Philips B6X12A wel ruis, moeite met zenders

Heerlijke oude buizenbak, die altijd goed gespeeld heeft.
Nu is mijn kennis maar beperkt, toch besloot ik eens in de kast te duiken.

De EF89 midden achterin gloeit niet op (weet niet of dat zo hoort), vervangende buis (zelfde type) gloeit ook niet op.
De ECC83 gloeit maar heel weinig.
De EAA91 en EBF89 kan ik niet zien, of ik moet de beschermhuls weghalen.

Zo te zien klopt het meeste wel in de radio, echter het rooster onder de radio (bodem) komen 2 draden op aan, links en rechts, op lippen.
1 draad is los van de lip.

Automotive electrische zooi snap ik nog wel, dit heb ik even wat hulp bij nodig :D

Dat kump er noe van....
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je denkt dat de buizen niet normaal gloeien, zou je de gloeispanning kunnen controleren. Bij alle genoemde buizen moet die ca. 6,3 V zijn.

Testen kan met de multimeter, of je kunt even draadjes aan een 6V-lampje solderen en die in de buisvoet prikken. Pas op voor de hoogspanning die op sommige andere gaatjes voorkomt. Heel veilig werk je als je de radio pas aan zet als het lampje ingeprikt zit.

EF89 en EBF89: tussen gat 4 en 5 van de buisvoet.
ECC83: tussen 4 en 9, én ook tussen 5 en 9.
EAA91: tussen 3 en 4.

Als je de buis uit de voet haalt en weglegt, en dan van boven af in het lege buisvoetje kijkt, moet je linksom tellen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Thanks FET :D
Heb het schema reeds, maar dat is alienzooi voor mij, tijd om wat meer in te verdiepen.
Ben iets meer van de moderne tijd, heb de electriek in de dubbeldekkers van VDL gedaan, nu bij een busbouwer in Deurne, waar ik de fouten uithaal.

Even voor de statistieken en mijn meter; die gloeispanning is gelijkspanning?

Dat kump er noe van....

Nee, wissel.

De buisjes zijn soms lastig om te zien gloeien. De gloeidraden branden praktisch nooit door.

Maar wat zijn nu de symptomen? Wat doet ie wel/niet?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

FM enkel ruis, LG-GO kon ik nog wel iets op pakken, rest niet.

Wisselspanning zal het zijn :+

Dat kump er noe van....
Arco

Special Member

Ruist de FM over de hele band? (houdt niet halverwege op met ruisen?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat voor antennes gebruik je, en waar zijn die geplaatst?

Let allereerst op de instelling van je antenne keuzenokje achterop bij de antenne aansluitbussen. Als die bijvoorbeeld ingesteld staat op 'FM gebruikt dipool, AM gebruikt FM antenne als AM antenne' en je hebt er alleen maar een stukje draad ingeprikt, dan zal je niet veel ontvangen. Op de achterwand staat normaal aangegeven hoe dat nokje moet staan bij gebruik van verschillende antennes. Voor MG en LG raad ik aan de interne ferrietantenne te gebruiken tenzij je heel veel storing hebt in huis, die buitenshuis snel verdwijnt. Voor KG heb je wel echt een buitenantenne nodig.

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/antenne/Philips_B4X02A_achter_20.jpg

Voor de AM-banden: op welk moment van de dag luister je?
Na zonsondergang moet je op lange en middengolf in een storingsarme omgeving tientallen zenders kunnen ontvangen uit heel europa. De ingebouwde ferrietantenne is erg goed.

De FM is meestal iets minder gevoelig en stabiel dan van een moderner toestel uit de jaren 70-80-90. Maar in de randstad moet je zeker wel de nationale zenders kunnen ontvangen op een eenvoudige dipool bij een raam dat niet van warmtewerende folie voorzien is.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 6 oktober 2022 22:22:10 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Net thuis van baas en collega's vervelen.

AM wordt nooit gebruikt, dat scheelt weer.
Dacht dat de binnen antenne in het toestel genoeg was, in Dommelen is daarmee omroep Brabant te luisteren op FM. Zit geen externe antenne in.
Ruist over de hele FM.
Zal eens een antenne achterin steken, hangt een goede in de garage voor een andere radio.

Heb de gloeispanningen gemeten, zitten allen rond de 6,2 V~ :D

Dat kump er noe van....

als de radio nog goed ruist, dan zal het MF wel ok zijn. Het is niet ongewoon dat de ceramische condensatoren in het tunerblik gaan verlopen, dan mist ie gevoeligheid en klopt de zendersafstemming niet meer. Dat probleem neerschrijven is makkelijk, de oplossing echter niet...

Er zit geen FM binnenantenne in die radio.

Maar alles meer dan een schroevendraaier in een van de FM antenne aansluitingen moet al FM ontvangst mogelijk maken.

Een b6x12a heeft geen ingebouwde FM antenne. Het is dus normaal dat je bijna niets hoort op fm, als je er geen antenne in prikt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Het heeft even wat meer tijd gekost, maar weer een goed spelende radio :D

Met antenne gemonteerd nog steeds geen/bar weinig resultaat, dus voor zover ik het schema begreep daarmee op onderzoek.
Eigenlijk niets abnormaals kunnen vinden, tot ik op het chassis bij de antenne aansluiting kwam, met name het FM gedeelte.
Op het eind, bij de aansluitpennen, zat nog maar een heel dun draadje vast.
Dat afgeknipt, schoongemaakt, gestript, gesoldeerd.....
En in stereo hakken op Slam FM :+

- Nu het weer in elkaar zit en speelt, blijkt ineens een schaalverdeling lampje het niet meer te doen. Heb nog reserve, dus een kleinigheidje.

