testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk
Golden Member
Die hoofdkabel/aansluitkabel/dienstleiding ziet er niet uit als GPLK.
Het kán GPLK zijn, maar dan is het wel een beetje rommelig afgewerkt. Bij GPLK verwacht ik zo'n trechter onder de huisaansluitkast.
Maar goed, volg het advies van testman. Geen ingewikkelde schakelingen.
Op 30 november 2022 20:40:47 schreef testman:
gewoon een C16 automaat erin zetten, dan hoef je niet elk apparaat om te bouwen..
Deze dus, of een "pasco" inbouwen, zekering/schakelaar combinatie.
Zekering heeft geen last van "magnetisch" trippen door hoge inschakel stroom.
testman
Op 30 november 2022 21:14:15 schreef mvdk:
Die hoofdkabel/aansluitkabel/dienstleiding ziet er niet uit als GPLK.
Het kán GPLK zijn, maar dan is het wel een beetje rommelig afgewerkt. Bij GPLK verwacht ik zo'n trechter onder de huisaansluitkast.
Maar goed, volg het advies van testman. Geen ingewikkelde schakelingen.
die voeding is idd een anno 2000 ymvk-as 4x6. maar het kan dat dit adres voorheen nog een oud huis was, wat geheel is afgebroken en dus kloppen de kabelgegevens niet meer.
wel nog 25A D hoofdautomaten, die krijg je tegenwoordig niet meer.
Op 30 november 2022 20:05:55 schreef redguuz:
Ik ga de suggestie opvolgen van de 5 Ohm serie NTC wat even later door een tijdsrelais wordt overbrugd.Als het goed werkt bouw ik het geheel in een klein kastje in met Male en Female aansluitingen
Ik zal het resultaat nog laten zien.
NTC voor dit doel wordt een inrush current limiter genoemd. In koude toestand is een paar Ohm voldoende. De weerstand neemt onder belasting af tot een paar tienden Ohms.
Je hoeft verder niets in te bouwen.
Een keuzetabel vind je hier van TDK / Epcos
https://www.tdk-electronics.tdk.com/download/531344/2967240ee686409cce…
Het hele artikel
https://product.tdk.com/en/products/protection/current/ntc-limiter/ind…
@ Testman
1)
Hier heeft nooit een oud huis gestaan, wat afgebroken is.
Mijn huis (de hele wijk) werd gebouwd in oude boomgaarden.
(citaat Notaris: "Over bodemverontreiniging hoeft u zich geen zorgen te maken; Ik kan me nog herinneren dat er appelbomen stonden".)
2)
De info van de Lood/Papier kabel heb ik mondeling en schriftelijk van het lokale regio kantoor van Enexis gekregen (Dhr Flash).
Staat ook als zodanig geregistreerd in de Database die ook op het Web toegankelijk is.
""
Uw grond kabel is een: 4x6Cu GPLK (Grond Papier Lood Kabel) : "
Deze kan 3 X 35 A aan, maar niet 3X 50 A
Zie: Https://docplayer.nl/39735897-Ls-en-ov-aansluitingen.html
De 3X Hoofdschakelaar/Automaat is een: D 25, Dus 25 A.
""
3)
Zoals ik al vertelde wil ik een draagbaar adapterkastje (met de inschakelvertraging) maken (wat voor een apparaat geschakeld kan worden.
Stekker /contrastekker constructie.
(Er zijn trouwens maar 3 apparaten die "problemen" geven ( 2 variacs en 1 versterker, die zelden gebruikt wordt)..
4)
Ik vind het trouwens behoorlijk kwalijk dat de oude automaten dit blijkbaar niet aankunnen.
(We moeten tegenwoordig de hele infrastructuur van ons huis continu aanpassen aan de voortdurend wijzigende grillen van de Overheid).
Volgens info van de oorspronkelijke ontwerper van de wijk infrastructuur (die ik persoonlijk ken), is de straatkabel gedimensioneerd op 2KW per aansluiting.
Hoezo: De wijk is geschikt voor "All Electric" verwarmen etc.?
