Probleem Power Dynamics PD415A speakers

Hallo,

Voor oa carnaval maken wij gebruik van speakers, Power Dynamics PD415A.
Echter bij het testen voor dit jaar hebben we een probleem.

Ongeveer een uur lang doet de box het. Daarna wordt het geluid langzaam minder en begint de speaker te kraken.
Beide boxen hebben hetzelfde probleem (zoals los van elkaar als gekoppeld).
Bij het verhogen van het volume doet de box het dan weer, maar slechts even voordat hij begint te kraken.
Als we hem een uurtje uitzetten doet de box het weer (ook op hoog volume) maar daarna volgt al snel hetzelfde probleem.

1. Weet iemand wat het probleem kan veroorzaken?
2. Weet iemand of dit te repareren valt?
3. En kunnen jullie iemand adviseren in de buurt van Boskoop die dit zou kunnen repareren (binnen 2 weken ivm Carnaval)?

Alvast Bedankt!!!

Niemand? Ik denk dat de versterker te warm wordt en zichzelf uitschakelt, te beginnen met het reduceren van vermogen. Dus hij gaat om zich te beschermen zachter spelen.

De test was nog niet eens op half vermogen. In een koude loods. Normaliter tijdens de optocht staat t volume veel harder zonder problemen. Voorheen dus deze problemen niet. Idee is juist om flink muziek te hebben dus reduceren hebben we deze speakers niet voor. Hoopte dat t probleem op te lossen is.

versterker gaat in protect zo te horen. probeer eens de lage tonen eruit te regelen, dan zouden de speakers het veel langer volhouden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor jullie reacties. Dit kunnen we zaterdag eens uittesten. Zal op onze telefoon (speakers worden via Bluetooth aangestuurd) geregeld moeten worden? Op de speakers zelf is dit denk niet mogelijk?

Ander suggesties zijn nog welkom!

maartenbakker

Golden Member

Goedkoop Chinees spul. Het eerste waar je op kunt controleren zijn van die typische geelbruine lijmresten op de printplaat. Die kunnen (o.a. onder invloed van vocht uit de lucht) langzaam vergaan en geleidend worden.

Zeker na een jaar opslag moet je het eerst in dat soort dingen zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
*Alfred*

Golden Member

Vreemd dat ze beiden hetzelfde probleem hebben.
Maakt het nog verschil of je de line- of microfooningang gebruikt?
Gaat het limit-error lichtje branden?

De speakers zouden (elk) een bi-ampified versterker hebben, dus twee versterkers per kast. Een voor hoog (class-AB) en een voor laag (class D). Wordt het geluid slecht in zowel het hoog als het laag?

Als dat zo is dan zou je aan de voedingen kunnen denken.
Maar het blijft opmerkelijk dat beide kasten ditzelfde probleem dan hebben.

Ook is het wonderlijk dat ze 500 W uit het lichtnet nodig hebben om 1400 W aan de speakers te kunnen geven, en waarschijnlijk ook nog warm worden (maar dat heeft niets met deze storing te maken).

Misschien eens informeren bij de fabrikant of er een software update bestaat?

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Het eerste waar ik aan denk, een relais.... in de lsp output.

maartenbakker

Golden Member

De importeur is Tronios, de fabrikant bestaat niet echt. Althans, het is anonieme Chinese import dus kans dat je met goed zoeken op Ali wel iets vergelijkbaars vindt - niet exact hetzelfde gok ik, want het zal wel gecustomized zijn.

Overigens schijnt Tronios in sommige gevallen nog wel onderdelen (complete modules) te leveren via dealers.

Ik gok nog steeds op lijm of oxidatie (relais zoals Krelis zegt!!) ofzo, maar defecte voedingen zou ook weer niet heel vreemd zijn, ben in die reeks ook al een model tegengekomen dat een (surplus) spaarlamp-IC'tje gebruikt met een berg componenten eromheen als aansturing voor de voeding.

Heel creatief en zal ongetwijfeld goed doordacht zijn, maar een schema kun je vergeten als je het niet zelf optekent en voor een apparaat dat ruw gebruikt wordt zou ik in zo'n ontwerp voorkeur hebben voor een eenvoudiger schakeling.

