Beste mede hobbyisten,
Ik ben op zoek naar de documentatie van een Referentiespanning labvoeding uit Elektuur (periode ergens 1980 - 1986).
Hierin werd een speciaal rond metalen 10 potig IC werd gebruikt, voor het genereren van de referentiespanningen.
De voeding kon spanningen leveren van 18V 15V 12V 10V 8V 6V 5V en 3.5V (even uit het geheugen) en variabel (3-20V), met 10 slagen potmeter.
Maximum stroom was 2A (2 serie transistoren 2N3773).
(Ik had later de stroom opgewaardeerd met 2 extra transistoren).
Deze voeding heb ik destijds gebouwd en jaren gebruikt, maar is ooit spontaan defekt geraakt tijdens opslag (veroudering van een onderdeel?).
Hij staat sindsdien op zolder; Ik kwam hem laatst weer tegen, maar je raadt het al : Tijdens de vele verhuizingen is de documentatie kwijtgeraakt.
Het is een leuk ding in een mooi metalen kastje (met 2 meters), vandaar dat ik hem weer aan de gang wil krijgen.
Ik heb al op Internet gezocht (maar ondanks de mooie sites van bv. Jos Verstraten en Rob Kalmeijer (nog) niet gevonden.
Is er iemand die verder kan helpen met een PDF van het betreffende Elektuur artikel?
Ik ben niet bekend met deze voeding, maar moest denken aan de "Elektuur '82 voeding" denken die vaak genoemd wordt (maar waar ik ook niet bekend mee ben ).
Hier heeft Turbokeu een link naar het artikel en schema staan.
Maar volgens mij is jouw voeding niet de Elektuur '82 voeding, die gebruikt een DIL-14 IC voor de spanningsreferentie (IC1, 723)
precisie-netvoedingsapparaat - afregelvoeding voor zelfbouw-meetapparatuur waarschijnlijk. Uit de Elektuur van september 1980.
Als je even je mail adres openbaar zet in je profiel dan krijg je post.
Groeten, Ron.
joopv
Golden Member
Dat zou dan deze moeten zijn: https://archive.org/details/Elektuur20319809/page/n9/mode/2up
Maar als er iets veel in Elektuur gestaan heeft dan zijn het wel voedingen 
[Bericht gewijzigd door joopv op (48%)]
Hoi,
Bedankt voor de antwoorden.
1)
Helaas is het zeker NIET de Labvoeding (1982) van Elektuur (die wordt uitgebreid door Jos Verstraten en ook hier op Circuits Online behandeld.
https://www.retrocomputing.nl/wp-content/uploads/FTP_Uploads/1982_12-6…
2)
MBT Print No' : Goede Tip.
Ik had destijds ook een fotokopie in het apparaat gestopt, maar die was 10 jaren geleden al spontaan verbleekt
Ik heb de voeding nog niet opengemaakt (ik wilde even kijken of het nog de moeite waard was i.e of het speciale Referentie Voltage IC nog verkrijgbaar is, als het stuk zou zijn.
3)
Als je abonnee van Elektor bent heb je toegang to hun archief.
Ik ben zelf zeker 20 jaar abonnee geweest en heb aardig wat dingen met plezier gebouwd en gebruikt (o.a. Elektuur Elektronische ontsteking (destijd 1971 heel nieuw) en de 40 W Nieuwe EDWIN versterker + Voorversterker.
Maar om nu a raison van € 129.- / jaar weer abonnee te worden voor een enkel schemaatje is me toch te gortig.
(Ik heb geen bezwaar om bv € 5.- voor zo'n artikel te betalen).
Elektor zou bv de Titel plus een samenvatting kunnen publiceren, in hun zoekmachine).
Het moet een hobby blijven (voor € 25.- had ik op MP al een mooi Delta Voedinkje).
Ik ben even in de boekenkast geklommen;
Dit zal het "Precisie Netvoedingsaparaat" zijn, september 1980 p. 38 en verder.
[edit]
Excuses, ik zie nu pas dat joopv mij voor is geweest.
[Bericht gewijzigd door Aart op (19%)]
Als je je e-mailadres even zichtbaar maakt in je profiel kan ik je het PDF-je wel sturen als je dat wil. Of stuur eventueel een mailtje naar mij, dan kan ik een reply sturen.
Aan de print te zien is het inderdaad een rond IC in dat precisie netvoedingsapparaat. Het is wel een 12-poter.
@ Iedereen,
Hartelijk dank voor de enorme & nuttige respons!
1) Ik heb inmiddels mijn Email adres openbaar gemaakt.
2) Ik zou erg graag de PDF nog ontvangen.
3) Blijkbaar is het IC (LH 0075) dus een 12 poter (nog niet gekeken) maar het schema klopt zonder meer (ziet er bekend uit!).
Grappig hoe misleidend het geheugen is: de geciteerde 2N3771 's waren dus MJ3001 's !
De 2N3771's zitten in de Elektuur 12V loodakku lader / onderhouder, die ik dus 12 jaar later gebouwd hebt.
Deze doet het nog steeds prima.
Mooi dat dat IC LH0075 nog leverbaar is. Misschien is het nog wel OK (niet echt gezocht naar het defekt, destijds).
Waarschijnlijk ook een kwestie van de elko's vervangen.
Iedereen bedankt!!!
Addendum:
Alles nu pas GOED nagelezen, maar het PDF was dus al toegevoegd!
(geen verdere aktie meer nodig dus).
Dank Mr.JoopV, maar natuurlijk ook Ron (Rontronix), Aart, McAwesome, BPRosman en de andere respondenten!
Hi,
Nog even feedback over de reparatie deze (1980) Elektuur voeding:
Ik heb de "Elektuur Precisie Voeding" voeding weer kunnen repareren;
Gelukkig was het speciale (dure) IC LH0075 nog heel.
