Bobine, ik snap 'm niet.

Hyundai 2.0 benzine uit 2004.
Bobine zit op een bougie gemonteerd en heeft één draad naar een andere bougie.
Tweede bobine idem dito. Vier cylinders en dus ook 4 bougies met twee bobines.

Storing is dat de motor niet lekker loopt en kracht mist. Volgens simpele OBD scanner had ie een misfire cylinder 3.

Bobines omgewisseld om te kijken of storing meeverhuisd: loopt nog net zo beroerd maar geen nieuwe storingsmeldingen meer. |:(

Bobine proberen door te meten. Primair (waar de 3 polige stekker op zit): 1,6k ohm tussen 2 en 3, geen weerstand tussen 1 en 2/3. Herstel, tussen 2 en 3 zit een diodeovergang tussen 1 en 2 (560mV) met weerstandsmeter alleen andeere kant op gemeten, dus toch schijnbaar iets actiefs.

Secundair: oneindige weerstand tussen chassis en bougieplug. Enige weerstand die ik meet is 18k tussen de beide bougiepluggen...

:?

Dit is gelijk voor beide bobines. Overigens is dat rechtstreeks op de bobine gemeten want de bougiekabels hebben ook een weerstand: 1k voor de aan de bobine gemonteerde pluggen, 700 ohm voor een kort kabeltje en 1k6 voor het langere kabeltje. Lijkt me niet zo spannend die waardes of de verschillen gezien de spanningen die een bobine opwekt.

Wat mis ik? Volgens internet zou primair iets van een half ohm moeten zijn. Zit er nog actieve elektronica in de bobines?

Zal zo nog typenummer e.d. doorgeven.

revado

Honourable Member

Op 6 januari 2023 14:20:08 schreef r-p:

Secundair: oneindige weerstand tussen chassis en bougieplug. Enige weerstand die ik meet is 18k tussen de beide bougiepluggen...

Waarschijnlijk vonken beide bougies van de 2 aangesloten cylinders op een bobine gelijktijdig.
Heb ik wel eens vaker gezien.
Bougies al gewisseld of goed gereingd?
Als er een slecht is vonkt de andere mogelijk ook slecht.

Thanks! Tegelijk vonken heb ik inderdaad wel vaker gezien, maar dan stonden ze volgens mij parallel. Of ik vergis me natuurlijk...

Als ze parallel staan zou de ene (bv afstand veel te klein) wel kunnen vonken en de andere niet. (Ben even hardop aan het denken).

Wel vreemd dat ie dan maar één cylinder als 'schuldige' aanwijst, toch? Of zou één bougie het prima doen bij een gevulde cylinder, maar niet vonken bij een ongevulde cylinder?

Overigens bij eerste posting iets aangepast aangezien er een diode-overgang primair ergens zit die ik maar één kant op gemeten had (oneindige weerstand).

Heb de bougiegaten schoongespoten en ben die nu een beetje warm/droog aan het stoken (verfafbrander op een afstandje) om straks de boegies te bekijken.

Op 6 januari 2023 14:46:27 schreef r-p:
een beetje warm/droog aan het stoken ...

Bougies kun je zo er uit draaien. En je moet ze niet te vast draaien, in tegendeel.

revado

Honourable Member

De aloude Eend ( 2cv) en de fiat 500 hadden dat al, een bobine met aan beide einden een bougie.
Spaarde een verdeler uit.
Beide bougies vonken dan gelijktijdig.
Als de uitlaatklep open staat van de tegenover liggende cylinder is dat geen probleem.

Parallel zal niet werken, het is bougie, spoel, bougie, alle 3 in serie.

Op 6 januari 2023 14:46:27 schreef r-p:
Thanks! Tegelijk vonken heb ik inderdaad wel vaker gezien, maar dan stonden ze volgens mij parallel. Of ik vergis me natuurlijk...

