de accu's kan je ook zomaar 20% meer capaciteit opleveren. (accu's doen het niet goed in de kou)

Overigens... bij dergelijke vermogens zou je ook eens naar een 48V geheel kunnen kijken.

Bij telefooncentrales gebruikten ze ook 48v backup.
Dat waren glazen bakken. Eens in de zoveel tijd werd de inhoud eruit geschept en nieuwe platen en zuur erin. (ja, ook toen deed men aan recycling... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 16 juni 2022 17:14:49 (56%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ik vind 320kWh ook erg veel, dat gaat een vermogen aan accu's kosten. Die 2V cellen kosten ÷/- 600 Euro per stuk, dan heb je zo'n 1000Ah. Dan krijg je nog een balans systeem, lijkt me niet onverstandig.

Maar dan ben je er nog niet, dan krijg je je omvormers nog, laders/laadregelaar, panelen, windmolens, aansluit materialen, kabels, eventueel een generator, enz.

Ik zou eerst eens kijken wat je verbuik nu is en dan gaan rekenen wat je echt nodig hebt.

Ik heb al eerder in een ander topic gezegt dat ik dat ook wel zou willen, maar je verdient het nooit meer terug. Ik zou er dus nog maar eens goed over denken.

En informeer ook eens wat die vaste aansluiting gaat kosten. Een vaste aansluiting en dan wat panelen en een windmolen kan ook natuurlijk, dat verdien je nog terug. Opslag is nog veel te duur in mijn ogen.

Voor verwarming kun je misschien nog iets met bijvoorbeeld heatpipes doen of met een zonne boiler. Dat is ook redelijk makkelijk om op te slaan, daar kun je desnoods zelf iets voor maken.

Er valt dus hier en daar best wat te winnen, maar geheel off-grid, daarvoor is ons kikker landje niet geschikt denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 16 juni 2022 15:02:35 schreef maartenbakker:
Je komt bij lood met meer weg, maar de eisen zijn ongeveer hetzelfde als bij lithium, als je een optimale levensduur wilt aanhouden. En je moet alsnog ventileren, want je hebt bij defecten danwel geen vluchtige koolwaterstoffen met lithiumrestjes maar wel waterstof en dat knalt ook best goed. Zowel bij lood als bij lithium is het ideaal om een lage spanning aan te houden en zoveel mogelijk parallel te zetten. Bij nikkel heeft de cel zelf wel enig idee van de spanning die hij wil aanhouden en is de stroom belangrijker dus in serie schakelen is wat minder lastig. Monitoren is alsnog een goed idee.

ook hier geld, loodaccu's nu kopen is een erg slechte tijd ervoor. metaalprijzen zijn nog nooit zo hoog geweest. ik zou eerder denken dat netbeheerder de boel aan laten sluiten, en later kijken of het rendabel is om over te gaan met windmolens en pv enz. kun je aankopen van dat spul ook spreiden tot het percentage netstroom 0 is of negatief is. er gaat echt wat geld inzitten, denk dat 100K niets abnormaals gaat zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 juni 2022 08:48:26 schreef help:
Als je toch een net aansluiting kiest zou je voor de kleinste 10a aansluiting kunnen gaan. met 10A kun je als je dat continu gebruikt voor laden nog steeds een leuk vermogen in je accu's pompen.

Heb ik voor mijn garage overwogen, iets van 1000 aansluiten (inclusief de weg openbreken, nooit eerder een aansluiting gezeten) en 90€ vastrecht oid. Voor die 1000€ heb ik een tweedehands set van 200Ah accu en een Victron 3000W omvormer gekocht (en geld overgehouden).
Maar een garage waar wat geklust kan worden is wat ander dan een heel huis.

Geen idee of ze (Eneco, Essent?) die 10A aansluiting voor een woonhuis accepteren, maar als je toch al zonnepanelen hebt kun je op piekmomenten natuurlijk terugleveren zodat die 90€/jaar alle kosten zijn die je hebt. Da's denk ik een schijntje om vervolgens inderdaad altijd best flink je accupakket te kunnen laden op slechtere dagen.