* Behoort bij dit model het afstem oog het op FM wel of niet te doen?

Dat kump er noe van....

Op 20 oktober 2022 20:57:57 schreef Arlina:

* Behoort bij dit model het afstem oog het op FM wel of niet te doen?

jawel.

Arco

Special Member

Bij omschakelen naar FM wordt de ingang van de EM80 omgeschakeld naar de ratiodetector (EAA91). Veel voorkomend:

- Elcootje aan pin 5 EAA91 uitgedroogd.
- EAA91 niet goed meer.
- Weerstand van 470k aan het afstemoog is veel te hoog geworden. (brandt dan ook heel zwak)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nu het weer in elkaar zit en speelt, blijkt ineens een schaalverdeling lampje het niet meer te doen. Heb nog reserve, dus een kleinigheidje.

Een echte origineel lampje? Dan is het goed. Die lampjes van philips waren speciaaltjes en geen fietslampjes. Fietslampjes doen het ook maar worden veel te warm waardoor het difusor scherm achter de afstemschaal kan gaan smelten en inbranden als het scherm het lampje raakt. Vaak zijn de ophangveertjes wat lammig geworden en dan zakt het scherm omlaag.

Let op dat je glazen de plaat met de gezeefdrukte afstemschaal niet schoonmaakt of zelfs maar aanraakt. De zeefdruk is bijzonder kwetsbaar en die poets je er zo vanaf, als de zeefdruk er niet al vanzelf afvalt. En dat zou bijzonder jammer zijn omdat dat niet meer te herstellen is.

Arco

Special Member

Er werden 2 soorten schaalbedrukking door elkaar gebruikt:

Sommige (de meeste) met gewone verf, die kun je gewoon met een vochtig doekje schoonmaken.
Sommige met in water oplossende verf. Als je die probeert schoon te maken met iets vochtigs is het inderdaad einde verhaal.
(even proberen op een plekje buiten beeld met een wattenstaafje)

Sommige radio's hebben wel last van afbladderende schalen, maar bij een plano heb ik dat nog nooit meegemaakt...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 21 oktober 2022 16:35:07 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heel specifieke plano's (ik denk daarbij aan de h4x74a radiogrammofoon) hebben nog wel afbladderende schalen.

De opdruk van de jaren '60 plano's is van erg hoge kwaliteit. Hij is niet echt watergevoelig. Desondanks zou ik het lot niet uitlokken en de boel alleen met een droge doek ontstoffen aan de achterzijde.

Er komen wel gauw krassen in de opdruk. Daar moet je op letten bij het terug in de kast zetten van het chassis als je het uit de kast hebt gehaald, of bij het monteren van het afstemoog o.i.d.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Meeste plano's hebben links en rechts zwarte strepen vertikaal over de schaal lopen:

Dit wordt veroorzaakt door een soort tochtband wat daar zit tussen glas en kast.
(beter: zat, want het is totaal verteerd na een halve eeuw en het residu heeft de lak weggevreten)
Enige wat daar aan te doen is, is residu verwijderen en schaal bijwerken (potjes verf uit de modelbouw zijn daar prima voor geschikt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks Kris :)

Arco, mooie uitleg, ga ik dit weekend eens op werken :)

Ex-fietser; Heb wat "slopers" staan, weet dat daar nog wat te halen is.
Leuk detail, had een video van de zover werkende radio verspreid onder kennissen, en een collega liet me een foto zien van een andere radio in grote kast, die het al jaren niet doet, wegens gebrek aan onderdelen.
Laat ik hier eenzelfde in een kleine kast hebben, ga ik die collega eens mee blij maken :D

De verticale strepen in het glas zijn hier ook aanwezig, maar ik vind het niet storend.
Het is nog een behoorlijk goede kast/glas, dat ga ik zo laten.
Hoogstens de bovenkant (grijs vinyl?) een keer schoonvegen.

Dat kump er noe van....
Dat kump er noe van....
maartenbakker

Golden Member

Eigenlijk bestaat er ook nauwelijks een gebrek aan onderdelen, zeker niet voor Philips. Als niemand hier op het forum iets heeft, kun je het op https://www.nfor.nl vragen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

en een collega liet me een foto zien van een andere radio in grote kast, die het al jaren niet doet, wegens gebrek aan onderdelen.

Eigenlijk alleen heel bijzondere of hele oude toestellen hebben gebrek aan onderdelen. En met bijzondere bedoel ik dan toestelen voor militaire of wetenschppelijke toepassingen. Als je een beetje zoekt is voor het meeste gangbare spul nog altijd heel erg veel te koop. Ik zou die oude radio van jou niet slopen voor onderdelen naar proberen weer goed te maken. Helemaal als de kast, de knoppen enzo nog een beetje knap zijn.

Even een update;
De radio speelt weer perfect, 1 buis vervangen, 2 schaallampjes vervangen, alle solderingen even de bout tegenaan gehouden, en een goede antenne geplaatst.

Dat kump er noe van....