Onze Gemeente/de Provincie wenst dit soort restricties niet in te zien: "Dat moet Enexis/Tennet dan maar oplossen".
Maar ze zouden wel graag willen dat de wijk (4000 woningen) binnen 7 jaar!! volledig "All Electric" is.
Maar nu is er vorige week grote commotie ontstaan omdat er in Drenthe geen nieuwe bedrijven aangesloten kunnen worden, vanwege de al aanwezige bottlenecks in het elektriciteitsnet.
( In mijn straat loopt de netspanning op L3 een L2 al op tot 248V resp 245V op zomerse dagen!)
Dat is dan de zegen van de privatisering en geeft de relatief kortzichtige planning aan van de lokale Overheden..
Tennet / Enexis zijn commerciële bedrijven en die gaan niet zomaar, pro-actief grote investeringen doen.
In de PLEM, PNEM, PZEM etc. tijd was dat wel anders!
+++++++++++++++++++++++++++++
Zie ookPag. 4/13
testman
lees ik nu tussen de regels door dat de hoofdautomaat tript? dus die D25A? dat kan alleen als er al veel vermogen loopt op die fase, anders zou de b16 eruit gaan.
Hoi Testman,
1) Nee, geen van de hoofdautomaten D25 knalt eruit.
(ik zie niet, waar jij dat tussen de regels leest).
Achtergrond:
Ik heb destijds (1.5 jaar geleden) bij Enexis geïnformeerd, wat de capaciteit van mijn
hoofdaansluiting is (Kabel en meterkast) om te kunnen zien of ik e.e.a.
kan opwaarderen naar een 3 X 35A aansluiting, als ik mijn wijk
(gedwongen door Gemeentelijke Overheid) "All Electric" zou moeten worden.
Gelukkig is het Landelijke Overheids waanidee dat hele wijken tegelijk (binnen 7 jaar) van het gas af kunnen/moeten naar het rijk der fabelen verwezen (praktische beperkingen: Elektrische infrastruktuur (Tennet/Enexis), beschikbaarheid van Manpower, beschikbaarheid Materialen, Budget van eigenaar bewoners)..
De Landelijke Overheid heeft eindelijk het Licht gezien en heeft nu een gefaseerde Energietransitie aangenomen (de hybride warmtepomp: verplicht gesteld vanaf 2026).
2) Alleen de D16 van de groep, waarop de Variac wordt aangesloten, knalt er (meestal) uit door een Hoge Inschakelstroom.
3) Nogmaals excuses dat ik eerst ONTERECHT gemeld heb dat de ALS #1 of ALS#2 er uit knalde.
En ik heb praktische oplossingen gekregen om deze inschakelstroomstoot te dempen.
Dank daarvoor!
Ik zal tzt het resultaat nog terugmelden.
Iedereen, nogmaals bedankt voor de discussies en de suggesties!
P.S.
Laatste vraag:
Is het printje van deze Inschakelvertraging schakeling ook leverbaar?
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Die kan ik wel voor je ontwerpen, gebruikmakend van voordelige onderdelen verkrijgbaar bij EOO...
Duurt dan wel een week of drie voordat-ie er is, moet dan uit China komen.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 1 december 2022 13:40:43 schreef fatbeard:
Die kan ik wel voor je ontwerpen, gebruikmakend van voordelige onderdelen verkrijgbaar bij EOO...Duurt dan wel een week of drie voordat-ie er is, moet dan uit China komen.
Die 4 stuks 10 Ohm weerstanden moeten dan door 1 NTC vervangen worden, zie eerdere post.
Op 1 december 2022 14:40:15 schreef Hoeben:
[...]Die 4 stuks 10 Ohm weerstanden moeten dan door 1 NTC vervangen worden, zie eerdere post.
Tja en als het voor een projectje is,kan het ook gewoon op gaatjesprint.
