12v Lifepo4 accu geeft teveel volt (13,9v): Verlagen met weerstand werkt niet

@fred101: De zekering (60A) is voor zover ik weet nog nooit 'gesprongen'... (motor is 600 Watt / 50A)

600W is niet hetzelfde als 1.8pk.

Kun je eens proberen of de motor weigert op te starten als de lader is aangesloten, met de accu helemaal vol. Niet blijven rommelen met verschillende kabels, de spanning zonder belasting wordt daar niet anders van.

Als de motor dan weigert, kun je de accu met een lamp gaan belasten, dan zal de spanning in het begin vrij snel dalen, en kun je bepalen bij welke spanning deze weer begint.

Het vreemde in dit verhaal vind ik dat het blijkbaar ook gebeurd dat de motor niet meer opnieuw start als je een stukje gevaren hebt, dat kan eigenlijk niet aan de spanning liggen, want die is door het varen al een stukje gedaald.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 19 augustus 2022 11:24:20 (64%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Op 19 augustus 2022 11:20:58 schreef SparkyGSX:
Het vreemde in dit verhaal vind ik dat het blijkbaar ook gebeurd dat de motor niet meer opnieuw start als je een stukje gevaren hebt, dat kan eigenlijk niet aan de spanning liggen, want die is door het varen al een stukje gedaald.

Dat is dus precies wat ik bedoel.

Enige wat nog zou kunnen is dat er wel een overspanning regeling is die net op het randje staat, en dat het uitvallen tijdens het varen niks met overspanning maar met overbelasting/te heet worden. Dus 2 problemen.

Zo te zien heb je geen gewone accu maar zo'n ding in een doos met metertjes, ingebouwd BMS etc. Als de accu te heet wordt (Vol gas varen, hitte golf en het ding in de volle zon) zou het ook nog kunnen dat de accu te heet wordt er mee kapt tot hij weer is afgekoeld.

Is allemaal vrij simpel te achterhalen maar dan moet je meetspul en kennis hebben. Nu moeten wij gokken omdat er niks bekend is. Je hebt alles los gekocht, dat zal wel vanwege de prijs zijn via Amazon etc, dus ook een grotere kans op China-crap en fake. Zonder meten en openschroeven kom je er niet achter wat het nu precies is en hoe het werkt. Er zijn veel mogelijkheden.

Ik zou zelf tijdens de hele trip de stroom loggen met een scoopmeter en stroomprobe en op het tweede kanaal de spanning. Dit tussen accu en regelaar en ook een keer tussen regelaar en motor. Dit om te kijken hoe de motor wordt aangestuurd (dat lukt alleen betrouwbaar met een scoop). Dan ook bij verschillende vermogens de spanningval over connectors, autozekering en kabels meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Het antwoord ken ik denk ik, maar... hoe reageert de spanning van een LiFePO accu als het ding warmer wordt en hoe ziet de ontlaadcurve eruit?

Het idee: stel dat die ontlaadcurve 'vlak' is... en dat het ding door ontladen warm(er) wordt... Is het, hoe vergezocht ook, mogelijk dat de spanning onbelast hierdoor hoger wordt?

Let wel: het klinkt erg onwaarschijnlijk. Maar ik heb te weinig 'life' ervaring met dergelijke cellen om het idee bij voorbaat af te schieten. Iemand hier die die ervaring wel heeft?

@fred101: Het zijn in mijn ogen ook 2 problemen. Niet starten (dat is nieuw) en het afslaan bij teveel vermogen. Het laatste lost zich op door de motor in neutraal te zetten en 30 a 60 seconden te wachten. Laatste keer startte hij echter niet meer op en ik denk dat die door de overspanning kwam.

Maargoed, meten is weten, dus ik ga de komende tijd gewoon even alles goed meten en noteren. Doe het komende dagen in de garage en vanaf woensdag als het mooi weer is ga ik dat tijdens het varen doen. Kan ik wellicht ook EricP antwoooden m.b.t. de spanning van een LiFePO accu ;-)

LiFePO4 heeft inderdaad een hele vlakke ontlaadcurve, op internet 3.2V per cel, dus 13.8V met 4 cellen in serie. Het is zeker zo dat de spanning iets stijgt met de temperatuur, maar dat is vrij minimaal.

Als het een overspanningsbeveiliging is, zou hij nooit opstarten als de accu vers geladen is, want dan is de spanning 3.65V per cel. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat iemand een overspanning beveiliging zo scherp zou maken voor een 12V accu, tenzij het dus is om wegrijden/varen (misschien is het een universele controller) met de lader aangesloten te voorkomen.

