Beste,

Ik heb een Unigor 6E multimeter, deze heeft helaas een probleem:
als ik met de keuzeschakelaar gelijkspanning selecteer, gaat de wijzer van de meter niet naar de nul stand, maar wijkt een paar millimeter af.

In de stand wisselspanning gaat de wijzer wel netjes terug naar de nulstand.

De meter lijkt verder wel redelijk tot goed te meten, behoudens dan bovengenoemde afwijking.

Ik heb het schema via deze site verkregen en heb wat metingen verricht.
Het probleem lijkt in het versterker gedeelte te zitten. Als ik met de scoop meet, dan kloppen de groen omcirkelde delen met het schema, ook kloppen vrijwel alle voltages. Behalve rondom C10, daar wijkt het signaal iets af.

Het enige wat ik niet helemaal begrijp is wat voor signaal ik bij het begin van de versterker behoor te krijgen (gele streep op schema is begin versterker).

Hier zit een MosFet voor en het is me niet helemaal duidelijk of het blokgolfsignaal dat aan de gate wordt geleverd ook moet uitkomen bij de ingang van de versterker??, dan zou de mosfet kapot kunnen zijn.

De meter is verder nog in originele staat, nog geen elko's vervangen oid

Als iemand dit weet, hoor ik het graag. Er zijn al meerdere onderwerpen over deze meter voorbij gekomen en ook bovengenoemd probleem komt vaker voor.

Alvast bedankt

Die blokgolf is een chopper, kun je met een scoop eens kijken of die blokgolf wel mooi recht is en symmetrisch?
eerst op de gate en dan op je gele markering?

dank voor je reactie.

Bij de gate heb ik een perfecte blokgolf, echter bij de gele arcering ( ingang versterker) meet ik helaas helemaal niets!

is dan toch mogelijk de mosfet kapot?

Als je geen ingang signaal hebt heb je ook niks te choppen, dus een gelijkspanning op de meetpennen en schakelaartje op + of - zetten.

edit, meet anders ook eens voor R17 wat daar staat, ook met de scoop.

[Bericht gewijzigd door rwk op (21%)]

Heb er een ingangssignaal opgezet van 10V DC, en de schakelaar in de ‘+’ stand.
Ik meet dan ter hoogte van R17 met de scoop (tov de massa aan de ingangsbussen) enkele mV gelijkspanning, meer niet helaas.

Wel is het signaal thv C10 redelijk kloppend met die op het schema, maar dat is denk ik het signaal dat via T9 binnenkomt.

Nee dat komt uit de versterker en wordt na C10 gelijkgericht.
Het chopper signaal zorgt voor fase verschuiving of pulsbreette verschuiving Ik ben niet bekend met deze meter of dat principe en moet het ook uit het schema halen.
Het gelijkgerichte signaal is dus ook geen 10V (wat je erop hebt gezet) maar een spanninkje dat de meter laat uitslaan tot het streepje 10V maar de spanning die daarvoor nodig is is veel minder.
Kun je het choppen na r17(gele markering) wel zien?
Er zit natuurlijk nog een verzwakker tussen de meetpennen en de ingang, die je met die grote knop op de range 10V kunt zetten.

Rest van de schema's (ik heb ook de weerstandstolerantie en condensatortypes nog erbij gezet)

Werkt hij wel goed in de weerstand functie ?

Wat ik doe bij zoiets is het signaal pad voor alle drie de functies inkleuren. De delen die door alle drie worden gebruikt moeten goed zijn. Dan zie je in een keer waar alleen gelijkspanning wordt gemeten en in het schema welke spanning je daar hoort te meten.

@rwk, nee, na R17 meet ik helaas alleen wat millivolts (DC) met de scoop,
maar als ik dichtbij de analoge meter meet, bijvoorbeeld rondom R30, dan meet ik exact 10mV (bij een aangeboden ingangsspanning van 10V DC via de inputjack), dus dat lijkt op zich zeer zuiver te zijn, alleen dat stukje circuit bypassed de amplifier en gaat via R29-R30 naar de meter toe.

@Arco: Dank voor de schema's, die kan ik goed gebruiken! Er zullen zeker een aantal Elko's en mogelijk ook tantaal condensatoren aan vervanging toe zijn.
Vraag me alleen sterk af of T1 nog in orde is.

Ik zag op dit forum dat jij in 2008 ook een probleem had met deze meter; ben jij er toen nog in geslaagd om deze weer goed werkend te krijgen? Heb jij toen nog een goede vervanger kunnen vinden voor T1, mocht deze bij mij kapot zijn. De oorspronkelijke MosFet is in NL erg moeilijk te verkrijgen.

@fred101: Bedankt voor de tip; de opbouw van de meter vind ik best complex; en overigens: de weerstandsmetingen wijken inderdaad ook af, maar mogelijk heeft dat deels met hetzelfde probleem te maken. Daar ben ik nog niet helemaal achter.

De 6e die ik toen had mankeerde een stuk meer als de jouwe, nooit werkend gekregen.
Heb toen een andere kunnen kopen die wel goed werkte...

Voorkomende oorzaken:

De laatste (hoogohmige sluiting in C10) lijkt me een goede kanshebber, of een van de fets...

[Bericht gewijzigd door Arco op (21%)]

dank voor de info!

heb je deze info nog uit een ander service manual oid? heb dit schema niet op het internet kunnen vinden.

ik ga zeker de elko's en de Tantaal condensatoren in het chopper gedeelte van de schakeling eens nader onderzoeken, deze lijken allemaal nog origineel te zijn, deze zijn dan toch snel zo'n 50 jaar oud.

ik denk dat de polystyreen condensatoren minder verdacht zijn

heb dit schema niet op het internet kunnen vinden.

Het is een 'opgeschoonde' versie van het origineel uit de manual. (meeste kopieen daarvan zijn van slechte kwaliteit en bijna niet te lezen)

Dit schema ziet er in ieder geval duidelijk uit inderdaad.

Ga er van het weekend eens uitgebreid naar kijken, zo ingewikkeld kan het ook weer niet zijn, maar wellicht is het ingewikkelder dan het lijkt.

Die MosFet is eventueel nog wel te koop zag ik

Als je het principe begrijpt wordt het een stuk makkelijker, als je een tweekanaalsscoop hebt kun je op de ingang en uitgang van de versterker kijken of er fase verschil is.
Elegant ding om zoveel te meten met 1 wijzertje.

dank voor de tip!
ik ga er morgen eens rustig naar kijkem

Hierin staat de werking beschreven, wellicht handig...

Unigor6E_description.pdf

(ik vind 'zerhacker' in het Duits wel gelijk veel bloederiger klinken als 'chopper'... :) )

Dank voor de input Arco, dat zijn hele interessante documenten en geeft een hoop inzicht in de werking van de Unigor.

Ik heb vandaag de tantaal condensatoren (C10) en diverse elko's vervangen, echter blijkt uit mijn metingen dat ook de MosFet defect is, dus deze ga ik ook vervangen. Het exacte type wordt nog verkocht door een internetshop uit Duitsland.

Als ik deze heb ingebouwd, zal ik mijn bevindingen delen.

T1 vervangen, meter werkt weer prima!

bedankt voor de hulp

Mooi dat je het even meld, leuke meter veel plezier ermee.