Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Hubie

Special Member

lidl kastjes zijn net binnen,voelt supersolide aan.Made in Germany.(Hoewel,dat zegt tegenwoordig ook niet zo veel meer)

Op 5 oktober 2022 15:32:06 schreef Hubie:
lidl kastjes zijn net binnen,voelt supersolide aan.Made in Germany.(Hoewel,dat zegt tegenwoordig ook niet zo veel meer)

aarding van een radiator gehaald die met slangen is aangesloten?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hubie

Special Member

Lol,is geen aarde,is tegencapaciteit voor mijn 2 meter mobiel sprietje. ;-)

help

Golden Member

Een kleine aanpassing op de werkplek, er stond eerst èèn soldeerbout. Omdat ik het punten wisselen zat was het tweede station erbij gezet. Het station en de soldeerbout had ik al en de afzuiging heeft twee aansluitingen dus dat was snel geregeld.

Echter twee losse bouthouders naast elkaar met de losse accesoires schuift continu en stond niet lekker. Een plank en wat freeswerk bracht de oplossing, alles een eigen en vaste plek.

De komende tijd zal leren of dit een fijne opstelling is.

Lambiek

Special Member

Netjes zo.

Maar punten wisselen, ik doe al ruim 30 jaar met één en de zelfde punt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Op 1 november 2022 09:30:55 schreef Lambiek:
Netjes zo.

Maar punten wisselen, ik doe al ruim 30 jaar met één en de zelfde punt. :)

Op mijn Weller wis ik toch ook wel eens een punt hoor, verschil tussen een SMD IC solderen of een dik relais van een print halen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Sinds ik een JBC soldeer station heb, begrijp ik niet dat er nog mensen een Weller kopen. (punt wisselen in seconden, en warm in 2 seconde!)

Tidak Ada

Golden Member

Op 1 november 2022 11:18:01 schreef bprosman:
[...]
Op mijn Weller wis ik toch ook wel eens een punt hoor, verschil tussen een SMD IC solderen of een dik relais van een print halen.

Wisselen tussen loodsoldeer en loodvrij....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ik vindt dat soort soldeerbouten (met een bundel kabels en slangen eraan) een draak om mee te werken, ik moet er absoluut een met een licht soepel snoertje hebben.
Punt wisselen komt hier ook niet veel voor: als het 1x per maand is dan is het al veel...

En of een soldeerbout 2 of 20 seconden nodig heeft om op te starten boeit me ook niet erg...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 1 november 2022 12:17:28 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Je kunt ook overdrijven natuurlijk, het is welgeteld 1 extra slangetje :P

help

Golden Member

Het is ook net wat je gewend bent, ik soldeer inmiddels zo'n 15 jaar met dit type bout en afzuiging en heb er absoluut geen last van. En soepel is het absoluut, enige waar je even op moet letten is dat je niet blijft haken. En dat gebeurt me zelden.

Op 1 november 2022 11:38:17 schreef Krelis Vonketrekker:
Sinds ik een JBC soldeer station heb ...

Deze zijn ook niet nu nieuw aangekocht maar heb ik al geruime tijd, en ook toen niet gekocht maar gekregen na m'n stage en de ander van een Weller importeur waar ik ook alle andere accessoires van heb gekregen.

Op 1 november 2022 11:18:01 schreef bprosman:
[...]
Op mijn Weller wis ik toch ook wel eens een punt hoor, verschil tussen een SMD IC solderen of een dik relais van een print halen.

Precies dat, een dikke beitelpunt kan veel, maar voor het kleinere werk is een fijne punt wel zo prettig werken.

Arco

Special Member

Ik heb met die dingen gewerkt (o.a. Aoyue), maar het stoort me mateloos dat er zo'n 'navelstreng' aan je soldeerbout hangt. (de Aoyue maakte daarbij ook nog eens heel veel herrie... :( )
Liever een losse lichte bout en losse afzuiging: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1212173

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com