Sowieso is denk ik draaien op 48V een no-brainer. bv Tesla of ik geloof ook BMW packs kunnen daarvoor dienen als je die ergens op de kop zou kunnen tikken (al ben ik het met anderen eens dat LiIon niet de veiligste optie is, maar wel redelijk kant-en-klaar en modulair).

Voor dit soort toepassingen heb je speciale battery packs.
Ik heb geen idee wat de kosten zijn, maar het kan niet goedkoop zijn.
Je kan mischien eens vragen wat zo'n systeem kost en wat ze adviseren.
https://northvolt.com/products/systems/voltpacks/mobile/

Soms is het advies net even dat beetje kennis wat je zoekt.

[Bericht gewijzigd door walkura op donderdag 16 juni 2022 18:00:59 (11%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
High met Henk

Special Member

Op 16 juni 2022 15:39:13 schreef EricP:
[...] Voor 6k€ per jaar aan stroom uit een kabeltje... zijn best wel wat kWhtjes.

Agreee, maar mij. Huidige energie kost ook 245 € / maand en dat is met een CV ketel op gas.

Als ik naar een warmtepomp ga zit ik op zeker 300 € / maand.
Op jaarbasis is dat 3600.

En nu de kicker: daar zit de werkplaats niet bij... Zeker 400 € /jaar

OK 4800 is nog geen 6k per jaar, maar stiekem wel een kleiner verschil! En wat gaan de energieprijzen komende jaren doen?

Als ik mijn kosten omlaag kan brengen ben ik best goed bezig

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Omlaag brengen kan maar daar hoef je niet meteen off grid voor te gaan.

Nogmaals, draai eerst op het lichtnet. Voeg dan steeds meer zelfopgewekte energie toe.

Kijk vervolgens hoeveel je over hebt als je meer opwekt dan je gebruikt. Op basis van die informatie kan je vervolgens besluiten of je zonder netstroom kan, en hoeveel batterijcapaciteit je daarvoor nodig hebt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 16 juni 2022 18:03:08 schreef High met Henk:
Als ik mijn kosten omlaag kan brengen ben ik best goed bezig

Ja, maar als je daar eerst 40 of 50 duizend voor moet investeren. Dan vraag ik me toch af of je goed bezig bent.

Op 16 juni 2022 18:36:09 schreef Ledlover:
Nogmaals, draai eerst op het lichtnet. Voeg dan steeds meer zelfopgewekte energie toe.

Kijk vervolgens hoeveel je over hebt als je meer opwekt dan je gebruikt. Op basis van die informatie kan je vervolgens besluiten of je zonder netstroom kan, en hoeveel batterijcapaciteit je daarvoor nodig hebt.

Precies en dat kost een heel stuk minder ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Die 2V cellen kosten ÷/- 600 Euro per stuk, dan heb je zo'n 1000Ah.

Dan heb jij de verkeerde leverancier... 800Ah is redelijk standaard. 12 van die cellen waren bij inruil ~1600 euro. Laat het nieuw eens 2000-2500 zijn.

Dan krijg je nog een balans systeem, lijkt me niet onverstandig.

Dat doen die accupackjes ook niet. Volgens spec zo nu en dan eens naar de 30, 31V duwen, water bijvullen en gaan. 'Vereffenen' noemt men dat.

Ik heb al eerder in een ander topic gezegt dat ik dat ook wel zou willen, maar je verdient het nooit meer terug. Ik zou er dus nog maar eens goed over denken.

Ik heb die rekensom voor hier ook gemaakt. Ideaal dak. Met de energieprijzen van toen was de terugverdientijd iets van 35 jaar. Laat de boel eens 5x zo duur worden. Dan is NL failliet. En zat ik op 7 jaar. Da's mooi. Met mazzel haalt het accupack dat net. In de praktijk niet.

Opslag is nog veel te duur in mijn ogen.

Dat. En het is te weinig. Ofwel: je hebt veel nodig om 'self supporting' te worden.

maar geheel off-grid, daarvoor is ons kikker landje niet geschikt denk.

