Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Iedereen denkt bij buizen meteen aan hoogspanning. Maar met een volt 14 kun je het hele bereik van die buis halen.
Zonder hoogspanning gaat 'ie toch echt niet werken, die (-)14 volt is alleen de stuurroosterspanning...
Anders zo'n Ali dingetje halen die is voor audio bedoeld. Nee, geen 3MΩ in serie met het signaal. Als de deelnemer de juiste 'zender' heeft gekozen kan de buis max worden uitgestuurd. https://nl.aliexpress.com/item/33023863076.html?pdp_npi=2%40dis%21EUR%…
Op 8 januari 2023 23:14:28 schreef Tidak Ada:
Da's geen VFD, maar een Burroughs Panaplex® 'Self-Scan' lineair display (neon). Heeft een gcompliceerde aansturing nodig.
Een Russische IN9 of IN13 is wat dat betreft simpeler....[bijlage]
Dat is een heel mooi display. De T-100 is zo populair dat het ding in software is nagebouwd. Bij Transtec hadden ze er ook eentje staan in de werkplaats. Maar dan de echte!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 9 januari 2023 12:08:42 schreef RAAF12:
Anders zo'n Ali dingetje halen die is voor audio bedoeld.
Thanks. Zit in winkelwagen. Vind ik een leuk experiment. Ik ben bang dat het weer niet de voor-mij-ideale print is waar ie op zit: met 1 laagspanning te voeden, maar goed. Ik wacht even met bestellen om combizending + 15 dagen aflevering te krijgen. (anders duurt het maanden, dus een weekje wachten kan er van af.
Nee, geen 3MΩ in serie met het signaal.
maar wel in serie met de anode?
Als de deelnemer de juiste 'zender' heeft gekozen kan de buis max worden uitgestuurd.
Precies. En mogelijk wat uitslag op de andere (gesimuleerde) zenders.
URLs van Aliexpress hebben achter de ".html" nog een lange string "?...." staan. Die is onnodig voor anderen die je link willen volgen. Zij (Aliexpress) kunnen daarmee tracken dat er vanaf jou zoekopdracht is verder geclickt. Maar omdat de info versleuteld is weet je niet wat ze allemaal nog meer daarin hebben zitten. Worst case zit daar jou inlog-cookie in, maar detecteert ie bij mij: "Oh, REW was al ingelogd, laat maar" zodat je het niet direct merkt, maar kan een kwaadwillende dus WEL als jou inloggen met dat cookie. Het advies is omdat stuk achter de ".html" te beginnen met het ? te verwijderen voor het te posten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die buis van Ali is wel een gebruikte, dus of 'ie nog wat licht geeft is afwachten...
Anodeweerstand is meestal 470k.
Print wordt niet met laagspanning gevoed, maar met 250v (zie laatste foto op Ali site)
[Bericht gewijzigd door Arco op (28%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
KGE
Golden Member
Er zijn ook al simulaties/emulaties/vervangers gemaakt voor de 'Magic Eyes'
Deze is ook wel aardig:
https://www.youtube.com/watch?v=T6HPaSh0j1o
Arco
Special Member
De DM71 was ook een leuk miniatuurbuisje van Philips: https://www.hupse.eu/radio/tubes/DM71.htm
Werd o.a. in de EL3527 recorder gebruikt als VU meter...

Op 9 januari 2023 10:16:12 schreef rew:
Er zitten in dat datasheet een hoop "dat weet toch iedereen" aannames die ik als jonge gast (50+) dus niet weet.Ik vermoed dat Ra = 0.5MΩ betekent dat een anode weerstand van .5M van de anode naar de +250 gewenst is.
Dat zou van Rg = 3M maken dat de ingangsimpedantie niet 3M is, maar dat je hem kan/moet aansturen via een weerstand van 3M. Voor de stroom-requirements maakt het niet veel uit, maar als je dit soort dingen verkeerd doet, denk ik dat je hem kapot maakt (vooral als die weerstand inderdaad moet en ik zou hebben gegokt dat het een spec en niet een advies is).
