12v Lifepo4 accu geeft teveel volt (13,9v): Verlagen met weerstand werkt niet

fred101

Golden Member

Die zelfde site verkoopt hem ook met lithium dus de bijbehorende spanning zou m.i. dan geen probleem moeten zijn. Dan zou iedereen dat probleem moeten hebben. Er staat daar ook dat hij brushless is.

In het manual staat dat de 24V versie maximaal 2 minuten 50A mag trekken. Dat zou het 2e probleem kunnen verklaren (je mag dus niet de hele tijd volgas varen)

Gezien het probleem met zekering groter is dan zonder zekering zou ik toch eens heel serieus naar de bedrading kijken. Als je de kabels zelf gemaakt hebt van budget kabel zou ik zeker ook kabel materiaal en diameter bekijken (te dun qua kern, soms lijkt het heel dik door er dikkere isolatie om te doen ipv dikkere kern. En ook of ze aluminium ipv koper hebben gebruikt.)

Die kabels naar de weerstand op je eerste fotos heeft bv een veel te groot oog tov dat schroefje, hij lijkt maar contact op een heel klein stukje te maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Er staat daar ook dat hij brushless is.

Dat is ook maar afhankelijk van waar je kijkt...

KGE

Golden Member

Kan het ook zijn dat de BMS in de accu de boel afschakelt?

Kan in theorie, als de stroom te hoog is (al dan niet aanloopstroom)

Maar er komt weinig reactie op het type accu. Ik heb al eerder aangegeven dat een normale lithiumaccu rond de 13.3V zit en die 13.9V alleen helemaal kort aan het begin is. (En je zoiezo 'm niet moet willen laden tot de volle 14.6V)

Maar wat er nu aan BMS in zit en met welke specs? t klinkt tot nu toe als een aliexpress accutje en dat varieert van prima tot bagger

de kabel met zekering die slechter presteerd, lijkt mij dus op een gammele zekeringhouder of dunne aansluitdraden daarvan. heb je soms je onderdelen lijst ofzo wat je allemaal hebt samengegooid? 50A bestendige componenten online bestellen...... zelf autofabrikanten is het vroeger geluk om zekeringkasten te laten uitfikken met 25-30A zekeringen.

wat intressant zou zijn om te weten als de motor 'niks' doet.
-wat is de accu spanning, als die uitgang ook 0V is, heeft de BMS hem waarschijnlijk gereset. dat kan gebeurten door overhitting, of door te hoge stromen

-hoe warm is de accu, de controller en de motor? 600W is nu toch ook niet overdreven veel vermogen. op 12V natuurlijk wel dikke stromen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 augustus 2022 14:00:18 schreef SparkyGSX:
LiFePO4 heeft inderdaad een hele vlakke ontlaadcurve, op internet 3.2V per cel, dus 13.8V met 4 cellen in serie. Het is zeker zo dat de spanning iets stijgt met de temperatuur, maar dat is vrij minimaal.

4x3.2 = 12.8V, geen 13.8.

Een volle cel is (max) 3.65V, maar heeft een rustspanning die snel inzakt en stabiliseert op 3.3-3.4V. 3.4 -> 3.65V is de laatste 0,1% van een lithium laadcurve. Je blijft iets langer boven de 3.4V als je dat ding oneindig lang op 3.65V (14.6V) laad. Dat doet alleen de goedkope meuk. Een goede lader zal terugzakken naar een float van 13.5-13.6V
Ook al trek je 0,1Ah uit de accu dan zakt die 14.x snel ook naar die waarde. Als een lithiumaccu, na 2 uur rust, nog altijd op 14V+ zit dan is er wel iets mis mee.

