Accu 's scootmobiel

Op 14 september 2022 19:11:50 schreef testman:
als je de mogelijkheid hebt zou ik ook de motorstroom meten. heb al eens gehad met een elec rolstoel dat deze in het buitenland veel bergop had gereden en de motor was verbrand, nominale stroom was veel te hoog daardoor.

Nee ik heb die apparatuur niet zou ook niet weten wat je daar voor nodig hebt en hoe je dat het beste kan doen?

Een ouderwetse (met vloeistof) lood-zuur accu die "verbruikt" wat water iedere keer als je hem oplaad. Moet je eens in de zoveel tijd bijvullen. Als je dat netjes iedere maand doet, dan is er niets aan de hand en hebben ze een heel forse levensduur. Het probleem is de moderne mens: Die heeft geen zin om dat soort dingen regelmatig te doen. Dus dan gebeurt het een paar keer en dan gaan ze snel kapot....

De modernere gel/calcium/AGM accus, daar zit een katalysator in om het geproduceerde knalgas zonder knal weer tot water te laten reageren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oké meen dat die ouderwetse met vloeistof gevulde ook in onderhoudsvrije versie waren vandaar

En die zijn een stukje goedkoper

https://www.accuserviceholland.nl/bosch-l5013-semi-tractie-accu-12-vol…

Ten opzichte van deze

https://www.scootmobielpolanen.nl/Scootmobiel-GEL-accu-Move-MTG-98-12-…

bprosman

Golden Member

Mijn pa heeft een set van deze :
https://www.accuserviceholland.nl/2-stuks-accu-agm-ev12075-12-volt-75-…

En wat ik al eerder in dit topic schreef, onder garantie een nieuwe set omdat de vorige set binnen het jaar "op" was.

Met deze lader :
https://www.accuserviceholland.nl/avena-124-8-acculader-8a.html

Ingesteld op advies van de accuboer op 29.4/27.0 Volt.

Avena 100 acculader scootmobiel.pdf

[Bericht gewijzigd door bprosman op 15 september 2022 07:42:41 (25%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

en heb je de test eens gedaan met de oude accus?
eigenlijk zou je ook een A-meter erin moeten hebben om de stromen te meten.

Op 14 september 2022 13:16:35 schreef Taxi Feiken:

Hierna ben ik verder gaan rijden op een vlak stuk toen begon het verval pas echt bij stilstand 24,7 V bij rijden al snel naar 22,3 V tot zelfs op het laatst naar 19,5 V en bij stilstand gewoon 24 V

bij stilstand 24V, zitten de 2 accus dus op 12.0V en zijn ze al op 50% (veel verder moet je al niet meer gaan). dat je belast naar 19V gaat wil zeggen dat elke accu nog 9.5V over heeft,
dat is:
1) een accu die dus niet gemaakt is voor dergelijke stromen. welke stromen kan de accu leveren volgens de specs van de fabrikant? en hoeveel stroom trekt je scoot?
normaar zou er een stroombegrenzer op zitten. als die op 25V dus 30A trekt, zou die op 19V dus ook 30A trekken, misschien dat die controller begrensd op 750W en dat die bij 19V dus stromen toelaat van 40A. en daar zal je accu ook niet gelukkig van worden

2) versleten accu met te hoge Ri. kan te wijten zijn aan een accu die lang leeg stond, maar evengoed een model accu, die wel de correcte afmetingen heeft, maar niet de correcte specs.
voor een auto kan je een start accu kopen die 24cm lang is, 17cm breed en 20cm hoog van 12V 60Ah die 300A kan leveren. maar evengoed een accu met dezelfde afmetingen die 40Ah doet maar wel 640A kan leveren.
de ene start een dieselmotor, de andere niet wegens te lage stroom

vooral jouw tabel, dat de Ri lijkt te stijgen naarmate de accu lagere spanning heeft, zegt mij dat de stroom hoger wordt en dit in de berekening dan een hogere Ri geeft.

