Goedenavond allen,

momenteel zijn we bezig om een nieuwe keuken uit te zoeken. Wij (mijn vrouw en ik) zijn van die eigenwijze mensen die zelf een beetje nadenken over hoe we de keuken denken te gaan gebruiken en wat we belangrijk vinden en graag zelf apparatuur uitzoeken, ipv dat we de keukenleverancier wat laten aanbieden onder het motto van "in een keuken van merk x hoort toch wel apparatuur van merk y". T mag allemaal best wel wat kosten, maar van sommige prijzen sta je toch versteld.

Qua apparatuur wordt het het volgende:
- inductiekookplaat 80 cm (niet breder) zonder afzuiging
- afzuigkap
- koelkast
- vrieskast
- combi-oven (met magnetron, liefst 60 cm hoog)
- vaatwasser

We willen van koken op gas naar inductie. Huidige afzuigkap is versleten, huidige koel/vriescombinatie is 18 jaar oud en begint te zoemen, huidige combimagnetron heeft nieuw element voor de hetelucht maar is ook al minimaal 11 jaar oud. Vaatwasser is van oktober 2019 en mag evt nog wel een ronde mee.

We koken dagelijks, veel met verse producten (geen kant en klaar) dus elke dag wel ca 30-45 minuten maar pretenderen geen thuis-topkoks te zijn. We zijn nu met 2 volwassenen en twee kereltjes (5 en 3) die vermoedelijk richting de 2 meter gaan en waar over een paar jaar toch wel meer "voer" in moet.

Keukenleverancier noemt steeds 5 apparaten van hetzelfde merk voor meer korting. Weet iemand hoeveel dat nu echt is? Kun je daar echt niet omheen, of kun je met een beetje shoppen en wat merken mixen wel ongeveer op hetzelfde uitkomen? Als ik bijvoorbeeld een Liebherr koelkast kan kopen voor rond de 800 euro hoeft ik niet per se een vergelijkbare Miele of Siemens van 1000 euro +, om met het 5e apparaat weer de sigaar uit eigen doos terug te krijgen :+

Voor die combi-oven zou het eigenlijk een Siemens moeten worden, veel keuze is er niet in 60 cm. Alternatief is een Bosch, maar die heeft een wieltje voor de bediening dat ons erg onprettig lijkt werken (geprobeerd in showroom).

Koelkast, vriezer, afzuigkap en vaatwasser zal allemaal wel lukken, we zitten nu een beetje vast op de kookplaat (en welk merk apparatuur het gaat worden).

Eisen aan de kookplaat:
- max 80 cm breed
- geen afzuiging in kookplaat
- vlak in werkblad in te bouwen
- directe bediening per zone (dus niet eerst zone selecteren en dan vermogen)
- voldoende ruimte voor 27 cm koekepan + zeg 2x 24 cm

Mijn vrouw is gecharmeerd van een Miele plaat met flexinductie (KM7678FL). Door de flex inductie met 6 zones lijkt het ons dat we genoeg ruimte hebben, met andere kookplaten lijkt het soms dat de zones dicht op elkaar zitten waardoor je wat grotere pannen (24+ cm) niet dicht bij elkaar kunt zetten. Bijvoorbeeld 2 zones van 19,5 cm die je met een bridge functie kan combineren met tot een grote van 39 cm. Het lijkt ons dat je daar geen pan van 27 cm plus eentje van 24 cm fatsoenlijk op kwijt kan?

Merken die we nu in overweging hebben zijn:
- Siemens / Bosch / Neff
- Miele
- ATAG
- AEG

Etna, Pelgrim, Whirlpool, Bauknecht etc zou kunnen, maar gezien we deze keuken niet op minimum-budget hoeft, vermijden we liever deze merken.

De vragen waar we concreet mee zitten zijn:
1. Is die korting bij 5 apparaten nou echt de moeite waard?
2. Zijn er van de genoemde merken, merken waar we met een boog omheen moeten lopen?
3. Zijn de ervaringen met die Miele flex inductie platen positief of veel defecten/uitval?
4. Ik las hier op CO dat delen voor Miele apparatuur nogal duur zijn, heb ik dat goed onthouden of zijn de prijzen vergelijkbaar voor genoemde merken?
5. Hoe precies komt het met de grootte van de zones (werkt een grote pan op een kleine zone ook goed, of merk je verschil met een grotere zone met het zelfde vermogen?) en in hoeverre een pan in het midden van de zone moet staan?
6. Hoe ervaren jullie de "ruimte" op inductieplaten van 80 cm breed met 2-3 grotere pannen en bridge zones? Is het schipperen met de ruimte of valt dat mee?

