Accu 's scootmobiel

Op 30 juli 2022 23:41:55 schreef Leeuw van Recht:
[...]
Geen idee wat je met deze off-topic opmerking bedoeld, maar mijn opmerking en vraag zijn oprecht; het eerste is gewoon naar kreukelig Nederlands waarmee je de inburgeringscursus niet mee doorkomt, en tweedes, waarom je hier afficheren met een commercieel gerelateerde naam?

Ben je nu echt zo'n baardmannetje met vleugels?

@LvR, ergens ben je wel een ziek mannetje. Is het nou echt zo boeiend of weardguy een baard heeft of niet? Het kan mij niks schelen. Misschien is hij (of zij, of het) wel pimpelpaars met sterretjes. Geldt trouwens ook over opmerkingen over kreukelig Nederlands. Daar zit niemand op dit forum te wachten. Het is geen taalforum.

Arco

Special Member

@LvR: Als je blijft mierenneuken, krijg je waarschijnlijk last met Marianne Thieme... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

XLR voor deze toepassing is toch niet zo ongebruikelijk hoor.

Rechargeable devices exist that use three-pin XLR connectors. These can be found on electric powered mobility wheelchairs and scooters. The connectors carry from 2 to 10 amps at 24 volts.

Volgens Neutrik mag er 16A over een 3-pin XLR connector lopen. Bij een 5-pin XLR maximaal 7,5A.

Het gaat ook een hele tijd goed, maar met veelvuldig gebruik neemt de klemkracht wat af, en met een beetje vervuiling en oxidatie neemt de weerstand genoeg toe om forse opwarming te veroorzaken.

Met nieuwe connectors gaat het waarschijnlijk weer 5 jaar goed, en met betere connectors nog langer.

Anderson powerpole connectors zou ook kunnen, maar de kleintjes klemmen niet zo goed, en de grote zijn al snel overdreven en waarschijnlijk moeilijk uit elkaar te trekken voor oudere mensen, die doorgaans al wat minder kracht overhebben in hun handen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 31 juli 2022 01:23:48 (30%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

er zitten immers 3 pinnen in de connector

XLR is standaard in de scootmobiel hoek, die 3e pin word OF niet gebruikt, OF heeft een andere functie, meestal het disablen van de motor controller om wegrijden met de snoer er in te voorkomen. Ik heb ook wel eens de programmeerlijn van de motor controller op deze (3e) pen zien zitten. Nooit een 2e laad draad.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een 2de plus heeft ook weinig zin als je geen 2de min hebt.

Feit blijft dat het wel een beetje op het randje is, en prima verklaarbaar dat het na een paar jaar toch fout gaat. Vervangen door een identieke van goede kwaliteit of een andere connector, dan zal alles weer werken verwacht ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zit aan z'n stekker te denken

https://www.kabelshop.nl/Neutrik-PowerCON-connector-NAC3FCA-Quick-lock…

Zou dat niet beter zijn?

Deze zijn geschikt voor max 220V 20Amp

Vraag me dan wel weer af of moeders hiermee om kan gaan je moet dan een knopje indrukken en de stekker een slag draaien.

Aan de andere kant is de verbinding dan wel altijd 100% gemaakt waardoor de overgang weerstand zo klein mogelijk blijft.

bprosman

Golden Member

Op 31 juli 2022 10:01:57 schreef Taxi Feiken:
Ik zit aan z'n stekker te denken

https://www.kabelshop.nl/Neutrik-PowerCON-connector-NAC3FCA-Quick-lock…

Zou dat niet beter zijn?

Deze zijn geschikt voor max 220V 20Amp

Vraag me dan wel weer af of moeders hiermee om kan gaan je moet dan een knopje indrukken en de stekker een slag draaien.

Aan de andere kant is de verbinding dan wel altijd 100% gemaakt waardoor de overgang weerstand zo klein mogelijk blijft.

Gewoon een nieuwe (desnoods een waterdichte) XLR 3, lijkt me sterk dat daar 12A doorheen gaat, dat is me nogal een lader. Bovendien met een afwijkende plug zit je weer met een probleem als je eens een keer een andere lader moet gebruiken of lenen als ze ergens anders is.
Wat staat er op de lader ? Laadstroom ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in, niet aan gedacht.

Ik zou wel even een fotootje van de lader willen uploaden maar bestand is dan te groot weet niet hoe ik dat moet veranderen?

