Oscilloscope trigger?

Beste leden,

Ik ben nog een behoorlijke noob als het gaat om oscilloscopes maar heb er onlangs eens 1 gekocht die niks meer deed. Voeding gemaakt en geheel gereinigd.

Ben er nu beetje mee aan het spelen en het volgende valt me op.
Als ik de probe op het kalibratie pumt zet 0,5P.P dan kan ik de trigger manueel heel lastig vast krijgen, hij blijft zachtjes weglopen zowel naar links of naar rechts.

Als ik de trigger op auto zet heb ik direct een blanco scherm.

Doe ik wat fout of heb ik te doen met verlopen condensatoren of slechte potmeter contacten....

fred101

Golden Member

Source op channel 1 zetten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Staat tie, auto trigger blijft blanco scherm.

Arco

Special Member

Staat de hold-off knop goed ingesteld? (anders valt de trigger buiten het scherm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Niet op de foto, daar staat de source op external. Met autotrigger aan en de source op ch1 moet je altijd een trace krijgen maar als de trigger op ext staaty krijg je geen beeld want er valt niets te triggeren. Kies de V/div altijd zo dat je zoveel mogelijk scherm gebruikt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ah.... Hij doet het
Volts/div fine tuning stond te laag.

Dank heren, nu ik weet dat hij naar behoren werkt ga ik me verder verdiepen.

Schimanski

Golden Member

Volts/div fine tuning stond te laag.

Als je daar de kleine knopjes op de V/div schakelaar mee bedoeld.. Die staan op de foto ook verkeer, moet helemaal rechtsom staan (cal) anders klopt de spanningsmeting niet. Je CAL signaal van 0,5Vpp moet met een 1:10 probe en V/div op 50mV precies 1 vakje hoog zijn, op 10mV/div 5 vakjes.

in het manual (http://manuals.repeater-builder.com/te-files/LEADER/LEADER%20LS1020%20…) staat op pag. 4-1 precies hoe de knoppen moeten staan.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
RAAF12

Golden Member

En bij Time Variable moet de potmeter ook rechtsom op cal staan. Anders kan je met vakjes tellen op de schermverdeling de frequentie niet meten.
https://www.kylesconverter.com/frequency/cycles-per-millisecond-to-her…