Ik had het merk en type van de motor + controller combinatie gemist: Haswing Protruar 1.0

Hier staat de Nederlandse handleiding: https://www.manualscat.com/nl/haswing-protruar-handleiding?p=12

De schrijver daarvan begrijpt schijnbaar het verschil tussen spanning en stroom ook niet zo goed. Er wordt gesproken over een beveilig op 28V en 15V, dat is logisch voor een 24V accu, dus voor het 12V exemplaar is dat waarschijnlijk 14V en 7.5V. Die 14V is best wel krap, ook voor een loodaccu. De 7.5V vind ik dan wel weer erg laag.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 19 augustus 2022 14:14:43 (25%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

600W is niet hetzelfde als 1.8pk.

Waar haal jij die 1.8pk vandaan? Ik heb even zitten control-F door dezen thread maar jou opmerking over 1.8pk is de eerste keer dat 1.8 voorkomt. 600W is 0.8pk.

Je wilt ze natuurlijk met een PWM regeling op de verschillende snelheden krijgen. Zodra je dat hebt, dan is het eenvoudig om het CPUtje de voedingsspanning te laten controleren. Mogelijk omdat de 12V 50A versie 600W is, en de 24V, 50A 1200W is en dat je daar meer voor kan vragen (maar fysiek precies dezelfde 30V mosfets gebruikt!).

Stel dat je 150W 25A wil doen, dan zou de weerstandoplossing zo'n 150W in de "controlbox" aan warmte produceren. Als dat zo is dan heb je geen meetinstrumenten nodig om dat te kunnen vaststellen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 augustus 2022 10:22:03 schreef SpeedyE:
(Is een simpel 1,8 pk fluistermotortje). Heb de boel op verschillende plekken besteld, dus iedere leverancier zal naar de andere wijzen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Waarmee ze beweren dat die evenveel stuwkracht geeft als een 1.3kW verbrandingsmotor, maar dat is simpelweg niet waar, die propellor heeft geen idee wat dat koppel vandaan komt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Die zelfde site verkoopt hem ook met lithium dus de bijbehorende spanning zou m.i. dan geen probleem moeten zijn. Dan zou iedereen dat probleem moeten hebben. Er staat daar ook dat hij brushless is.

In het manual staat dat de 24V versie maximaal 2 minuten 50A mag trekken. Dat zou het 2e probleem kunnen verklaren (je mag dus niet de hele tijd volgas varen)

Gezien het probleem met zekering groter is dan zonder zekering zou ik toch eens heel serieus naar de bedrading kijken. Als je de kabels zelf gemaakt hebt van budget kabel zou ik zeker ook kabel materiaal en diameter bekijken (te dun qua kern, soms lijkt het heel dik door er dikkere isolatie om te doen ipv dikkere kern. En ook of ze aluminium ipv koper hebben gebruikt.)

Die kabels naar de weerstand op je eerste fotos heeft bv een veel te groot oog tov dat schroefje, hij lijkt maar contact op een heel klein stukje te maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Er staat daar ook dat hij brushless is.

Dat is ook maar afhankelijk van waar je kijkt...

KGE

Golden Member

Kan het ook zijn dat de BMS in de accu de boel afschakelt?

Kan in theorie, als de stroom te hoog is (al dan niet aanloopstroom)

Maar er komt weinig reactie op het type accu. Ik heb al eerder aangegeven dat een normale lithiumaccu rond de 13.3V zit en die 13.9V alleen helemaal kort aan het begin is. (En je zoiezo 'm niet moet willen laden tot de volle 14.6V)

Maar wat er nu aan BMS in zit en met welke specs? t klinkt tot nu toe als een aliexpress accutje en dat varieert van prima tot bagger

de kabel met zekering die slechter presteerd, lijkt mij dus op een gammele zekeringhouder of dunne aansluitdraden daarvan. heb je soms je onderdelen lijst ofzo wat je allemaal hebt samengegooid? 50A bestendige componenten online bestellen...... zelf autofabrikanten is het vroeger geluk om zekeringkasten te laten uitfikken met 25-30A zekeringen.

wat intressant zou zijn om te weten als de motor 'niks' doet.
-wat is de accu spanning, als die uitgang ook 0V is, heeft de BMS hem waarschijnlijk gereset. dat kan gebeurten door overhitting, of door te hoge stromen

-hoe warm is de accu, de controller en de motor? 600W is nu toch ook niet overdreven veel vermogen. op 12V natuurlijk wel dikke stromen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 augustus 2022 14:00:18 schreef SparkyGSX:
LiFePO4 heeft inderdaad een hele vlakke ontlaadcurve, op internet 3.2V per cel, dus 13.8V met 4 cellen in serie. Het is zeker zo dat de spanning iets stijgt met de temperatuur, maar dat is vrij minimaal.