@iedereen: wat doet de Ri van een lood accu die leeg komt? stijgt die toevallig. iets wat ik nog niet heb getest (of dat ik ben vergeten)

EDIT: google is your friend...
Lead Acid batteries:
The internal resistance rises throughout the discharge, which is caused by a depletion of the electrolyte as it becomes more watery, which decreases its specific gravity.
Lead acid batteries have a voltage drop from internal resistance from continuous high current discharge.

t is dus normaal dat Ri stijgt bij ontladen. waarschijnlijk nog in combinatie met opwarmen ook.

welk type accu is dit? en dan ook de volledige, niet model nr. ik heb een vermogen dat ze verkeerd gekozen zijn, en dat verklaard waarom ze bij de 1e eigenaar ook niet presteerden

kortsluiting in de wikkeling van de motor kan ook, dan trekt die danig hoge stromen dat elke accu genekt wordt (of bij voldoende sterke accu, de kortsluiting wegbrand)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

kortsluiting in de wikkeling van de motor kan ook, dan trekt die danig hoge stromen dat elke accu genekt wordt (of bij voldoende sterke accu, de kortsluiting wegbrand)

De motor is vanuit de regelaar toch over het algemeen wel gezekerd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Goedemorgen,

ik ging er van uit dat de scoot inderdaad zou ingrijpen bij een te lage Voltage om de accu's te beschermen net zoals bij een fiets.

Maar dit gebeurde dus niet, wel had ik het idee dat de controller wel degelijk in greep.
Hij ging bij een bepaald voltage van 19km per uur naar 16 km per uur.
Daarna kon ik doorrijden tot die inderdaad helemaal leeg was.

Heb er even over na zitten denken of dit zo hoort.
En ik vermoed van wel.

Anders als bij een fiets heb je namelijk geen mogelijkheid meer om thuis te komen. waarbij het vaak om kwetsbare mensen gaat.
Ik vermoed dat de fabrikant van de scootmobiel daarom hier voor gekozen heeft.
In dit geval dus voor veiligheid boven techniek.

Het gaat om deze accu s die ik er het laatst in heb gezet.

https://www.replacedirect.nl/product/p1045437/yanec-gel-accu-12v-80ah.…

Een data sheet kan ik hier niet van vinden.

Maar volgens de specificatie s zouden deze ook geschikt moeten zijn voor een scootmobiel.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 september 2022 07:39:29 schreef bprosman:
Mijn pa heeft een set van deze :
https://www.accuserviceholland.nl/2-stuks-accu-agm-ev12075-12-volt-75-…

En wat ik al eerder in dit topic schreef, onder garantie een nieuwe set omdat de vorige set binnen het jaar "op" was.

Met deze lader :
https://www.accuserviceholland.nl/avena-124-8-acculader-8a.html

Ingesteld op advies van de accuboer op 29.4/27.0 Volt.
[bijlage]

ja had ik geien hoor maar binnen een jaar op vindt ik nou ook weer niet heel geruststellend.
Hoelang heeft die ze er nu in zitten ?

ik had al gelezen dat agm accu s een hogere voltage nodig hebben om te laden dus moet er dan ook een nieuwe lader bij.

Afgezien van de prijs heb ik niks tegen de move accu s de vorige set heeft er jaren in gezeten zonder problemen.
wel waren dit behoorlijke zware accu s 98 AMPH wat de prijs ook niet ten goede komt.

Voordeel van deze zware accu s is dan wel weer dat je minder snel bij het kritieke punt komt van lage voltage waar de accu s absoluut niet tegen kunnen.
zitten er ook nog nadelen aan als je zware accu s neemt die dan dus ook niet vaak leeg gereden worden ( zogenaamd lui worden van een accu?)

Op 15 september 2022 10:31:25 schreef bprosman:
Zit er geen garantie op ?

Dat is ook een puntje ik had met de verkopende partij afgesproken dat hij de aankoop bon zou bij leveren ivm garantie.

Helaas was ik zelf niet in de mogelijkheid de accu's op te halen.

Bij thuiskomst zat er alleen een pakbon bij.

overigens vraag ik zo i zo af hoe dat werkt met garantie.

Een fabrikant kan toch ook niet zien hoe iemand omgaat met zijn accu s

Ik kan me voorstellen dat een fabrikant daar best moeilijk over doet garantie gaat toch eigenlijk over fabrieksfouten en niet over misbruiken van alles en nog wat.

ik vind eigenlijk dat de leverancier bij je vader heel coulant is geweest aangezien ik van zijn verhaal begrijp dat de accu s nooit goed opgeladen zijn omdat de leverancier adviseert om met een hogere voltage te laden.

bprosman

Golden Member

ja had ik geien hoor maar binnen een jaar op vindt ik nou ook weer niet heel geruststellend.
Hoelang heeft die ze er nu in zitten ?

