Goedkope zonnepaneeltjes China > USB

revado

Honourable Member

Op 23 januari 2023 22:56:57 schreef Jinny:
Hmmm, 12 kuub water en 5 kuub diesel plus twee dieselgeneratoren.
-Ik- zal het toch wel een poosje volhouden op mijzelf? :+

Heerlijk idee, helemaal self supporting!
Een aggregaat komt er hier ook nog wel een keer "voor het geval dat".
Maar het moet ene diesel zijn, net als mijn auto, diesels doen het altijd :)
Benzine heb ik een hekel aan,

@fcapri:

Op 24 januari 2023 08:25:38 schreef fcapri:

daarna heb ik 2 grote UPS'en gekocht voor de verwarming en microgolf (3KW units met 8x 12V lood batterijen).
2 kleine UPS'n op de internet lijn en de webserver (350W en 600W)
daar kwamen daarna nog 2x 1000W ups op 24V batterijen bij en de 3KW versie met die 8 batterijen gingen eruit.

nu met de energie prijzen gemerkt dat die UPS'en een behoorlijk standby verbruik hebben, en werden beide verwijderen.
nu heb ik nog die 600W ups draaien waar 3 stopcontacten op zitten (raspberry webserver, raspberry energiemonitor en de internet modem) en heb ALLE accu's van mijn UPS'en parallel gezet op die kleine UPS. ik denk dat die het vlot een paar dagen zal uithouden nu.
origineel 12V 7Ah, nu zit er 12V 24Ah+24Ah+17Ah+17Ah+12Ah+12Ah+12Ah+12Ah op.

de andere 24V UPS'en staan gestockeerd in een kot. 24V accus heb ik niet, maar wel een boel oldtimers in de garage. dus een paar 12V lood accus zijn binnen handbereik net als een 4tal zonnepanelen die ik rap kan herbekabelen dat ze die lood accu's volhouden.

Kun je eens bij benadering aangeven hoeveel deze kooporgie je gekost heeft??

electronono

ik overweeg sterk om in de toekomst een 24V DC circuit in huis te voorzien waar dan de zonnepanelen via backup op aangesloten worden

Zoiets heb ik ook in de steigers staan, maar zoals de meeste van mijn projecten gaat het maar mondjesmaat vooruit.

Het is bedoeld om enerzijds de vaste en cruciale afnemers te voeden, in de eerste plaats de internettoegang en verdere netwerkinfrastructuur; en verder ook een deel huisverlichting, aangestuurd via een soort domotica.

Ik voorzie om aanvankelijk zodanig te dimensioneren dat in de zomer de zonne-electriciteit juist volstaat, terwijl ik in de winder dan stroom moet bijkopen vanuit het openbare net.

Thans aan het wachten op de eerste setje van 6 13700-batterijen, die lijken helaas niet te zijn verstuurd geraakt voor het Chinese Nieuwjaar; en anderszijds aan het uitkijken naar geschikte pv-panelen aan een draaglijke prijs.

Op 26 januari 2023 22:51:57 schreef maus0611:
Zoveel werk voor een zibro kachel en een microgolf?

De kachel snap ik, koken kun je in nood ook op gas.

wat ga je doen om zondagochtend op een koude winterdag als de electriciteit eruit ligt van 9-13h en je met een baby thuis zit?
t is ofwel in de auto zitten en rondtoeren of de auto laten draaien zodat het huis opwarmt.
ik heb geen gas, ik heb geen gasfornuis, ik heb geen gasflessen.

Op 29 januari 2023 12:58:14 schreef electronono:
@fcapri:

[...]

Kun je eens bij benadering aangeven hoeveel deze kooporgie je gekost heeft??

electronono

nietveel.
die 3kW UPS'en waren gratis met een heleboel kapotte accu's erin. die afgevoerd en wat geinvesteerd om ze werkende te krijgen. exacte prijs weet ik niet.

de 2 kleintjes denk dat het tussen 30 en 50€ was elk

die 1kW ups'en gooiden ze op het werk weg samen met een hoop nieuwe 'ontladen' accu's.
ik heb daarvoor een aantal accus gekocht en denk dat ik 28€/stuk betaalde (iets van 120€ met verzending bij)
die oude 3KW's heb ik dan verkocht aan 50€

Op 29 januari 2023 13:04:47 schreef Paulinha_B:
[...]

Zoiets heb ik ook in de steigers staan, maar zoals de meeste van mijn projecten gaat het maar mondjesmaat vooruit.

Het is bedoeld om enerzijds de vaste en cruciale afnemers te voeden, in de eerste plaats de internettoegang en verdere netwerkinfrastructuur; en verder ook een deel huisverlichting, aangestuurd via een soort domotica.

de vraag is nog altijd hoever ik het ga drijven, wat met omvormers, welke spanning, wat moet er allemaal op kunnen draaien, welke bekabeling voorzien...

solar kabel 6mm² is nu aaardig goedkoop, dus met een hoop lood accu's in een kelder en 6mm² DC kabel in huis lukt dat aardig.
verlichting aankoppelen zie ik niet zitten, maar iets van "universele verlengsnoeren" op dC dat ik kan inpluggen zou dat oplossen.

12V lijkt de meest aangewezen spanning omdat ik op 12V verlichting heb hangen (op transfo). ook de 12V internet modem en routers kunnen erop.

