IRHD5300 werkt niet op analoge TV via scart

Ik wilde een analoge tv aansluiten via scart op een HUMAX IRHD5300, maar het toestel wil niet horizontaal synchroniseren.
Het vreemde is wel, dat het opstartlogo van HUMAX wel netjes weergegeven wordt, maar zodra het zendersignaal doorgegeven wordt is het mis.
Ook een wat moderner TVtje, van Philips zoals de 15PT136B wil niet synchroniseren op het TV signaal.
Naregelen van de lijnoscillator helpt niet, die staat nog precies.
Een TV van de laatste 10 jaar werkt gewoon.
Wie weet het?

mogelijkheid : sommige ingangen sluiten niet af op 75 Ohm. dat is voor sommige bronnen een probleem, en typisch is dan dat de sync verloren gaat, of een stuk ervan.

maar je uitleg is niet helemaal duidelijk . de bron synct op oude tv's of net net?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik denk dat de oude tv's alleen met lijnfrequenties in de buurt van de 15 625 Hz kunnen werken. Het logo voldoet daaraan; de HD-zenders niet. Zoiets?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

FET : goeiee, maar over scart gaat toch geen HD? (is geen standaard) en HD composiet bestaat ook niet :-) Het brengt me wel op een ander idee..

mogelijkheid is dat de ene TV via de RGB neemt en de andere via het composiet.. en dat RGB of composiet een probleem heeft. dit er vanuitgaande dat de scart RGB en composiet aanbied.

Arco

Special Member

Het ding heeft zo te zien een interne modulator? Kun je die niet gebruiken?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Staat ie wel goed ingesteld? Ik meen dat je de scart kunt configureren tussen CVBS (Composiet) en RGB.

Standaard start ie volgens mij in lage resolutie / composiet op, na het booten springt ie op de juiste resolutie/instellingen.
(met HDMI zie je ook dat het bootscherm iets van 480P is ook al stel je m in op 1080P, tussen t logo en het menu zie je m pas omschakelen)

Arco

Special Member

... iets van 480P...

Zal wel 576p zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2022 15:24:47 schreef DJSmiley:
Staat ie wel goed ingesteld? Ik meen dat je de scart kunt configureren tussen CVBS (Composiet) en RGB.

Standaard start ie volgens mij in lage resolutie / composiet op, na het booten springt ie op de juiste resolutie/instellingen.
(met HDMI zie je ook dat het bootscherm iets van 480P is ook al stel je m in op 1080P, tussen t logo en het menu zie je m pas omschakelen)

De HUMAX staat op RGB, maar CVBS heb ik ook geprobeerd.
Ook diverse resoluties werken niet.
Of er RF uit de HUMAX komt weet ik niet, kan ik wel even opzoeken maar gezien het kwaliteitsverlies heb ik dat niet eens bekeken.
Edit: geen RF modulator.
Het omschakelen tussen de resolutie bij het logo en de uitzending zie ik ook.
480dpi zit niet op de decoder.

Op 3 augustus 2022 15:18:12 schreef Arco:
Het ding heeft zo te zien een interne modulator? Kun je die niet gebruiken?

Waar zie je dat dan?

Arco

Special Member

Meestal hebben apparaten met een antenne in-uit een modulator aan boord...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Humax boxen hebben alleen een rf passthrough, geen modulator

Op 3 augustus 2022 17:02:21 schreef buzzy:
[...]De HUMAX staat op RGB, maar CVBS heb ik ook geprobeerd.
Ook diverse resoluties werken niet.

diverse resoluties? das een vreemde opmerking, aangezien in het SD tv tijdperk maar één standaard was in de Europa voor TV, met name 625i, nu beter gekend als 576i . ( de hele oude standaarden buiten beschouwing gelaten)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 augustus 2022 17:49:26 schreef DJSmiley:
Humax boxen hebben alleen een rf passthrough, geen modulator

Op blz. 70 van de handleiding staat de RF modulator wél beschreven, maar in de rest wordt er niets over gezegd. Het kan dus gewoon een stukje tekst zijn dat ze vergeten zijn weg te halen.
Op blz. 62 vinden we wat specificaties, o.a.:

Videodecodering: MPEG-2 ISO/IEC 13818 HD MPEG2 / SD MPEG2 / MPEG4(H.264/AVC) Specificatie transportstroom
Videoformaat 4:3, 16:9
Video-resolutie 1080i, 720p, 576p, 576

Een Scart-connector gaf dat rustig allemaal (in analoge vorm) naar buiten, 'pas de problème'; maar de tv moest wel met al die lijn- en beeldfrequenties om kunnen gaan, anders zou je het beeld moeten omzetten (downsamplen). Hoe deze Humax dat deed, weet ik niet, maar zo'n downsampling naar Scart wordt niet genoemd in het boekje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hmm vreemd, heb hier een K40 TV Image line van Erres en werkt prima met het signaal vanaf de Humax.. Ik heb een vermoeden dat het met breedbeeld formaat te maken heeft?? Mijnes staat ingesteld op 4:3 verhouding

Op 3 augustus 2022 22:51:28 schreef smd:
Hmm vreemd, heb hier een K40 TV Image line van Erres en werkt prima met het signaal vanaf de Humax.. Ik heb een vermoeden dat het met breedbeeld formaat te maken heeft?? Mijnes staat ingesteld op 4:3 verhouding

Ook de instelling 4:3 gaf geen beeld.
Een oude Samsung 5012 kon er ook niets van maken.