Een hoop vragen weer, ik hoop dat jullie ons wat wijzer kunnen maken. Alle andere tips, opmerkingen etc zijn uiteraard ook van harte welkom!

Op 14 maart 2023 21:54:29 schreef Henk H.:
1. Is die korting bij 5 apparaten nou echt de moeite waard?

Met kortingen moet je op je hoede zijn. Keukenboeren hebben een bepaalde tactiek. Ze proberen je in de loop van het gesprek uit te horen over hoeveel geld je te besteden hebt. Tijdens het samenstellen van de keuken tellen de bedragen op en het eindigt ergens ruim boven het bedrag dat je hebt laten ontglippen. Dan beginnen ze te goochelen met kortingen en uiteindelijk komen ze uit in de buurt van je eerder genoemde bedrag. Dan heb jij het gevoel dat je goede zaken hebt gedaan, en de verkoper weet dat hij je een oor heeft aangenaaid.

Ik ben daar één keer ingetrapt, maar bij onze laatste keuken zijn we bij een keukenboer gekomen die deze tactiek niet toepast. Daar telt het ook gewoon op, en dan is het take it or leave it. Vind je het bedrag te hoog, dan is er de optie om het hele verhaal te vergeten, of dingen weg te laten of vervangen door goedkopere apparaten.

Daarnaast is het handig om eerst het internet af te struinen, zodat je van verschillende apparaten een idee hoeveel ze mogen kosten.

Ga ook eens bij de fabrikanten langs voor zover dat mogelijk is. Laat je eens inspireren (en informeren) in het Experience Center van Miele Vianen, daar kun je tevens hele kookworkshops uitvoeren om de apparaten eens in het echt aan te voelen, en of het bevalt. Kan het je echt serieus aanbevelen..

Dat laatste is, denk ik, belangrijker dan de paar honderd euro verschil onderaan de bon van de keuken.

In de regel gaat Miele apparatuur niet langer mee in de keuken, zeker voor de duurdere prijs vind ik dat niet waard... Daarbij Miele koelkasten komen bij Liebherr vandaan, kookplaten is een Atag electronica, met eigen design.. Vaatwassers en ovens zijn van eigen fabrikaat maar voor de prijs vind ik te weinig terugkrijgen.
Afzuigkap moet je juist kijken naar de kuubs per uur kijken wat dat ding afzuigt en geluidsproductie, vaak zijn de kappen stil maar zuigen ook niet goed af.

Een goede combi: Liebherr koel en vries (Bosch/ Siemens en Neff niet aan te raden, IVM brakke kwaliteit koelsysteem), Oven, vaatwasser en kookplaat Bosch, Neff of Siemens ( 1 fabriek), koffiezetter evt ook Siemens of Bosch.

Etna en Pelgrim is low budget Whirlpool/ Bauknecht er iets boven, maar is met huidige samenwerking met indesit ook niet top te noemen.

Samsung inbouw apparatuur is er ook, maar niet echt een topper..

Shop zelf ook eens met de types op Internet, want de keukenleveranciers verdienen dik op keukenapparatuur!

Advies van de reparateur die EEA voorbij ziet komen...

Dank voor de tips en ervaringen. Goed geïnformeerd een offerte traject in gaan is altijd aan te bevelen.

Voor iemand die niet in het witgoed zit is het lastig om erachter te komen hoe de onderlingen verhoudingen zijn, en wie de uiteindelijke fabrikant is van een bepaald merk.

Waar zit AEG witgoed ongeveer in het verhaal, wellicht wat onder BSH maar boven Whirlpool/Bauknecht?

AEG / Electrolux Zanussi ovens en koel vries zijn tussenmoot, vaatwassers is een kwestie bij goed gebruik wel een jaar of 10 meekan. kookplaten redelijk, meer uitval dan Bosch

Kijk ook naar hoe vaak je de apparatuur gebruikt. Een vaatwasser draait bij ons minstens één keer per dag. De oven misschien één keer per week, en dan om een broodje op te bakken. Daar kan een eenvoudige oven dus volstaan en speelt energieverbruik ook een kleinere rol. Maar als je een fanatieke thuisbakker bent dan ligt dat misschien anders.

