Magnetron stuk: alles normaal, maar blijft koud

Beste allemaal,

Onze 24 jaar oude Bosch inbouwmagetron is defect. Met het oog op een mogelijk renovatie van de keuken over een jaar of twéé, hoop ik dat ik hem nog nét een paar jaar langer mee kan laten gaan. Ik heb veel topics gelezen, en hoewel ik een enthousiaste hobbyist ben, ben ik inmiddels op de hoogte van de gevaren bij specifiek een magnetron.

Alles lijkt visueel en hoorbaar hetzelfde als vroeger; het display werkt, de ventilator werkt, de verlichting werkt, de pulserende werking tijdens het verwarmen werkt, het draaiplateau werkt....maar de inhoud wordt niet warm.
Uiteraard heb ik dit op alle standen getest.

Als ik de magnetron inschakel op vol vermogen, dan is het opgenomen vermogen 157 watt. Mijn warmtebeeldcamera laat duidelijk zien dat de diverse trafo's wat opwarmen als ik de magnetron inschakel, alsmede een voedingsdraadje.

Zouden jullie een schot voor de boeg kunnen geven voor de mogelijke boosdoener, en de voor de hand liggende oplossingen?

Bij voorbaat dank,

if it aint broke, dont fix it.

Hoogspanningszekering al gecheckt ? Deze gaat van de transfo naar de magnetron. Als deze gaar is, zit de oorzaak meestal in de magnetronbuis zelf. Te duur om te vervangen, dus einde verhaal dan....

Erg veel zit er in een magnetron buiten de besturing niet in.
De vermogensregeling is een aan/uit gebeuren. De kans dat na al die jaren de magnetronbuis zijn diensten gestaakt heeft is tamelijk groot.

Basis schema magnetron

vergeten

Golden Member

De magnetron trafo wordt ook wat warm en lijkt dus primair spanning te krijgen.
Wat kan er aan de hand zijn:

  • Gloeidraad in de magnetronbuis defect. (kan je spanningsloos meten)
  • Slecht kontact op de buis de gloeistroom is soms wel 10 ampere. (Kan je zien)
  • Een of meer hoogspannings diodes defect. (die is wat lastiger)
  • Hoogspanningscondensator onderbroken.
  • .....

Anderen kunnen dit nog wel aanvullen. :)

Een voor een de genoemde dingen uitsluiten.

PAS wel op voor die bijtend hoge spanning van 2kV+

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 20 januari 2023 19:35:44 schreef RP6conrad:
Hoogspanningszekering al gecheckt ?

Lijkt er niet in te zitten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Heel vaak is de aansluiting op de buis die lossig zit. Opnieuw de lipjes wat krapper buigen en er goed stijf op de buis weer zetten. Je warmte beeld camera zegt de probleem stekkertje al op de buis...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het hoogfrequentgedeelte van zulke magnetronovens ziet er meestal ongeveer zo uit:

Kijk eerst naar de al gegeven tips.

De diode is goedkoop, de condensator is een tientje of iets meer. De magnetronbuis is duur. De onderdelenhuizen hebben alles vaak wel liggen.
Je zou op de gok de diode kunnen vervangen en kijken of dat helpt. Zo niet, dan is de condensator een wat duurdere gok.
De diode (losgenomen!) meten kan redelijke eenvoudig. De condensator kun je meten met een condensatormeter, maar wees echt crazy voorzichtig. Normaal ontlaadt hij zichzelf in een half uurtje of zo, maar ga daar niet van uit: sluit hem daarna ook nog even kort, met een goedkope schroevendraaier bijvoorbeeld. Schrik niet van de knal (en de beschadigde schroevendraaier) als hij tóch nog geladen was. :)

Maakt de trafo niet meer geluid dan normaal? Van een goede, maar onbelaste trafo (doordat iets anders kapot is) is harder brommen normaal.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Bij mijn magnetron was de HV condensator zo lek als een zeef. Niet gerepareerd was alleen benieuwd wat er kapot was voor ik hem ging slopen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 januari 2023 19:49:11 schreef smd:
Je warmte beeld camera zegt de probleem stekkertje al op de buis...