Als ik zo'n ding zou willen gebruiken zou ik een printje willen maken die 5V in heeft, en dan on-board een 250V (min 0.6W), 6.3V (2W) en -18V (1mW) step-ups heeft.
Met een opamp tussen de 5V en de -18V maak je dan een 0 - 3.3V -> -1 - -14V inverterende versterker.
Waarom in godsnaam zo moeilijk allemaal? Als je al een complete radio hebt waar alles gewoon inzit. Een complete 250 volt voeding die al helemaal klaar is?
De schakeling van de buis in het schema van de B4X61Aziet er zo uit:
De weerstand R48 van 12 MΩ is de ingang. Als je die weerstand losmaakt van de detector (Dat is pen 2 van de EABC80 buis) dan kun je R48 als ingang beschouwen. Zet daar eens met een potmetertje een spanning op. Ik denk dat je niet meer dan een paar volt hoeft te te verdraaien om het het oog van helemaal dicht naar helemaal open te verdraaien. Die 14 volt uit de datasheet is de maximum waarde. Die hoef je dus waarschijnlijk nooit te halen. Zo'n EM buisje is eigenlijk gewoon een triode en heeft dus ook van zichzelf al een β (=versterking). Die EABC80 detectorbuis levert zelf ook geen geweldig hoge spanning. Zal maar een paar volt zijn. Heus niet meer. Aan de hoogte van de weerstandswaarden kun je ook zien dat die buis spannings gestuurd is.
Standaard wordt met de tijd de anode weerstand (R49) van 470KΩ slecht. De waarde van die weerstand gaat omhoog en daardoor gaat het buisje zwak oplichten. Vaak is het helemaal de buis niet die zwak geworden zou zijn.
Gewoon even dat weerstandje controleren (Dat kan als alles nog gemonteerd zit en de radio is uitgeschakeld.) gewoon met een Ω meter.
En daarna radio aanzetten en even een kleine spanning tussen dat weerstandje (R48) en massa(=chassis) van de radio aanbrengen en even spelen met de waarde van die spanning. De spanning moet wel negatief zijn.
Hier een linkje naar iemand die ook met dit soort van dingen aan het spelen is: https://sites.google.com/site/benadski/electronics-1/6e1p-fader
De local oscillator wordt gevormd door de triode van de ECH81 buis. Het signaal van die oscillator zou je kunnen afpikken van het knooppunt van pen 8 van die buis, en C24(470pF), en R9(33K). Doe dat wel met een condensatortje. Er staat daar een DC spanning van 148 volt. Aan de andere zijde van dat condensatortje gewoon een weerstandje met daarover een zenerdiode naar de massa van de radio. Dit om de spanningen binnen de perken te houden. Dit signaal zou zo al een telleringang van een cpu kunnen invoeren. Maar misschien moet je nog iets aan pulsshaping doen.
De local oscillator:
Deze radio is ook nog uitgerust met een wat bijzondere eindversterker. De eindversterker heeft twee buizen die in cascade geschakeld staan. In deze schakeling is daardoor een uitgangstrafo niet nodig en kon men volstaan met een hoog ohmige luidspreker. Vaak 800Ω Dit deed men om een betere geluidskwaliteit te verkrijgen. In die tijd kwam de FM net in zwang en daarvan was de bandbreedte hoger als de bandbreedte die met AM gebruikelijk was. Omdat men die bandbreedte ook wilde weergeven deden ze toen heel erg hun best om die audioversterkers zo goed mogelijk te maken. Dit ontwerp is daar een resultaat van. De luidsprekers waren toen ook van zeer hoge kwaliteit. Deze radio kan echt heel mooi geluid produceren.
Met bijvoorbeeld een RPI met netwerkverbinding ingebouwd in deze radio zou je in een escaperoom wel hele leuke leuke dingen kunnen doen.
Hier is het schema van de radio: