Laadadvies extra loodaccu op motorfiets

Ik ga met de motor kamperen en ik heb geen idee of waar ik terecht kom, elektriciteit heeft.

Ik wil een paar kleine verbruikers van stroom voorzien, zoals 'n ventilator, lampen en m'n telefoonlader.

Een 7Ah noodstroomaccu'tje past perfect onder mijn buddyseat. Ik kan die meenemen naar m'n tent en daar de paar elektronische dingen op laten werken.
Bij 50% ontlading haalt ie 500 cycli volgens de datasheet, prima want zoveel cycli gaat ie bij mij niet maken en gewicht is niet van belang.

Maar wat is wijsheid qua laden? Zal het loslopen als ik 'm gewoon parallel zet aan de 14Ah startaccu, of loop ik het risico dat ie een te hoge laadstroom voor z'n kiezen krijgt?

Het is aannemelijk dat de 'huishoudaccu' dus op 50% laadstatus zit in de ochtend als ik 'm terug op de motor zet, terwijl de startaccu volledig vol is.

Ik heb ook zitten denken aan 5v als systeemspanning nemen en werken met powerbanks. Maar ik zou dan een 10ah model willen, en dat duurt nogal lang om op te laden met een conventionele 5v 2A autolader. 5 uur op bochtige bergweggetjes is écht wel mijn limiet...
Geen probleem als ik netspanning heb, maar daar wil ik nu net niet van afhankelijk zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
harry64

Golden Member

Lijkt mij dat hij samen opgaat met je 14Ah en dat je motor een laadspanningsregelaar heeft die tot 14 volt gaat. Ik denk dat je hem er gewoon kan bijhangen. Ik zou hem er wel pas bijhangen als je motor al gestart is. Anders gaat hij lading uit je startaccu trekken.

Gewoon parallel aan je andere accu, dat gaat zonder problemen! Doe ik namelijk zelf ook.

Of motor nu draait of niet maakt echt niet uit, het werkt gewoon goed bij mij, en dat al 3 jaar!
Zie wel dat je kabels dik genoeg zijn...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 25 juli 2022 21:24:52 (10%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Als de ene accu leeg is en je zet hem voor het laden parallel aan de volle gaat er wel een akelig hoge stroom lopen.

Misschien dat iemand hier een beveiliging voor heeft? Ik weet dat die er zijn voor caravans met een accu.

jerome

Golden Member

Op 25 juli 2022 21:37:37 schreef Hoeben:
gaat er wel een akelig hoge stroom lopen.

Niet overdrijven. Een volle accu zal 12.6V zijn en de lege 12V. Rekeninghoudend met een hogere inwendige weerstand bij kleine accu's zal de stroom niet zo veel zijn.

Op 25 juli 2022 21:37:37 schreef Hoeben:
Als de ene accu leeg is en je zet hem voor het laden parallel aan de volle gaat er wel een akelig hoge stroom lopen.

Misschien dat iemand hier een beveiliging voor heeft? Ik weet dat die er zijn voor caravans met een accu.

Dit is dus een beetje waar ik voor vrees.

Op 25 juli 2022 21:45:01 schreef jerome:
[...]
Niet overdrijven. Een volle accu zal 12.6V zijn en de lege 12V. Rekeninghoudend met een hogere inwendige weerstand bij kleine accu's zal de stroom niet zo veel zijn.

Die 0,6v verschil maak ik me niet zoveel zorgen over, maar de stroom met lopende motor wel.
De spanning op de startaccu is namelijk (omdat ie in principe altijd vol is) binnen 10 minuten wel ongeveer 14v. En omdat het laadsysteem gewoon best lomp is, kan er een forse stroom gaan lopen. Ontworpen op 14Ah startaccu's die flink wat laadstroom mogen hebben.

Maar ik heb inmiddels een verse 7ah accu besteld (die gebruik ik sowieso veel in en om het huis, m'n huidige heeft nog krap 3Ah over en is meer dan 10 jaar oud).

Ik ga 'm leegtrekken tot 25% ofzo, en dan even meten wat er loopt als de motor gestart is :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb de accu met een halogeenlamp van 55w leeggetrokken tot onder belasting 11,5v. Zonder belasting kruipt ie na een paar minuten op tot 12,2v dus dat is ruwweg 50% laadstatus.

Aangesloten op de volle startaccu loopt er zo'n 2a, gestart met gasgeven hooguit 5a. Dit zit wel snor.

Tijdens het starten heb ik 8a gemeten, maar de startaccu is altijd het volst dus het is niet zo vreemd dat de 'huishoud' accu niet zoveel stroom levert tijdens het starten. Ik moet wel even kijken of de zekering er niet uitploft als de huishoudaccu wél flink vol is. M.a.w. ik neem wat extra zekeringen mee :) en als ie er uit ploft, dan wacht ik wel even met doorverbinden tot de motor loopt. Een mooier systeem maak ik wel als ik vaker blijk te gaan kamperen.