Overigens is die 1400W output iets tussen "Pompen Met Prutserige Onderdelen" en "Muziekvermogen" in. Dus niet vreemd dat het opgenomen vermogen veel lager is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 2 februari 2023 20:18:18 schreef *Alfred*:
Misschien eens informeren bij de fabrikant of er een software update bestaat?

Waarom een update, het heeft gewerkt.

Als de opslag een nietverwarmde loods is geweest, dan zijn relais en lijm zeker puntjes van aandacht.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

En dit kan ook deze invloed hebben na een uur wel goed gefunctioneerd te hebben? Werkt eerst perfect maar na een uur kraken, kan nog wel harder en daarna helemaal uitval. Na een tijdje uit gestaan te hebben werkt t (tijdelijk) weer perfect.

Je zei dat het bij alle twee de boxen voorkwam.
Mijn vraag is: als ze gekoppeld zijn, gebeurt het dan bij alle twee tegelijk?
Of leven ze allebij een apart leven?

Lijkt wel van de aansturing te komen.
Kan je er eens een andere speaker op zetten dan deze die je nu gebruikt?

[Bericht gewijzigd door daan69 op donderdag 2 februari 2023 21:01:57 (26%)

ik denk ook wel aan de bluetooth, dat heb ik al vaker gehad, geluid word raar en vervormt. alleen BT verbinding opnieuw maken lost het dan op. dat lijkt veroorzaakt door een timer waar de BT in de gsm op powersave gaat oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
*Alfred*

Golden Member

Op 2 februari 2023 20:33:24 schreef Henry S.:
[...]
Waarom een update, het heeft gewerkt.

Omdat je daar vaak kan zien of je met een bekend probleem te maken hebt.

fred101

Golden Member

Wel vreemd dat ze beide de fout in gaan. Heb je ipv bluetooth ook een kabel-connectie geprobeerd ?
Als ze vochtig hebben gestaan naar de PCBs kijken (bv naar lijmresten) Ik zou ze zowiezo al hebben open gemaakt.

Aan de andere kant, ik zou er na een uur carnaval muziek ook de brui
aan geven. >:)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@MStra: helpt afkoelen met lucht? Dan kan een computerfan snel uitkomst bieden.

Henry S.

Moderator

Op 2 februari 2023 21:27:17 schreef *Alfred*:
[...]

Omdat je daar vaak kan zien of je met een bekend probleem te maken hebt.

Iets wat vorig jaar altijd gewerkt heeft en je een jaar opgeborgen hebt geeft nu problemen... Wonder update?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
*Alfred*

Golden Member

Op 2 februari 2023 21:44:36 schreef Henry S.:
[...]
Iets wat vorig jaar altijd gewerkt heeft en je een jaar opgeborgen hebt geeft nu problemen... Wonder update?

Nee, natuurlijk niet.
Het gaat niet om het updaten zelf, maar om de plaats waar je evt informatie vindt over bekende problemen.

Bluetooth via verschillende telefoons geprobeerd, geen beterschap. Nog geen andere verbinding geprobeerd.
Limit lampje kleurt rood alleen bij vol volume.
Ze doen het zowel gekoppeld als wanneer we ze apart van elkaar testen.
Heel vreemd allemaal, alvast bedankt voor jullie tips. En als er nog meer tips zijn, kom maar op!

maartenbakker

Golden Member

Op 2 februari 2023 20:42:55 schreef MStra:
En dit kan ook deze invloed hebben na een uur wel goed gefunctioneerd te hebben? Werkt eerst perfect maar na een uur kraken, kan nog wel harder en daarna helemaal uitval. Na een tijdje uit gestaan te hebben werkt t (tijdelijk) weer perfect.

Dat past zowel in het plaatje van lijm als van relais of andere geoxideerde (schakel)contacten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die meuk is totaal ongeschikt voor gebruik in de openlucht. De vermogens worden zwaar overdreven.
Lang geleden heb ik een box gerepareerd met een 400/800 Watt versterker erin (stond in de folder). Bij reparatie bleek er een eind ic als versterker in te zitten, bedoeld voor autoradio etc.. Onder maximale condities kon het ic volgens spec ca 80 Watt leveren...
Combineer dat met luidsprekers die een rendement hebben van nog geen 90dB SPL dan is het duidelijk.
De prijs moet al een waarschuwing zijn. Voor 150 euro koop je alleen maar zooi.
In 2011 schreef ik het volgende op een audioforum

Vandaag een Skypech boxje , model 170316, op de werkbank, geen geluid meer.
Tja moet je zulke dingen nog repareren of meteen als tuinormament wegzetten.
De klacht was dat er daags na gebruik geen geluid meer uit kwam. Een quick scan leerde dat de luidsprekerconnector uit de versterkerprint was getrild. Na printsporen reparatie werkte het apparaat wonderwel weer.

