Op 20 oktober 2022 20:57:57 schreef Arlina:
* Behoort bij dit model het afstem oog het op FM wel of niet te doen?
jawel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nu het weer in elkaar zit en speelt, blijkt ineens een schaalverdeling lampje het niet meer te doen. Heb nog reserve, dus een kleinigheidje.
Een echte origineel lampje? Dan is het goed. Die lampjes van philips waren speciaaltjes en geen fietslampjes. Fietslampjes doen het ook maar worden veel te warm waardoor het difusor scherm achter de afstemschaal kan gaan smelten en inbranden als het scherm het lampje raakt. Vaak zijn de ophangveertjes wat lammig geworden en dan zakt het scherm omlaag.
Let op dat je glazen de plaat met de gezeefdrukte afstemschaal niet schoonmaakt of zelfs maar aanraakt. De zeefdruk is bijzonder kwetsbaar en die poets je er zo vanaf, als de zeefdruk er niet al vanzelf afvalt. En dat zou bijzonder jammer zijn omdat dat niet meer te herstellen is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er werden 2 soorten schaalbedrukking door elkaar gebruikt:
Sommige (de meeste) met gewone verf, die kun je gewoon met een vochtig doekje schoonmaken.
Sommige met in water oplossende verf. Als je die probeert schoon te maken met iets vochtigs is het inderdaad einde verhaal.
(even proberen op een plekje buiten beeld met een wattenstaafje)
Sommige radio's hebben wel last van afbladderende schalen, maar bij een plano heb ik dat nog nooit meegemaakt...
[Bericht gewijzigd door Arco op (14%)]
Heel specifieke plano's (ik denk daarbij aan de h4x74a radiogrammofoon) hebben nog wel afbladderende schalen.
De opdruk van de jaren '60 plano's is van erg hoge kwaliteit. Hij is niet echt watergevoelig. Desondanks zou ik het lot niet uitlokken en de boel alleen met een droge doek ontstoffen aan de achterzijde.
Er komen wel gauw krassen in de opdruk. Daar moet je op letten bij het terug in de kast zetten van het chassis als je het uit de kast hebt gehaald, of bij het monteren van het afstemoog o.i.d.
Arco
Special Member
Meeste plano's hebben links en rechts zwarte strepen vertikaal over de schaal lopen:
Dit wordt veroorzaakt door een soort tochtband wat daar zit tussen glas en kast.
(beter: zat, want het is totaal verteerd na een halve eeuw en het residu heeft de lak weggevreten)
Enige wat daar aan te doen is, is residu verwijderen en schaal bijwerken (potjes verf uit de modelbouw zijn daar prima voor geschikt)
Thanks Kris 
Arco, mooie uitleg, ga ik dit weekend eens op werken 
Ex-fietser; Heb wat "slopers" staan, weet dat daar nog wat te halen is.
Leuk detail, had een video van de zover werkende radio verspreid onder kennissen, en een collega liet me een foto zien van een andere radio in grote kast, die het al jaren niet doet, wegens gebrek aan onderdelen.
Laat ik hier eenzelfde in een kleine kast hebben, ga ik die collega eens mee blij maken 
De verticale strepen in het glas zijn hier ook aanwezig, maar ik vind het niet storend.
Het is nog een behoorlijk goede kast/glas, dat ga ik zo laten.
Hoogstens de bovenkant (grijs vinyl?) een keer schoonvegen.
Even apart, een video van de spelende radio.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Eigenlijk bestaat er ook nauwelijks een gebrek aan onderdelen, zeker niet voor Philips. Als niemand hier op het forum iets heeft, kun je het op https://www.nfor.nl vragen.
en een collega liet me een foto zien van een andere radio in grote kast, die het al jaren niet doet, wegens gebrek aan onderdelen.
Eigenlijk alleen heel bijzondere of hele oude toestellen hebben gebrek aan onderdelen. En met bijzondere bedoel ik dan toestelen voor militaire of wetenschppelijke toepassingen. Als je een beetje zoekt is voor het meeste gangbare spul nog altijd heel erg veel te koop. Ik zou die oude radio van jou niet slopen voor onderdelen naar proberen weer goed te maken. Helemaal als de kast, de knoppen enzo nog een beetje knap zijn.
Even een update;
De radio speelt weer perfect, 1 buis vervangen, 2 schaallampjes vervangen, alle solderingen even de bout tegenaan gehouden, en een goede antenne geplaatst.
Op zaterdag 27 mei 2023 23:09:58 schreef Arlina:
Even een update;
De radio speelt weer perfect, 1 buis vervangen, 2 schaallampjes vervangen, alle solderingen even de bout tegenaan gehouden, en een goede antenne geplaatst.
Would you be so kind and take a photo of transformer connections from the right side, for tube heaters ones, S3, S3a.
My version is B6X12a/19.
Thank you.
Arco
Special Member
Arco
Special Member
[Bericht gewijzigd door Arco op (64%)]
Or simply measure the connections on the transformer, follow the live wires and the filament source and hi voltage on the secundary side. You can zoom the pic @Arco did. (Ctrl+mousewheel)
Arco
Special Member
Thank you for that, but my version 19 has fuses for heaters circuits and connections between fuse and ground goes around with two wires more.
It is not the same and more likely is damage on the way if I make it logically.
Photo of transformer connection will be most safest way to do it.
Arco
Special Member
Actual schematic can vary with the suffix (/xx). /19 is the Scandinavian version, I don't think you see them much...
=
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]
Die versie werd ook veel in NL verkocht incl. Zweedse zenderaanduiding op de schaal. Die werden in NL met korting verkocht (goedkoper dan die met NL schaal) But I don't know what's the issue here, it's a plain and simple receiver
or https://nfor.nl/index.php?mode=thread&id=245653#p245684 for more info.
The issue is bunch of wires for heaters that is disconnected and different wired over fuse and ground compared to other versions. The safest way is to get photo of right side of transformer and there is also cap for filtering on the shematics only, not on the wiring diagram.
Those /12 variation is also seen in the UK.
Ah, yes I see. rewire from the start it's easier I think, follow the twisted (?) wires from the heater connections to the transformer and use a voltmeter for measuring the 6.3V AC.
You can later on do an earthed connection for the 6.3V circuit.
The audio has lower hum with earth connected to the chassis.
Earthing can be done at the middle tap on a transformer (3.15V-0-3.15V) or at
begin/end of the winding.
It's safe to measure, don't touch the primary live 230V AC.
I have made mistake before years ago thinking that transformer was burned and have disconnected it. It was only thermal fuse Z1 out what I have checked now.
Heataer wires are the same color and I have to follow each one in order to not mix two cicrcuits with different heaters. Ground will be at the center tap S2 230V primary winding.
Meanwhile I have replaced burned R1 resistor and checked connections after them and center tap of output transformer. I measure 1.8kOhm, for both chanels the value of screen resistor of output tube.
Also have checked C1 and C2 and seems to have their proper capacitance.
Is it possible that they are gone because of that 1.8Kohm value that is only possible if they are shorted to the Ground.
I cant reach one cap on the output transformer, may be one is shorting anode of output tube to the ground what was the cause of burned R1 and thermal fuse i PSU transformer?
Leaky C76 and C77 are known for problems and can cause other damage.
2200pf 600V This type for the C's
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]