Goedenavond, mijn naam is Patrick en dit is mijn eerste bericht (vraag) op dit forum.

Ik zit met de volgende vraag,

Om het signaal van een mapsensor niet hoger dan 4.6V uit te laten komen wil ik daar de Zener-techniek voor gebruiken.

Bij 4.7 volt gaat de ECU in een zogenaamde boostcut, het maximale wat de map sensor uit kan sturen zit tegen de 5V.

Omdat er maar 0.4V (Max) hoeft worden tegengehouden heb ik daar dan alsnog een stroombegrenzende weerstand voor nodig, of kan de schakeling zonder de weerstand?

Mocht er wel een weerstand nodig zijn hoeveel Ohm moet deze dan zijn?

Hopelijk is mijn vraag duidelijk

Groet,
Patrick

Wat is het normaal singnaal niveau van de ecu ingang? 4,7V max klinkt meer richting de 3,3V

Wat is het precies voor sensor merk en type? link naar website?
Is het een analoge of een digitale sensor?

Hey, bedankt voor je reactie.

Het is gewoon een standaard MAP sensor van een Honda.
Stationair onder vacuum geeft ie 0.6V ongeveer.
De voeding naar de MAP sensor vanuit de ECU is net geen 5V

Bij 9 psi geeft ie 4.7V, komt ie daar iets boven dan gaat ie in boostcut.
Omdat ik iets meer boost wil creeren gaat de output ook omhoog, deze wil ik dus afromen op 4.6V met een Zener diode, zodat ik (in theorie) boven de 5V kan uitkomen, de bedoeling is om naar de 11 a 12 psi te gaan, meer kan de MAP sensor ook niet lezen dan gaat ie gekke ding doen en klopt de hele afstelling niet meer.

De vraag is eigenlijk of ik een weerstand nodig heb voor die circa 0.3V die de Zener maar hoeft af te vloeien.

Groet
Patrick

Je hebt wel een weerstand nodig, anders trekt de zener mogelijk teveel stroom en gaat stuk. De waarde van de weerstand hangt voornamelijk af van hoeveel stroom je ingang trekt.

OK vandaar. Een 4,6V zenerdiode bestaat niet. Dan krijg je een 4,7V zenerdiode.
Echter een zenerdiode is nooit precies 4,7V. Een 4,7V zenerdiode kan variëren tussen 4,4V en 5V dit is afhankelijk van de stroom door de zenerdiode een hoger stroom geeft een iets lagere spanning.

Een BZX79C4V7 geeft bij 5mA precies 4,7V. IK gok dat hij dan ca 10/15mA nodig heeft om op 4,6V uit te komen. Maar die map sensor moet die stroom wel kunnen leveren.
Dan heb je ook nog eens de hele kleine verschil spanning van de sensor en zenerspanning waardoor je heel moeilijk voldoende stroom in de zener krijgt.

Een zenerdiode gaat hier dus niet werken, maar ik kan zo gauw ook geen andere schakeling verzinnen.

Helaas is een zenerdiode alles behalve een ideaal component.

Hieronder een grafiekje van de ideale zener:

En dit is een niet zo ideale zener:

Je ziet dat de ideale lijn verticaal is. In de praktijk kan dit helaas niet. Ze komen er heel erg bij in de buurt, maar de knie blijft enigszins rondlopen.
Daardoor zal het werkpunt niet helemaal goed zijn en gewoon verschuiven. Dat verschuiven zal gebeuren door o.a. variaties in de voedingspanning maar veel belangrijker door variaties in de temperatuur van de zener. En dat kan gewoon tiende volts verschuiven.

En een serieweerstand moet er gewoon bij om de stroom binnen de perken te houden. Bij de ideale karakteristiek zal als de spanning VZ met een picovolt toeneemt de stroom IR maximaal (naar het oneindige dus) toenemen en de zener door branden.

Er zijn een hoop schakelingen uitgevonden om dit probleem tegen te gaan. Maar die zijn wel een stuk ingewikkelder dan alleen een zener met een serieweerstand.

Goedemorgen,

Het dus lastiger is dan dat ik dacht, hoeveel stroom er wordt getrokken weet ik zo niet, dat zal ik even moeten meten, zal niet veel zijn vermoed ik.
Ik heb al wel een handjevol Zeners besteld van 2.2 en 2.4V, zo kan ik wat spelen met de waardes, en ook wat 100 ohm weerstanden (op de gok)

Dat die Zeners zo variabel zijn in uitgangsspanning wist ik, dan gaat het het best lastig worden om op 4.6V uit te gaan komen.

