@Nick_sfinx    en/of   @Dominique1966 :)

Voor het geval dat het nodig is, en daar gaat het m.i. op lijken, hier de Servicemanual Usermanual van de HM400, ter download.

Edit: Excuus het blijkt de handleiding te zijn :(

Dat is de user manual, zonder schema's.

Op 13 augustus 2022 15:46:21 schreef rob040:
Dat is de user manual, zonder schema's.

Zal een raadsel blijven vrees ik....

Soms is een probleem te wijten aan een bedieningsfout, kan dus toch handig zijn :)

Op 13 augustus 2022 16:03:36 schreef vergeten:
Soms is een probleem te wijten aan een bedieningsfout, kan dus toch handig zijn :)

Neen heb hier iemand gehad die dagelijks met een hameg toestel werkt en is voor hem ook een raadsel

Op 13 augustus 2022 15:42:41 schreef vergeten:
@Nick_sfinx    en/of   @Dominique1966 :)

Voor het geval dat het nodig is, en daar gaat het m.i. op lijken hier de Servicemanual Usermanual van de HM400, ter download.

Edit: Excuus het blijkt de handleiding te zijn :(

Geen probleem hoor

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

Op 13 augustus 2022 16:00:50 schreef Dominique1966:
[...]

Zal een raadsel blijven vrees ik....

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar als het een focus fout is, dan lijkt het me wel te vinden.
Het focuscircuit is niet zo complex en kijk eens hoe dat bij andere scopen zit. Dan weet je ongeveer de spanning die er staan moet, je kunt dan kijken of er überhaupt iets regelt qua spanning.

Welk type beeldbuis zit er in?

Edit: Is de tekst bij opstarten ook onscherp?

Ik heb met mijn Hameg HM203 ooit ook eens zoiets gehad. Toen was er een massalip van de ingeblikte ingangsverzwakker (mechanisch)losgebroken van de massa, dan is er als het ware "altijd" een signaal.

Hi,

De hoogte van de balk is vrijwel zeker dat de Focus niet goed staan ingesteld.

Kies de focus functie met "Select" en met de twee knopjes links hiervan waarboven "Adjust" staat probeer je een normale lijn te krijgen.
Werken de functies die je met de Select en Adjust kan instellen niet, dan zal de scoop open moeten voor onderzoek.

Als je geen kennis van zaken hebt kan dit gevaarlijk zijn, de scoopbuis werkt met hoge spanningen! dus niet openmaken en het overlaten aan iemand die kennis van zaken heeft.

Groet,
Bram

Op 13 augustus 2022 16:11:49 schreef rob040:
[...]
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar als het een focus fout is, dan lijkt het me wel te vinden.
Het focuscircuit is niet zo complex en kijk eens hoe dat bij andere scopen zit. Dan weet je ongeveer de spanning die er staan moet, je kunt dan kijken of er überhaupt iets regelt qua spanning.

Welk type beeldbuis zit er in?

Edit: Is de tekst bij opstarten ook onscherp?

Met dit toestel komt er geen tekst bij het opstarten, enkel meteen een lijn nadat alle ledjes van de knoppen actief zijn. Iemand heeft me hier gezegd dat dit toestel een digitale aansturing heeft op een analoge beeldbuis.

Op 13 augustus 2022 16:20:32 schreef blackdog:
Hi,

De hoogte van de balk is vrijwel zeker dat de Focus niet goed staan ingesteld.

Kies de focus functie met "Select" en met de twee knopjes links hiervan waarboven "Adjust" staat probeer je een normale lijn te krijgen.
Werken de functies die je met de Select en Adjust kan instellen niet, dan zal de scoop open moeten voor onderzoek.

Als je geen kennis van zaken hebt kan dit gevaarlijk zijn, de scoopbuis werkt met hoge spanningen! dus niet openmaken en het overlaten aan iemand die kennis van zaken heeft.

Groet,
Bram

Inderdaad is dit een gevaarlijke klus, daarom ga ik er vanaf blijven en iemand zoeken die er meer over weet. Bedankt voor je reactie

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]

Dus bij deze moest er iemand weten waar in de omgeving van Tongeren(Belgie) en straal van max 100 km iemand is die analoge oscilloscopen kan herstellen hoor ik het graag. Alvast bedankt

Nieuws

Vandaag iemand hier gehad met kennis van zaken, naar het schijnt heeft de focusregeling het begeven en dat zou een duur grap zijn. Intens en trace zijn nog regelbaar met adjust knop + en - maar focus niet meer. Dus dit gaat een afdankertje worden.

