solid state schakelen SPI ipv relais

Q: Weet iemand toevallig of als je zo je SPI van 3 programmers wil schakelen. Is deze optocoupler dan voldoende ? De vorige keer gebruikte ik kleine mechanische signal relais. Deze keer wil ik het solid state oplossen.

Additionele Q: Moet ik dan rekening houden met het heen en weer signaal en de collector / emitter van de transistor ik dit enclosure ? Of gaan deze ook in de achteruit?

Groet, Wouter van Wegen

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Optocouplers zijn vreselijk traag voor dingen als SPI, daarom hebben ze er speciale chips voor gemaakt, o.a. de ADUM3150

Als je het alleen als omschakelaar gebruikt zal het wel werken met opto's

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 19 april 2022 12:53:01 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ik zou dit eerder oplossen met cmos muxen of switches.

Zoals de HEF4051 4052 4053 en 4066

Dank u.

Dan koop ik deze in de winkel / bestel bij farnell en zet ik deze, een dezer weken op een breadboardje.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Een simple AND gate kun je ook als schakelaar gebruiken.

Uitgang van een AND is alleen "hoog" als bijde ingangen "hoog" zijn.

Dus zet een van de SPI signalen op een ingang, en gebruik de andere ingang als "schakelaar". In een 74xx08 zitten vier dan die dingen, dus genoeg voor een heel "SPI kanaal".

Maar waarom alle signalen schakelen?
SPI is gebouwd als een gedeelde bus. Zolang de "~Slave Select" hoog is, worden klok en data ingangen genegeerd, en behoort de MOSI hoog ohmig te zijn.

PS: Weet iemand of ik nu een 100n decoupling nodig ben voor een 4066 ?

PS2: Weet iemand hoeveel mA alle 4 enable pinnen van de 4066 vergen ? Als ze alle 4 tegelijkertijd aan staan ?

In mijn nieuwe versie koppel ik de attiny26 rechtstreeks aan de 4066.

Vorige kwam te wazig uit de etsbak. Grtz W

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

PS: Weet iemand of ik nu een 100n decoupling nodig ben voor een 4066 ?

Dat is verplicht bij elk digitaal IC...

PS2: Weet iemand hoeveel mA alle 4 enable pinnen van de 4066 vergen ? Als ze alle 4 tegelijkertijd aan staan ?

Heel laag, kwestie van µA's (het wordt meestal niet eens opgegeven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En is dit ook bij AVR MCU's zo ? ook niet eens opgegeven in datasheet?

Safety first, O-)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Geld voor alle digitale ic's dus ook MCU's
Wordt vaak niet expliciet vermeld omdat men aanneemt dat dat algemeen bekend is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ingangsstroom voor logische IC's was vroeger een punt van aandacht, met de TTL series en de LS series.

Tegenwoordig gebruik je CMOS IC's en is er vrijwel geen ingangsstroom meer, enkel de parasitaire ingangscapaciteit, en die is alleen belangrijk op hoge snelheid.

Het staat wel in de datasheets trouwens Bij de AtTiny2313:
Max input leakage current : 1 µA

Bij 4066 :
Input current : Max 1 µA bij +85°C

PS: Moet ik ook een 100n plaatsen naast een CD47HCT139E ?

Ben ff een mislukte print aan het fixen van een tijdje terug.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Ja,

Zoals gezegd: bij ieder digitaal IC...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Logische ic's zijn digitale ic's...
Bij analoge ic's heb je ook ontkoppeling nodig, maar andere waardes, verschilt per ic...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weet iemand toevallig hoveel MHZ ik mijn functie generator in moet stellen om de SPI signalen te testen? Hoeveel Hz is deze bus?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Hangt van je programmer af.
Maar het zal niet meer dan 1 MHz zijn waarschijnlijk.

Op 1 oktober 2022 11:35:26 schreef pascalbythree:
En is dit ook bij AVR MCU's zo ? ook niet eens opgegeven in datasheet?

Bij de AVR weet ik toevallig dat het wel in het datasheet staat. Daar is het "max 10 µA" (voor de ATMEGA328P), maar in de praktijk (vooral bij "normale" temperaturen) Veel en veel minder.

Hmm. Ik dacht dat het minder was. (dat er maar "1" stond).

Bij de PIC16F18126 staat er max 125nA (80 x minder dan de AVR) en zoals ik al zei: in de praktijk vaak VEEL minder, ze geven "ongeveer 5nA" op als "typisch"....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi pascalbythree, :-)

Er zijn tegenwoordigf zat snelle optocouplers te koop die snel zijn.
Kost natuurlijk wel wat meer en je zal moeten uitzoeken welke het beste in je schakeling passen.
De link hieronder is een selectie op 25Mbaud er zijn er ook nog sneller maar ook veel langzamre typen zoals 10mBaud die misschien ook voor jou geschikt zijn en goedkoper.
Het is aan jou een goede uit te zoeken.

Dit is een 25 MBaud selectie bij Farnell
https://nl.farnell.com/c/optoelectronics-displays/optocouplers/digital…

Testen met 1MHz is een goede optie, meestal niet direct aansluiten op je microcontoler, de opto aansturen maar via een schakeltransistor zoals de bekende 2N2222 en de 2N3904 via een 1K5 basis weerstand, maar er zijn veel schakel transistoren die je kan gebruiken hiervoor.

Sluit ook de opto goed af, meestal geeft de datasheet wel wat voorbeelden voor de opto die je gaat gebruiken.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

De SPI bus heeft geen vaste snelheid, varieert van heel traag tot ongeveer 60MHz...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Arco,

Zover ik weet kan je bij een aantal microcontrolers toch de SPI snelheid instellen?
Het gaat er natuurlijk om dat pascalbythree iets kan gebruiken voor zijn toepassing, als een 25Mbaut snelheid niet nodig is,
dan hoeft hij ook geen dure opto's te kopen.
Ik heb opto's gezien tot ik dacht 70Mbaut, lijkt mij snel genoeg voor een SPI bus, maar prijzig.
Maar de cmos mux wat Sine voorstelde kan misschien ook gewoon, als het niet echt geisoleerd hoeft te worden.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Volgens mij gaat het hier over ISP voor AVR controllers.
Dat zal niet veel meer dan 1 MHz zijn.

Arco

Special Member

Als het niet optisch gescheiden hoeft, kun je net zo goed wat logische poorten pakken, da's veel simpeler...
(opto en/of analoge switches is dan overbodig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weet iemand mij toevallig even te helpen of deze IC, de CD4082 ook in de achteruit kan? Dus signalen van Output naar Input A
Grtz W

Nog steeds druk op mijn breadboardje om de SPI schakeling voor elkaar te krijgen.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op zondag 2 oktober 2022 12:56:45 (22%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Nee,

Logische poorten zijn eenrichtingsverkeer... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com