Maar gezien de foto's ben ik benieuwd naar de specs. Het komt mij allemaal over als een Aliexpress/Amazon accutje. Celbalans en celkwaliteit is dan vaak ondergeschikt. Die 1000 euro is dan vermoedelijk incl boot, dit soort spul kost vanuit CN een keertje 500-600 euro, in NL een eurotje of 700. Met 1000 euro maakt iemand een leuke marge

Op 19 augustus 2022 21:13:31 schreef fcapri:
de kabel met zekering die slechter presteerd, lijkt mij dus op een gammele zekeringhouder of dunne aansluitdraden daarvan. heb je soms je onderdelen lijst ofzo wat je allemaal hebt samengegooid? 50A bestendige componenten online bestellen......

Enorme spanningsval (en oververhitting/smelten) is vrij standaard bij de zogenaamde 'automatische zekeringen'

https://www.amazon.nl/Stroomonderbreker-100Amp-Zekeringhouder-Waterdic…

https://www.amazon.nl/zekeringbehuizing-waterdichte-stroomschakelaar-z…

Die 2 met name bekend en ik heb al heel wat van die dingen weggesloopt nadat mensen langskwamen met rare ellende... Tja, dat krijg je als je dus goedkope meuk installeert

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 19 augustus 2022 21:33:49 (41%)

Op 19 augustus 2022 21:28:09 schreef DJSmiley:

https://www.amazon.nl/Stroomonderbreker-100Amp-Zekeringhouder-Waterdic…

https://www.amazon.nl/zekeringbehuizing-waterdichte-stroomschakelaar-z…

eerste verkoper:
Gedetailleerde verkoperinformatie
Zakelijke verkoper
Bedrijfsnaam: shenzhen shi luo yu cai keji youxian gongsi
Bedrijfstype: Particulier bedrijf
Handelsregister-nummer: 91440300MA5GAX718A
Btw-nummer: DE339313635
Vestigingsadres:
dalang jiedao xinshi shequ
Shiao cun yiqu 73 hao B104
Shen zhen shi
Longhua qu
Guang dong sheng
518000
CN

en de 2de
Zakelijke verkoper
Bedrijfsnaam: Shen zhen shi hua hui yuan ke ji you xian gong si
Bedrijfstype: Particulier bedrijf
Handelsregister-nummer: 91440300MA5FGKYD4G
Btw-nummer: DE323919306
Vestigingsadres:
bu ji jie dao long zhu she qu
long gang da dao 2230hao xin yue da sha 605
Shen zhen shi
Long gang qu
Guang dong sheng
518114
CN

amazon verkoop ook voor 3den, en diegenen die op aliexpress zitten, verkopen ook op amazon

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 augustus 2022 21:28:09 schreef DJSmiley:
[...]
4x3.2 = 12.8V, geen 13.8.

Weet je wat, je hebt gelijk.

Dan zou de spanning met enige belasting die al snel onder door 13.8V zakken; een gloeilamp o.i.d. lijkt me dan een bruikbare oplossing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Maar gezien de foto's ben ik benieuwd naar de specs. Het komt mij allemaal over als een Aliexpress/Amazon accutje. Celbalans en celkwaliteit is dan vaak ondergeschikt. Die 1000 euro is dan vermoedelijk incl boot, dit soort spul kost vanuit CN een keertje 500-600 euro, in NL een eurotje of 700. Met 1000 euro maakt iemand een leuke marge

Dat denk ik ook (ben nu zelf bezig dingen uit te zoeken om mijn accus aan board te vervangen en ik wil alleen goede kwaliteit, daarom viel me dit op)
Ik denk dat de 120Ah specs van de accu beetje optimistisch zijn (linkt hij in het begin van het topic) Zijn 120 Ah accu in zo'n "doos met meters etc" weegt 9,5 kilo. Een kale 50 Ah LiFePO4 van Victron weegt 9,2 kg. De meeste 120Ah die ik vond zijn een stuk zwaarder en ga je qua maat ook niet in dat kastje krijgen (>12,5 kg) Zie bv: https://www.mister-battery.be/nl/lifepo4-batterij-12v/1528-batterie-li…

