Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het maakt in dit geval weinig uit waarschijnlijk, maar ik vraag me af waarom het sluiten van een topic vrij willekeurig is.
Een topic over een geheugenmodule voor een PC https://www.circuitsonline.net/forum/view/159364 wordt gesloten, terwijl topics over geheugenmodules voor bijv. PLC's nooit worden gesloten.
Gewoon uit nieuwsgierigheid... 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Hoewel de grens tussen elektronica en informatica steeds dunner wordt, wordt die nog steeds toegepast.
Printers en scanners waren hier ooit taboe, maar tegenwoordig is het gewoon greedschap, net als een soldeerbout....
't Is maar hoe je het bekijkt. Voor sommigen is en PIC ook geen (echte) elektronica, terwijl ze tegenwoordig de hele elektronica domineren.
Het woord elektronica is m.i. geëvolueerd (gedevalueerd ?) van een spcifieke tak van de elektrotchniek, naar een overkoepelend begrip voor alles wat op elektriciteit werkt.
Eigenlijk zijn vragen over PC's altijd al doorverwezen naar GoT en zo.
Voor PLC's is wel ruimte. Bovendien niet te vergelijken natuurlijk.
bij V&A het zelfde:
De advertentie moet verband houden met elektronica. Hieronder vallen geen GSM's en computeronderdelen.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (34%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat begrijp ik. Maar een vraag over waar een koelkast met 2 compressoren te koop is mag wel? (wat heeft dat met electronica te maken?)
Een technische vraag over een DIMM module is tenslotte een electronicavraag...
Zo gezien zou een vraag over een 8051 processor wel mogen, en over een 80486 niet... (want de laatste zit in een PC...
)
We hebben een sectie 'witgoed', maar geen sectie 'computers'
Het heeft allemaal raakvlakken, maar ergens trek je een lijn.
Als de vraag was hoe te interfacen met dit geheugen dan wordt het een ander verhaal.
En ik geloof (al zeg ik het zelf) dat we behoorlijk flexibel zijn in de moderatie, vaak worden dit soort topics oogluikend nog wel even opengelaten totdat er een passend antwoord gegeven wordt.
Of het moet al echt iets zijn in de richting van "Driver voor dinges X wil niet installeren in windows versie-antiek", dat soort dingen gaan direct dicht.
Ik vind het prima om alles te sluiten wat niet echt elektronica is 
We laten gewoon veel meer toe dan volgens de eigen regels zou zijn toegelaten. Deels omdat er nogal wat grijze gebieden zijn, deels omdat we er gewoon niet aan toe komen en deels omdat we nou eenmaal ongelofelijke goedzakken zijn.
In dit geval was de vraag royaal beantwoord denk ik, op de QR code na die het grote nummer er naast bevat.
EDIT: Guido was iets sneller
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 10 september 2022 12:45:30 schreef Sine:
...
Dat wordt dat misschien wel eens tijd dan. Computers is meer elektronica dan een koelkast, of Wago klemmen. Je zou wellicht een onderscheid kunnen maken tussen de elektronica in computers, en de echte computer vragen als "m'n HDD wordt niet herkent" of "welke scanner moet ik kopen", die dingen.
Tot nu toe zie ik daar niet veel heil in, zeker de welke scanner / printer vragen kan ik aardig missen 
Als je dan toch wat wilt vragen is er altijd nog de koffiecorner.
EricP
mét CE
Computer vragen... daar wordt best tolerant op gereageert is mijn inschatting. Echter, heel veel 'computer vragen' gaan direct of indirect over software, zo je wilt het al dan niet 'wannabe' OS. Dat heeft geen enkele relatie met electronica.
Bij 'witgoed' is die relatie ook wat eh... minder sterk, maar je zult daar niet snel tegen het verschijnsel aanlopen dat de 10de die week komt vragen hoe je XXX installeert 'want hij pakt hem niet' (wat dat ook moge betekenen).
En zelfs als dat eens voorbij komt... om een stuk configuratie ellende uit het jaar kruik aan de gang te krijgen (waarbij de configuratie ellende dan nog wel electronica-gerelateerd is), heb ik zo maar het idee dat dat open blijft.