Maar er staat achterop de lader
Prim 230v 50Hz 450watt

Sec 12V/24V 12A max

maartenbakker

Golden Member

Als je met een PC werkt, is Irfanview een prima programma voor simpele fotobwerkingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ben wel aan het zoeken naar nieuwe stekkers alleen daar zit dan ook weer veel verschil in met name in prijs.

Weet niet is er een bepaald merk of uitvoering die ik dan het beste kan nemen?

Zie even door de bomen het bos niet meer

bprosman

Golden Member

XLR had hier nooit voor gebruikt mogen worden.

Als dat zo is kunnen ze alle scootmobielen in NL om gaan bouwen.
Want dat is de standaard plug op een scootmobiel.

Weet niet is er een bepaald merk of uitvoering die ik dan het beste kan nemen?

De "Echte" , Neutrik. Vervang dan ook meteen het chassisdeel.

https://www.bax-shop.nl/xlr/neutrik-nc3fd-lx-xlr-chassis-deel-3p-femal…

https://www.bax-shop.nl/xlr/neutrik-nc3mxx-xlr-kabeldeel-3p-male

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

SparkyGSX vertelde het al. Ik zou deze steker vervangen door een Anderson steker. Dat zijn stekers die gemaakt zijn om grote stromen te voeren. Een XLR is dat eigenlijk niet.

Dit is wat wiki er over zegt.

Een XLR-connector is een elektrische connector uit de professionele geluidstechniek, videotechniek en theaterbelichting. De XLR-connector werd in 1958 voor het eerst door Cannon (later als ITT Cannon onderdeel van de ITT Corporation) uitgebracht en wordt daarom ook wel de Cannon-plug genoemd.[1]

Over deze steker gaat dus geluid. Dat waren in 1958 kleine stromen en betrekkelijk hoge spanningen. Maar er ging ook theaterverlichting over heen. Dat waren echter ook hogere spanningen en wel wat grotere stromen. Maar ook die stromen waren waarschijnlijk nog binnen de perken. Bij een lamp van een kilowatt loopt er nog geen 5 A. En als je dan 1 volt kwijtraakt wordt de plug waarschijnlijk wel warm maar zie je daar niets van in de lichtopbrengst van de lamp. Het scheelt maar 1/220 ste ofzo. Als je bij een 12V lader 1 volt kwijt raakt scheelt dat 1/12 de en dan laad de accu dus gewoon niet op.

De Anderson stekers zijn juist ontwikkeld voor toepassing die grote stromen vragen. Zie wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Anderson_Powerpole

De kleur geeft de spanning aan waarvoor ze gebruikt worden. Ik zelf ben in mijn auto hiertoe overgegaan omdat bij mij de aansteker pluggen allemaal smolten.

GJ_

Moderator

Die anderson's zijn inderdaad super: spotgoedkoop, geen onderscheid tussen male en female en idioot hoge stromen.

Neemt niet weg dat ook een XLR, even afgezien van het oorspronkelijke doel, goed is. Ook deze zijn goedkoop en op iedere straathoek verkrijgbaar. En intussen worden ze voor van alles en nog wat gebruikt, niet alleen geluid. Theaters, pretparken enz zitten er vol mee voor geluid, licht, sensoren, actuators enz enz.

Ja ik snap dat een ander type stekker beter zou zijn maar ik vind de overweging dat er een andere lader ook op kan toch een prettiger gedachte, dat is nu al wel gebleken nu ik bij deze problemen even een andere lader er op heb gezet.
Dus houd ik het gewoon bij een goede xlr connector

Bedankt bprosman, ga ik die bestellen

bprosman

Golden Member

Op 31 juli 2022 11:40:43 schreef Ex-fietser:
SparkyGSX vertelde het al. Ik zou deze steker vervangen door een Anderson steker. Dat zijn stekers die gemaakt zijn om grote stromen te voeren. Een XLR is dat eigenlijk niet.

Dit is wat wiki er over zegt.