Als je naar de foto kijkt van de connector die hij nu aan de weerstand heeft zitten ipv aan de accu dan zie je dat die aardig verkleurd is. Ik denk dat die aardig heet is geweest. Hij lijkt gesoldeerd te zijn en het lijkt erop dat er soldeer op de ring zelf zit. Als dat echt zo is dan maakt hij nooit goed contact en wordt redelijk heet bij 50A (Ik heb geen grote monitor) Dat zal best meehelpen in het veroorzaken van dit soort klachten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Goed, ik ben inmiddels heel veel meetpunten en een 'fieldtest' verder. Obervaties:

1) Verschillende dagen (meerdere keren per dag) getest met de zekering en een nieuwe aansluitkabel. Tussendoor de accu ook opgeladen:
a) de kabel met zekering geeft af en toe problemen (motor wil niet starten)
b) de kabel met zekering geeft ook af en toe problemen als het voltage onder de 13,9 zit
c) de nieuwe aansluitkabel geeft geen problemen (ook niet boven de 14 Volt)

2) Voltage op het schermpje van de accu is hetzelfde als gemeten met professionele apparatuur

3) Maximaal Voltage (direct na opladen) was 14,4. Deze zakt daarna vrij snel naar 3,9. Ook bij hoog voltage start de motor met de nieuwe aansluitkabel (weg theorie)

4) Opladen en tegelijk motor aansluiten ook getest: Geen probleem voor de nieuwe kabel

Voorzichtige conclusie: De zekering en/of de aansluiting daarvan geeft de problemen.

5) Gister de fieldtest gedaan in de Grachten. Voltage 3,8 Volt (onbelast), 3,3 Volt belast. Motor is niet afgeslagen en heb zelfs een langer deel dan normaal vol gas gevaren!

Voorzichtige conclusie: Een goede aansluitkabel lost al mijn problemen op (vanavond tweede test met vrienden en bier, dus een zwaardere boot).

70 a 80% vermogen is meer dan voldoende in de grachten en laatste stukje geeft maar weinig mee snelheid, ga dus wel die laatste 20% even afplakken met rode tape zodat ik er standaard onder blijf en deze alleen gebruik als het nodig is.

Hoop dat het hiermee echt opgelost is!

Dank voor al jullie antwoorden suggesties. Alhoewel het topic een hele andere insteek had, heb ik uiteindelijk wel de oplossing gevonden!

Maar nu heb je blijkbaar geen zekering tussen de accu en de motor? Ik zou je sterk aanraden wel een geschikte zekering op te nemen, dat zou bij een goede constructie ook geen problemen mogen opleveren.

Het lijkt er sterk op dat er gewoon iets mis is met die kabel of zekering.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, die ga ik zeker aanschaffen als de komende 'fieldtests' geen problemen geven. En dan eentje die kant en klaar is, geen eigen gepruts ;-)

Rick Donkers levert zekeringen voor dit soort toepassingen.
Niet bezuinigen op de houder. Pas de juiste waarde toe, in de eerste plaats beveiligt de zekering de kabels tegen te hoge stromen en moet dan ook daarop afgestemd zijn. Zekering dan ook zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Inmiddels heb ik de stekker stekker op het snoer van de motor ook vervangen. I.p.v. soldeer heb ik hem 'geknepen' en dat zorgt wel voor een stabiele verbinding. Blijf het vreemd vinden dat een soldeer verbinding voor zulke problemen zorgt. Ik maar denken dat ik goed kon solderen, maar blijkbaar is 50A andere koek. Weer wat geleerd...

Nu nog even een zekering ertussen. Is dit dan de juiste set?

Nogmaals dank voor al het meedenken!

Midi zekeringen zijn prima

Alleen is een midi zekeringhouder M5, en jouw kabelschoen is M8.

Een geschikte kabelschoen is bv de Klauke 3R5

Alternatief is een Mega zekeringhouder nemen, die zijn M8 en dan kan die gelinkte kabelschoen weer prima