Even een paar antwoorden: de getoonde Bosch bougies zijn niet hergebruikt, dus ook niet de vonkafstand daarop aangepast. De NGK bougies die schoonpapa had bijgeleverd als zijnde nieuw waren duidelijk gebruikt en zaten in de Bosch doosjes van de bougies die in het motorblok zaten. Deze NGK bougies hebben een dubbele massa en dat heb ik niet nagemeten en ook niet aan gezeten. Ik heb de warmtegraad "7" Bosch bougies dus eruit gehaald en vervangen door eveneens tweedehandse warmtegraad "6" NGK bougies.
Ik heb vorige maand de bobines omgeruild om te zien of de fout mee zou verhuizen. Of dit is gebeurt, weet ik niet omdat er geen fout meer door de auto gegenereerd werd terwijl het wel duidelijk was dat de motor nog steeds niet goed liep. Ik heb er wel mee gereden bij iedere test, maar steeds maar 10 minuten of zo, en wel met flinke belasting na een paar minuten (resultaat: nog steeds niet vooruit te branden).
Geen LPG.
De bobine(s) is inderdaad zoals hier getoond: link ebay of het plaatje van fcapri. Drie-draads aansluiting op het motormanagement systeem en twee aansluitingen voor bougies. Je schroeft hem bovenop een bougie waar hij contact mee maakt via een veertje(a) en een tweede aansluiting via een kort kabeltje(b) (van de bobine op 2e bougie naar de 3e bougie) of een wat langer kabeltje(c) (bobine op bougie 4 naar bougie 1).
(a) veertje bestaat uit 2 delen met een ceramisch ding ertussen, vandaar de weerstand van 1k.
(b) weerstand 700ohm
(c) weerstand 1k6
[Bericht gewijzigd door r-p op 7 januari 2023 22:34:07 (18%)