Wij zijn blij met onze IKEA-oven, maar ook blij met onze zuinige Liebherr-koelkast.

Frequentie van gebruik is zeker een belangrijke factor om mee te nemen. Voor ons is de kookplaat eigenlijk wel bepalend.

Inmiddels begint er wat duidelijkheid te komen. Met de eisen:
- vlakke inbouw
- 80 cm breed
- directe bediening per zone (dus niet eerst zone kiezen en dan draaien of vegen)
- genoeg ruimte voor 1 grote pan en minimaal 3 middelgrote pannen

kom ik op 1 model van AEG en 1 model van Miele. Afzuigkap van hetzelfde merk als de kookplaat, dat is simpel. Siemens, Bosch en Neff hebben allemaal eerst zone kiezen en dan draaien/vegen en ATAG heeft alleen vlakke inbouw op 90 cm. Ik heb navraag gedaan maar geen antwoord gekregen maar vlakke inbouw staat bij een paar typen specifiek vermeld met een I in het typenummer.

Koelkast en vriezer van AEG is niet interessant, Liebherr is goedkoper (adviesprijs) voor fijnere kasten. AEG heeft plateau's van kunststof met folie, het lijkt me dat dat op de middellange, om niet te spreken van de lange termijn, minder mooi blijft dan glas.

Dus de hoofdsporen nu zijn AEG en Miele. AEG wellicht aangevuld met Liebherr koel- en vrieskasten, Miele wellicht alleen Miele.

Oven een Siemens combi-oven van 60 cm hoog, goedkoper dan een losse 60 cm oven en inbouw magnetron van 45 cm.

Geen inbouwkoffieapparaat, ik drink filterkoffie en dat is goed genoeg.

Zelf even kijken scherpt de eisen en wensen wel aan, dus dat helpt ook wel om bij de leverancier aan te geven wat voor ons belangrijk is. Plus het geeft wel een inzicht in de adviesprijzen. Wat er uiteindelijk in de keuken komt hoeft niet 100% mijn lijstje te zijn, als de leverancier wat beters heeft dan houden we ons aanbevolen :)

[Bericht gewijzigd door Henk H. op (11%)]

Kijk Henk, denk dat op goede spoor bent.. Alleen de vaatwasser nog, zou voor Bosch gaan...

Ik baseer mijn bevindingen op de reparaties die ik doe en daarmee de merken die ik het minsts zie en/ of reparaties het goedkoopst zijn..

PS Hou de afzuigcapaciteit wel in ogenschouw van de afzuiger, heeel vaak ondergeschoven kindje...En een grote ergenis als dat Kreng niet goed afzuigt!!

De huidige vaatwasser is een Bosch uit 2019. Wat mij betreft mag die wel even blijven. Tip voor de capaciteit van de afzuigkap had ik in het achterhoofd, dank daarvoor.

Puur adviesprijzen opgeteld kom ik nu op ca EUR 9.550 met AEG kookplaat en afzuigkap, Liebherr koel/vrieskast, een Siemens combi-oven van 60 cm en huidige vaatwasser. Alles Miele, losse oven, losse magnetron en nieuwe vaatwasser ca EUR 11.910. Alles AEG, ook losse oven, losse magnetron en nieuwe vaatwasser ca EUR 12.370. Hierbij heb ik mijn best gedaan om apparatuur zoveel mogelijk vergelijkbare apparatuur naast elkaar te zetten.

Ik ga er maar vanuit dat de keuken 20 jaar meegaat en de apparatuur 10 jaar. Dus wellicht mogen we eea nog een keer vervangen halverwege. Wat vlak ingebouwde kookplaten betreft is dat misschien nog wel een risico, als we geen passende vervanger kunnen vinden zou mogelijk het hele blad vervangen moeten worden. Daar dat zien we dan wel weer.

Wat betreft je kookplaat, zelf eigenaar van een AEG IKE84445FB sinds 2020. Positief is dat je elke zone apart kan instellen met een slider (meteen gewenste vermogen aangeven). In het gebruik gaan sommige zaken toch irriteren.

Zodra je de kookplaat uitzet zijn àlle instellingen meteen ook weg. Fijn dat je een timer per kookzone apart kan instellen, maar zodra je een lepel op een onhandige plek legt (de powerknop-touchzone) valt de boel uit, en bij het weer inschakelen begin je met alle vermogens en timers op 0. Dit gebeurt trouwens ook wanneer een potje overkookt en het water op de touchzone loopt.