Een verstebare weerstand (potmeter) misschien een idee om zodoende de stroon af te regelen zodat ik op 4.6V uit ga komen? (4.4 of 4.5 mag ook wel)

Andere ideen zijn uiteraard ook welkom om de spanning af te romen, maar tot de +/- 4.5V moet alles wel normaal doorgegeven worden. omdat de feulmap anders niet klopt.

[Bericht gewijzigd door Patrix op (18%)]

2 Si diodes antiparallel in serie met de sensor?

Een ander is idee is om de Analoge waarde in te lezen met een MCU en deze geconverteerd of begrenst weer uit te sturen. Kost je wel heel wat meer componenten maar je wint wat flexibiliteit.

Zet een diode tussen de voeding van de sensor. Bijv. een BAT54: 400mV drop bij 10mA

Op 16 augustus 2022 11:09:52 schreef Arco:
Zet een diode tussen de voeding van de sensor. Bijv. een BAT54: 400mV drop bij 10mA

Verander je dat niet ook het normale bereik ? Die moest namelijk zo blijven, alleen de max cappen.

Kun je niet gewoon een spanningsdeler gebruiken?

100Ω en 1k in serie tussen de sensor uitgang en aarde, en de ECU op de knoop tussen de 100 en de 1k aansluiten,

Dan ziet de ECU ongeveer 90% van de werkelijke meetwaarde, en zou je dus ongeveer 10% meer boost moeten kunnen hebben.

Of kom je dan in de problemen bij lagere boost-levels?

En de weerstandswaarden kunnen te laag zijn voor de sensor, misschien 1k/10k gebruiken. Sensor zal hoogstwaarschijnlijk niet stuk gaan van 100/1k, 5mA is niet heel veel.
Als de ECU een ingangsweerstand naar GND heeft dan is alleen een serieweerstand zelfs voldoende.

Erg levendig Forum begrijp ik, veel en snelle reacties!

Als alle waardes 90% van de realiteit worden doorgeven kom ik in de problemen als ik rijd onder vacuum (cruise snelheid zeg maar) hij heeft dan niet de juiste feulmap en zal niet goed lopen.

Een paar extra psi's kan wel omdat ie redelijk rijk staat afgesteld bovenin de boost, ik kan aan mijn AFR meter zien hoever ik uiteindelijk zou kunnen gaan.

Er is nog een manier maar dat wordt erg prijzig voor die 20 a 25 pk meer.
Een andere MAP sensor heb ik dan nodig die kan lezen tot 3 bar, en de ECU zal opnieuw moeten worden gemapped, dit samen komt dan ergens op 300 Euro uit.

Wat de sensor met een lagere voeding doet hangt van die sensor af.
Hij kan inderdaad alles lager aangeven, maar het kan ook zijn dat alleen het 'plafond' zakt...

Ik zou zeg een 100 Ohm weerstand van de mapsensor naar de - ingang van een opamp sturen. De uitgang van de opamp hangt dan via een diode en een weerstand weer terug aan z'n eigen min-ingang. Weerstand 470 of 680 of zoiets. Het knooppunt van de min-ingang van de opamp is ook de output van de schakeling.

Daarnaast neem je een potmeter tussen de 5V en de GND met de loper aan de + ingang van de opamp. Hiermee stel je de 4.nogwat spanning in waarbij ingegrepen moet worden.

Is het niet zo dat door de terugkoppeling van het hele systeem het niet
uitmaakt dat je op 90% zit van de output van nu?

Auto regelt op basis van lambda waardes

Nee helaas gaat dat bij mij niet op, ik rij zonder kat en lambda (oude auto)
Hij rekent dus puur op de MAP en gasklep positie

Op 16 augustus 2022 14:47:52 schreef rew:
Ik zou zeg een 100 Ohm weerstand van de mapsensor naar de - ingang van een opamp sturen. De uitgang van de opamp hangt dan via een diode en een weerstand weer terug aan z'n eigen min-ingang. Weerstand 470 of 680 of zoiets. Het knooppunt van de min-ingang van de opamp is ook de output van de schakeling.