Oh, het is best te doen. Maar dan moet je geld over hebben. Of een eind inleveren op comfort. Met z'n allen in de keuken in de winter (kleinste ruimte) en die tot net boven het vriespunt stoken, zoals mijn oma het vertelde. Meer brandstof was er niet.

Arco

Special Member

Bij 'off-grid" leven moet ik onbewust toch altijd even aan die doomsday preppers in de US denken... (en de unabomber... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Ik heb het vermoeden dat de NL-overheid zit te broeden op wetgeving rond particuliere accuopslag. Die gaat onderhevig worden aan veiligheids en omgevings eisen. En ook qua capaciteit. Want onze overheid kijkt niet vaak vooruit, maar als er wat te beperken valt dat hun plannen om burgers (en bedrijven) te strippen middels energiekosten, in de weg kan gaan zitten dan zijn ze wel ineens actief.

Er is al overleg met o.a. brandweer over wat te doen bij een brand in een pand waar dus (al dan niet zelfbouw) li-ions als opslag geïnstalleerd staan. Uiteraard gaan verzekeraars zich hier ook in mengen.

Dus je mooie zelfbouwer van een paar honderd KWh met afgedankte automotive cellen in je achtertuin/kelder/zolder zou over een paar jaar zomaar een overtreding kunnen zijn.

Lithium-houdende energiedragers: Opslag

als een bedrijf gascylinders opgeslagen heeft moet het ook bekend zijn bij de brandweer/ vergunning voor zijn afgegeven. maar al te vaak is dat niet zo, gaat vlot 30 jaar goed en dan komt de grote fik. op zich niet erg, maar als de brandweer dat op voorhand weet, gaan ze zeker niet naar binnen of dicht in de buurt komen bij brand als er geen mensen meer aanwezig zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Laat LiIon nou toevallig ook niet de meest geschikte cel voor zoiets zijn... Tot op heden gaat het over gewoon lood accu. Met een zijstapje naar LiFePO - zoals bekend zijn die een stuk minder 'explosief' dan LiIon.

Zoals onze oosterburen het zo mooi zeggen: Wo kein Kläger, da kein Richter.

Lambiek

Special Member

Op 16 juni 2022 19:14:50 schreef EricP:
Dan heb jij de verkeerde leverancier... 800Ah is redelijk standaard. 12 van die cellen waren bij inruil ~1600 euro.

Ik heb bij de stroomwinkel gekeken, dit zijn nog niet eens de duurste.

Maar er zullen best goedkopere zijn. Maar jij hebt het wel over prijzen met inruil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb in 2000 bijna een jaar off-grid geleefd in Afrika. Het kan wel echter moet je van het gemak dat stekker erin altijd direct beschikbaar is.

Overdag was er een paar uur generator stroom, en werden de accus geladen, de was gedaangelast en alle andere klusjes die veel stroom vergen. De accus waren vooral voor licht en andere kleine dc dingetjes vooral , radio zenders enz. Scheren met een mesjes, was best bloederig in het begin.
Er stond ook een flinke zaag met een 30 kw motor, deze wrd eerst met handkracht door een man of 5 op gang geholpen anders ging de aggregaat door de hoeven.

In nl heb je in de winter weinig pv, 2 redelijk wind stille dagen en je accus zijn snel leeg, je moet dus een backup hebben.

Ik zou toch maar gewoon een aansluiting nemen en all electric gaan.

Totale beginner

Golden Member

Ik ben aan het verbouwen en ook bezig met 'off grid' gaan voor het grootste deel van de tijd. Ik heb het geluk dat mijn dak oost-west ligt en ik dus optimaal van de zon kan genieten.

