De leidinggevende aldaar heeft toch de voorkeur voor een kabel (net even overlegd). Ik snap hem ook wel.
De VOIP mogelijkheid schuif ik daarom even opzij, al is al de aangereikte kennis absoluut nuttig.

Ik heb net even een test gedaan.
De twee uiteinden van een nieuwe doos 305 meter FTP Cat6 kabel verbonden aan enerzijds de versterker, anderzijds een microfoon (1 twisted pair + shield gebruikt) en het microfoonsignaal komt volledig ruis- en brom-vrij over.
Dit over een kabel van ruim 300 meter!

Als je het over IP wilt doen kun je eens bij Barix kijken.

Die hebben veel oplossingen specifiek voor dit soort doeleinden

Encoder aan de ene kant, decoder aan de andere kant.

https://www.barix.com/

Op 31 oktober 2022 09:44:11 schreef M-i-c-h-e-l:
[....]
Ik heb net even een test gedaan.
De twee uiteinden van een nieuwe doos 305 meter FTP Cat6 kabel verbonden aan enerzijds de versterker, anderzijds een microfoon (1 twisted pair + shield gebruikt) en het microfoonsignaal komt volledig ruis- en brom-vrij over.

Dat is een goed begin maar het is geen real life scenario.
Deze 300m kabel ligt nog niet in een kabelgoot, naast andere leidingen, langs machines, TL buizen, LED verlichting enzovoort.

De twisting en afscherming zal je wel fiks helpen.

Aha, je hebt een "koude" kabel liggen, ik had gedacht dat je het over een LAN netwerk had.
Audio over een aderpaar is heel gebruikelijk, de ptt heeft zo jaren muzieklijnen verhuurd, over nog veel langer afstanden natuurlijk.
Dan zat er soms wel een versterker tussen, of je kreeg (op verzoek) een koude lijn.
Nu ja, opa (ben ik nog niet) vertelt.

Wie kan er een web pagina vinden over muzieklijnen ?
Op dit forum komt het 2 keer voor, beiden van mij, op wikipedia wordt het wel genoemd maar heeft geen uitleg of pagina.

Op 31 oktober 2022 09:44:11 schreef M-i-c-h-e-l:
. . . het microfoonsignaal komt volledig ruis- en brom-vrij over.

Op 31 oktober 2022 10:15:22 schreef joopv:
[...]
Deze 300m kabel ligt nog niet in een kabelgoot, naast andere leidingen, langs machines, TL buizen, LED verlichting enzovoort.

Afhankelijk van het type microfoon zal het signaal nivo laag zijn, dan kom je er zeker met een lijn nivo.

Op 31 oktober 2022 11:35:38 schreef Kees frees:
Aha, je hebt een "koude" kabel liggen, ik had gedacht dat je het over een LAN netwerk had.
Audio over een aderpaar is heel gebruikelijk, de ptt heeft zo jaren muzieklijnen verhuurd, over nog veel langer afstanden natuurlijk.
Dan zat er soms wel een versterker tussen, of je kreeg (op verzoek) een koude lijn.
Nu ja, opa (ben ik nog niet) vertelt.

Wie kan er een web pagina vinden over muzieklijnen ?
Op dit forum komt het 2 keer voor, beiden van mij, op wikipedia wordt het wel genoemd maar heeft geen uitleg of pagina.

Wil je meer weten over muziek ( huur) lijnen of de oude draaadomroep?

Op 31 oktober 2022 10:15:22 schreef joopv:
[...]
Dat is een goed begin maar het is geen real life scenario.

Ja ik begrijp je wel. Real life zal ik het vanzelf merken of de kabel zal werken.
Maar het verschil tussen UTP en FTP hier in m'n testopstelling vond ik zelf enorm verrassend. De UTP kabel gaf meteen al een harde brom.
De test stemt mij in elk geval hoopvol.

Op 31 oktober 2022 11:35:38 schreef Kees frees:

Ik geef toe dat eea verwarrend kan zijn.
Er zijn in dit topic meerdere mogelijkheden besproken.
Audio over UTP/FTP kabel
Audio over ethernet
Voice over IP

In alle gevallen maken ze gebruik van de eerste laag van het OSI model: het koperen medium.

De microfoonkabel ligt op zijn plaats.
Een ruime 130 meter.
Met een goede microfoon heb ik een eerste test gedaan.
De lijn is volledig bromvrij. Ik hoorde een lichte ruis.
De geluidssterkte en -kwaliteit was prima.
Ik ben erg tevreden met het resultaat.

Iedereen bedankt voor het meedenken!