Donkere vlekken in een LG 55LA9709

Ik heb een LG 55LA9709 waarvan het mainboard defect was, bleef knipperen. vervolgens geeft hij beeld maar enkele vlekken na een tijdje aan staan. Uit elkaar gehaald, alleen de leds zonder lcd paneel aan gezet, blijft alles werken, paneel er weer voor gedaan en dan weer vlekken..
Het zijn bijzondere leds, geen standaard stripjes en leds worden ook per stuk aangestuurd. Toch de leds niet ok lijkt me? maar waarom als het lcd paneel er voor zit wel en alleen de leds, dan niet, of zit dit in het scherm zelf? het zijn namelijk geen vierkante vlakken maar een beetje rechthoekig..

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

toch zou ik het in de LEDs zoeken, is niet een scherm issue..

Ik denk het ook, en het lijkt of ze per 2 uit gaan, mogelijk worden ze per 2 tegelijk aangestuurd, is er een led defect en gaan er 2 uit, daarom lijkt het niet vierkant maar rechthoekig, we gaan nog eens verder op onderzoek uit..

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..

Het zijn inderdaad de leds, zit een soort siliconen bolletje op wat langzaam los laat.
Weet iemand wat voor leds dit zijn, of deze nog te koop zijn en waar? Ik heb ze gezocht maar kan ze nergens vinden..

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..
maartenbakker

Golden Member

In principe vervang je de complete strips en dan allemaal ineens. Anders zit je met kleurverschillen en de onmogelijkheid om de bolletjes goed terug te plaatsen. Strips vind je o.a. op Aliexpress.

Of is de constructie hier afwijkend (lokale backlights)?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 13 augustus 2022 11:35:49 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit zijn geen strips maar complete platen met leds verdeeld in 4 segmenten als ik me herinner. Losse leds zijn er niet voor, wel kun je proberen de waardes te achterhalen en andere leds te plaatsen maar de kans dat je kleurverschil ziet is aanwezig.

Is wellicht ook te krijgen op AE??

Deze LG backlight led (niet edge) lijkt mij i.d.d. niet zo makkelijk te repareren, en deze plaat met leds zou je dus in zijn geheel beter vervangen. Soms kan je wel eens een losgelaten lensje terugzetten met secondelijm als de led nog werkt tenminste... maar een ledje individueel terugzetten met hete lucht geeft nooit meer een mooi egale backlight, omdat lichtsterkte vaak anders is en kleur en ook het lensje nooit goed teruggeplaatst wordt.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op zondag 14 augustus 2022 11:48:46 (14%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Het zijn strips achter op de plaat geplakt. Deze zijn niet bij ali verkrijgbaar, al op gezocht. Het lensje is van een soort siliconen maar komt er af met een deel van de bovenläag van de led.. terugplaatsten werkt niet.. mooiste zou inderdaad zijn om de complete platen te vervangen of de strips van de platen, die kom ik helaas nergens tegen. Ik zal wel eens kijken wat ik er van kan maken dat het er toch nog netjes uit ziet en anders is het einde verhaal.

Als je het niet probeert gebeurt er niets en zal je het ook nooit weten..