Mee eens! De boosdoener is de grijze draad met het transparante fastonnetje.
Mooi ding, zo'n Flir camera!

Op 20 januari 2023 20:15:28 schreef ohm pi:
[...]Mee eens! De boosdoener is de grijze draad met het transparante fastonnetje.
Mooi ding, zo'n Flir camera!

TS heeft dat ook gezien

Als ik de magnetron inschakel op vol vermogen, dan is het opgenomen vermogen 157 watt. Mijn warmtebeeldcamera laat duidelijk zien dat de diverse trafo's wat opwarmen als ik de magnetron inschakel, alsmede een voedingsdraadje.

Evenwel ging er toen geen belletje rinkelen.......

Mijn magnetron, iets van 15...20 jaar oud heeft hetzelfde euvel vertoond.
Ik heb toen ergens een tip gelezen over mogelijk slechte kontakten van de gloeidraad. Wat gerommeld met die aansluitingen (er was niets te zien) maar daarna werkte hij weer. Dus wie weet

Dank allen voor de leerzame bijdragen!
Inderdaad, het wellicht meest voor de hand liggende deed geen belletje rinkelen. Ik ben begonnen met de simpelste stap, de stekkertjes. Hoewel ik het niet zag aankomen, bleek dat inderdaad de boosdoener! Ik heb het stekkertje losgenomen, iets aangeknepen, en weer teruggeplaatst. Hierbij leek hij ook wel vérder ingestoken te kunnen worden dan toen ik hem loshaalde. Overigens was niet verkoold of aangetast.

De magnetron zit weer in elkaar, en hij werkt weer als vanouds met een opgenomen vermogen van zo'n 1500 watt.

Een simpele oplossing is óók wel eens fijn.
Overigens is deze warmtebeeldcamera geintegreerd in mijn CAT S62 telefoon. Ge-wel-di-ge add-on is dat. Maar ook de Flir one kan ik van harte aanbevelen.

Nogmaals dank, zonder jullie had ik waarschijnlijk te moeilijk gedacht.

if it aint broke, dont fix it.

Dankzij je Flir-telefoon kan je wijffie nog 24 jaar wachten op een nieuwe keuken :+ .

Komt vaak voor van die Fastons, buis krijgt net iets te weinig gloeispanning en ja, start niet..

Evarist

Golden Member

Op 20 januari 2023 19:35:44 schreef RP6conrad:
Hoogspanningszekering al gecheckt ? Deze gaat van de transfo naar de magnetron. Als deze gaar is, zit de oorzaak meestal in de magnetronbuis zelf. Te duur om te vervangen, dus einde verhaal dan....

Naar mijn ervaring is het meestal de diode. De buis heb ik maar 2 keer gehad in mijn carrière.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 21 januari 2023 23:06:51 schreef Evarist:
[...]

Naar mijn ervaring is het meestal de diode. De buis heb ik maar 2 keer gehad in mijn carrière.

bij de siemens magnetrons met inverter heb ik het al vaker gehad, en zo vaak herstel ik geen magnetrons meer. bij gewone magnetrons met trafo komt het veel minder voor..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hensz

Golden Member

Bij mij was het destijds wél de condensator. Kostte ergens in de 80 gulden, daarmee doet hij het ook al weer 25 jaar. :D

Don't Panic!

Magnetron buizen vervang ik vaak of herstel ik als de isolator in sluitin g ligt. En ja, Inverter magnetrons wel heeel vaak een buis wisselen IVM interne sluiting, vacuum weg en geen emissie door gebroken magneten..

Op 20 januari 2023 19:57:46 schreef Frederick E. Terman:
De diode (losgenomen!) meten kan redelijke eenvoudig.

Let op: de hoogspanningsdiode kan wel een voorwaartse spanning van ruim 7 Volt hebben.

Goed door te meten met ouderwetse draaispoelmeter, maar zelfs 11 V kan ook nog!

Evarist

Golden Member

Ik heb ooit, bij gebrek aan een diode, 5 x BY527 geplaatst. Allicht doet de magnetron het nog.

Nihil est verum, quod non probatur primo.