Omdat dit niet echt een auto forum is een kort vraagje wat wel past bij onderwerp elektronica en elektriciteit in voertuigen.
lang verhaal kort, om een mogelijk probleem met de auto van mama uit te proberen sluiten wil ik het brandstof relais vervangen. Een nieuwe relais kostte 2,30 dus is zeker proberen waard :P Mijn kennis van auto's is beperkt tot wat theoretische kennis omdat het me wel beetje interesseer erin.
Echter voordat ik het relais vervang waarschijnlijk een dom vraagje maar moet ik de accu daarvoor losmaken?
In elektronica is dat natuurlijk wel standaard, apparaat loskoppelen van spanning bij vervanging onderdelen.
Zo ja, moet ik dan alleen de min pool losmaken? Meen dat ergens ooit gelezen of gezien te hebben.
Het gaat om een oude auto, suzuki ignis uit 2002 dus niet iets met veel fancy electronica en computergeweld ;)

Het is altijd verstandig om de voedingsbron van een apparaat los te nemen voordat je gaat knutselen.

Bij een auto eerst de minpool van de batterij losmaken en daarna de pluspool. Tenzij je een plus aan massa configuratie hebt. Dan moet het andersom. Maar die Suzuki is nog geen 70 jaar oud dus dat zal niet het geval zijn.

Waarom verdenk je het brandstof relais?

Voor dat relais vervangen is accu loskoppelen niet echt nodig. (als je het contact uit laat staan staat er toch geen spanning op)

Bij af/aan koppelen wil (zeker bij oudere types) de ECU wel eens van slag raken. Dat komt wel weer goed, maar is wel vervelend.
Ik heb dat ook met mijn Citroen C5. Na aansluiten accu soms vreemde meldingen, ruitenwisser blijft midden op ruit staan, AB deuren werkt pas na een tijdje,...

Brandstofrelais gaat niet vaak kapot, eerder de brandstofpomp zelf. (zeker bij oudere 'altijd onder druk' systemen zonder retourleiding)

Wat wel gebeurt bij relais die forse stromen handelen is dat er solderingen krimp gaan vertonen en dan bij warm worden gaan onderbreken.
Even de soldeerbout over de (eventueel aanwezige) solderingen laten lopen lost het probleem weer voor een 50.000 km op.

Automotive relais ('kubus model') zitten meestal in een voetje, niet gesoldeerd...

https://s.alicdn.com/@sc04/kf/H672741c738244333a4b012115b255289N.jpg_300x300.jpg

Nou nee, niet altijd dus.
VW had er een handje van om onder het plastic een printplaatje te hebben met de solderingen erop.
En de zg X-relais die een forse stroom te verwerken kregen krompen zich dus dood.
Met als gevolg dat het voertuig rijdende vort stilviel.
Ik heb er meer dan voldoende gerepareerd met de soldeerbout.

Wanneer de accu wordt ontkoppeld, kan het zijn dat het geheugen van de motorregelmodule en/of de
transmissieregelmodule wordt gewist. Er moet dan minstens één rijcyclus worden voltooid om de normale rijeigenschappen
te herstellen.
zie bijlage

Even back to basics. Moet de accu los voor het wisselen van het relais? Ik zeg: Nee.

Waarom zou het moeten?

* Bij sommige klussen zijn anders gevaarlijke spanningen aanwezig, dus voeding loskoppelen voordat je aan de slag gaat. Hier is 12V de hoogste spanning -> geen gevaar.

* Dingen die onder spanning staan kunnen bij verkeerde volgorde los en/of weer vast zetten kapot gaan. Het relais is niet bekrachtigd als de auto uitstaat, er staat geen spanning op de spoel en de geschakelde stroom daar HOORT geen stroom te lopen en dat blijft of er een relais in het voetje zit of niet. Bovendien, in dit geval zijn zowel het relais als het geschakelde ding voldoende "lomp" om eventuele problemen te overleven.