Mijn plan van aanpak:

  • 3x een growatt SPF5000 ES. Deze zal ik laten samenwerken om zo een 3N400 net te bouwen waarop ik 20A per fase kan trekken.
  • Een 18kWp aan zonnepanelen op het dak welke verdeeld zijn over 3 strings. 1 oost en 2 west.
  • Sanitair warm water en verwarming gaat met een lucht-water warmtepomp en een 1000L hygienebuffervat met een spiraal voor een zonneboiler. In de winter brengt een vacuumbuis zonneboiler nog heel wat hitte binnen.
  • In de tuin ben ik kastjes aan het bouwen voor de batterijopslag. Deze bouw ik zelf van 18650 cellen in modules van 2.5kWh. Ik heb plaats voorzien voor 40 van deze modules om zodanig aan 100kWh batterijopslag te raken.

Ik denk dat ik hierdoor slechts een paar weken van het net zal moeten trekken. Die weken kan jij eventueel met een generator overbruggen, als je batterijen hebt is een 2000W inverter generator al genoeg. Dat maakt nagenoeg geen geluid en als je die 8u per dag laat draaien dan heb je 16kWh ter beschikking.

Ik heb voor de growatt inverters gekozen omwille van de prijs maar dus ook omdat ze een netconnectie hebben. Ik sluit die hier aan op mijn netverbinding zodanig dat ik wel kan terugvallen op het net indien nodig. Maar in jou geval zou je dan een generator kunnen starten.

[Bericht gewijzigd door Totale beginner op donderdag 16 juni 2022 20:58:41 (10%)

Tidak Ada

Golden Member

Op 16 juni 2022 08:10:49 schreef High met Henk:
Ik heb gisteren een koopcontract getekend voorheen nieuwe woning.

Paar nadelen en 1 ervan is dat de elektriciteit afgesloten is (in 2019 is daar een kwekerij weggehaald door politie)

Past wel bij "High met Henk" O-)

Wil in weer on grid, krijg ik aansluitkosten(1x) en weer vastrecht, transportkosten etc etc..
Ik denk dat ik daarbuiten kan.

Dat zou nog wel es mee kunnen vallen. Hhete hangt er sterk van af of er nog voldoende kabel ligt. Ik zou eerst maar es bij de energieleverancier navragen wat de kosten zijn.

Aansluitkosten zul je trouwens sowieso moeten betalen, want gezien de voorgeschiedenis an het pand zal er flink gekeurd gaan worden voordat je een (werk)aansluiting krijgt.

Nu zat ik te denken om zonnepanelen en 2 windmolens (ca 4 kw) te plaatsen en dit in 24 V batterijen te pompen.

Echter nu het probleem: ik wil mijn complete huis erop draaien (vrijstaand in de polder) en ik wil ook de werkplaats erop draaien.
Lasapparaat, draaibanken, freesbank).
Huis wordt ook voorzien van warmtepomp uiteraard dan.

Krijg je volgns mij nooit rond!

Houd er rekening mee dat je in 'vrije wind' staat en geen warmte van buren mee krijgt omdat die aangebouwd zijn. Da'sgod voor je molens, maar niet voor je winterse leefklimaat. Dat wordt flink stoken. dus als er geen gas is zul je toch flink wat moeten inkopen van Delta of consorten.
Ook de isolatie toestand van het pand zal wel te wensen overlatn...

Plaatsen van molens kan bovendien zo zijn beperkingen hebben door omgevings wetgeving. Er zijn veel provinciale, gemeentlijke en andere regelgevingen en beperkingn m.b.t. tot het plaatsen van molens. Ik heb er, juist in die omgeving, veel zien verdwijnen ten bate van parken met gigiamolens, zoals o.a. bij het Hellegatsplein.

Het is een hobby werkplaats met een gelijktijdigheid van eigenlijk 0, maar toch wel verbruikers van 5 KW...

Dat wordt dan en dure hobby!

[....]

Iemand die hier enig licht op kan werpen wat ik nodig heb???
En of off grid blijven idd handig is?

Ben nog sterk oriënterend op dit moment...

Zéker goed informeren!!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henk H.

Golden Member

Wat voor soort woning is het, welke energiebesparende maatregelen zijn genomen/kun je nog nemen en wat is het energielabel? B of F maakt natuurlijk nogal wat uit voor het vermogen dat in de winter nodig is om de boel warm te houden. Gas was doorvoor de goedkoopste energiebron, maar met de huidige prijzen is dat ook minder grappig aan het worden.