24V is dan handiger voor zonnepanelen, en lagere stromen, dan moet ik van 24 naar 12V gaan overal waar een 12V gebruikter zit. ook 24V verlichting in huis is niet echt gebruikelijk.
ik heb een huis waar overal accumulatie zat, met dikke 4mm² 3F draden van de zekeringkast naar alle radiatoren, ik kan dus hopen kabels/lege buizen hergebruiken.

heb al eens op DC gedraaid vroeger en het probleem was telkens die DC/DC converters naar mijn raspberry die onderuit gingen.
heb dan lang zitten overwegen om DC converters parallel te laten werken, en als 1 onderuit gaat dat de andere over nemen met als ultieme backup, de 7805

iets als dit, 24V aan de ene kant, 12/5V andere kant met plugin modules en een groene led aan de uitgang. gaat er ene uit, dan is de led uit
https://www.velleman.eu/images/products/0/k8006b.jpg

daar zou ik dan in nood ook sinus inverters kunnen aanhangen die dan 1 specifiek stopcontact voeden in huis (kan je daar microgolf of dergelijke inpluggen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Op 29 januari 2023 13:04:47 schreef Paulinha_B:
[...]

Zoiets heb ik ook in de steigers staan, maar zoals de meeste van mijn projecten gaat het maar mondjesmaat vooruit.

Het is bedoeld om enerzijds de vaste en cruciale afnemers te voeden, in de eerste plaats de internettoegang en verdere netwerkinfrastructuur; en verder ook een deel huisverlichting, aangestuurd via een soort domotica.

Ik voorzie om aanvankelijk zodanig te dimensioneren dat in de zomer de zonne-electriciteit juist volstaat, terwijl ik in de winder dan stroom moet bijkopen vanuit het openbare net.

Thans aan het wachten op de eerste setje van 6 13700-batterijen, die lijken helaas niet te zijn verstuurd geraakt voor het Chinese Nieuwjaar; en anderszijds aan het uitkijken naar geschikte pv-panelen aan een draaglijke prijs.

Ik heb mijn verblijfplaats rondom op 24V, een groot deel van de verlichting iig.
Nu nog eens wat aan accu's scoren, voorkeur naar 2V cellen (12 stuks a 700 Ah) en we kunnen een tijdje voort met wat zonnepanelen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Bij ons in het dorp is nu al twee keer de stroom (jaja, het net) uitgevallen deze week. Een van een minuut of 10. En dan nog een van een paar secondes, maar die is niet te vinden op internet.

Misschien toch tijd dat ik de generator eens uit de opslag haal. Dan wel even nog een afdakje maken dat hij droog staat.

Op 29 januari 2023 12:58:14 schreef electronono:
@fcapri:

[...]

Kun je eens bij benadering aangeven hoeveel deze kooporgie je gekost heeft??

electronono

Ik vraag me ook wat, wat kost het en wat levert het op? Met zonnecellen of in de nacht met urentarief kun je ze wel goedkoop vullen.

kostprijs is nu weinig van belang als het een backup systeem is. het is niet de bedoeling dat ik snachts op accu draai en overdag die batterijen oplaad.
het slijtage van de accu's is gewoonweg altijd duurder dan de stroom dat je ermee uitspaart.

het hele probleem nu is dat ik wel een UPS heb staan om kritische zaken actief te houden, die wil ik wat uitbreiden en dan de mogelijkheid hebben dat mijn zonnepanelen (die nu uitvallen bij netuitval) de accu's dan ook van 'beperkte' stroom kunnen voorzien.

ik heb 2 zonnepaneel installaties. 1 met 20panelen (elke string 10panelen), die draait op 300-400V DC en gaan we mooi afblijven.
de 2de is in mijn loods, daar hangen losse zonnepanelen op enphase IQ7 micro omvormers. elk paneel doet 25-35V DC en dat zet die omvormer om naar AC.

bij net uitval, vallen die omvormers uit. je kan dan een relais laten omschakelen (DC aanwezig, AC niet => relais schakelt om) die de omvormer afkoppelt en de panelen doorschakelt naar het UPS systeem om de batterijen vol te houden.

dan draait mij UPS eigenlijk verder op zonnestroom. moet ik alleen de stroombeperkende schakeling maken dat de panelen geen 32A in mijn accu's probeert te rammen, maar bv 50% meer dan het verbruik.
bij 2A dat ik uit de accu trek, zou ik kunnen opladen met 3A.

eens dat systeem goed werkt, zou ik ook zwaardere inverters kunnen starten die andere systemen weer voorziet van stroom in huis, dit dan enkel bij voldoende zonnestroom

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Omdat jullie zo vriendelijk en behulpzaam waren wou ik dit even delen.

Zonet nog even zitten testen.
- Zonnepaneeltje achter de ruit (vóór de ruit scheelde ongeveer zo'n 11 mAh), wel rechtstreeks naar de zon gericht.
- Samsung A12 uitgeschakeld aangesloten.

https://i.ibb.co/t2W1BfR/20230215-145309.jpg

https://i.ibb.co/XWZSJVb/20230215-145324.jpg

https://i.ibb.co/pR588Xz/20230215-145331.jpg

Een stabiele 4,6V aan 190 mAh. Op 23 minuten ging mijn GSM van 92% naar 95%. Is niet superveel, maar ben er wel tevreden.
In de volle zon zal mijn GSM wel opladen denk ik.