Dan heb je de eindtrap onder ogen en zie je dat daar toch maar een klein power ic'tje in zit. Het is de TDA7294. Onder ideale omstandigheden levert dat ding 70 watt RMS en 100 watt muziekvermogen (gedurende een seconde aan vier ohm). Dat staat allemaal in de specs van ST, de fabrikant van het ic.
Evenwel wordt het boxje als een 400 watter verkocht en een piekvermogen van 800 watt.
http://www.tronios.com/media/uploads...A_SPEAKERS.pdf

Hoe worden vermogens tegenwoordig berekend?
De aloude formules lijken niet meer te kloppen. Als ik volgens de formules reken,blijken de opgegeven waardes van ST reeel.

In deze advertentie worden de boxen 2800Watt toegedicht. Tja krab ik me toch achter de oren.

https://www.maxiaxi.com/power-dynamics-pd415a-speakerset-2800w-met-sta…

Hier zijn ze dan weer 350 Watt.
https://productz.com/en/power-dynamics-pd415a/p/eB4aV

Waarschijnlijk halen ze 100 Watt nog niet eens.

zo'n ding staat op t werk ook al een 14 jaar. nog met een loodaccu en cd speler ingebouwd. al vaak zat iets aan hersteld maar werkt nog steeds. zwaar ding van mdf. tot een tijd terug het ding snel nodig was en niet werkte, hop meteen werd een nieuwe gehaald ( main power stond gewoon niet aan 8)7 ) de nieuwe klinkt niet zo goed door de plastic kast, weegt wel veel minder, maar heeft wel BT en een microfoon die niet ruist. tja er is wat van te zeggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
*Alfred*

Golden Member

Op 2 februari 2023 21:44:36 schreef Henry S.:
[...]
Iets wat vorig jaar altijd gewerkt heeft en je een jaar opgeborgen hebt geeft nu problemen... Wonder update?

De 'Wonder update'.
Ik wil er toch nog even op reageren.

Mijn tip was primair bedoeld of er misschien fabrieksinformatie te vinden is over bekende problemen. Want, er zijn blijkbaar twee exemplaren met hetzelfde probleem. Mogelijk vind je dan info bij software updates.
Maar de TS heeft hier niet op gereageerd en uit de reactie van een Mod maak ik op dat mijn reactie niet duidelijk is geschreven.

Mijn reactie kwam uit de volgende ervaring:
In de autotechniek was er op een moment problemen met de EGR-klep door vervuiling. Een software-update loste dat op.
Een techneut zou kunnen stellen, dat je een mechanisch probleem niet met software kan oplossen.
De oplossing hier werd bereikt door de code voortaan bij elke koude start de klep 1 of 2 keer te laten klapperen om hem gangbaar te houden. (Met klapperen bedoel ik even volledig opensturen, direct daarna volledig dicht ect). Na de software-update was het opgelost.

maartenbakker

Golden Member

Begrijpelijke vergelijking, maar er zal geen stickerplakker zijn die zulke service levert en de technische mogelijkheden zijn in zo'n box ook uitermate beperkt. De meeste onderdelen kunnen alleen heel of stuk zijn (eventueel intermitterend) en de software is bovendien alleen maar voor een klein deel van het apparaat.

Zelfs de ongelofelijke prutsers van BSH die hun brandende vaatwasserrelais in software gefixt zouden hebben als het kon, slaagden daar niet in en stuurden monteurs langs om er een rare hardwarefix voor te monteren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 3 februari 2023 11:24:26 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van t weekend nogmaals getest en daarna open geschroefd. Testen zonder bas tonen, helaas vertoonde de speaker nog steeds hetzelfde probleem. Na een half uurtje kraken, volume wat weg valt. Kan de speaker daarna kortstondig harder zetten voordat er helemaal geen geluid meer uitkomt.
Voor de geïnteresseerden hierbij wat foto's vam de binnenkant. Wellicht levert het nog nieuwe tip op voor evt herstel?