Ik ben met je eens dat 5MHz voor veel toepassingen genoeg kan zijn, zeker op zo'n kleine controller, maar er zijn ook genoeg toepassingen waarvoor dat echt niet toereikend is, hoe goed je ook schrijft. Uiteraard is een snellere controller nooit de goede oplossing voor slecht geschreven software.
De PIC 24 en later zijn relatief moderne microcontrollers, ik zou eerder tijd investeren om die goed te leren kennen, en niet blijven hangen op technologie van 25+ jaar geleden. Alsnog hebben PICs wat mij betreft teveel rare quirks, en gebruik ik liever gewoon ARM cores, maar dat is meer een persoonlijke voorkeur, en met moderne ontwikkeltools zijn die quirks toch grotendeels verborgen.
Nog een toevoeging op het verhaal van DeKees: er zijn natuurlijk ook situaties waar je niet precies een integer deling krijgt (7 in dat voorbeeld); in dat geval kun je de stapgrootte variëren, je zet dan bijvoorbeeld 7, 7, 6, 7, 7, 6... stappen in de tabel. Je kunt dat doen door eerst de kleinste stapgrootte uit te rekenen (6 in dit geval), en dan een lopend totaal van de fout bij te houden. Zodra die fout groter wordt dan de grenswaarde, zet je in die cyclus een stapje extra.
[Bericht gewijzigd door
SparkyGSX
op 20 februari 2023 19:53:01
(26%)