Ik zou alle potmeters er uit halen. Die dingen gaan alleen maar verkeerd staan als je er aan draait. Calibreren kun je beter in software doen.

Ik zie verschillende weerstanden aan de fotodiode's van de opto. Die Ili dingessen hebben al een niet geweldige liniairiteit, en ik geloof dat dat nog minder wordt als je de diode's aansluit met verschillende weerstanden.

En waarom die optocoupler? Als je een ESP32 gebruikt, dan zet je die toch ook gewoon aan de 230Vac kant en overbrug je de isolatie met de RF. Tijdens het meten / afregelen is een scheidingstrafo dan wel handig, en achteraf in een kastje inbouwen.

Ik weet 't niet helemaal zeker, maar ik geloof dat die ESP's een nogal slechte ADC hebben.

Op 23 december 2022 09:54:37 schreef Aart:
Het gedoe met D9 lijkt mij te gaan om het testen van de voeding op harmonische, wat praktisch niet zo relevant lijkt ?

Kun je hier wat extra hints geven? Ik kom met "voeding testen op harmonischen" steeds terug op zoekresultaten ivm veelvouden van 50Hz die het tot in de uitgang van de voeding maken. De plot voor het frequentie domein toont ook enkel een verschil voor <50Hz // subharmonischen.

Op 23 december 2022 09:54:37 schreef Aart:R21 lijkt zonder er aan te rekenen zeer klein.

Over C8 staat 14V. (14V-12V)/33R = 60mA. De schakeling aan de net-zijde verbruikt in mijn laatste sim 12mA. 33 had dus wat groter gekund. 82R a 100R bijvoorbeeld.

Na de D9/R21/D11 discussies hier plan ik daar een 7812 in te zetten.

Op 23 december 2022 22:40:39 schreef Frederick E. Terman:
[...]Klopt dat wel, 120 dB demping? Dat is - in spanning - één op een miljoen. Maar in je grafieken gaat dezelfde spanning tussen zo'n 0 en 3 V op en neer, dus 3 Vpp. Ten opzichte van 710 Vpp (355 Vp) aan de ingang is dat een veel kleinere verzwakking: minder dan 50 dB.

Ik volg je. 20log10(710Vpp/3Vpp) = -47dB

https://www.circuitsonline.net/forum/file/90513/forum-post

Toen ik het opmerkte had ik er genoegen mee genomen dat de kantelfrequenties wel op de juiste frequenties liggen. Sinds dien kijk ik naar de relatieve verschillen ipv de absolute dB schaalwaarden.
Het gaat mis rond de optocouplers. Vsum en Vsum_fb rond optocoupler U1 zijn dezelfde amplitude (dit is de optocoupler die ge-servo'ed wordt) maar worden in de frequentie plot niet op elkaar getekend. Rond optocoupler U2 gebeurd het nog eens.

Op 24 december 2022 10:47:42 schreef fred101:
...
In jou huidige setup mis ik Vrefs (1 voor en 1 na de opamp voor de DC offset zodat de ADC geen negatieve spanning ziet) Zonder die moet je vertrouwen op de voeding en denk ik dat de boel dan te veel gaat driften. ...

Zeners D1, D5 en D6 geven een stabiele referentie voor het instellen van de DC bias en zo geen negatieve spanningen op de ADC te zetten. Bedoel je die?