Hoge inschakelstroom (bv VARIAC) tript automaat: Remedie?

een zware eindversterker heeft meestal dikke condensatoren achter zijn transfo zitten. dat veroorzaakt die pieken.

de versterker die ik 25jaar geleden bouwde liet telkens de 16A groep afvallen bij inschakelen.
daar heb ik een inschakelvertraging voor gebouwd (en die versterker werkt nog altijd)

dat was een dikke weerstand die overbrugged werd met een triac.

http://www.fordcapri.be/off/pics/inschakelvertraging.jpg

2 condensatoren onderaan 330nF
weerstand R4 erboven 330 ohm
2diodes 1N4007
C2 = 220µF 16V
R3 is 15k
c1 is 47µF 16V
bc547b
R2 is 47ohm
een TIC226
en een 47ohm 9W vermogenweerstand

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 2 december 2022 12:38:31 (18%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

De inschakelvertraging van deze site heb ik ooit gebouwd voor een dikke scheidingstrafo.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/inschakelvert…

Zelfs ook nog een printje voor laten maken.
Omdat die scheidingstrafo bij mij op zolder zit heb ik er nog een thermische beveiliging op gemaakt. Mocht het relais ooit niet opkomen worden de weerstanden niet "gefrituurd".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoi FordCapri,

Dat is een mooie elegante oplossing (een Triac ipv een Relay!).

Ik heb nu hetzelfde probleem i.e. zware Yamaha M2 eindversterker, met een grote ringkerntrafo, die de Circuit Breaker van de betreffende groep in de meterkast tript...
Yamaha heeft destijds geen beveiliging ingebouwd. Vroeger (begin 1980's) had ik (iedereen) een meterkast met keramieken stoppen, dus dat inschakelprobleem was niet aanwezig en nu wel.

Kun je in jouw schakeling ipv de 47 Ohm 10W weerstand ook een of twee NTC's vervangen?

NB

Enkel een (of twee) NTC 's is natuurlijk mogelijk, zie TEK2215 Board van een schakelende voeding, maar in de 2 variacs die ik heb is niet genoeg ruimte, omdat die NTC's toch warm worden
(Op het TEK board is veel ruimte vrijgelaten).

Een apart adapter ("Inrush) kastje) is volgens mij handiger omdat ik die trafo's en versterker maar af en toe gebruiken op verschillende plaatsen.

Ik ga jouw schema toepassen: Komt dit toevallig uit Elektuur?

het is heel oud, ik heb het destijds in boeken gevonden toen ik in 1998 mijn eindwerk maakte.
veel kans dat het ooit in een electuur stond (of zo een 300schakelingen boek). ik moet één van mijn boeken van mijn eindwerk nog hebben liggen, zal eens zoeken of er nog een bronvermelding bij was

https://www.angelfire.com/sd/paulkemble/soundh.html

deze gebruikt hetzelfde schema volgens mij

en gevonden, elector
https://www.elektormagazine.de/magazine/elektor-198107/46339
https://archive.org/details/elektor-1981-07-08-v-127-128/page/n89/mode…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 2 december 2022 13:16:21 schreef redguuz:
Dat is een mooie elegante oplossing (een Triac ipv een Relay!).

Dat ben ik niet met je eens. Een TRIAC houdt ongeveer 2V aan spanningsval over terwijl ie aanstaat.

Vergeleken met 230V is dat niet zo veel. Als je bijvoorbeeld 10A gebruikt is dat maar 20W ten opzichte van een totaal vermogen van 2300W. Bij een machine van 2300W is dat een acceptabel verlies: Minder dan 1%.

Maar als jij dit als "tussen-schakel-kastje" wil gebruiken, dan is ineens die 20W die je in je kastje moet dissipieren wel weer best veel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb hier ook zo'n mooie grijze, die start ik op met een 25W gloeilamp in serie, die ik na inprikken op de wcd kortsluit.

@BPBrosman

Hartelijk dank voor uw bijdrage: Mooie beveiliging!

@ FCapri

Nogmaals heel veel dank voor het opzoeken van de Elektuur sites.
Deze schakeling is van blijkbaar 1974, maar ik heb in een huis van 1978 gewoond, waar nog steeds gewone stoppen werden gebruikt.
Daarom was de nieuwe Yamaha M2 versterker blijkbaar geenprobleem.

(NL lag us achter met het invoeren van automaten vergeleken met DLD, vandaar minder problemen).

@ REW
Ik was van plan het geheel in een gegoten Alumium kastje (Hammond) in te bouwen.
Dat is tevens de koelplaat van de Triac.

Goede Relais zijn duur en de Triac schakeling vind ik eleganter, dus ik neem die max. dissipatie van (16W) in mijn geval, voor lief.

Ik ben zeer erkentelijk voor alle bijdragen. Dank!!

Op 2 december 2022 13:53:41 schreef rew:
Maar als jij dit als "tussen-schakel-kastje" wil gebruiken, dan is ineens die 20W die je in je kastje moet dissipieren wel weer best veel.