Als ze parallel staan zou de ene (bv afstand veel te klein) wel kunnen vonken en de andere niet. (Ben even hardop aan het denken).

echt parallel kan natuurlijk niet, want dan gaat er steeds één bougie met de vonk lopen.
Ze kunnen wel parallel ontstoken worden, door elk een secundaire HS wikkeling op de bobine, of elke bougie aangesloten aan het andere eind van de HS wikkeling (dan vonken ze steeds samen of samen niet).
dat laatste kan aangezien je 18kOhm meet tussen de aansluitingen.
HS wikkeling kan ergens doorslaan , waardoor de balans verloren gaat en één bougie harder vonkt en de andere niet, of heel zwak.

wasted spark systeem.
terwijl de ene uitlaatgassen naar buiten stuurt, zit de andere in compressie.

1) is de bougie wel goed? een bougie die te ver open staat, vraagt een hogere spanning om over te slaan, en daar heeft de bobine misschien moeite mee.
2) zijn de bougiekabels nog wel goed? als dat op de bobine zit, is die nog goed? geen carbon spoor van doorslag te zien?
3) hoe ziet de bougie eruit? loopt die cilinder niet te rijk? of te arm? dit kan ook de ontsteking beginvloeden en als de brandstof dan in de uitlaat ontploft, zal die ook beroerd lopen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bij deze motoren lopen de cilinders per paar, dus bv 1 en 4 vonken samen, 2 en 3 vonken samen. Kan ook 1+2 en 3+4 zijn maar is minder gebruikelijk.

Daardoor 2 bobines voor 4 cilinders.

Als er 1 bobine slecht is, niet volledig stuk maar zwak, geeft dat problemen in de cilinder met de zwakste (grootste elektrodenafstand) bougie.

Vandaar de foutmelding misfire op 1 cilinder.

Oplossing? 4 nieuwe bougies (kost weinig) en een nieuwe bobine (kost ietsje meer, volledige zekerheid indien beiden gewisseld worden, gaat nogal eens stuk.

Je kan hier niet veel aan meten, enige wat je wel kan doen is de vonk testen, bougie eruit, bobine aangesloten laten, effe doorstarten. Beste met ineens allemaal eruit, wel zorgen voor een goede massa voor de bougies. Dan zie je meteen welke het laat afweten.
Indien er eentje echt niks meer doet krijg je wss ook naverbranding in de uitlaat (knallen/ploffen)

revado

Honourable Member

Op 6 januari 2023 16:45:57 schreef Appel:
Bij deze motoren lopen de cilinders per paar, dus bv 1 en 4 vonken samen, 2 en 3 vonken samen. Kan ook 1+2 en 3+4 zijn maar is minder gebruikelijk.

Daardoor 2 bobines voor 4 cilinders.

Als er 1 bobine slecht is, niet volledig stuk maar zwak, geeft dat problemen in de cilinder met de zwakste (grootste elektrodenafstand) bougie.

Vandaar de foutmelding misfire op 1 cilinder.

Oplossing? 4 nieuwe bougies (kost weinig) en een nieuwe bobine (kost ietsje meer, volledige zekerheid indien beiden gewisseld worden, gaat nogal eens stuk.

Je kan hier niet veel aan meten, enige wat je wel kan doen is de vonk testen, bougie eruit, bobine aangesloten laten, effe doorstarten. Beste met ineens allemaal eruit, wel zorgen voor een goede massa voor de bougies. Dan zie je meteen welke het laat afweten.
Indien er eentje echt niks meer doet krijg je wss ook naverbranding in de uitlaat (knallen/ploffen)

Leg de bougies wel een stukje weg van de openingen waar ze uitkomen met testen.
Anders willen de uitgeblazen gassen wel eens een mooie plof geven.
Vraag mij niet hoe ik dat weet :)

Voor de rest is mijn advies ook 4nieuwe bougies en eventueel een bobine vervangen.
Deze zitten in heel veel Hyundai types dus zullen zat op de sloop te koop zijn.

Bougie 3 (als je voor de auto staat en naar de motor kijkt) was zwart, rest netjes koffie-met-scheutje-melk-kleurig.

Volgens mij is dat hoe je de cylinders telt en moet een goeie bougie koffiekleurig zijn.

