Nylon tandwielen voor speelgoed

Dat ziet er heel fatsoenlijk uit!

3D printen is ver gekomen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hardware van de printers is verbeterd (vooral stuggere constructie) maar vooral de firmware van de printers en de software voor de slicer is sterk verbeterd.
Met een resin printer is zeker een veel hogere resolutie haalbaar maar ik vraag mij af of die resins sterk genoeg zijn, ook op langere termijn.

Heb het tandwieltje nu in polycarbonaat afgedrukt en ik durf dat gerust in een speelgoedje te gebruiken.

Arco

Special Member

Ik vond die link die ik laatst plaatste naar een jumbo 3d betonprinter ook wel grappig. (het tegenovergestelde van precies... :) )
Je vraagt je af hoe ze op het idee komen om een 'huizen 3d printer' te gaan maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

'Omdat het kan'.

Ik denk niet dat men denkt dat het op dit moment erg nuttig is, maar het is een leerzaam project. Want wie weet is de conclusie wel dat het nu moeilijk, onprecies en duur is - maar dat er kansen zijn om dat op te schalen.

Ook natuurlijk heel goed mogelijk is dat het een startupbedrijfje is met als hoofddoel om uitgekocht te worden door een groter bedrijf, niet om daadwerkelijk dingen te produceren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@Arco, mooi! :-)
Als de "Printer" modulair is en transportabel is kan het best economisch zijn, er wordt niet te veel beton geproduceerd zonder groot transport, geen fabriek nodig om muur te prefappen. Print in Place ...
Er zijn genoeg filmpjes te vinden van huizen die 3D geprint worden.
Edit:
Deze b.v.:
https://www.youtube.com/watch?v=dwDvH90-FOw

Het valt me op dat de lagen op die foto wel heel slordig op elkaar liggen. Ik denk dat er best wel een markt voor kan zijn, met prefab beton is alles verplicht recht en haaks, terwijl je met zo'n printer veel meer vrijheid hebt voor organische vormen. Het gebrek aan wapening zal wel opgelost moeten worden, want dat is wat beton sterk maakt.

Ik vind het wel mooi dat er intussen die een relatief bereikbare manier is om dergelijke onderdeeltjes voor speelgoed na te maken, in het verleden was het al gauw einde oefening als een custom onderdeeltje stuk was.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 29 juli 2022 16:16:53 (24%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 29 juli 2022 16:13:46 schreef SparkyGSX:
Het gebrek aan wapening zal wel opgelost moeten worden, want dat is wat beton sterk maakt.

Beton is van zichzelf HEEL sterk. ... Voor compressie-krachten. Als je zoals hier een muur bouwt, komen daar voornamelijk compressie-krachten op -> Is zo sterk zat.

Heb je materiaal nodig wat ook tegen trek-krachten kan, dan is beton absoluut NIET geschikt. Maar staal is daar veel beter in. Dus als je die twee combineert, regelmatig wordt het staal al onder spanning ingegegoten in het beton, dan staat het beton altijd onder compressie-kracht, ook al belast je het geheel op een trekkracht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt, voorgespannen beton is een fantastische uitvinding, voor bruggen en zo, maar dat is voor huizen niet nodig.

Zover ik weet zijn de prefab delen waarmee huizen gebouwd worden niet voorgespannen, maar wel gewapend, voorbij bij vloeren is dat wel nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Heb het tandwieltje nu in polycarbonaat afgedrukt en ik durf dat gerust in een speelgoedje te gebruiken.

Jij durft ;). Al;s dat printen in zeg 60 minuten klaar is en het tandwiel gaat manden mee dan zou ik het ook wel durven haha.

Beton is van zichzelf HEEL sterk.

Qua compressie krachten wel w\qua draagvermogen valt dat tegen.

Wel in een youtube gezien. 2 betonplaten van normale dikte voor een vloer 1 met wapening en de andere zonder. Daar lieten ze dan vanaf hoogte er 1000kG op vallen. De met wapening gaf geen krimp en die zonder brak in 2 stukken.

Het gebrek aan wapening zal wel opgelost moeten worden, want dat is wat beton sterk maakt.

Er zijn ook andere vormen van wapening met staaldraad of vezels. Dat maakt het beton flexibel zonder te schuren maar hoe dat zich verhoud met de dikke ijzeren bewapening weet ik niet.

Als de "Printer" modulair is en transportabel is kan het best economisch zijn,

In principe kan je daar een professionele robotarm voor gebruiken er zijn er die 1 micrometer nauwkeurigheid halen.

Ik denk niet dat men denkt dat het op dit moment erg nuttig is,

Ik denk ook niet voor het standaard prefab rijtjes huizenbouw. Toch zou het zomaar kunnen als dat je 1 enkel huis wilt bouwen met wat rare vormen wel even duur of goedkoper kan zijn. Zeker als dat huis op mars gebouwd moet worden ;). Om naar mars te kunnen gaan, er kunnen overleven en er bouwen en wonen is tegenwoordig al een kleine industrie op zichzelf waar veel ideeën uit voortkomen die ook hier bruikbaar kunnen zijn.
Er word bv al onderzoek gedaan welke bouwmaterialen er op mars al zijn en of daar beton mee gemaakt kan worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

https://youtu.be/VgzW8SLhHdg
Een video over het repareren van tandwielen. Zelf deed ik het anders (RC Helicopter tandwiel) Ik gebruikte kneedbaar metaal epoxy. Ik plaatste dat op de beschadigde plaats. Dan drukte ik met een ander tandwiel de tanden erin. Er komt best veel kracht op en het hield prima. Als dat ook niet lukt draai ik er eentje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 29 juli 2022 23:24:49 schreef benleentje:
[...]Qua compressie krachten wel w\qua draagvermogen valt dat tegen.

Wel in een youtube gezien. 2 betonplaten van normale dikte voor een vloer 1 met wapening en de andere zonder.

Een betonplaat die je als "vloer" van een verdieping gebruikt wordt aan de onderkant op trek belast. DAAR moet de bewapening zitten want beton kan dat niet zomaar zelf aan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/