Een XLR-connector is een elektrische connector uit de professionele geluidstechniek, videotechniek en theaterbelichting. De XLR-connector werd in 1958 voor het eerst door Cannon (later als ITT Cannon onderdeel van de ITT Corporation) uitgebracht en wordt daarom ook wel de Cannon-plug genoemd.[1]

Over deze steker gaat dus geluid. Dat waren in 1958 kleine stromen en betrekkelijk hoge spanningen. Maar er ging ook theaterverlichting over heen. Dat waren echter ook hogere spanningen en wel wat grotere stromen. Maar ook die stromen waren waarschijnlijk nog binnen de perken. Bij een lamp van een kilowatt loopt er nog geen 5 A. En als je dan 1 volt kwijtraakt wordt de plug waarschijnlijk wel warm maar zie je daar niets van in de lichtopbrengst van de lamp. Het scheelt maar 1/220 ste ofzo. Als je bij een 12V lader 1 volt kwijt raakt scheelt dat 1/12 de en dan laad de accu dus gewoon niet op.

De Anderson stekers zijn juist ontwikkeld voor toepassing die grote stromen vragen. Zie wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Anderson_Powerpole

[bijlage]

De kleur geeft de spanning aan waarvoor ze gebruikt worden. Ik zelf ben in mijn auto hiertoe overgegaan omdat bij mij de aansteker pluggen allemaal smolten.

Leuk , maar dan kun je er nooit geen andere standaard lader meer aan hangen , (of lenen als je onderweg bent) of je moet een verloopkabeltje gaan maken. En die Anderson connector bouw je nou niet echt lekker in de stuurkolom (chassisdeel).

Overigens kan een accu bedrijf de condidtie van zo een accu wel meten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De Anderson is inderdaad geen chassisdeel, en zoals ik zei, gaan ze nogal zwaar in en uit elkaar, dat lijkt me ook problematisch.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

Op 31 juli 2022 13:13:17 schreef SparkyGSX:
De Anderson is inderdaad geen chassisdeel, en zoals ik zei, gaan ze nogal zwaar in en uit elkaar, dat lijkt me ook problematisch.

Ze worden overigens wel gebruikt om de accu met de motorcontroller te verbinden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nog even een update van mijn kant.

Heb uiteindelijk toch een Anderson SC 50 connector gemonteerd.
De originele aansluiting zit er ook nog dus kan eventueel ook nog gebruikt worden.

De anderson connector zit onder de stoel gemonteerd en deze gewoon rechtstreeks op de accu's aangesloten.
Deze connector wordt niet warm en kan die 12 Amp makkelijk aan heb ook relative dikke kabels gebruikt 10mm²
Achteraf hadden die wel iets dunner gemogen maar goed kan natuurlijk ook geen kwaad.

Enigste nadeel is dat de stekker vrij strak gaat m'n moeder heeft er moeite mee
Heb iets van de connectors af gevijld dit heeft wel iets geholpen, afwachten maar.

De accu's worden weer goed opgeladen en ze toert weer vrolijk rond

Evarist

Golden Member

Taxi. Zeg eens tegen je mama dat ze de scootmobiel niet moet laden bij temperaturen van flink over de 20°. Daar gaan de accu's van kapot.
Verder de accu's nooit leeg rijden. Op tijd laden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
bprosman

Golden Member

Op 6 augustus 2022 19:59:57 schreef Evarist:
Taxi. Zeg eens tegen je mama dat ze de scootmobiel niet moet laden bij temperaturen van flink over de 20°. Daar gaan de accu's van kapot.
Verder de accu's nooit leeg rijden. Op tijd laden.

Dan mag je er alleen in de winter mee rijden ?
En niet in huis ?
Bij mijn ouders is het altijd 25+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 augustus 2022 19:59:57 schreef Evarist:
Taxi. Zeg eens tegen je mama dat ze de scootmobiel niet moet laden bij temperaturen van flink over de 20°. Daar gaan de accu's van kapot.
Verder de accu's nooit leeg rijden. Op tijd laden.

Dat is toch een duidelijke tegenstelling (zal de 'moeilijke' term maar niet gebruiken)!

Het is toch zonneklaar dat Taxi de mobiliteit van zijn moeder zo veilig mogelijk wil continueren?

Enerzijds het advies om met warm weer de accu's niet te laden, en vervolgens het advies om de accu's niet leeg te rijden, komt mij op zijn minst wat ondoordacht over...

[Bericht gewijzigd door Leeuw van Recht op zaterdag 6 augustus 2022 21:08:47 (29%)

Snap het probleem niet.
De mama van Taxi Feiken rijdt 's zomers haar scootmobiel haar koelcel binnen en laadt daar de accu op. Ik zie geen tegenstellingen of ondoordachte adviezen.