Op 6 januari 2023 16:45:57 schreef Appel:
Als er 1 bobine slecht is, niet volledig stuk maar zwak, geeft dat problemen in de cilinder met de zwakste (grootste elektrodenafstand) bougie.

Vandaar de foutmelding misfire op 1 cilinder.

Afstand was bij de derde bougie 0,9 en bij de rest 0,8 of 0,7. Maar op de doosjes staat 1,1mm, dus dat zou geen probleem moeten zijn onder normale omstandigheden.

Wel waren het "7" bougies en wordt op onderdelensites meestal een "6" aangeraden. De waarschijnlijk oude bougies (6) netjes schoongemaakt en erin gezet en vooralsnog lijkt hij weer op alle cylinders te draaien.

Morgen eens vragen aan schoonpapa waarom hij de bougies überhaupt vervangen had en waarom door een 7 warmtegraad. Als hij het zich herinnert: auto moet de deur uit want hij mag helaas niet meer rijden, dus kwam vrij ongelegen dat ie opeens niet meer fatsoenlijk reed.

Linker bougie is nummer 3 en deze was zwarter dan hij lijkt op de foto.

Ga er mee naar schoonpapa rijden (15km) en dan merken we wel of het probleem weg is. Ga sowieso even langs de sloop en koop wel even een setje nieuwe bougies. De oude heb ik netjes met momentsleutel op 28Nm gezet.

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 6 januari 2023 17:38:41 (12%)

die linkse is idd een te rijk mengsel (injector die lekt) of zwakke ontsteking.
denk dat de bobine aan het gaan is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Lijkt mij eerder dat er vocht in het bougie gat gestaan heeft ivm de roestvorming op het zeskant. Dan kan er makkelijk een vonk overslaan zodoende is de kleur donkerder. Toch even goed naar de kabels kijken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

Of je hebt een lekkage (klep / koppakking), waardoor je geen compressie opbouwt. Zou ook even een compressie test doen..

Maar na de wissel loopt nog net zo beroerd... Als een andere cilinder uitvalt, dan ga je toch weer??? Dus hoe weet je zeker dat het dezelfde cilinder is die niet meedoet?

Ik vindt de diagnose uiterst vreemd..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Tank eens 98 ipv 95.
Dus eerst tank leeg rijden en daarna vullen met 98.
Sommige auto's kunnen niet tegen de verbrandingswaarde van E10 benzine.
Waardoor je dieze storingen kunnen voorkomen.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 6 januari 2023 19:23:58 schreef pe:
Tank eens 98 ipv 95.
Dus eerst tank leeg rijden en daarna vullen met 98.
Sommige auto's kunnen niet tegen de verbrandingswaarde van E10 benzine.
Waardoor je dieze storingen kunnen voorkomen.

als je een zwakke ontsteking hebt, zal 95 net beter rijden dan 98. 98 is veel klopvaster, maar brand ook trager en is moeilijker te ontsteken.
als je problemen hebt met 98, kan je 95 eens proberen, maar bij problemen met 95 geeft ik weinig kans dat het met 98 beter is. tenzij je een hoogcompressie of turboblok hebt die pingelt op 95

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 6 januari 2023 14:20:08 schreef r-p:
Hyundai 2.0 benzine uit 2004.
Bobine zit op een bougie gemonteerd en heeft één draad naar een andere bougie.
Tweede bobine idem dito. Vier cylinders en dus ook 4 bougies met twee bobines.

Storing is dat de motor niet lekker loopt en kracht mist. Volgens simpele OBD scanner had ie een misfire cylinder 3.

Bobines omgewisseld om te kijken of storing meeverhuisd: loopt nog net zo beroerd maar geen nieuwe storingsmeldingen meer. |:(

Bobine proberen door te meten. Primair (waar de 3 polige stekker op zit): 1,6k ohm tussen 2 en 3, geen weerstand tussen 1 en 2/3. Herstel, tussen 2 en 3 zit een diodeovergang (560mV) met weerstandsmeter alleen andeere kant op gemeten, dus toch schijnbaar iets actiefs.