Ts zou gewoon eens aan de gang moeten gaan met een NTC voor 20....25 A continu en nagaan of er nog nadelen aan zijn (20A continu is een last van 4,6KW bij 230V, er zijn ook lichtere exemplaren). Ik heb jarenlang een zware 25A variac gehad en met een NTC er tussen nooit een probleem meer gehad. Het spaart een hoop kosten en moeite. De enige aanbeveling is om de NTC in een temperatuurbestendig kroonsteentje te monteren, omdat de NTC bij zware belasting weliswaar een zeer lage weerstand heeft, maar niet helemaal nul Ohm wordt en dus opwarmt.
Volgens de applicatienoot wordt de inschakelstroom een factor tien tot 50 gereduceerd, een en ander afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
https://www.tdk-electronics.tdk.com/download/531332/47c4c7e326bcb6f7d7…
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Eén nadeel is evident: omdat een inrush-NTC alleen werkt als-ie koud is, zal hij tussen de inschakelmomenten moeten afkoelen om zijn werk te doen.
Dat kan -zeker als hij is ingebouwd- best enkele seconden duren en er is geen indicatie dat het 'veilig' is om weer in te schakelen...
Door hem te overbruggen met een relais begint het afkoelen meteen en wordt dat nadeel verminderd (niet opgelost).
Een ander nadeel is dat hij zichzelf kan lossolderen.
Met een standaard vertaagd opkomend 230V relais (of universeel timer relais) en een weerstand/NTC is het ook goed te regelen, die hoeven niet de wereld te kosten en zijn voor iedere techneut inzichtelijk.
testman
Op 1 december 2022 10:03:35 schreef redguuz:
Hoi Testman,1) Nee, geen van de hoofdautomaten D25 knalt eruit.
(ik zie niet, waar jij dat tussen de regels leest).
Achtergrond:
Ik heb destijds (1.5 jaar geleden) bij Enexis geïnformeerd, wat de capaciteit van mijn
hoofdaansluiting is (Kabel en meterkast) om te kunnen zien of ik e.e.a.
kan opwaarderen naar een 3 X 35A aansluiting, als ik mijn wijk
(gedwongen door Gemeentelijke Overheid) "All Electric" zou moeten worden.
Gelukkig is het Landelijke Overheids waanidee dat hele wijken tegelijk (binnen 7 jaar) van het gas af kunnen/moeten naar het rijk der fabelen verwezen (praktische beperkingen: Elektrische infrastruktuur (Tennet/Enexis), beschikbaarheid van Manpower, beschikbaarheid Materialen, Budget van eigenaar bewoners)..
De Landelijke Overheid heeft eindelijk het Licht gezien en heeft nu een gefaseerde Energietransitie aangenomen (de hybride warmtepomp: verplicht gesteld vanaf 2026).2) Alleen de D16 van de groep, waarop de Variac wordt aangesloten, knalt er (meestal) uit door een Hoge Inschakelstroom.
3) Nogmaals excuses dat ik eerst ONTERECHT gemeld heb dat de ALS #1 of ALS#2 er uit knalde.
En ik heb praktische oplossingen gekregen om deze inschakelstroomstoot te dempen.
Dank daarvoor!
Ik zal tzt het resultaat nog terugmelden.Iedereen, nogmaals bedankt voor de discussies en de suggesties!
je hebt het zoveel over de aardlekken, die helemaal niks met het probleem te maken hebben uiteindelijk, dus ging ik ook verder denken..
maar ik zou dus een C16 erin zetten, elke oude trafovoeding of smps met slechte inschakelvertraging laat die B16 trippen..
Op 1 december 2022 15:12:12 schreef fatbeard:
Eén nadeel is evident: omdat een inrush-NTC alleen werkt als-ie koud is, zal hij tussen de inschakelmomenten moeten afkoelen om zijn werk te doen.
Dat kan -zeker als hij is ingebouwd- best enkele seconden duren en er is geen indicatie dat het 'veilig' is om weer in te schakelen...
Door hem te overbruggen met een relais begint het afkoelen meteen en wordt dat nadeel verminderd (niet opgelost).