Daarnaast neem je een potmeter tussen de 5V en de GND met de loper aan de + ingang van de opamp. Hiermee stel je de 4.nogwat spanning in waarbij ingegrepen moet worden.

Dag Rew,

Mijn electronica kennis reikt niet zo heel ver, heb je wellicht een schemaatje met de componenten, en denk je dat dit werkt?

Ja ik denk dat het werkt.

Jij had een 4.7V zener willen hebben. De "praktijk" is dan dat de knik niet zo hard is dat je op 0.3V nauwkeurig kan mikken. Dat kan zo wel.

De pot moet lineair zijn. Ik stel voor "10k". Maar het maakt niet veel uit.

Als je wat minder "gevoelig" de instelling wil doen, zet je een 5x grotere weerstand in serie met de pot (waar nu een draadje-naar-GND getekend staat). 5x moet je met een korreltje zout nemen. 47k is prima.

Nu is het volle bereik van de pot van 4V tot 5V voor het "afkap-punt". Weet je echt zeker dat het 4.7 moet zijn kan je ook 10x nemen: 100k. de uiterste stand van de pot is dan 4.55V. 4.7 zit dan precies in bereik, maar als je wilt experimenteren, kan je hem dus niet meer verder dan 4.55V draaien.

[Bericht gewijzigd door rew op (96%)]

@rew ik denk ook wel dat het moet werken. Maar is die opamp wel een beetje gangbaar? En ik denk voor TS ook wel belangrijk in throughole.
Ik heb het schema ook even getekend met wat ik denk dat je zei over de potmeter.
De voedingspanning van de opamp weet ik ook niet maar gezien de uitgang nu eigenlijk enkel een open collector is geworden denk ik dat 5V ook kan.
Condensatoren zijn die goed? Moet er nog 1 over de potmeter?

Op 16 augustus 2022 17:30:55 schreef rew:

Nu is het volle bereik van de pot van 4V tot 5V voor het "afkap-punt". Weet je echt zeker dat het 4.7 moet zijn kan je ook 10x nemen: 100k. de uiterste stand van de pot is dan 4.55V. 4.7 zit dan precies in bereik, maar als je wilt experimenteren, kan je hem dus niet meer verder dan 4.55V draaien.

Die 4.55 is spot on, ik heb wat rondgereden met een voltmeter, meer dan 4.5 volt heb ik niet kunnen lezen tot de boostcut.

Bedoel je dat ik niet hoger of niet lager kan regelen dan 4.55?
Hoger hoeft namelijk niet, wellicht iets lager, ik weet namelijk niet hoe nauwkeurig mijn voltmeter is.

@benleentje, bedankt voor het meedenken, ik moet nog wel even goed kijken naar dat schemaatje, dit is geen dagelijkse koek voor mij, en dan moet alles ook nog op een printplaatje....

Bedoel je dat ik niet hoger of niet lager kan regelen dan 4.55?

Op de bovenkant van de 100k ohm weerstand staat ongeveer 3,4V. En dat is dan de onderkant van de potmeter. In mijn schema kan je de spanning regelen tussen 3,4V en 5V.

Door met de weerstand waardes te spelen kan je het regelbereik naar wens aanpassen. Zo zou je van de bovenkant er een ook stuk uit kunnen halen en dat je bv kan regelen tussen 4,3 en 4,8V.

Maar als je voor de 47K potmeter bv een 20 slag kleine trimpot gebruikt dan hoeft je het bereik ook niet zo klein te maken.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (81%)]

Oké... even zien of ik dit allemaal zie en begrijp.

De 5V komt is een voeding welke ik bij de ECU vandaan haal (voeding naar de Mapsensor)

De twee condensatoren gaan naar een 12V voeding? in de auto zou dat tegen de 14V zijn namelijk

Welke Opamp moet ik hebben, het gegeven nummer geeft geen zoekresultaten.

Een bereik van 4.3 naar 4.8 zou perfect zijn

Opamp "MCP6002".
bv Conrad, en waarschijnlijk ook vele andere leveranciers.
https://www.conrad.nl/nl/p/microchip-technology-mcp6002-i-p-lineaire-i…

Eh, levertijd 9 weken.....

Ooh, ik had MCL6002 ingetoetst 8)7

De rest van mijn opmerkingen zijn juist?