Bij de antwoorden op de reviews staat eigenlijk dat het alleen voor een fabrikant haalbaar is om iets met dit twijfewlachtige bouwpakket te doen. Ze zeggen nog net niet dat je genaaid bent maar eigenlijk komt het daar op neer.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (23%)]

ik heb wel de kennis en apparatuur om dit te doen, en als het mijn eigen fiets was zou ik het nog overwegen als hobby projectje, maar hier gaat serieus tijd in zitten met een flinke kans dat het vervolgens alsnog niet werkt.

Als het een CAN bus is, krijg je een lading berichten met elk tussen de 0 en 8 bytes data, en dan moet je gaan uitzoeken wat die bytes betekenen. Als de fabrikant enige poging heeft gedaan om dat te voorkomen, kom je daar echt niet zomaar uit. Ik heb dit wel eens gedaan bij auto's om de stand van het gaspedaal en de status van de remlichten uit te lezen, en dat is al een paar dagen werk.

Conclusie: koop zelf een CAN dingle en ga aan de slag, of laat het varen. Hergebruik het BMS, of vervang de motorcontroller van de fiets.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (10%)]

Sparky, en als je dat dan hebt uitgevogeld dan moet je nog een BMS voor de nieuwe accu bouwen want zo te zien zit daar niets bij en je moet iets bouwen met een processor (en dus een programma schrijven) wat met de fiets communiceert (arduino of pi-pico)

Wat een simpelere oplossing zou kunnen zijn is om het BMS van de originele accu en de electronica van de fiets zelf te vervangen door iets anders, dan zit je niet meer met die communicatie. Als je dan een goede verzekering tegen spontane ontbranding afsluit (als je alleen Ali-troep gebruikt) is dit meer haalbaar dan de huidige situatie. Maar als een splitter al te lelijk is denk ik niet dat je zoon hier blij van gaat worden.

Heren mag ik jullie hartelijk bedanken voor het meedenken voor dit "probleem".
Aan de hand van de laatste posts van jullie ben ik tot de conclusie gekomen dat dit geen zin heeft om verder hiervoor te kijken.
De optie voor een andere controller is er niet, want je kan met de App de fiets in een hogere output zetten en als je daar op aangesproken wordt door een wet dienaar, zet je hem ui en weer aan en hij staat weer in stand "wettelijke eisen".
De bms overzetten naar de andere accu heeft geen zin want er is geen ruimte voor.
En extra accu kan met een splitter maar maar is niet mooi en dan is de capaciteit belachelijk hoog van beide accu's samen en je moet ze altijd apart opladen, wat niet handig is.
Nogmaals heel veel dank!!

dat apart opladen is niet zozeer nodig.
als de batterijen samen hangen, en je laad 1 accu op, zal de andere meeladen. MAAR, die andere laad dan buiten zijn BMS op (tenzij de charge en load aansluiting gemeenschappelijk zijn)

het is pas als je de accu's verwijderd, mag je niet een lege en een volle zomaar inpluggen, want dan gaan er grote stromen lopen

aangezien je nu de huidige accu al hebt, kan je een veel kleinere parallel zetten om dezelfde capaciteit te krijgen dat je van plan was met de nieuwe accu.

als je nu een platte blok maakt, je daar een BMS insteekt met Charge/Load GEMEENSCHAPPELIJK. die aansluit op de bestaande accu klemmen die naar de fiets gaan en daar bovenop de originele blok, ga je gelijkaardig krijgen zoals je van plan was met die nieuwe behuizing, kan je je eigen accu ertussen steken, en laad je nog steeds op met de originele lader.