Een elko (C1, een Frako 4700 uF 63V ) had een totale kortsluitng.
Daardoor werd ook de brugcel (B1) vernield.
De voeding werkt nu weer als vanouds, maar ik heb toch nog een vraag:
- De Zenerdiode D2 (6V2, 400 mW) had volledige sluiting,
- D3 (DUS) was volledig onderbroken.
- De LM7824 werkte gewoon.
De voeding werkt nu prima met deze kapotte componenten (input op LH0075 is 24V ipv 30V (Elektuur design.
(Alle referentiespanningen zijn precies vplgens spec en hij haalt de spec van 20V DC max, 2A max.
Ik wil D2 definitief overbruggen; Het HC0075 IC krijgt dan 24V DC op zijn ingang (meer marge den de 2V die Elektuur had genomen (Vin Max (HC0075) = 32V)
Vraag:
Maar wat is de functie van D3 ? Dat stond niet in de tekst.
Ik wil deze vervangen door een 1N4007. Is dit OK?
Of kan ik deze diode D3 weglaten?
Bedankt voor een antwoord!
Tussen de input en output van het IC moet een minimum spanningsverschil van 3,5V zijn. Je hebt ook nog spanningsverlies van de uitgangsdarlingtons. Dat is toch 1,5V en dan heb ik nog niet de spanningsverliezen over de emittorweerstanden en stroommeetinrichting genoemd. De stroommeetinrichting is een weerstand van 1Ω (R2). Bij 2A verlies je daar 2V over. De ingangsspanning moet dus toch wel zo'n 27V zijn.
Bij lagere ingangsspanning zal deze voeding bij 20V uitgangsspanning en 2A uitgangsstroom niet zo 'precies' meer zijn.
Geen idee wat de functie van D3 is. Lijkt op een veiligheidsdiode. Die zou je kunnen vervangen door een 1N4007. Misschien is een sneller exemplaar (UF4007 oid) een betere keus.
Ohm Pi,
Ik volg je advies op:
Ik ga gebruiken:
+ voor D2 3V9 1.3W
+ voor D3 UF4007
Dat maakt dan een ingangsspanning van 28V voor het LH0075 IC
Tevens preventief C3 (tantaal elko 2,2 uF) 25 V vervangen door WIMA MKS 2.2 uF 63V, Polystyrene
Dank!
MGP
LDmicro user.
Volgens mij is D3 een bescherming bij uitschakelen, beneden de 6.2V zou de GND-pin van de regelaar zonder D3 zwevend zijn.
D3 staat ook in de datasheet getekend.
Een 1N4007 is prima.
Er zat een 6v3 zener diode en een TUS 1N 4148 in.
Beiden waren stuk.
D2 kortgesloten en D 3 onderbroken.
De 7824 levert nu 24v aan de LH 0075.
Zowel de 7824 en de LH0075 waren nog goed oed.
Waarom zijn D2 en D3 stukgegaan?
nb Elektuur probeerde met D2 en D3 de uitgangsspanning achter de LH0075 te verhogen tot 30v.
Ontwerpfout? Was D2 (400 mW) onderbemeten?
Ik denk niet dat D2 onderbemeten was. Volgens de Fairchild 7824 datasheet is de Quiescent Current maximaal 8 mA, dus vermenigvuldigd met 6,2 V is dat circa 50 mW wat in D2 maximaal verstookt wordt.
Als ze D3 als beveiliging wilde gebruiken tegen spanning op de uitgang tijdens inschakelen, dan hadden ze de Anode beter aan de massa kunnen hangen ipv aan de GND van de 7824.
Er zat al een diode aan de uitgang, 1N4002 tegen verkeerd aansluiten van bv een akku.
Mijn vraag was: waarom zijn D2 en D3 stukgegaan, terwijl de rest van de schakeling nog ok was?
Nb
De voeding is tijdens opslag stukgegaan:
Frako C2 spontaan lek en kortgesloten ( berucht merk), bij aanzetten B1 kapot, als gevolg van de kortsluiting van C2.
Maar dit zou niet D2 en D3 moeten vernielen.
Hoe kon dit gebeuren?
Toevallig is het zo, dat met een kortgesloten D2, en een onderbroken D3 de voeding nog kan werken.
Misschien waren D2 en D3 al veel langer stuk!
Op 7 maart 2023 01:03:40 schreef redguuz:
Tevens preventief C3 (tantaal elko 2,2 uF) 25 V vervangen door WIMA MKS 2.2 uF 63V, PolystyreneDank!
Slak, zout, is polyesterfilm ipv polystyrene
Hoi Raaf 12,
Bedankt, WIMA MKS 2 is Poyester film had ik moeten weten!
Heb jij een verklaring waarom:
- D2 (6,2V 400 mW zenerdiode: kortgesloten, weerstand 0) en
- D3 (1N4348: doorgeslagen : weerstand oneindig)
gesneuveld zijn??
++++++++++++++++++++++++++++
Ik moet e.e.a. (B1, C2, D2, D3 en C3) nog vervangen, maar wil meteen een evt. designfout ( "het Lek van Elektuur") eruit halen:
Ik wil:
- D2 vervangen door een Zener 3.9V 1.3 W, ipv 6.2V 400mW
- D3 door een ultra Fast UF 1N4007
(waarschijnlijk niet nodig, maar ik heb deze Ultrafast diode toch).
D2 van 6.2V naar 3.9 V geeft meer marge (28V ipv 30V) in relatie tot de Max. Ingangsspanning (32V) van het LH0075 IC
Vergroten van het "wattage" van de zener kan geen kwaad, IMHO.
Aanrader of juist niet?