Een ander nadeel is dat hij zichzelf kan lossolderen.Met een standaard vertaagd opkomend 230V relais (of universeel timer relais) en een weerstand/NTC is het ook goed te regelen, die hoeven niet de wereld te kosten en zijn voor iedere techneut inzichtelijk.
En het zal niet de eerste keer zijn dat het relais weigert te doen waar het voor aangenomen is...Dag weerstanden.
Dat lossolderen van een NTC gebeurt zeker wel eens. Ik heb ze dan bij voorkeur in zo'n porseleinen kroonsteentje gemonteerd als het voor "nazorg" was.
Hoi Fatbeard,
"
Die kan ik wel voor je ontwerpen, gebruikmakend van voordelige onderdelen verkrijgbaar bij EOO...
Duurt dan wel een week of drie voordat-ie er is, moet dan uit China komen.
"
Hartelijk bedankt voor het aanbod!!
Maar het is redelijk veel moeite voor je.
Een gaatjesprint is goed genoeg (kan ik ook een veel zwaarder relay monteren.
Een gaatjes print was goed genoeg voor Radio Veronica (MD voorversterker ca. 1968), dus zeker ook voor mij.
Maar eerst ga ik de NTC optie van Buzzy proberen. Dat was ook mijn eerste gedachte.
Op 1 december 2022 18:24:03 schreef redguuz:
Een gaatjes print was goed genoeg voor Radio Veronica (MD voorversterker ca. 1968), dus zeker ook voor mij.Maar eerst ga ik de NTC optie van Buzzy proberen. Dat was ook mijn eerste gedachte.
[bijlage][bijlage]
Die C1 en C2 zijn inmiddels berucht!
Zoekplaatje, waar is de vierde transistor in het schema?
Buzzy,
- Ja, dat zijn de beruchte "RIFA Minipint" rookbommen.
(voor een levensduur < 10 jaar schijnen ze prima eigenschappen te hebben.
Werden ook veel in Elektronische Ontstekingen in de TT Races toegepast).
Een echte money maker voor reparateurs in de Witgoedbranche!
Er heeft er ook een mijn huiskamer in de rook gezet (een paar jaar geleden).
Ik heb er net 4 uit een Tektronix scope (2115) preventief verwijderd.
- Ik zie toch echt maar 3 torren (TS-1, -2, -3 ) : BC171.
https://alltransistors.com/transistor.php?transistor=22402
Vertel: waar is die vierde transistor ? (NB Niet het plaatje van de transistor met de aansluitdraden).
testman
Op 1 december 2022 18:12:56 schreef redguuz:
Hoi testman,Linkje?
Wordt wel een dure grap (6 nieuwe automaten).
waarom 6? je vervangt waar die pieklasten op zitten, de andere groepen niet. wrs heb je al 2/4 groepen voor was/droger en oven/vaatwas.
Op 1 december 2022 18:55:26 schreef buzzy:
Zoekplaatje, waar is de vierde transistor in het schema?
Dat heeft zich vermomd als een 10kΩ weerstand of zoiets.
@ Ohm Pi,
Snap ik niet.
Ik vind alle R's (12) , Elko's (4), MP C's(2) de 3 TS en terug op de printplaat en het bijhorende layout schetsje.
Plus 1 R en Elko in de +12V lijn.
Het is een vrij standaard RIAA voorversterker schemaatje met 3 standen voor aanpassing van de tegenkoppeling tussen de A en B punten (4C's , 1R).
Cheers,
Mart
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 1 december 2022 18:17:08 schreef buzzy:
[...]En het zal niet de eerste keer zijn dat het relais weigert te doen waar het voor aangenomen is...Dag weerstanden.
Dat lossolderen van een NTC gebeurt zeker wel eens. Ik heb ze dan bij voorkeur in zo'n porseleinen kroonsteentje gemonteerd als het voor "nazorg" was.
Die weerstanden worden bij hitte goed laagohmig, die houden dat wel vol.
Op 1 december 2022 22:13:49 schreef redguuz:
@ Ohm Pi,Snap ik niet.
De 4e 'transistor' is het rechtopstaande component rechts naast de twee condensatoren van 0,47uF. Zie rode pijl