Secundair: oneindige weerstand tussen chassis en bougieplug. Enige weerstand die ik meet is 18k tussen de beide bougiepluggen...

:?

Dit is gelijk voor beide bobines. Overigens is dat rechtstreeks op de bobine gemeten want de bougiekabels hebben ook een weerstand: 1k voor de aan de bobine gemonteerde pluggen, 700 ohm voor een kort kabeltje en 1k6 voor het langere kabeltje. Lijkt me niet zo spannend die waardes of de verschillen gezien de spanningen die een bobine opwekt.

Wat mis ik? Volgens internet zou primair iets van een half ohm moeten zijn. Zit er nog actieve elektronica in de bobines?

Zal zo nog typenummer e.d. doorgeven.

Wel vreemd want normaliter hoort de fout zich te verhuizen naar andere cillinder als je een verdachte bobine hebt.

Waarschijnlijk niet mee gereden maar alleen gestart grote kans dat ie de foutcode terug komt na een rit, meestal komt ie terug naar meerdere keren overslaan.

Er zit een misfire counter in en na een vast gelegd aantal tellingen zal dit terug komen.

ik zou gewoon 4 nieuwe bougies erin zetten ze kosten de wereld en weet je zeker dat dit uitgesloten is.( mischien gescheurd porselein)

Ik heb ze wel eens gehad dat de eigenaar niks had gezegd nadat ie ze laten vallen. 8)7

Mischien iemand in de in buurt die gelijk even een compressie test zou kunnen doen beter is een compressielektest. kost je niks en weet je of het blokje nog gezond is.

In begin van je topic zei je dat er een draad van bobine naar bobine loopt dit is correct dit is 12 + volt en de separate draden gaan naar je motorsturing want de meeste ontstekingen en injectoren worden vanuit ecu met massa aangestuurd.

Soms komt er nog een 3e of 4e draad uit dit is een soort controle feedback naar je ecu toe.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Deze auto is van 2004. De meeste auto's van na 2000 kunnen tegen E10, maar je kan dit controleren in een ANWB lijst.

Jacques van Montfort

als je niet gaan rijden bent, zal die fout niet gedetecteerd worden. misfire en knallen gebeurt het meeste als je belast rijd. dus vertrekken uit stilstand, of volgas bergop.
bobines wisselen, tijdje gaan rijden en dan uitlezen.
en idd nieuwe bougies steken, dat is stap 1 bij benzine auto met misfire. bougies slijten, ook al zien ze er goed uit.

Veel kans dat een bobine begint uit te vallen na een paar km, als ze goed warm krijgt.
toevallig geen LPG auto? want bij huyndai 2004 met zulke bobines kom ik op veel LPG motoren uit.
al de rest heeft coil packs waar de 4 bougieskabels uitkomen.
of is het een losse coil, waar een bougiekabel los in kan? zoals dit artikel https://www.ebay.de/itm/393035596993.
als dat 18€ kost, gewoon beide wisselen, ben je weer jaren safe. voor zulk klein geld ga ik echt niet lopen zoeken.
of 24€ in belgie https://www.autodoc.be/stark/7708689 goed voor een hele reeks hyundai autos (want ken je model niet, controlleer zeker het voertuig voor je besteld)

Op 6 januari 2023 21:30:01 schreef daandc:

In begin van je topic zei je dat er een draad van bobine naar bobine loopt dit is correct dit is 12 + volt en de separate draden gaan naar je motorsturing want de meeste ontstekingen en injectoren worden vanuit ecu met massa aangestuurd.

Soms komt er nog een 3e of 4e draad uit dit is een soort controle feedback naar je ecu toe.