De vermogensregeling is ook soms vervelend. Ik heb de gewoonte om als een pot of pan snel wat heter moet worden, eventjes boost (P) in te schakelen en na een seconde of 10 weer verder op een gewone stand. Wanneer je bij de AEG boost inschakelt (of zelfs gewoon een hogere stand) duurt het 5 seconden vooraleer de kookplaat daar überhaupt iets mee doet. Tegen dan ben ik al weer met iets anders bezig en voor je het weet kookt de pasta over en dan kom je weer in het scenario hierboven :-)

't Zijn kleine dingetjes hoor, maar de Neff inductiekookplaat die ik hiervoor had, had geen van beide issues.

Knappe keuken als die 20 jaren meegaat zonder reparaties of apparatuur vervangen.

Onze Miele vaatwasser ging na 7 jaren toch kapot, een bekend probleem met een sensor. Ik heb dat zelf opgelost, wel met hulp van CO-leden.

Onze keuken is Ikea. Maar de deurtjes zijn kwetsbaar en alles is gevoelig voor vocht. Liefst zou ik al dat spaanplaat dat bij het minste vocht al opzwelt vervangen door massief hout of Trespa of zo.

Heeft iemand dat al eens gedaan? Ander materiaal?

Een lekje in je afvoer en heel de kastjes staan bol.

Op 21 maart 2023 23:33:30 schreef Hoeben:
Knappe keuken als die 20 jaren meegaat zonder reparaties of apparatuur vervangen.

Onze Miele vaatwasser ging na 7 jaren toch kapot, een bekend probleem met een sensor. Ik heb dat zelf opgelost, wel met hulp van CO-leden.

Onze keuken is Ikea. Maar de deurtjes zijn kwetsbaar en alles is gevoelig voor vocht. Liefst zou ik al dat spaanplaat dat bij het minste vocht al opzwelt vervangen door massief hout of Trespa of zo.

Heeft iemand dat al eens gedaan? Ander materiaal?

Een lekje in je afvoer en heel de kastjes staan bol.

dat heb je met ikea, dunne spaanplaat die snel volzuigt met een lekkage en afwijkende maatvoering.

je hebt overigens een losse inzetbodemplaat van alu voor het gootsteenkastje, scheelt een heel stuk als de sifon lekt bijv.

trespa werkt heel goed, toen ik opgroeide had de keuken in mn ouderlijk huis dit als aanrechtblad ( 1 van het eerste in 1975 ) was gebogen trespa 12mm dik. pas toen het tegen de 25 jaar oud was begon de witte toplaag weg te slijten en kwam het bruine erdoorheen. dat is tegenwoordig niet meer te betalen, goede keukens hebben heel hard geperst spaanplaat als kastdeurtjes of mdf. echter mdf kan al helemaal niet tegen vocht.

Op 21 maart 2023 23:33:30 schreef Hoeben:

Daarom:

Op 21 maart 2023 21:58:32 schreef Henk H.:Ik ga er maar vanuit dat de keuken 20 jaar meegaat en de apparatuur 10 jaar.

ook altijd opletten met goochelen in prijzen van die apparaten.

ik ging kijken voor een keuken een aantal jaar terug en ik kreeg 4000€ aan keukenapparaten gratis.
die kookplaat van 1800€ dat ik gratis kreeg, kon ik gewoon elders kopen voor 700-900€. die 4000€ korting was volgens mijn prijzen echter maar een 1600€. en als ze dan 18 000€ rekenen voor een keuken, is die 1600€ maar peanuts. (met 10% korting zou je goedkoper uitkomen)

ze gaan ook afkomen met de boek van de fabrikant van die apparaten waar die prijzen in staan. dat is een boek gedrukt voor die keukenverkoper waar hoge prijzen in staan. datzelfde toestel kost echter niet zoveel.
ik heb uiteindelijk mijn keuken zelf samen gesteld (kasten) en zelf apparaten besteld en kwam VEEEEEEEEEEEEEEEEEEL lager uit aan prijs dan bij zo een totaal keuken verkoper

Puur adviesprijzen opgeteld kom ik nu op ca EUR 9.550 met AEG kookplaat en afzuigkap, Liebherr koel/vrieskast, een Siemens combi-oven van 60 cm en huidige vaatwasser.

En dan met een beetje googlen naar Bijv Keukenloods.nl vind je de keukenapparatuur wel goedkoper, maar dit is dan de beste oplossing toch?