Bedankt aan iedereen voor de feedback.

Is het apparaat open geweest?
Anders kun je er weinig van zeggen...

En niet verschrotten, ik wil em wel opnemen in mijn collectie als je er van af wilt...

Op 14 augustus 2022 17:05:06 schreef rob040:
Is het apparaat open geweest?
Anders kun je er weinig van zeggen...

En niet verschrotten, ik wil em wel opnemen in mijn collectie als je er van af wilt...

Neen is niet open geweest maar tis duidelijk dat de lijn niet meer regelbaar is.

Duur... Zonder 'm open te maken voor diagnose is er weinig over te zeggen.
In één van mijn oscilloscopen was het een gesneuvelde diode waardoor de focusregeling niets meer deed. Kostte minder dan een euro.

Die kennis van zaken durft wel boude beweringen te doen en conclusies te trekken zonder in het apparaat te hebben gekeken. Voor het zelfde geld is het een weerstandje of condensator in het focuscircuit of regelcircuit.

Op 14 augustus 2022 17:24:31 schreef Boet:
In één van mijn oscilloscopen was het een gesneuvelde diode waardoor de focusregeling niets meer deed. Kostte minder dan een euro.

Dat. Van m'n Dynatek was de tripler dood. Nieuw niet te krijgen, dus er zelf een gemaakt. Kosten: 7,50 euro.

Op 14 augustus 2022 17:24:31 schreef Boet:

Ja dat was een veststelling van die technieker (tv technieker) mss moet ik verder uitkijken naar iemand die er echt tijd wil insteken.

Op 14 augustus 2022 17:28:58 schreef harry64:
Die kennis van zaken durft wel boude beweringen te doen en conclusies te trekken zonder in het apparaat te hebben gekeken. Voor het zelfde geld is het een weerstandje of condensator in het focuscircuit of regelcircuit.

De juiste man op de juiste plaats moet ik vinden, zou het jammer vinden want voor mij was dit een leuk en gebruiksvriendelijk apparaat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Op 14 augustus 2022 16:40:58 schreef Dominique1966:
Nieuws

Vandaag iemand hier gehad met kennis van zaken, naar het schijnt heeft de focusregeling het begeven en dat zou een duur grap zijn. Intens en trace zijn nog regelbaar met adjust knop + en - maar focus niet meer. Dus dit gaat een afdankertje worden.

Dat is een oplichter. Hij of zij wil hem zeker voor een vriendenprijsje overnemen.
Bij een focus-fout verwacht ik in de x-y stand een vage ronde stip en geen vierkant. Of heeft de wehnelt een vierkant gat of heeft de kathode een vierkant emissievlak?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (16%)]

Op 14 augustus 2022 20:13:19 schreef ohm pi:
[...]Dat is een oplichter. Hij of zij wil hem zeker voor een vriendenprijsje overnemen.

Tja TV technieker dat is tegenwoordig een PCB wisselaar toch. ;-)

Op 14 augustus 2022 20:16:12 schreef pa3gws:
[...]
Tja TV technieker dat is tegenwoordig een PCB wisselaar toch. ;-)

Dat hoor je idd vaak, kapot, vuilbak, nieuw

Op 14 augustus 2022 20:13:19 schreef ohm pi:
[...]Dat is een oplichter. Hij of zij wil hem zeker voor een vriendenprijsje overnemen.
Bij een focus-fout verwacht ik in de x-y stand een vage ronde stip en geen vierkant. Of heeft de wehnelt een vierkant gat of heeft de kathode een vierkant emissievlak?

Jammer genoeg ken ik daar te weinig over.....

Als je een blokgolf aanbiedt, zijn de verticale lijnen van de blokgolf dan wel scherp?

Op 15 augustus 2022 10:00:55 schreef Boet:
Als je een blokgolf aanbiedt, zijn de verticale lijnen van de blokgolf dan wel scherp?

Hallo

Neen bij welke metingen dan ook, blok, sinus of wat dan ook krijg ik de gewenste vormen op het scherm maar in brede vorm (dikke belijning)

Op 15 augustus 2022 10:29:08 schreef Dominique1966:
[...]

Hallo

Neen bij welke metingen dan ook, blok, sinus of wat dan ook krijg ik de gewenste vormen op het scherm maar in brede vorm (dikke belijning)