p1 to usb kabel

Op 30 september 2022 21:49:09 schreef benleentje:
[...]Dat is ook mijn gedachte. Echter dan gaat er naar de basis van de tor 5mA. Dat kan wel maar dan stuur je hem wel steeds ver in de verzadiging en kan dan trager gaan schakelen. Ik zou dan tussen Ch1 en de basis van de tot nog een 4k7 weerstand zetten. Dan heb je op ch1 nog steeds goede schakel niveau's

Makkelijker is denk om R2 eerst eens 2k2 te maken

Mee eens, die basis weerstand moet er inderdaad weer tussen zoals vorige schematjes.
Bij een kennis heb ik er ook zoiets tussen gefröbelt (met aan de transistor collector kant een pullup naar 3V3 voor een RPi) en ik begon ook met 10k of 4k7 + basis R en een BC547 oid, compleet kansloos, toen maar een weekje later mijn scoop meegenomen om het signaal te bekijken wat er nu mis ging want er kwam echt helemaal niets fatsoenlijks uit. Nou dat was bedroevend.

Uiteindelijk dacht ik dat we rond de 1k uit kwamen voordat het acceptabel was. Anders moet ik hem effe vragen het schematje naar me te emailen wat er nu exact in zit.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik gebruik nu al bijna 2 jaar dit schema ism met homeassistant.werkt prima.
https://www.compuron.nl/IoT/meter/P1I.png

Dat schema van Peter112 werkt in elk geval niet op alle smart meters. De pullup op de datalijnen is meestal niet aanwezig in de meter en moet dan extern worden toegevoegd.

Op 1 oktober 2022 13:37:21 schreef deKees:
Dat schema van Peter112 werkt in elk geval niet op alle smart meters. De pullup op de datalijnen is meestal niet aanwezig in de meter en moet dan extern worden toegevoegd.

werkt op een Landis Gyr dsmr 4 en dsmr 5 zonder problemen

Op 30 september 2022 20:32:57 schreef henri62:
De pullup R2 van 10k is een te hoge waarde, zeker als je een stuk kabel tussen de meter heb zitten en je printje.

Meet eens de flanksteilheid en breedte van een databit en je zult zien dat die te smal worden, vandaar die misvormde characters. Post eens een scoop plaatje ingezoomd.

Je zult naar iets van 1k moeten gaan als de kabel al zo'n 60-70 cm is.

Helpt dit? Het ziet er in mijn ogen niet strak uit. Instelling is 1v/div en 2 µs.

Ik begrijp niet helemaal waarom het meerdere golven lijken te zijn en niet 1 golf. Ik neem maar aan dat we hier naar het startbit kijken en dat opvolgende bits door naijlen ook te zien zijn.

Gaat een 1 meter lang telefoonsnoer (dat zit er tussen collector van mijn schakeling en RX van de USB uart) niet als soort condensator werken en daarmee voor die krommingen in het signaal zorgen?

Er hangt op de foto nog een probe aan de calibrator. Je moet maar van me aannemen dat je niet naar dat signaal kijkt. Er komt overigens met de calobrator een hele strakke blokvorm op het scherm.

bprosman

Golden Member

Dit lijkt meer op een triggerprobleem
Een scoop is niet zo goed in een niet constant signaal , daar zou je met een logic analyser beter af zijn. Had je de weerstanden nog aangepast ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 2 oktober 2022 01:29:53 schreef Fritz:
[...]

Helpt dit? Het ziet er in mijn ogen niet strak uit. Instelling is 1v/div en 2 µs.

Als je goed kijkt zie je dat een Hoog bitje langer kwa tijd is als het Laag bitje. Op zich valt het hier nog mee. Zit wordt inderdaad voor een groot deel bepaald door de capaciteit die op de lijnen zit. Mij gevoel zegt dat dit nog zou moeten werken.

Ik begrijp niet helemaal waarom het meerdere golven lijken te zijn en niet 1 golf. Ik neem maar aan dat we hier naar het startbit kijken en dat opvolgende bits door naijlen ook te zien zijn.

Dat komt (zoals bprosman zegt) dat het signaal onregelmatig is, je ziet dan van een of meerdere characters alles over elkaar heen geschreven omdat de scoop ook triggered op de andere bits verer op in hetzelfde character en/of de volgende opgestuurde characters. Het startbit is altijd L(omdat het nu geinverteerd is, is dat nu H dus is dat zou mooi strak moeten zijn. Op bijna alle scoops zit een zgn "holdoff" en daarmee kun je het volgende triggerpunt vertragen zodat het startbit fatsoenlijk te meten is.

Gaat een 1 meter lang telefoonsnoer (dat zit er tussen collector van mijn schakeling en RX van de USB uart) niet als soort condensator werken en daarmee voor die krommingen in het signaal zorgen?

Ja, dat is ook een van de problemen zie eerste antwoord. Waar heb je de probe nu aan hangen? Welke pullup waarden etc?

PS een logic analyser is niet handig in dit geval, het gaat er eerst om dat je niveau's van je signaal goed zijn. Als dat zo is dan werkt voor 99% zeker de rest ook.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.