Dat vond de accuboer ook niet vandaar dat ze onder garantie omgeruild zijn. Deze zitten er inmiddels alweer een paar maanden in.
Hij gebruikt zijn scootmobiel wel echt heel veel , ik gok 4..6 uur per dag.

ik vind eigenlijk dat de leverancier bij je vader heel coulant is geweest aangezien ik van zijn verhaal begrijp dat de accu s nooit goed opgeladen zijn omdat de leverancier adviseert om met een hogere voltage te laden.

Deze lader had hij al wat langer. Die is met de vorige set aangeschaft. De leverancier heeft de oude accu's aan de "Accutester" gehangen (vraag me niet wat en hoe dat ding meet.. daar was ik niet bij) en de volgende dag kreeg hij een telefoontje dat hij een nieuwe set kon komen halen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 15 september 2022 11:10:58 (42%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

hoelang heb je zo al kunnen rijden met die accu voor ze leeg is? 80Ah met 30A stroom, zou je toch een 2uur fun moeten geven. die scoot zal wel geen continue 30A trekken, dus zou je toch wel echt 3uur moeten halen dan.

van die yanec, daar vind ik eens NIKS van specificaties terug, zelf die firma vind ik niet. enkel kom ik yanec laptop batterijen, laptop laders en die lood accu's tegen bij online verkopers.

ik heb zo eens alternatieven gezocht, 12V 80Ah voor scoot mobielen en kwam deze tegen

interne weerstand 5mohm,
max oplaadstroom 24A
max stroom 500A gedurende 5sec

maar ook geen continue stroom die je mag trekken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik ben met die accu s 3x het viaduct opgereden en heb daarna nog max 15 min kunnen rijden .

Maar dat probleem is inmiddels opgelost ik heb de accu s terug gebracht naar de oude eigenaar en netjes het geld terug gekregen .

Heb nu dus de oude 98 AMP move accu's staan deze laat ik nog even testen.

zijn deze slecht dan denk ik dat ik maar het zekere voor het onzekere neem en ook weer de move accu s terug koop.

Twijfel alleen nog of ik dan weer 98 amph neem of iets lichtere iets van 80 Amp ze rijdt er denk ik max 20 km mee.

Heb namelijk het idee dat zwaardere accu s langer mee gaan of maakt dat niet uit ?

Evarist

Golden Member

Op 14 september 2022 09:14:34 schreef Taxi Feiken:
Ja is ook een optie hoor, maar zou graag eerst zelf even kijken.

Ps vraag me af hoe die testen?
Z'n tractie accu zal je dan toch op een soort testbank tester moeten zetten?
Of hebben die een tester die de Ri kunnen meten en dus klemmen er op en naar 30 sec rolt er een meting uit?

Werkt natuurlijk anders als een startaccu

Ik test accu's met een Velleman Logger. Laat ons het een Slowmotion scope noemen.
Ik belast de accu met een stel 12V 50W halogeenlampen en houd het in de gaten.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

in het verleden zat gezien dat rolstoelen een natte accu hadden welke amper werd bijgevuld en dus na enige jaren gaar was van het vele laden op hogere eindspanning. er kwamen dan agm accu's in maar dan moest de lader ook vervangen worden. laders voor agm hebben een stabiele DC en maximale eindspanning. de natte laders waren niet meer als een trafo met diodebrug en tijdschakeling boven een X voltage ging de 3 uur nalaadtimer lopen, relais schakelde dan om van primaire trafotab. dan nog gingen de meeste sets geen 5 jaar mee. 95Ah accu's die dagelijks werden gebruikt, zon rolstoel weegt nogal wat, en banden oppompen deed men niet als er toch niet geduwd hoefde te worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor een scootmobiel heb je gelaccu's nodig, als je natte accu's toepast moet je vaak water bijvullen. Dat is lastig, want je kunt er vaak lastig bij.

Ik heb in mijn studententijd gewerkt voor de servicedienst van een bedrijf dat in WMO hulpmiddelen deed. Zodra het voorjaar begon, waren de accu's voor scootmobielen niet aan te slepen.

Oorzaak was dat de scootmobielen in de winter werden weggezet zonder aan de lading te staan. daar kunnen de gelaccu's echt niet tegen. Je kunt het aan de accu zelf al zien, als ze te lang zonder lading staan klappen ze in. De zijkant van de behuizing van de accu gaat dan naar binnen staan.

Verder is het heel lastig om de accu's betrouwbaar te testen. Je krijgt hooguit een globale indicatie of een accu nog goed is. Wij vervingen de accu's altijd bij twijfel. Wij gebruikten toen accu's van Sonnenschein, de GF Y serie prima kwaliteit en wordt volgens mij door Exide gemaakt.

