Hyundai 2.0 benzine uit 2004.
Bobine zit op een bougie gemonteerd en heeft één draad naar een andere bougie.
Tweede bobine idem dito. Vier cylinders en dus ook 4 bougies met twee bobines.
Storing is dat de motor niet lekker loopt en kracht mist. Volgens simpele OBD scanner had ie een misfire cylinder 3.
Bobines omgewisseld om te kijken of storing meeverhuisd: loopt nog net zo beroerd maar geen nieuwe storingsmeldingen meer.
Bobine proberen door te meten. Primair (waar de 3 polige stekker op zit): 1,6k ohm tussen 2 en 3, geen weerstand tussen 1 en 2/3. Herstel, tussen 2 en 3 zit een diodeovergang tussen 1 en 2 (560mV) met weerstandsmeter alleen andeere kant op gemeten, dus toch schijnbaar iets actiefs.
Secundair: oneindige weerstand tussen chassis en bougieplug. Enige weerstand die ik meet is 18k tussen de beide bougiepluggen...
Dit is gelijk voor beide bobines. Overigens is dat rechtstreeks op de bobine gemeten want de bougiekabels hebben ook een weerstand: 1k voor de aan de bobine gemonteerde pluggen, 700 ohm voor een kort kabeltje en 1k6 voor het langere kabeltje. Lijkt me niet zo spannend die waardes of de verschillen gezien de spanningen die een bobine opwekt.
Wat mis ik? Volgens internet zou primair iets van een half ohm moeten zijn. Zit er nog actieve elektronica in de bobines?
Zal zo nog typenummer e.d. doorgeven.