4x3.2 = 12.8V, geen 13.8.

Een volle cel is (max) 3.65V, maar heeft een rustspanning die snel inzakt en stabiliseert op 3.3-3.4V. 3.4 -> 3.65V is de laatste 0,1% van een lithium laadcurve. Je blijft iets langer boven de 3.4V als je dat ding oneindig lang op 3.65V (14.6V) laad. Dat doet alleen de goedkope meuk. Een goede lader zal terugzakken naar een float van 13.5-13.6V
Ook al trek je 0,1Ah uit de accu dan zakt die 14.x snel ook naar die waarde. Als een lithiumaccu, na 2 uur rust, nog altijd op 14V+ zit dan is er wel iets mis mee.

Maar gezien de foto's ben ik benieuwd naar de specs. Het komt mij allemaal over als een Aliexpress/Amazon accutje. Celbalans en celkwaliteit is dan vaak ondergeschikt. Die 1000 euro is dan vermoedelijk incl boot, dit soort spul kost vanuit CN een keertje 500-600 euro, in NL een eurotje of 700. Met 1000 euro maakt iemand een leuke marge

Op 19 augustus 2022 21:13:31 schreef fcapri:
de kabel met zekering die slechter presteerd, lijkt mij dus op een gammele zekeringhouder of dunne aansluitdraden daarvan. heb je soms je onderdelen lijst ofzo wat je allemaal hebt samengegooid? 50A bestendige componenten online bestellen......

Enorme spanningsval (en oververhitting/smelten) is vrij standaard bij de zogenaamde 'automatische zekeringen'

https://www.amazon.nl/Stroomonderbreker-100Amp-Zekeringhouder-Waterdic…

https://www.amazon.nl/zekeringbehuizing-waterdichte-stroomschakelaar-z…

Die 2 met name bekend en ik heb al heel wat van die dingen weggesloopt nadat mensen langskwamen met rare ellende... Tja, dat krijg je als je dus goedkope meuk installeert

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 19 augustus 2022 21:33:49 (41%)

Op 19 augustus 2022 21:28:09 schreef DJSmiley:

https://www.amazon.nl/Stroomonderbreker-100Amp-Zekeringhouder-Waterdic…

https://www.amazon.nl/zekeringbehuizing-waterdichte-stroomschakelaar-z…

eerste verkoper:
Gedetailleerde verkoperinformatie
Zakelijke verkoper
Bedrijfsnaam: shenzhen shi luo yu cai keji youxian gongsi
Bedrijfstype: Particulier bedrijf
Handelsregister-nummer: 91440300MA5GAX718A
Btw-nummer: DE339313635
Vestigingsadres:
dalang jiedao xinshi shequ
Shiao cun yiqu 73 hao B104
Shen zhen shi
Longhua qu
Guang dong sheng
518000
CN

en de 2de
Zakelijke verkoper
Bedrijfsnaam: Shen zhen shi hua hui yuan ke ji you xian gong si
Bedrijfstype: Particulier bedrijf
Handelsregister-nummer: 91440300MA5FGKYD4G
Btw-nummer: DE323919306
Vestigingsadres:
bu ji jie dao long zhu she qu
long gang da dao 2230hao xin yue da sha 605
Shen zhen shi
Long gang qu
Guang dong sheng
518114
CN

amazon verkoop ook voor 3den, en diegenen die op aliexpress zitten, verkopen ook op amazon

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 augustus 2022 21:28:09 schreef DJSmiley:
[...]
4x3.2 = 12.8V, geen 13.8.

Weet je wat, je hebt gelijk.

Dan zou de spanning met enige belasting die al snel onder door 13.8V zakken; een gloeilamp o.i.d. lijkt me dan een bruikbare oplossing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Maar gezien de foto's ben ik benieuwd naar de specs. Het komt mij allemaal over als een Aliexpress/Amazon accutje. Celbalans en celkwaliteit is dan vaak ondergeschikt. Die 1000 euro is dan vermoedelijk incl boot, dit soort spul kost vanuit CN een keertje 500-600 euro, in NL een eurotje of 700. Met 1000 euro maakt iemand een leuke marge