20W dissipatie is er toch alleen maar als je 10A trekt? In nullast is het bijna niks.

Op 2 december 2022 14:17:31 schreef redguuz:
@BPBrosman

Hartelijk dank voor uw bijdrage: Mooie beveiliging!

Die zou ik sowieso toepassen. Als om wat voor reden dan ook de weerstanden na inschakelen niet overbrugd worden, dan gaan de weerstanden roken.

goede Relais zijn duur en de Triac schakeling vind ik eleganter, dus ik neem die max. dissipatie van (16W) in mijn geval, voor lief.

Door een verschil in ontsteektijdstip in de positieve en negatieve fase loopt er een gelijkstroom door de transformator. Of dat hinderlijk is kan ik niet bepalen.
Waarschijnlijk zal het niet tot problemen leiden want fcapri gebruikt een triac voor zijn versterker.

heb iets dergelijks als voeding schakeling voor de pc, relais gingen steeds kapot door de piekstroom. een ssr met 2 polige relaisoverbrugging. de ssr heeft ook een clickson erop zitten mocht die stuk gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Einde:

Oplossing:

Koop een Inschakelstroombegrenzer type bij Conrad (€31.-).
https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-1114730-inschakelstroombegrenzer-s…

Kant en klaar stekker/stopcontact doosje; (Voor die prijs kun je het zelf niet bouwen).

Werkt prima:

Geen "trippen" meer van de meterkast groep automaat door mijn Variac's en de Yamaha M2 2x200W Power Amp.

Ik heb het kastje even opengeschroefd.

Het is een inschakelstroostoomvertaging met een weerstand en een NTC.
De NTC en Weerstand wordt met een 24V relais overbrugd (na een fractie van een seconde)

Als het relais niet zou opkomen, of het relaiscontact niet goed zou werken, werkt het als een klassieke inschakelvertraging met een NTC.

Deze variant was al door Dhr. Houben voorgesteld.

Allen, Hartelijk dank!

[attachment=0]
[attachment=1]

Op 5 december 2022 18:16:10 schreef redguuz:
Einde:

Het is een inschakelstroostoomvertaging met een weerstand en een NTC.
De NTC en Weerstand wordt met een 24V relais overbrugd (na een fractie van een seconde)

Als het relais niet zou opkomen, of het relaiscontact niet goed zou werken, werkt het als een klassieke inschakelvertraging met een NTC.

Het lijken mij weerstanden met ingebouwde thermische veiligheid. Als het relais niet opkomt en vanaf een bepaald stroomverbruik gaan die er dus uit.

Hi Kris .

Nee Kris, de weerstanden hebben geen thermische beveiliging (het zijn ordinaire keramieken draadweerstanden)..

* 1 Weerstand 0.9 Ohm 50 W. staat in serie met de NTC (die samen in serie met een van de fasen staan).
( De andere fase wordt doorgelusd naar de uitgang).

* De andere 2 grote keramieken draadweerstanden (plus gelijkrichter (niet zichtbaar) en afvlak elko, worden gebruikt voor het creeren van een 24V DC spanning (uit de 230V 50Hz) ,
De 24V DC voedt het relais, dat (middels inschakelvertraging) na 0.3 sec inschakelt.

* Het relais heeft een fors maak contact (16A @ 250V AC , 80A max), wat de R-NTC combinatie kortsluit.

In normaal gebruik is het relais bekrachtigd en de serie NTC plus de serie weerstand overbrugd ( = koel).

* Het gele blokje ( Prolypopylene C van 0.1 uF in combinatie met een R van 100 Ohm, 1/4W ) is een snubber combinatie over het relais contact (om het contact te beschermen)..

De schakeling is dus exact wat dhr. Houben meteen al voorstelde (ofwel mijn latere Optie # 2) :
De Circuitsonline schakeling met relais, maar met een (of twee) NTC (of een NTC / R comnbinatie ) in serie ipv 4 serie weerstanden in het CO schema:
De CO schakeling is NIET inherent veilig, want die weerstanden worden extreem heet (bij volle belasting van 16A) als het relaiscontact niet goed functionneert (Brand: vandaar de oplossing met claxons van een van de members).

Met deze Duitse (Chinese) aka "Dhr. Houben" oplossing zijn dus geen Claxons nodig.

Als het reais etc. niet werkt, functioneren de Serie NTC plus serie R als inschakelstroomstootbegrenzing. Ze worden nu wel warm in bedrijf, maar het ontwerp is daarop berekend (R, NTC en het kastje heeft heel veel ventilatiesleuven).

Sorry, Ik zie het!

Schakeling volgens idee/aanbeveling Hr. Hoeben !!

En het zijn geen Claxons, maar Clixons. Met een clixon kan je een claxon schakelen.

Hi Ohm Pi,

1) Ik zag het idd. ;)

2) Overigens nog een fout:
Het is geen NTC , maar een PTC in de Conrad Inschakelstroomstootbeveiliging.

Zie aangehecht Datablad Van de PTC (C830 120: van 3.5 OHM (120 graden C -> -1 KOm @ 125 graden C)

(zo wordt de stroom begrensd als het maakcontact van het relais niet werkt en ontstaat er geen brand).