Ik vind het wel prima zo. Soms zal er iets 'te lang' lopen, soms zal er iets 'te snel' gesloten worden. Dat is de interpretatie van de mod. Wil je dat hard gaan vastleggen, dan is daarmee ook alle flexibiliteit gelijk om zeep, dus doe maar niet.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik denk dat soms hulp bij wat meer gecomplicerde computerproblemen via V&A eventueel wll moet kunnen, zoals besturing van CNC apparaten of niet courante protocollen, maar dan wel in de privésfeer.
Soms voelt het prettiger en veiliger om daarvoor met iemand van dit forum daarvoor te kiezen, dan een wildvreemde van bijvoorbeeld Tweakers.net
Iets van een sector 'privé hulp' op V&A?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (10%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk dat het een beetje is "past het op tweakers dan gaat het vrij snel dicht". PLC's passen nauwelijks op Tweakers, PC's heel goed. Op het transistorforum speelt dezelfde vraag. Zo nu en dan vraagt iemand naar een PC-probleem, en zolang dat geen dagelijkse kost wordt of uit de hand loopt hoef ik dat meestal niet te sluiten, maar als het vaker zou voorkomen (arbitrair) dan sluit ik het vast ook wel veel sneller.
Ook was de vraag over opdrukken en niet over de elektronische werking. Ik heb genoeg van dat ADOLF-geheugen gezien (zo noemde een stagair het, zie de sticker, ik weet dat er geen ADOLF staat) om de opdruk te snappen, maar er kwam ook al onmiddelijk een link naar de datasheet. Dan is er weinig meer toe te voegen aan zo'n topic.
Overigens heb ik dezelfde vraag over sluiten wel over een ander topic. Een soort showtopic/uitlegtopic over waterbaksnelheidsregelaars en dummy loads, waar een paar leuke relevante toevoegingen worden gemaakt (zoals volgens de regels ook de bedoeling is en de reden dat topics niet standaard op slot gaan) en dan gaat het op slot, puur "omdat het een oud topic is", maar dus niet met een referentie naar relevantie van de toevoeging en/of de waarde voor de lezer.
Die waterbak was in eerste instantie gewoon een reactie die 12 jaar te laat was. Daarna kwamen de leuke aanvullingen pas. Ik moet zeggen dat ik even getwijfeld heb.
benleentje
Golden Member
Op 10 september 2022 12:47:39 schreef GJ_:
We laten gewoon veel meer toe dan volgens de eigen regels zou zijn toegelaten. Deels omdat er nogal wat grijze gebieden zijn, deels omdat we er gewoon niet aan toe komen en deels omdat we nou eenmaal ongelofelijke goedzakken zijn.In dit geval was de vraag royaal beantwoord denk ik, op de QR code na die het grote nummer er naast bevat.
Ik vind de moderatie toch over het algemeen wel vrij recht toe recht aan. Er word gelukkig vaak eerst gekeken welke richting een topic opgaat en dat vind wel de goede manier om te modereren. Zolang er ook ruimte is voor een gezonde discussie/ mail wisseling als een topic misschien een keer onterecht word gesloten vind ik dit een prima werkbaar forum.
Heb ik ook klachten, jawel maar daar is de ruimte die jullie hdd's aankunnen te beperkt voor
. Dus komen we toch weer op PC's uit en zijn mijn klachten waarschijnlijk onterecht.
Arco
Special Member
Als je dan toch wat wilt vragen is er altijd nog de koffiecorner.
Da's een 'elite club' (waar maar een handjevol mensen ooit op kijkt...), en niet erg bruikbaar dus... 
Ik post uit principe alleen op openbaar toegankelijke forums... (info hoort voor iedereen beschikbaar te zijn anders heeft 't geen zin)
Een geheugenmodule zit niet perse in een computer, wordt overal gebruikt. Vragen over losse geheugenchips mogen dus wel, maar zo gauw ze op een printje zitten niet meer...
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Tidak Ada
Nee, geen elite club, maar donerende leden.
Geen ballotage, iedreen die doneert kan meedoen, ook iemand, die voor het eerst binnen komt.
CO vormt wel een band, die verder gaat dan alleen maar een forum. Vandaar mijn opmrking een paar posts terug.
Op 10 september 2022 14:53:28 schreef GJ_:
Die waterbak was in eerste instantie gewoon een reactie die 12 jaar te laat was. Daarna kwamen de leuke aanvullingen pas. Ik moet zeggen dat ik even getwijfeld heb.