Dat denk ik ook (ben nu zelf bezig dingen uit te zoeken om mijn accus aan board te vervangen en ik wil alleen goede kwaliteit, daarom viel me dit op)
Ik denk dat de 120Ah specs van de accu beetje optimistisch zijn (linkt hij in het begin van het topic) Zijn 120 Ah accu in zo'n "doos met meters etc" weegt 9,5 kilo. Een kale 50 Ah LiFePO4 van Victron weegt 9,2 kg. De meeste 120Ah die ik vond zijn een stuk zwaarder en ga je qua maat ook niet in dat kastje krijgen (>12,5 kg) Zie bv: https://www.mister-battery.be/nl/lifepo4-batterij-12v/1528-batterie-li…

Als je naar de foto kijkt van de connector die hij nu aan de weerstand heeft zitten ipv aan de accu dan zie je dat die aardig verkleurd is. Ik denk dat die aardig heet is geweest. Hij lijkt gesoldeerd te zijn en het lijkt erop dat er soldeer op de ring zelf zit. Als dat echt zo is dan maakt hij nooit goed contact en wordt redelijk heet bij 50A (Ik heb geen grote monitor) Dat zal best meehelpen in het veroorzaken van dit soort klachten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Goed, ik ben inmiddels heel veel meetpunten en een 'fieldtest' verder. Obervaties:

1) Verschillende dagen (meerdere keren per dag) getest met de zekering en een nieuwe aansluitkabel. Tussendoor de accu ook opgeladen:
a) de kabel met zekering geeft af en toe problemen (motor wil niet starten)
b) de kabel met zekering geeft ook af en toe problemen als het voltage onder de 13,9 zit
c) de nieuwe aansluitkabel geeft geen problemen (ook niet boven de 14 Volt)

2) Voltage op het schermpje van de accu is hetzelfde als gemeten met professionele apparatuur

3) Maximaal Voltage (direct na opladen) was 14,4. Deze zakt daarna vrij snel naar 3,9. Ook bij hoog voltage start de motor met de nieuwe aansluitkabel (weg theorie)

4) Opladen en tegelijk motor aansluiten ook getest: Geen probleem voor de nieuwe kabel

Voorzichtige conclusie: De zekering en/of de aansluiting daarvan geeft de problemen.

5) Gister de fieldtest gedaan in de Grachten. Voltage 3,8 Volt (onbelast), 3,3 Volt belast. Motor is niet afgeslagen en heb zelfs een langer deel dan normaal vol gas gevaren!

Voorzichtige conclusie: Een goede aansluitkabel lost al mijn problemen op (vanavond tweede test met vrienden en bier, dus een zwaardere boot).

70 a 80% vermogen is meer dan voldoende in de grachten en laatste stukje geeft maar weinig mee snelheid, ga dus wel die laatste 20% even afplakken met rode tape zodat ik er standaard onder blijf en deze alleen gebruik als het nodig is.

Hoop dat het hiermee echt opgelost is!

Dank voor al jullie antwoorden suggesties. Alhoewel het topic een hele andere insteek had, heb ik uiteindelijk wel de oplossing gevonden!

Maar nu heb je blijkbaar geen zekering tussen de accu en de motor? Ik zou je sterk aanraden wel een geschikte zekering op te nemen, dat zou bij een goede constructie ook geen problemen mogen opleveren.

Het lijkt er sterk op dat er gewoon iets mis is met die kabel of zekering.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja, die ga ik zeker aanschaffen als de komende 'fieldtests' geen problemen geven. En dan eentje die kant en klaar is, geen eigen gepruts ;-)

Rick Donkers levert zekeringen voor dit soort toepassingen.
Niet bezuinigen op de houder. Pas de juiste waarde toe, in de eerste plaats beveiligt de zekering de kabels tegen te hoge stromen en moet dan ook daarop afgestemd zijn. Zekering dan ook zo dicht mogelijk bij de accu plaatsen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Inmiddels heb ik de stekker stekker op het snoer van de motor ook vervangen. I.p.v. soldeer heb ik hem 'geknepen' en dat zorgt wel voor een stabiele verbinding. Blijf het vreemd vinden dat een soldeer verbinding voor zulke problemen zorgt. Ik maar denken dat ik goed kon solderen, maar blijkbaar is 50A andere koek. Weer wat geleerd...

Nu nog even een zekering ertussen. Is dit dan de juiste set?

Nogmaals dank voor al het meedenken!

Midi zekeringen zijn prima

Alleen is een midi zekeringhouder M5, en jouw kabelschoen is M8.

Een geschikte kabelschoen is bv de Klauke 3R5

Alternatief is een Mega zekeringhouder nemen, die zijn M8 en dan kan die gelinkte kabelschoen weer prima