Vaak gebruik ik in mijn projectjes wat smeltlijm om dingen semi-permanent vast te zetten. Smeltlijm is makkelijk aan te brengen en moeiteloos te verwijderen met een injectiespuit met wat IPA.

Maar één eigenschap van lijmpistolen frustreert me altijd: ze druppelen of trekken draden als je ze even neerlegt terwijl je verder werkt aan het project.

Ik ben op zoek naar een lijmpistool dat niet blijft druppelen als je 'm een paar minuten neerlegt. Heeft iemand ervaring met betere lijmpistolen die niet druppelen?

Het is mij meerdere malen voorgekomen dat er meer lijm op 't stukje papier zit wat ik er maar onder leg, dan dat ik daadwerkelijk in een project heb gebruikt. Dat wil ik dus voorkomen. Een klein drupje na een half uur 'idle' vind ik nog niet zo'n ramp, maar dat het ding gewoon 'leegloopt' wel.

Ze druppelen allemaal (meer of minder), da's inherent aan de constructie.
(er zit geen klep/stop aan de uitstroomopening bij de meesten, dus als de lijm dun genoeg is geworden loopt die naar buiten...)

Een langere nozzle of eentje met een kleinere opening kan het verhelpen/minder maken. (zoeken: 'hot glue nozzle')

https://nl.aliexpress.com/item/4001246852143.html

Als het mogelijk is kun je het lijmpatroon wat terugtrekken.

Een Dremel werkt niet beter dan een goedkope Pro's Kit of ander Oosters merk, dus dat hoef je alvast niet te proberen. Druppelen doen ze bij mijn weten ook allemaal. Terugtrekken is ook de oplossing die ik gebruik.

Ik heb er ooit een gezien, waar een fietskogeltje + veertje in de nozzle zat, lijm kan dan niet doorlopen. (of dat betrouwbaar blijft werken weet ik ook niet)
Zelfs dan druppelt 't nog een beetje, tot de lijm in de nozzle zelf eruit gelopen is.

Continu aan staan vinden ze ook niet fijn. Meestal ploffen ze dan na een paar maanden uit mekaar...
We hebben er ooit een stuk of 20 bij de kijkshop gehad. Iedere maand moesten we wel terug om er een paar (onder garantie) om te ruilen die het loodje hadden gelegd...

[Bericht gewijzigd door Arco op (36%)]

Ik heb nu een goedkope. Dan weet ik dus dat ik geen dure hoef te kopen.

Ik denk er wel aan om er dan maar zelf eentje te maken of te modificeren. Het verbaast me een beetje dat er blijkbaar niet iets bestaat met een simpel verend klepje, dat pas open gaat als je een kleine druk opwekt door het patroon er in te duwen.
Zou toch een succes moeten worden, een niet-druppelend lijmpistool of ben ik de enige die 'n 'druiper' vervelend vindt?

Terugtrekken kan helaas niet met mijn lijmpistolen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (22%)]

Zelf goede ervaring met deze van C.K. T6216

https://www.conrad.nl/nl/p/c-k-t6216-lijmpistool-incl-accessoires-incl…

Drupt ook wel maar niet zo extreem als de heel goedkope modellen die als je teveel lijm wil ook met een knal uit elkaar klappen.

En heb er een aantal zowel privé als zakelijk in gebruik die het al heel wat jaren volhouden (6+ jaar) en daarbij ook al heel wat meters lijm erdoorheen gesmolten hebben.

EDIT: vele jaren geleden ook met een model van 3M gewerkt: https://www.3m.com/3M/en_US/p/d/b40066900/

ook bekend van Adam Savage:
https://www.tested.com/making/tools/910611-adam-savages-favorite-tools…

Wel een andere prijscategorie https://www.prent.nl/producten/machines/elektrisch-gereedschap/lijmpis…

[Bericht gewijzigd door help op (30%)]

Het verbaast me een beetje dat er blijkbaar niet iets bestaat met een simpel verend klepje, dat pas open gaat als je een kleine druk opwekt door het patroon er in te duwen.

Omdat daar uit eindelijk een keer lijm de boel gaat blokkeren.
Als je een stukje gaat lijmen dan koel je de kamer waar gesmolten lijm in zit een klein beetje af. Daarna stop je met lijmen en de boel warm weer op. Lijm die warm word zet uit en dat geeft een druppel.
De nozzle opening is net iets te klein om de lijm er zonder druk erdoor heen te laten gaan. Maar de lijm zelf zorgt dus ook voor druk. Dus misschien moet de nozzle nog net iets kleiner.