Bij twijfel niet dicht gooien. effe overleggen met de andere mod's 
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 10 september 2022 15:48:06 schreef Arco:
[...]
Da's een 'elite club' (waar maar een handjevol mensen ooit op kijkt...),
Niks elite gewoon een stukje waar donerende leden terecht kunnen en waar totaal niet elektronica gerelateerde zaken voorbij komen.
Als je van een beetje humor houd en wat ander geleuter doneer dan een paar centen dan steun je het forum en kan je eens rondkijken in de koffie hoek.
Vind het dan helemaal niks dan doneer je het daarop gewoon niet meer. 
Arco
Special Member
Hoe dan ook, 't heeft weinig zin, misschien dat 1 op de 1000 bezoekers daar gaat/kan kijken (en da's waarschijnlijk heel optimistisch...
)
(het aantal topics daar is ook bedroevend laag, maar logisch omdat bijna niemand toegang heeft)
Daarbij post ik alleen op forums die voor iedereen toegankelijk zijn.
Maar genoeg erover, ik was alleen benieuwd waarom een electronica gerelateerd item gesloten werd en een item wat niets met electronica van doen heeft open blijft...
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 10 september 2022 18:47:03 schreef Arco:
Hoe dan ook, 't heeft weinig zin, misschien dat 1 op de 1000 bezoekers daar gaat/kan kijken (en da's waarschijnlijk heel optimistisch...)
..
Dat gezegd hebbende: het lijkt mij wel eens interessant om die getallen boven water te hebben. Hoeveel betalende leden zijn er eigenlijk? En hoeveel actieve leden? Soort actueel overzichtje op de front page zou wel een leuke toevoeging aan CO zijn vind ik.
Die alternatieve ondertitels zijn meestal ergens "verdiend" 
We hebben ook enkele leden met een aparte status omdat ze zich bijzonder hebben ingezet voor CO (De Honourable Members)
Het donatiesysteem op zich is er om het licht aan te houden hier, en de site verder zo min mogelijk met banners en andere reclame te moeten vervuilen.
Normaal gezien hielp de opbrengst bij van Rosmalen daar ook nog een beetje bij, maar dat heeft zoals jullie weten al een paar jaar niet plaats kunnen vinden.
De koffiecorner is ontstaan als extraatje als blijk van waardering voor de steunende gebruikers. Er gebeurt daar niets wat onmisbaar is, en ga ook vooral niet doneren enkel voor toegang tot dat subforum.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Inderdaad, op vele andere (meeste) kun je altijd zie wie er allemaal online is, guest of speciaal, moderator en in welk topic ze aan het lezen zijn. Een groen bolletje bij je naam als je online bent.
Dat zou wel nuttig zijn bij CO.
Dat is weer een heel andere feature cross,
Op een enkel forum kom je die wel eens tegen. (zeker niet de meeste) maar ik heb ze werkelijk nog nooit gebruikt of gemist.
Daarnaast zou ik ze niet willen hebben, niet iedereen hoeft te zien waar en wanneer iemand online is. Ook dat is een privacy dingetje.
Wel handig is een notificatie als er iemand op een post van je gereageerd heeft (tweakers heeft deze feature ondermeer) dan hoef je niet alle topics door te spitten om te zien of er nog reacties waren.
[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Er zijn er ook na inloggen, heb je linksboven een chatbox venster. Alleen op de hoofdpagina beschikbaar en dat is echt wel leuk om er eens op los te chatten over alles en nog wat en ook veel plezier.
Dan hoeven er helemaal geen topics gesloten te worden, je kan er daar rustig over praten en vraag stellen.
CO is heel erg goed forum, maar ik vind wel dat hij een beetje moderner mag gemaakt worden. Misschien eens een mooi nieuw jasje. Met nieuwe functies.
Dit forum doet een beetje gedateerd aan in vergelijking met anderen, dat is toch mijn indruk.
En een donkere modus is ook wel aan te bevelen. Voor de oogjes vroeg in de morgen en laat in de avond...
BVB malwarebytes en klusidee forum, bouwinfo forum, die stralen echt modern uit. Zoiets zou CO ook moeten hebben.