Sorry :
van 3.5 Ohm bij 20 Graden C -> 1 KOhm bij 125 graden C -> 100 KOhm bij 150 graden C. _> 1 MOhm bij 175 graden C.

Op 6 december 2022 20:58:10 schreef redguuz:
Hi Ohm Pi,

1) Ik zag het idd. ;)

2) Overigens nog een fout:
Het is geen NTC , maar een PTC in de Conrad Inschakelstroomstootbeveiliging.

Zie aangehecht Datablad Van de PTC (C830 120: van 3.5 OHM (120 graden C -> -1 KOm @ 125 graden C)

(zo wordt de stroom begrensd als het maakcontact van het relais niet werkt en ontstaat er geen brand).

Je hebt NTC's nodig. Ze beginnen met een hoge weerstand en die wordt steeds lager naarmate ze warmer worden. Daarmee een Negatieve TemperatuurCoëfficiënt. Die weerstanden moet je i.v.m. de warmte natuurlijk niet tegen plastic aanleggen. Maar ik zag net een machine waar ze vergeten waren de nulleiding van de beveiliging aan te sluiten, dat ding heeft meer dan 20 jaren met NTC aan gedraaid! Dat relais kon niet dicht i.v.m. missen van de nul.

Ik kom net van die machine vandaan waar ik ze wilde gaan inzetten. Maar de installateur heeft een speciale groep met aangepaste veiligheid voor die machine gemaakt. En het werkt. Nu heb ik dus mooi (of niet zo mooi) 10 reserve NTC's liggen.

Maar: bij versterkers of andere apparatuur met elcos die te snel geladen worden kun je wel volstaan met die weerstand. Laden tot de elco vol genoeg is.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op vrijdag 9 december 2022 20:50:10 (12%)

Automaat vervangen door een pasco.
En dan hierin gewoon een 16A zekering gebruiken.

https://www.elektramat.nl/eaton-lpc63-eat-pasco-50a-1p-n-diii/?channab…

Automaten werken met een thermische en een elektromagnetische detectie van stroom.
Thermisch werkt relatief traag en is bedoeld om overbelasting te voorkomen.
Magnetisch detecteerd een snelle stroom stijging zoals b.v. tijdens kortsluiting.
Dit laatste is hinderlijk bij inschakelen van trafo's, haakse slijper, meerdere PC voedingen op 1 groep.
Daarom bestaan er automaten met verschillende magnetische detectie.
Meest voorkomende zijn de B en C karakterestiek, ja er zijn nog meer typen.
Bij uitwissellen moet er weldegelijk gekeken worden naar het installatie deel welke deze beveiligd, kabellengte, aderdoorsnede.

https://deautomaat.weebly.com/uitschakelcurve.html

@ Hoeben,

Ik heb het commecrciele kastje (H-Tronic Inrush Current Limiter),
https://www.h-tronic.de/en/shop/inrush-current-limiter-scl-3680/
"gereverse'd engineered (oftewel opengemaakt).:

1)
Wanneer het aangesloten apparaat (bv Haakse slijper) wordt opgestart staat een 0.01 Ohm 5W weerstand in serie met een 3.7 Ohmx PTC EPCOS C830 120), zie foto en data blad van de Epcos C830 120 PTC.

2)
Na xxx mS sluit een relaiscontact (timer schakeling gevoed door 24V DC)) en bypassed de PTC-R combinatie.
(het relais contact is bestand tegen een Inrushcurrent hebben van 80A en > 16 A continu; Het is beschermd met een RC combinatie 47nF 100 Ohm), "sparkkiller". .

3)
Als het relais contact NIET (goed) werkt , wordt de PTC heet en de weerstand loopt op van 3.7 Ohm (20 Graden C) naar 100 KOhm bij 150 graden C.

Het aangesloten apparaat werkt nu niet (goed) meer, aldus wordt de gebruiker zich ervan bewust dat er iets mis in met deze H-tronic Inrushcurrent Limiter.

Het apparaat is "Made in China", maar geheel ontworpen/gecertifeerd in CE.

Het werkt prima met een Variac 250V~ 6A en een andere grotere (Chinese) variac van 250V~ 12A.
Ook met een Yamaha 2X200W main amplifier met een heel grote ringkerntrafo.

De layout was ook wat ik in gedachten had en de prijs , €31.- is fair.
Precies geschikt voor mijn toepassingen.

NB. Conrad heeft ook typen voor 3 fase en veel grotere continue stroom (deze is 16A max. continu).

OC_Leaded_230V_C_B598.pdf

Dus... toch een vorm van thermische beveiliging, onder de vorm van een PTC.

toen ik de foto van het open bakje zag vond ik het al een vreemde NTC, zowel kleur als vorm (dikte) :-)

In de zin van meten is weten lijkt deze 'Inrush Current Testing Unit' ook wel wat: https://sound-au.com/articles/inrush-testing.htm

Swake,

Bedankt voor deze interessante link!