Zelf vind ik het altijd leuk om te lezen hoe iets uiteindelijk afgelopen is. We hebben inmiddels besteld dus dat kan ik nu wel aangeven.

We hebben een brede en ondiepe keuken, 5 x 2,3 m, met een blinde muur van 5 meter. Daar tegenover een doorgang vanaf de eethoek, een stukje muur met kolom en dan een raampartij van ca 2,4 m. Onder de raampartij hebben we nu met een houten blad een bar gemaakt. Aan het verre eind, in de korte muur, nog de deur naar de bijkeuken.

We zijn begonnen met het design merk (Next 125) van de duitse fabrikant Schüller met een greeploze keuken. Indicatie 22K voor alleen de apparatuur en kasten langs de blinde muur. De overzijde moet er natuurlijk ook nog bij, met 2 laden/onderkasten, en ruim 3 m werkblad. We hebben Next 125 dus maar laten varen omdat dat te duur zou worden en een offerte uit laten werken voor een Schüller keuken. Offertebedrag bijna 29K, 4 Miele apparaten, Siemens combi-oven en Quooker, incl. montage en na aftrek van ruim 12K "afrondingskorting". Dat bedrag wilden we niet uitgeven aan een keuken, dus dat de studio laten weten.

Keukenstudio vroeg om nog een kans, en kwam met een Nobilia keuken incl. 5 Etna apparaten en Quooker voor bijna 14K, na aftrek van ruim 2400 euro "afrondingskorting". Zelf monteren.

We zijn zelf verder gaan kijken bij Nobilia, we willen graag een vrij hoog werkblad van 98 cm, en bij het voorstel van de studio zou dat resulteren in een "hoogwater" plint van bijna 20 cm. Daarbij was een vlak ingebouwde kookplaat wel een eis die we niet op wilden geven en wilden we liever andere apparatuur dan Etna. Daarbij was greeploos nog steeds wel een wens.

We hebben uiteindelijk zelf een ontwerp gemaakt in de keukenplanner van Nobilia en dat laten uitwerken door de studio. Maxi keuken met 10 cm plint, een greep in de frontjes die greeploos lijkt, zelf plaatsen, zonder apparatuur voor bijna 13K met een afrondingskortinkje van 240 euro.

Apparatuur uiteindelijk bij de Keuken loods aangeschaft, Miele kookplaat, Novy afzuigkap, Liebherr koel- en vrieskast, Quooker en Siemens combi-oven. Verschil met aanbod keukenstudio op apparatuur was 2100 euro, waarvan ongeveer 1400 euro op de combi-oven. De Keukenloods had een overjarig model met hoge korting in de aanbieding, overjarig of niet maakt voor ons weinig uit.

We zijn nu voor ongeveer 21K klaar (kasten en apparatuur), we zijn erg tevreden met het resultaat en hebben het idee dat we (qua prijs) er wel uit hebben gehaald wat er uit te halen viel.

Van de verkoper, die ons goed geholpen heeft en de nodige tijd aan ons besteed heeft, begrepen we uiteindelijk dat die "afrondingskorting" voor hem eigenlijk ook een black box is. Die korting hangt van een aantal factoren af (totale prijs, merk, apparatuur), ze weten van een aantal dingen dat die een hogere korting geven (5 apparaten van hetzelfde merk) maar bijvoorbeeld Miele geeft weer weinig korting waar de BSH merken dat wel doen.

Montage zelf doen geeft ook de mogelijkheid zelf de apparatuur aan te schaffen, begrijpelijkerwijs zitten de keukenstudio's niet zo te wachten op inbouwen van nieuwe apparatuur die de klant elders heeft aangeschaft. Bij de Keuken loods alle apparatuur als 1 pakket aangevraagd, daar ging ook nog wel wat korting (tov de prijzen op de site) af.

Sja Henk, beetje doorzetten kom je uit bij de luxe die je wel wil hebben en met gewenste resultaat. Ik vind keukenleveranciers echte "boefjes" wat betreft apparatuur, zeggen "met hoge korting op 5 apparaten" maar in werkelijkheid stelt het niets voor.. Ik heb destijds ook zelf de "bos hout" bij de keukenleverancier (keukenkanjer) gekocht en apparatuur zelf geregeld en ja, dat scheelde echt enorm!!

maar de tip van Keukenloods heeft je dus wel geholpen!

Ben benieuwd naar eindresultaat!! Gelukkig geen crappy Etna apparatuur...