Als ik jou was, zou ik even informeren bij Joop Bakkenes in Amersfoort of die geschikte accu's kan leveren. Dat is een Fulmen dealer en dat valt ook onder Exide. Het zijn dezelfde accu's met een andere sticker erop.

Meyra kan ook nog, die hebben die accu's zo staan, maar ik weet niet of je dan een goed eprijs krijgt. Bij Bakkenes in de regel wel is mijn ervaring.

Ja Joop van Fulmen ken ik wel,toevallig had ik die al is een paar weken geleden gebeld.

Ik vroeg of die de accu 's kon testen hij zij kom maar effe langs meet ik ze effe door.
Dat effe dacht ik toen al hmmm.

Ook had hij die accu 's niet kon ze wel leveren maar waren ook van het merk move.

Inmiddels contact gehad met een scootmobiel winkel/bedrijf.
Ook daar gevraagd of ze de accus konden doormeten?
Ze konden het wel maar kon er niet op wachten dit gaf me wat meer vertrouwen.

Maar toen ze vroegen hoe oud de accu's waren en ik aan gaf een jaar of vijf gaven ze aan, daar hoef je niet meer aan te beginnen zijn gewoon op.

Toen maar gevraagd wat nieuwe kosten en hoeveel Ampère ze nodig had.

Het kon wel met wat lichtere accu's welke dus ook goedkoper zijn.
Maar ze raden dan weer aan om met een wat lichtere lader te laden 12 Amp in een 78 Amp accu is wel wat veel en kan ook weer de levensduur verkorten.

Daarom maar weer gewoon 98 Amp accu 's van move gekocht a 320 euro per stuk.

Komen maandag binnen nu maar hopen dat het probleem opgelost is.

Een beetje extra capaciteit is nooit weg. Het is vervelender als je je moeder moet ophalen omdat ze ergens is gestrand met een lege accu. Geld kosten doet het toch, ook met kleinere accu's.

Ik vind 12A niet echt veel, dat is 0,15C. Kan mogelijk wel per soort loodaccu verschillen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 september 2022 12:29:12 schreef maartenbakker:
Ik vind 12A niet echt veel, dat is 0,15C. Kan mogelijk wel per soort loodaccu verschillen.

Dacht ik eigenlijk ook.

Maar goed werd het eigenlijk ook een beetje zat, bovendien gaf het moeders ook wat meer vertrouwen om de zelfde accu 's er weer in te zetten.

Verder is het heel lastig om de accu's betrouwbaar te testen. Je krijgt hooguit een globale indicatie of een accu nog goed is.

Daarom is men ook gestopt met accu's met zo'n groen 'controleballetje' erin...
Die gaf vaak onjuiste toestand weer, en zat ook maar in 1 cel van de accu...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 september 2022 22:12:07 schreef rew:
Een ouderwetse (met vloeistof) lood-zuur accu die "verbruikt" wat water iedere keer als je hem oplaad. Moet je eens in de zoveel tijd bijvullen. Als je dat netjes iedere maand doet, dan is er niets aan de hand en hebben ze een heel forse levensduur.

Ik heb de tijd nog meegemaakt dat lood-zuur accu's dopjes bovenop hadden, voor elke cel een. Ik vulde dan ook regelmatig aqua des. bij in elke cel.
Toen werden de dopjesaccu's uitgefaseerd en verschenen de modellen zonder vuldopjes, die daardoor niet-bijvulbaar zijn.

Mag ik concluderen dat die dan geconstrueerd zijn met het oog op een spoedige 'dood' (en dus 'tringtring omzet' voor de producenten)??

electronono

Dopjes zitten vaak verborgen achter een groter deksel onder een stikker .

Op 22 september 2022 12:32:04 schreef electronono:
Mag ik concluderen dat die dan geconstrueerd zijn met het oog op een spoedige 'dood' (en dus 'tringtring omzet' voor de producenten)??

Nee. De reden dat je water kwijt raakt is dat als de spanning boven een bepaalde waarde is, er elektrolyse optreed en er waterstof en zuurstof ontstaat. "Altijd laden in een goed geventileerde ruimte" staat er altijd bij: Dat is omdat er dus knalgas kan ontstaan...

Dat knalgas dat kan je natuurlijk weer tot water laten reageren. Maar dan doet het dus normaliter z'n naam eer aan: KNAL!

De "moderne truuk" is om dat water dmv een katalysator weer tot water te laten reageren. Dat gaat wat rustiger. Hierdoor loopt het ge-elektrolyseerde water dus weer direct terug de accu in.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/