* Bij het verkeerd insteken, zou het kunnen dat dingen kapot gaan voordat je de kans hebt om de fout te herstellen. Volgens mij hebben die dingen een footprint waarbij verkeerd insteken erg lastig is (=eufemisme voor onmogelijk). Maar dan nog, zal wel niet kapot gaan van even verkeerd aangesloten.

Kortom, alle redenen die ik kan bedenken die tot het advies: "altijd de stroom er af voordat je dingen gaat doen" zijn afgedekt, dat advies is in dit geval niet nodig.

Omdat niet iedereen inziet wanneer dingen wel en niet kapot kunnen door "live" in en uitpluggen, is het algemene advies wel veilig om "in geval van twijfel" toch te hanteren.

De spanning van een accu is niet het probleem, de stroom daarentegen...

Bij het verkeerd insteken, zou het kunnen dat dingen kapot gaan voordat je de kans hebt om de fout te herstellen.

Daarbij maakt accu aan/uit uiteindelijk weinig verschil. Duurt wat langer voor er iets kapot gaat, resultaat is hetzelfde... ;)

Die pootjes van die relaistjes passen toch maar op 1 manier?

Voor een steekrelais zou ik denk ik de accu niet loshalen.
Ik heb één keer na het inbouwen van een taxameter, waarbij de accu wel los moet, een gang naar de dealer moeten maken omdat de auto niet meer uit z'n noodloop wou.

Op 14 januari 2023 15:35:44 schreef Arco:
[...]
Daarbij maakt accu aan/uit uiteindelijk weinig verschil. Duurt wat langer voor er iets kapot gaat, resultaat is hetzelfde... ;)

Je hebt tenminste de kans om te controleren dat je het verkeerd gedaan hebt en het te corrigeren voordat de accu er weer in gaat.

Brandstofrelais?
Als je er goed bij kunt hoeft de accu niet los. Bij mij zit het onder de stoel. Het heeft altijd spanning en ik heb met de schroevendraaier eens kortsluiting gemaakt tussen het bewuste pootje en de stoel :D

In mijn 101 had ik alle relais in voetjes zitten, naast elkaar achter de stoel. Die zou ik zo onder spanning wisselen.

Bij mijn series landrover trek ik zo de accupool los maar bij mijn Ford zit ik daarna weer met de radio (code invoeren)

Als er gevaar is van kortsluiting zou ik wel de accu afkoppelen of, als die er zit, de zekering eruit halen.

Altijd handig om even merk en type auto te vermelden. Om alleen een brandstofpomp relais te vervangen zou ik de accu niet losmaken. Zeker als het een wat oudere auto is. Al aangehaald de radiocode, bodycontrol is z'n instellingen kwijt soms herkent de ecu de sleutel niet meer en soms ook nog moet het airbag systeem gereset worden. Kom ik ook tegen als iemand even de buurman met startkabels helpt....

Op 14 januari 2023 15:18:25 schreef fatbeard:
De spanning van een accu is niet het probleem, de stroom daarentegen...

De stroom is ook niet gevaarlijk ter plekke van het relais want er zit een zekering tussen. Gewoon zonder sleutel in contactslot vervangen met accu erop.

Paul:

brains: Het gaat om een oude auto, suzuki ignis uit 2002

Op 14 januari 2023 14:58:20 schreef Guy.v2:
zie bijlage

Altijd bereid om wat bij te leren maar wat is dit nou weer voor vage zin afkomstig uit jouw bijlage... "wagensleutels" ??

De wagen moet van het contact staan en de wagensleutels moeten uit het interieur van de wagen zijn
verwijderd, voordat de accu('s) wordt/worden ontkoppeld en weer aangesloten.

Een hoop reacties maar zoals al eerder vermeld als je er goed bij kan komen en je zet het contact af kan je het relais zonder problemen verwisselen.

Op 15 januari 2023 13:44:21 schreef vergeten:
[...]
Altijd bereid om wat bij te leren maar wat is dit nou weer voor vage zin afkomstig uit jouw bijlage... "wagensleutels" ??
[...]

Het wil wel eens gebeuren dat de auto op slot springt als je de accu weer aansluit.
Daarom altijd de sleutels uit het contact en in je broekzak.
Vraag me niet hoe ik dat weet