De datasheet van de accu (Yuasa NP7-12) geeft aan dat de accu bij verbinding met de lader korte tijd 2*c ampere kan trekken. In mijn geval zou ie dus 14a kunnen en mogen trekken. Beetje veel maar zal wel goedkomen, zoveel trekt ie dus niet eens.

De verbinding tussen de twee accu's heb ik gedaan met 2 ietwat dure Optimate kabeltjes. Maar ik ben vanwege andere redenen echt uitgeput en wat het kostte kon me even niet meer schelen. Kabel bleek dunner te zijn dan de mantel deed vermoeden, helaas.
Connectortje is wel lekker stevig en kan geen sluiting maken als ie tijdens het rijden om de een of andere reden lostrilt.

https://www.voordeelhelmen.nl/media/catalog/product/cache/3f0373d146f7aa38150cb6d3451cb0ac/image/624335941/optimate-accessoires-accu-kabels.jpg

Aan de startaccukant zit netjes een zekering. Aan de huishoudaccukant heb ik die afgeknipt, en er twee faston connectortjes aangezet.

Let hierbij goed op de polariteit. De optimate connectors zijn unisex, in de zin dat als je twee motoren voorziet van zo'n connector, en ze naast elkaar zet en met elkaar verbindt, dat je de + van de ene accu op de - van de ander aansluit, en vice versa, en dus een volle kortsluiting maakt. In het geval van mijn huishoud accu heb ik dus een zwarte faston gezet op de draad waar eerst een rood kabeloog aan zat, en een rode faston gezet op de draad waar eerst een zwart kabeloog aan zat.

Natuurlijk zal de zekering er gewoon uitploffen, maar toch niet fijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
EgbertG

Golden Member

Waarom loodaccu? Er zijn tegenwoordig kleine lichte Li-ion accu's met flinke capaciteit en een interne BMS ....

Omdat gewicht en formaat geen issue zijn, de prijs van loodaccu's significant lager is, en omdat er geen laadelektronica nodig is om 'm in m'n motor te frotten.
De verwachte levensduur in mijn toepassing is ook erg lang - in de motor zal ie niet veel cycli maken, in huis doet ie 1 cyclus per maand ofzo.

Mijn maximum totaalgewicht is 400kg. Motor zelf weegt 180, ik weeg 80 met m'n pak aan, dus ik heb nog 140kg aan bagage dat ik mee kan torsen. Die 2 of 3kg ofzo die de UPS accu weegt merk ik niet.

Ik heb even naar een LiFePO4 accu gekeken omdat die vaak direct aan te sluiten zijn, maar die zijn heel fors duurder.

Verder gebruik ik die loodaccutjes in en om het huis voor van alles en nogwat. Als 'accu die ergens in de werkplaats rondslingert' vind ik een loodaccu veiligheidstechnisch wat prettiger.

Overigens was het eerste waar ik aan dacht zo'n lithium jumpstarter. Maar dat gaat allemaal weer wat minder lekker qua aansluiten van 12v belastingen. Moet ik direct aan de cellen gaan prutsen, zelf weer beveiligingen er op zetten die wat verder gaan dan een zekering enzovoorts.

Er komt een dag dat ik een mooie 12v lithiumaccu koop of maak voor mobiel radiowerk (ik ben echt niet zo conservatief dat ik lithium weiger te gebruiken en de voordelen er niet van inzie), maar dit is niet die dag :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 29 juli 2022 20:43:39 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Update: het systeem heeft feilloos gewerkt.

Ik had wel wat worstelingen met het verbruik van m'n telefoons. Eentje op het stuur als navigatie, eentje voor gewoon gebruik (en niet op het stuur, trillingen maken de optische beeldstabilisatie van telefooncamera's vaak stuk).
Dat ze tijdens navigatie veel verbruikten wist ik al en daarom had ik een 50wh powerbank mee die in m'n vestzak past, en daar ging ik een beetje mee de fout in.
Het laden van dat ding kost namelijk met een relatief trage autolader een eeuwigheid, en bovendien zijn er nogal wat verliezen bij het opladen van dat ding.
Ik heb het wel nagerekend - ik had de powerbank geheel op de huishoudaccu kunnen laden, maar ik had 'm 's nachts moeten laten doorladen en dat doe ik liever niet met zo'n grote bonk lithiumaccu. Dus toen heb ik even wat elektriciteit gestolen bij de buren die even weg waren, en hun kabelhaspel buiten ladden liggen :+

Er komt dus nog een USB lader op de motor voor de volgende motorvakantie, zodat het accupeil van de navigatietelefoon tijdens het rijden niet zakt en in principe een powerbank in het geheel niet nodig is.

Overigens was het fantastisch in de ardennen en de eifel. Als noord-hollander die met één been in de polder en het ander in de stad staat, is het meteen duidelijk dat ik nog flink moet werken aan bepaalde vaardigheden die je hier gewoon totaal niet gebruikt.
Ik zit nu al aan m'n volgende tripje te denken :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!