Ebike accu opladen met niet originele lader

Heb een Shimano Ebike batterij waarvan ik geen originele oplader heb. Is er een ander manier om deze toch op te laden? Is het mogelijk om deze te openen en deze direct op te laden via de plus en minpool? Heb een ander lader (42Volt). Evt een XT60 connector in de batterij solderen. De BMS omzeilen of juist niet?

Of is een labvoeding een optie? Graag jullie advies.

kan best zijn dat de accu communiceert met de lader. Een verkeerd laadmechanisme kan zomaar overhitting en/of brand veroorzaken.
Bij een e-bike (+accu) wordt toch standaard een lader geleverd?

ik gebruik altijd random lader. wel ff kijken of de draden op de correcte plaats zitten.
dus even meten waar de + en de - op de laad connector zit. EN dat je de correcte spanning hebt. geen 48V lader op een 36V li-ion hangen.

communicatie tussen lader en accu nog niet veel tegen gekomen. meestal zijn 3pin connectoren waar dan 2 aansluitingen gebruikt zijn (zodat je nooit verkeerd contact kan maken als je aan het zoeken bent hoe de connector erin moet.

momenteel een gazelle accu zo aan het laden hier

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 januari 2023 20:34:18 schreef fcapri:
ik gebruik altijd random lader. wel ff kijken of de draden op de correcte plaats zitten.
dus even meten waar de + en de - op de laad connector zit. EN dat je de correcte spanning hebt. geen 48V lader op een 36V li-ion hangen.

communicatie tussen lader en accu nog niet veel tegen gekomen. meestal zijn 3pin connectoren waar dan 2 aansluitingen gebruikt zijn (zodat je nooit verkeerd contact kan maken als je aan het zoeken bent hoe de connector erin moet.

momenteel een gazelle accu zo aan het laden hier
[bijlage]

Superbedankt voor je reactie!

Dus ondanks dat de originele lader voor de Gazelle innergy accu wel 48V is gebruik je toch een 42Volt lader met deze manier van opladen?

Dus +/- van de lader aansluiten op de +/- draden die naar de BMS gaan. Hopelijk heb je een foto van jou opzet. Aansluitig in de accu. Dank je!

fred101

Golden Member

Met een 42V lader kun je in ieder geval een 48V accu nooit te veel laden ;)

FCapri: dus even meten waar de + en de - op de laad connector zit. EN dat je de correcte spanning hebt

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 1 februari 2023 18:55:21 schreef fred101:
Met een 42V lader kun je in ieder geval een 48V accu nooit te veel laden ;)

[...]

Haha maar het is een 42Volt accu en de originele lader is 48Volt.

ja, dat is iets typisch gazelle. vermoed dat je dezelfde accu hebt als ik dan. die BMS moet ergens iets speciaals doen intern, want de accu krijgt niet meer dan 42V. de mijne laad zelf maar op tot 37V. bms blijft ook niet wakker, dus vrees dat de mijne dood was

aangezien je zo een accu moet aanmelden, zit ik een beetje vast. de BMS eruit slopen door iets universeels zal ook niet lukken met deze

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 1 februari 2023 21:08:32 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat lijkt me heel simpel; de lader blijft altijd in constant current mode, en het BMS onderbreekt de laadstroom als de maximale spanning bereikt is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik vind dat niet helemaal jofel.

De bedoeling is normaliter dat er een dubbele safety in zit: De lader beperkt zich tot 42V, het BMS bewaakt dat. Als 1 van de twee kapot is en er dreigt wat mis te gaan, dan gaat het hopelijk toch niet fout omdat de andere ingrijpt.

Die "veiligheid" verlies je als je lader gewoon 48V laat leveren.

Bovendien wordt het CV laden op het eind tricky. (mosfet half aan = 6V * 2A = 12W wegstoken). Anderzijds, de strategie: "Als 42V bereikt is kappen met laden", daar valt ook wat voor te zeggen. (je laad niet helemaal tot 100%, maar je levensduur en laad-tijd gaan er op vooruit. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/