1 bobine zit direct op een bougie, en er loopt een hoogspanningskabel naar een 2de bougie. geen 12V of andere stuurkabels. er is 1 bobine voor 2 cilinders.
https://bparts-eu.s3-eu-west-1.amazonaws.com/images/151884/big/dgszck7m5higmc6nisy2ky7dqhu6y7eo.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat imitatie spul is dusdanig slecht van kwaliteit dat het DOA is of na een paar 100km weer stuk is. Ik gebruik het niet meer en ook de leveranciers bij mij in de buurt leveren het ook niet meer. Gewoon merk delen gebruiken is wel wat duurder maar blijft dan weer voor jaren ok.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

Bij problemen altijd bobine en bougie wisselen...
Een nieuwe bougie vervuilt direct en slaat door als de vonk slecht is..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik vind het maf dat je met het blote oog zo duidelijk het verschil in elektrodenafstand kunt zien bij die twee bougies.
Heb je ze nog even gelijk gezet? Liefst alle vier.

Op 7 januari 2023 07:32:22 schreef fcapri:
1 bobine zit direct op een bougie, en er loopt een hoogspanningskabel naar een 2de bougie. geen 12V of andere stuurkabels. er is 1 bobine voor 2 cilinders.

Het heeft me tot hier gekost voordat ik snapte hoe dat kan werken. Het is natuurlijk een viertact en hij vonkt zowel aan het begin van de "power" slag als aan het begin van de "intake" slag. De cylinders lopen precies 1 omwenteling (2 tacten) uit fase. De bobine moet dan wel twee vonken tegelijk kunnen produceren, maar het scheelt 2 kabels en 2 contactpunten in de verdeler.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tja en zo werkt dat al 50 jaar op de eenden, BMW boxer motorfietsen en heel veel Japanse 4 cilinder motorfietsen: 2 cilinders met 1 bobine.

Jacques van Montfort

Ik heb in de jaren zeventig zo'n "dat kon toen nog" boek-voor-jongens gehad, waar jongensdingen in uitgelegd werd. Daar stond een plaatje van een benzine motor in en die had een verdeler met vier kabels naar vier bougies in vier cylinders. Het heeft zo'n 50 jaar geduurd voordat ik getriggerd werd om deze truuk te bedenken/in-te-zien. Nooit goed genoeg naar een eend-motor gekeken. (dat plaatje uit dat boek dat herken je meteen als je een Volvo uit 1962 opendoet: echt alle essentiele onderdelen en geen enkel onderdeel extra.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 januari 2023 07:32:22 schreef fcapri:
als je niet gaan rijden bent, zal die fout niet gedetecteerd worden. misfire en knallen gebeurt het meeste als je belast rijd. dus vertrekken uit stilstand, of volgas bergop.
bobines wisselen, tijdje gaan rijden en dan uitlezen.
en idd nieuwe bougies steken, dat is stap 1 bij benzine auto met misfire. bougies slijten, ook al zien ze er goed uit.

Veel kans dat een bobine begint uit te vallen na een paar km, als ze goed warm krijgt.
toevallig geen LPG auto? want bij huyndai 2004 met zulke bobines kom ik op veel LPG motoren uit.
al de rest heeft coil packs waar de 4 bougieskabels uitkomen.
of is het een losse coil, waar een bougiekabel los in kan? zoals dit artikel https://www.ebay.de/itm/393035596993.
als dat 18€ kost, gewoon beide wisselen, ben je weer jaren safe. voor zulk klein geld ga ik echt niet lopen zoeken.
of 24€ in belgie https://www.autodoc.be/stark/7708689 goed voor een hele reeks hyundai autos (want ken je model niet, controlleer zeker het voertuig voor je besteld)

[...]

1 bobine zit direct op een bougie, en er loopt een hoogspanningskabel naar een 2de bougie. geen 12V of andere stuurkabels. er is 1 bobine voor 2 cilinders.
[afbeelding]

Of het nu pen bobines zijn of dis bobines of de combinatie hierboven deze zal ter alle tijden aan gestuurd moeten worden doormiddel van een contactpunt / ecu / elektronische ontsteking whatever.

De bobine zal niet uit zijn eigen ontsteken.

Waarom zit anders de connector er aan de zijkant op?

Of jij moet mij nog wat kunnen uitleggen over dit systeem.

Dat het een bobine betreft met 2 secundaire uitgangen dat begrijp ik ook wel.

En dat er een vonk plaats vindt op 2 momenten ook want dit deed mijn eerste auto destijds ook.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!