BCC MA- 4E defect ohm bereik

pietplof

Golden Member

Collegae,

Dit leuke analoge metertje van BCC werkt bijna goed en ziet nog gaaf uit.
Slechts het ohm bereik is van slag.

Om het ding succesvol te kunnen herstellen heb ik, en dat zal geen verwondering wekken, een schema nodig.
Op radiomuseum is een schema te verkrijgen maar bij activering van de downloadknop word ik naar een andere site omgeleid.
Is dit normaal en betrouwbaar?

Die vraag geldt ook voor opweb.de

Heeft iemand van jullie ervaring met een of beide instellingen?
Mocht er iemand een schema ter beschikking hebben wil ik die graag inzien.

festina lente
pietplof

Golden Member

Ja, weet ik, je mag je eigen onderwerp niet ophoogschoppen.

Maar... deze laatste bijdrage is alleen maar om te vertellen hoe het is afgelopen.

Het schema heb ik inmiddels gekregen en aan de hand van dit documentje ben ik de fout gaan zoeken.
Alle verdacht uitziende onderdelen in het weerstandmeetcircuit gecontroleerd en geen defect geconstateerd.
Uiteindelijk maar eens de schakelcontacten besnuffeld en voor zover ik dat kon zien waren niet alle contactveertjes mooi schoon.
Na contactspray en veel bewegen en weer reinigen bleek de weerstandmeting weer te werken.
M<aar de draaispoelmeter bleek in ruststand nog steeds minstens 10 mm van het nulpunt te blijven hangen.
Ook zonder verbinding met de print bleek de wijzer niet terug te willen gaan.
Het instrument helemaal uiteen genomen en uiteindelijk bleek een van de aansluitdraadjes , die via een gaatje naar buiten waren gevoerd, de aanhechting van het veertje ( verbinding met de spoel) hebben aangetrokken en verschoven.
De draadjes zijn oorspronkelijk met kit vastgezet in de beide doorvoergaatjes van draaispoelbehuizing.
Of ze zijn in de loop der jaren losgeraakt of ik heb ze bij de demontage losgetrokken.
Ik heb het veertje weer in z'n oorspronkelijk stand gezet, de draaddoorvoeren vast gelijmd en de meter teruggeplaatst.
Het apparaat werkt weer naar behoren.

festina lente
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik geloof dat je na 24 uur wel mag upkicken.

Een interessant verslag! Mooi metertje. Ik heb een neefje ervan.
Hoe ging het nou met dat schema?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
pietplof

Golden Member

Dank heer Frederick dank voor uw reactie.

Toen ik het defecte apparaat had geopend en dat was al niet zo eenvoudig, zag ik een toch wel wat gecompliceerder binnenste dan verwacht.
Een schema is dan wel praktisch.
Gezocht en alleen het radiomuseum bleek dat ding te bezitten.
Door mijn haast snel te willen repareren heb ik niet goed gelezen en verkeerde ik in de mening te rade te moeten gaan bij onbekende instellingen.
Daarom mijn vraag op het forum.

De reacties bleven uit waarop ik opnieuw keek en daarbij bleek dat je een schema gewoon kon opvragen bij het museum en alleen bij een donatie koan je veel meet documentatie ontvangen.

Met het verkregen schema kon ik het weerstandmeetcircuit volgen.

festina lente