Maar! Die lijmsticks zijn er meerdere soorten met elk een iets ander smeltpunt, samenstelling en nog wat andere eigenschappen. Kan best dat de ene lijm stick juist minder druppelt dan een andere. Maar ook dat je voor elke soort lijmstick een andere nozzle nodig hebt.

IK heb een keer geprobeerd met een soort klixon de boel op ca 110 graden te houden. Het had wel effect maar omdat er dan minder warmte in de kamer zit kon ik maar steeds weinig lijmen en moest weer wachten.

IK kwam er ook achter dat het verwarmingselement vermogen gelimiteerd werkt. Hoe warmer hij word hoe kleiner de stroom, dus door de boel op 110 graden af te knijpen had het element op die temperatuur nog maar weinig vermogen in vergelijk bij koud.
Ook was op die iets koudere temperatuur het draden trekken juist erger en het lijmen zelf werkte ook een stuk minder goed omdat de te lijmen delen de lijm te snel afkoelde was de lijmende werking een stuk minder.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (23%)]

Youtuber Ben Heck heeft ooit zelf zo'n ding gemaakt. Oa met een servo voor de doorvoer.

Ik heb er ooit, ja-ren terug, een gezien die na indrukken van de knop bij het loslaten heel snel een soort klepje langs de tuit haalde om zo de draad te onderbreken. Klapte na volledig loslaten van de knop ook weer automatisch terug. Maar dat leek me zo'n model dat je nergens gaat vinden omdat het ding gewoon 8 uur per dag aanstond in een productie-omgeving.

Mijn Parkside houdt het nu al meer dan een decennia, mogelijk zelfs twee, vol, al wordt 'ie zeker niet wekelijks gebruikt: mijn eerste, geen idee meer waar ik die vandaan had, plofte wel heel snel met kortsluiting bij het opwarmen.

Volledig lekvrij bestaat niet, ze doen het allemaal. Het enige wat je kan doen is de stekker eruit of de stick ietsjes terug trekken. Maar bij sommige kan dat helemaal niet.

En ze zijn ook allemaal niet gemaakt om de hele dag onder spanning te staan, weerstand oververhit dan blijkbaar.

Ik heb een Bison P01 en die bevalt erg goed. Druppelt zo goed als niets. Voelt ook veel zwaarder en degelijker aan als de goedkope die ik zo'n 15 jaar heb gebruikt maar druppelde als een gek.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (45%)]

Ik heb een bosch PKP 18 E, en ook die lekt echt zeer weinig of niets. Maar lekvrij lijmpistool is een utopie.

Ze hebben er ook eentje met een lithium accu, die lekt echt niet maar ja stopt ook met warmen zodra je de knop los laat...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (37%)]

Het verbaast me een beetje dat er blijkbaar niet iets bestaat met een simpel verend klepje,
dat pas open gaat als je een kleine druk opwekt door het patroon er in te duwen.

Die bestaan wel zoals ik zei, met fietskogeltje + veertje achterin de nozzle. Maar hoe lang dat goed blijft gaan weet ik niet...

Een goed lijmpistool moet wel erg lang aanstaan voordat het gaat lekken, een paar uur of zo (waar ze niet voor gemaakt zijn)
Tegen die tijd is alles heet geworden, ook de behuizing, en smelt de boel nu eenmaal.

Ik ben trouwens bang dat met zo'n afsluitkogeltje je de boel ook niet lang aan kunt laten staan: het lijmpatroon smelt dan langzaam en de smurrie komt er aan de achterzijde uit...

[Bericht gewijzigd door Arco op (38%)]

Een goed lijmpistool moet wel erg lang aanstaan voordat het gaat lekken, een paar uur of zo (waar ze niet voor gemaakt zijn)
Tegen die tijd is alles heet geworden, ook de behuizing, en smelt de boel nu eenmaal.

Ik heb een goedkoop gamma ding en die lekt al tijdens het opwarmen, maar ik heb er al bij neer gelegd en leg er een stukje karton onder.

Maar als een goede niet na 5 minuten al lekt en pas na doorwarmen dan zou daar een temperatuur regeling om moet zitten dat hij ook niet zo warm wat dat hij alsnog gaat lekken.

En ze zijn ook allemaal niet gemaakt om de hele dag onder spanning te staan, weerstand oververhit dan blijkbaar.

Ik vergeet die van soms wel eens uit te zetten heeft zelfs denk ik ruim een week aan gestaan.
Mijn gamma ding heeft een verwarmingselement wat vermogens gelimiteerd werkt. Koud trekt hij ca 90W en op temperatuur nog ca 25W. Met 25W raakt er verder niets oververhit die warmte raakt hij wel kwijt via de behuizing. Volgens etiket is hij 230V/110V 64/13W. Maar goed koud trekt hij een stuk meer maar bemiddelt als je veel lijm verbruikt zal dat wel weer kloppen.

Je zou een diode in serie kunnen zetten, dan wordt 'ie minder warm (opwarmen duurt dan ook wel langer natuurlijk)
Je kunt 'm (simpelste) ook alleen aanzetten als je hem echt nodig hebt...

Maar goed, wie laat nou zoiets de hele dag aanstaan? Ik zou me toch naar huis reppen wetende dat dit nog staat te warmen...

Want dan vallen ze allemaal weer uit de lucht als hun kot in de fik staat. Geen idee wat er aan de hand is.

Ik denk dat de opmerking van Arco de meest wijze is... ;)

Want dan vallen ze allemaal weer uit de lucht als hun kot in de fik staat.

Nogmaals die dingen zijn vermogens gelimiteerd en worden niet warmer dan 150 graden. Die temperatuur is te laag om zomaar dingen in de brand te krijgen.

En soldeerbout word 400 graden daar kan je met veel moeite hout mee laten branden maar dan moet je een gat boren in dat hout en je bout erin steken. En zelfs dan betwijfel ik op het echt gaat branden het zal hooguit gaan schroeien en als het gat eenmaal te groot geworden is hout dat ook weer op.
Ik heb ooit eens een niet temperatuur geregelde 100W bout een aantal uur op mijn bureau laten liggen en dat gaf alleen een schroeiplek. Het hout schroeit wel maar word niet warm genoeg om te gaan branden.

Meet een 1000W halogeenlamp die met de warme kant tegen een houtenbalk lult het misschien. We vriend van mij heeft dat een keer bij de hand gehad. Die roken wel een brand lucht en de balk was enkel geschroeit, maar dan is het niet enkel de temperatuur maar ook het vermogen wat genoeg is om de balk zo warm te krijgen dat hij wil branden.

Brand heb je echt niet zomaar omdat er iets warm word. En het is wel je eigen verantwoording om dingen die zo warm worden op een plaats te gebruiken waar het niet zomaar kan branden, en een houten bureau van spaanplaat brand wat dat betreft heel erg moeilijk, je hebt eerst heel veel energie nodig om dat spaanplaat op te warmen voordat het gaat branden.

Waar je wel voor moet oppassen is als je een doekje met schoonmaak alcohol, ipa, of thinner hebt. Op het werk was 1 las spetter in een doekje met opgedroogt thinner al genoeg een hevige brandende doek te krijgen. Met een stuk pijp het doek opgetild en naar de betonnen vloer ermee.

Op 17 september 2022 18:53:02 schreef Arco:
Ik heb er ooit een gezien, waar een fietskogeltje + veertje in de nozzle zat, lijm kan dan niet doorlopen. (of dat betrouwbaar blijft werken weet ik ook niet)

Da's wel grappig, want op de foto van Ali die je vlak daarvoor gepost hebt kun je die kogel duidelijk zien zitten :)

en jawel, dat werkt goed. Jaren geleden heb ik een (vrij dure) van Bosch gekocht en daar zaten ook kogels in de nozzles, en dat heeft altijd goed gewerkt. Uiteindelijk is dat pistool helaas kapot gegaan door mijn eigen toedoen. Ik was hem vergeten uit te zetten, met als gevolg dat er aan de achterkant te veel lijm was gesmolten, en bij het afkoelen lijmde dat zichzelf aan de rubber afdichting vast. Die heb ik dus kapot getrokken bij het de keer daarna weer aanzetten.

Een paar maanden geleden heb ik een "hot melt glue gun 400W" gekocht. een die heel veel lijkt op deze link:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001368831675.html

"Goedkoop" kan ik 'm niet noemen, maar hij is wel z'n geld waard. Het is het beste lijmpistool wat ik tot nog toe gehad heb. Tijdens het opwarmen komen er een paar druppels uit. Dat gaat ook vrij vlot met die 400W. Er zit een rond oranje lapje siliconen bij om dat op te vangen (de lijm blijft daar niet aan vast zitten) maar met een stukje (wegwerp) papier / karton kun je het ook opvangen.

Die "goedkope" lijm koop ik overigens ook niet meer. Laatste keer een doos van een kg patronen van Steinel bij de Hornbach gehaald, en dat plakt beter dan dat goedkope spul. Van "echte merken" zijn er ook speciale lijm soorten voor verschillende materialen.

In de goedkope lijmpistolen zit een ptc die zomaar een beetje warm wordt (en als je hem even niet gebruikt wordt hij zo heet dat de lijm verkleurt / kapot gaat, bah).