Wat is er allemaal afgesloten? Gas en stroom (beide?) en/of water ook?

EDIT:
Met een nieuwbouwhuis dat is ontworpen voor "nul op de meter" kun je denk ik een eind komen. Met bestaande bouw zal het succes vooral afhangen hoe ver je de energiebehoefte terug kunt brengen met acceptabel comfort (zie de opmerking van EricP over met zn allen in de keuken).
END EDIT

[Bericht gewijzigd door Henk H. op donderdag 16 juni 2022 21:47:52 (26%)

PE9SMS

Special Member

Op 16 juni 2022 20:01:23 schreef harry64:
Er is al overleg met o.a. brandweer over wat te doen bij een brand in een pand waar dus (al dan niet zelfbouw) li-ions als opslag geïnstalleerd staan. Uiteraard gaan verzekeraars zich hier ook in mengen.

Dus je mooie zelfbouwer van een paar honderd KWh met afgedankte automotive cellen in je achtertuin/kelder/zolder zou over een paar jaar zomaar een overtreding kunnen zijn.

Over verzekeraars gesproken. Het laatste wat je wilt is dat je toko affakkelt. Wat je nog minder graag wilt is dat vervolgens je opstal/brand verzekeraar moeilijk gaat doen omdat je zo'n mooie zelfbouw accu installatie had staan... waar iets mis mee ging. Oftewel overleg goed met je verzekeraar wat zij ervan vinden. Als de nood aan de man is zit je echt niet te wachten op enige discussie daarover.

This signature is intentionally left blank.
EricP

mét CE

Ik heb bij de stroomwinkel gekeken, dit zijn nog niet eens de duurste.

Niks tegen het bedrijf (geen directe ervaring mee), maar het is wel een detaillist met name gericht op particulieren.
Als je een 'heftruck setje' koopt, dan liggen de prijzen anders. Let wel, het gaat om gewone lood accu's.
De gemiddelde particulier heeft de capaciteit niet nodig, kan het volume niet kwijt in z'n bootje en het gewicht niet hebben omdat de tobbe dan te diep komt te liggen en/of op 1 oor.

'Inruil' is gewoon de oud-accu-prijs terug. Het nieuwe spul wordt er niet duurder of goedkoper van.

Verzekeraars zijn ratten. Dus als je 'nu' een deal maakt, dan heeft die over 5 jaar geen enkele waarde meer - er is vast wel wat veranderd waardoor het nu niet meer kan. Leuk als ze je het laten weten, maar als dat dus inhoudt dat je hele project de prullenbak in kan, dan is het ook een dure hobby geweest.
Ja zou die discussie redelijk in de kiem kunnen smoren: accupack en electronica in een container los van het huis.

[edit]voor hieronder:

Die vermogens die Sven op noemt, zijn geen van alles problematisch. Maar ja, ze kosten wel geld. Een 5kVA omvormer van een behoorlijk merk (ik heb er eerder over geschreven) 'deed' 1700 ex. 3 nodig voor de 3-fase...
Wellicht kun je toe met een 3kVA. Die zal wat goedkoper zijn. Maar nog is het best wat geld.

Voor wat betreft je inverters: kijk eens bij Victron. Ik heb nooit met het spul zelf gewerkt, maar als ik hun documentatie zo leeg, dan behoud je je inverters gewoon als je er een Phoenix II tussen knoopt. Die kun je configureren dat je als je meer opwerkt dan je gebruikt het overschot het accupack in douwt en pas als dat vol zit naar het net gaat (of niet). Daarnaast kun je configureren hoe 'leeg' het accupack mag zijn voor er 'net' bijgezet wordt. Het idee: zo heb ook evt. een UPS zodat je evt. een genny kunt starten voor de boel echt plat gaat.
Is trouwens wel wat duurder dan 'alleen omvormer'. En voor 3-fasen zul je er wel weer 3 nodig hebben...