Domme opmerking misschien: Is scart kabel wel OK??

Op 3 augustus 2022 15:31:23 schreef Arco:
[...]
Zal wel 576p zijn...

Eerder 576i. Hele beelden krijg je never nooit op een reguliere beeldbuis, dat was altijd geïnterliniëerd.

Wat zou kunnen is dat het toestel voor SCART spanning nodig heeft op twee bepaalde pinnen (ik ben natuurlijk kwijt welke).
Zo kon ik mijn Sharp beeldbuisje uit 1999 of zo extern wijs maken dat 'ie naar de video-aansluiting moest luisteren en de Atari ook daadwerkelijk beeld laten tonen.
Ik meen me te herinneren dat mijn pa ooit ook iets geknutseld heeft met de decoder hier om zoiets mogelijk te maken en er toen achter kwam dat het opstarten wél dat signaal aanboord, maar het opstarten eenmaal voorbij dat signaal wegviel en de TV dan ook 'geen signaal' meer zei.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

PAL/NTSC instelling ergens verstopt?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Er staat me ook bij dat niet alle Scart kabels volledig bezet waren, sommige misten een pin (wat die deed weet ik echt niet meer...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik begrijp: Het werkt wel met logo beeld, maar niet met ontvangst van HD signalen.
Werkt het wel met ontvangst SD signalen. Bij Ziggo bvb VRT 3, Ketnet op kan 53.

Ik weet zeker dat ik nog niet zo lang geleden een HD ontvanger met scart op een simpele analoge Beeldbuis TV heb aangesloten, werkte prima.

Op 4 augustus 2022 18:46:13 schreef weardguy:
[...]
Eerder 576i. Hele beelden krijg je never nooit op een reguliere beeldbuis, dat was altijd geïnterliniëerd.

er is minstens een uitzondering. Teletekst. Als je dat oproept wordt de BB progressief gescand. daarom staat de TXT ook zo rustig (trilt niet) tenzij je het mengt met het beeld, dan gaat de TXT plots trillen, omdat de BB terug naar interlace moet, voor het inkomend beeld.

Op 3 augustus 2022 20:01:57 schreef Frederick E. Terman:

[...]
Een Scart-connector gaf dat rustig allemaal (in analoge vorm) naar buiten, 'pas de problème'; maar de tv moest wel met al die lijn- en beeldfrequenties om kunnen gaan, anders zou je het beeld moeten omzetten (downsamplen). Hoe deze Humax dat deed, weet ik niet, maar zo'n downsampling naar Scart wordt niet genoemd in het boekje.

de connector kan dat, maar het was geen standaard, ok sommige merken hebben het zeer kort geïmplementeerd, maar blijft een uitzondering.
Zou het echt een goedkope draakoplossing vinden van Humax.

maar, even terug naar Buzzy. Als ik het goed begrijp is het beeld wel vrij goed zichtbaar, maar synct niet. dan zou de bron SD zijn. Als de bron echt HD is, dan ga je geen zichtbaar beeld krijgen, of zie je in het beste geval twee beelden met een balk ertussen. Hangt van de mogelijk spreidstand van de TV af.

RAAF12

Golden Member

Op 4 augustus 2022 23:40:29 schreef kris van damme:
[...]

er is minstens een uitzondering. Teletekst. Als je dat oproept wordt de BB progressief gescand. daarom staat de TXT ook zo rustig (trilt niet) tenzij je het mengt met het beeld, dan gaat de TXT plots trillen, omdat de BB terug naar interlace moet, voor het inkomend beeld.

Het Teletekst signaal gaat niet naar de kleurdecoder maar gaat direct op de RGB amps naar de beeldbuis. Dat trillen met mixed signalen ben ik niet tegengekomen. Beeld stond als een huis net zoals de TXT info.

Op 5 augustus 2022 00:30:25 schreef RAAF12:
[...]

Het Teletekst signaal gaat niet naar de kleurdecoder maar gaat direct op de RGB amps naar de beeldbuis.

Uiteraard. de TXT wordt al als RGB "geboren" in de decoder. het heeft dus geen zin er composiet van te maken en het dan via de kleurendecoder terug om te zetten in RGB :-)

Op 5 augustus 2022 00:30:25 schreef RAAF12:
[...]

Beeld stond als een huis net zoals de TXT info.

moet je, als je nog eens de gelegenheid zou hebben eens goed kijken. ze doen het allemaal. van de K12 met txt tot de laatste BB (en ook andere merken). (uiteraard niet op een 100Hz versie, das een ander verhaal)

Werkt hier gewoon, ook op een 15pt136a.

Ik heb ook een 136A en de instellingen gedaan zoals op jouw foto"s, verder drie volledig bedrade scartkabels getest, maar geen sync......

MAAR.....toen ik de cijfertoets 0 (nul) indrukte was het ok.
Nul is vaak de voorkeurstand voor een VCR, vanwege de minder goede horizontale stabiLiteiT wordt de vliegwielsynchronisatie wat aangepast. Evenwel is de stabiliteit uit zo'n decoder hetzelfde als van de zender, dus waarom moet nul nog gekozen worden.???
Bij de video voorkeuren is geen enkele instelling te vinden waarbij het niet werkt, alleen de instelling 19:9 naar 4:3 heeft wel invloed op de weergave van de beeldhoogte.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zaterdag 6 augustus 2022 14:59:31 (16%)