In de betere zit een thermostaat die de temperatuur constant (probeert te) houden. Van die gele die ik heb, zijn er ook varianten met een instelbare temperatuur. Dat werkt helaas wat onhandig met druk knopjes en een automatische reset na het uitzetten naar de "standaard" temperatuur.

Ik kwam net toevallig deze tegen:

https://www.aliexpress.com/item/4001196337063.html

Met thermostaat en temperatuurregeling. Foto van 't binnenwerk ziet er ook heel redelijk uit. Heeft ook anti-lek kogelventiel. Wel minder vermogen, maar ook een kleiner prijsje. Misschien is het wat...

Hé, grappig, dat had ik laatst ook:

Daar er smeltlijm lekt op plekken,
Waar geen lijm uit hoort te lekken,
Bij de zijkant, hij staat zelfs bol,
Kocht ik een nieuw lijmpistool.

Het is een Atten JQ-100, met een Reichelt-sticker onderop. Maar Reichelt heeft ‘m niet meer.*
Hij drupt overigens ook, maar lang niet zo hevig als het gamma5eurobak-lijmpistool dat ‘ie vervangt. Hier zit zo’n anti-leeg-lek-kogeltje in. Het blijft bij een paar druppels onder de nozzle, waar bij de ‘gammele’ al lang een plas verkleurd-oververhitte lijm was ontstaan.

Wat vooral goed bevalt is dat ‘ie netjes rechtop blijft staan en een aan/uit schakelaartje heeft. (Al haal ik gewoon de stekker er uit en gaat ‘ie in de kast als ik klaar ben met lijmen, maar voor korte onderbrekingen zet ik ‘m uit)

Maargoed, ik was merkloze goedkoopje gewend. Dan is dit een verademing. Maar ik heb geen vergelijkend onderzoek gedaan tussen diverse merken. Ik denk dat je met alles ‘wat een naam hoog te houden heeft’ wel goed zit, als het er ook een beetje ergonomisch uit ziet / er over nagedacht is.

(Temperatuurregeling en anti-lek-kogeltje)

*) https://www.reichelt.nl/nl/nl/hete-lijmpistool-voor-11-mm-lijmstiften-…

Op 18 september 2022 02:29:30 schreef Kortsluiting_Online:
Die "goedkope" lijm koop ik overigens ook niet meer. Laatste keer een doos van een kg patronen van Steinel bij de Hornbach gehaald, en dat plakt beter dan dat goedkope spul. Van "echte merken" zijn er ook speciale lijm soorten voor verschillende materialen.

In de goedkope lijmpistolen zit een ptc die zomaar een beetje warm wordt (en als je hem even niet gebruikt wordt hij zo heet dat de lijm verkleurt / kapot gaat, bah).

Het meest aparte wat ik altijd heb gevonden was dat toen ik mijn Parkside (Lidl dus) kocht, ze ook een doos lijmpatronen verkochten, maar die lijmpatronen niet geschikt waren voor dat lijmpistool: het ding werd er gewoon te heet voor.

Telkens kwam de lijm er bruin uit en plakte voor geen meter. Dat vond ik raar, want het mini-lijmpistooltje van m'n moeder legde lijmklodders waar je de hele wereld aan vast kon plakken.

Toen ik met m'n video-accu's begon werd het echt vervelend, dus toen bij de bouwmarkt 2 verpakkingen lijmpatronen van Bison gehaald. Niet alleen drupte de lijm er wat eerder uit bij opwarmen, ook de druppel die op m'n bureau drupte kwam zo vast te zitten dat ik 'm er bijna niet meer afkreeg. Het werkte dus ;).

Ik ga nog eens kijken of die lijmpatronen toch nog iets waard zijn als ik de spanning wat beperk. Nadeel is dat de sticker met specificaties op het basisstation zat (echt een belachelijk ding waar het pistool met z'n net-aansluiting opgeschoven moest worden) en omdat ik het basisstation niet meer heb, heb ik ook geen idee van de opgenomen stroom. En volgens mij is de enige variac die ik heb, te licht...

Ah, dat is dus de reden dat er in die Dremel een HI-LO schakelaar zit en een of andere ingewikkelde dimmer.

Niet nodig een nieuw topic te beginnen lijkt me.Ik heb dezelfde vraag als topicstarter.

Ik was aan het zoeken omdat ik twee lijmpistolen heb, die beide zoveel lekken, zo wil ik het niet langer.

Ik zag deze lijmpistool, met 'anti druip functie'.

Heeft iemand hier inmiddels ervaring mee? We zijn immers weer 2 jaar verder, misschien is het wat.

kan me indenken als het pistool met de lijmcartridge naar onder gericht is dat er minder lijm uit de kop lekt. immers gaat de zwaartekracht de lijmcartridge door de hete kop heen laten lekken.