Je vrees voor lithium is onterecht. LiIon: ja. Risico. LiFePO: wat ik ervan gelezen heb, valt erg mee qua 'poef'.
Lagere spanning en dikkere kabels is duur, in meerdere opzichten. De kabels op zich al. Maar ook qua rendement. Zowel in de kabel als in de inverter. En je hoeft niet naar 400V, met wat jij wilt is 48V goed te doen. 24V loopt wel behoorlijk op z'n tenen. En met 12V ga je wel tegen de grenzen van wat kan aan lopen.
Lagere spanning gaat op 2 manieren fout: spanningsval over de kabel betekent ook een hogere stroom. Daarnaast (fictief voorbeeld): op 48V is 4V 'verlies' jammer, maar 'slechts' 8%. Op 12V moeten je kabels dus 4x zo dik zijn (want de stroom is 4x zo hoog), en dan heb je met diezelfde 4V opeens 33% verlies (en het is meer, want de stroom gaat ook resp. 8% / 33% omhoog!). Dat merk je niet alleen in de kabel, maar ook in de FETs (die zijn nou eenmaal niet perfect). Ik snap je weerstand tegen 400V, maar er is een reden dat men in de autoindustrie dat is gaan doen...

High met Henk

Special Member

de grote draaibank (meter tussen centers) heeft een 5.5 kW motor
Dan is er dus ook nog een freesbank waarvan ik het vermogen niet exact weet, maar ding is 3F en weegt 2.5 ton.....

een esab lasapparaat van 180 A op 3F laat ook wel van zich horen net als een TIG apparaat

die landrover moet ook een keer gerepareerd worden?

Uiteraard zal ik een power management in bouwen zodat ik het vermogen goed in de gaten kan houden en eventueel dingen uit kan schakelen als het kritiek wordt ergens. MAar dit zal wel middels een PLC achtig systeem gestuurd worden.

voor tijdens de verbouwing ga ik waarschijnlijk wel met een generator werken. Dus die aansluiting voor elektra (tijdelijk) heb ik al niet nodig

de generator is echter geen eigendom.

Nogmaals ben me aan het orienteren of dit allemaal kan en sta voor alles open: ook eventueel on grid gaan, maar dat is dan wel redelijk definitief.

Ik zou het alleen zonde vinden om nu te investeren in inverters die on grid zijn en dan achteraf toch om te ruilen voor OFF grid inverters (windmolen is andere inverter dan voor PV.

ik ben geen fan van Lithium accu's vanwege
.1 de prijs
.2 dat ik er geen ervaring mee heb
.3 het in mijn ogen bommen zijn als ze groot worden.

Daarnaast voel ik me fijner bij een lagere spanning en dikkere kabels dan een 400 V accu pakket.
Ik houd gewoon niet van vlambogen.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
harry64

Golden Member

Op 16 juni 2022 21:43:59 schreef PE9SMS:
[...]Over verzekeraars gesproken. Het laatste wat je wilt is dat je toko affakkelt. Wat je nog minder graag wilt is dat vervolgens je opstal/brand verzekeraar moeilijk gaat doen omdat je zo'n mooie zelfbouw accu installatie had staan... waar iets mis mee ging. Oftewel overleg goed met je verzekeraar wat zij ervan vinden. Als de nood aan de man is zit je echt niet te wachten op enige discussie daarover.

Ik weet haast wel zeker dat verzekeraars tegen die tijd moeilijk gaan doen. Als het even kan doen ze dat nu ook al als je toko wordt aangestoken door een zelfbouw-accu die geen erkende keuring heeft. Ik heb ondertussen al eens 'nieuwe' voorwaarden voor bestaande contracten zien langskomen waar i.i.g. al het nodige in is opgenomen dat bij 'ondeugdelijk' aangelegde PV niet uitgekeerd wordt in geval van schade veroorzaakt door die PV.

Heb je er zelf aan geprutst, is het jammer dan. Was je installateur een 'cowboy', dan vecht je het maar met zijn verzekering uit. Meestal heb je dan de pech dat 'cowboy' failliet is en gewoon niet meer bestaat, ook dan wordt het jammer dan.