Kleine buizenversterker voor platenspeler naar hoofdtelefoon

Als je echt per see iets met buizen zou willen doen, is dit iets dat mij meer vertrouwen geeft dan die goedkope chinese ontwerpen met hun blauw oplichtende buizen.

https://diyaudioprojects.com/Tubes/6418-Tube-Preamp-Headphone-Kit/

Dit is wel alleen een koptelefoon versterker. Dus zonder riaa correctie curve, en dus ongeschikt als pickupversterker.

Er staan wel veel ontwerpen op die site. De meeste wel met fets en opamps.

Je zou ook zo'n chinees ding voor alleen het kastje en de daar bij horende voeding kunnen kopen. Er zitten erbij die wel met een normale voedingsspanning van z'n 150 volt werken. En dan bouw je daar zelf een echte buizen versterker in. Dat scheelt veel aan zelf bouwen van kastjes geklungel.

Hier is een een eenvoudig ontwerp waar je dat misschien mee zou kunnen doen:

http://www.wkinsler.com/radios/phono_amp.html

Een ingewikkelder ontwerp is de volgende. Deze voorversterker doet niet alleen riaa maar ook een paar andere correctiesystemen van andere merken en platen labels. Net als je voor video V2000, Beta enz. had, heb je ook verschillende audio correctie systemen gehad. Bijvoorbeeld dus het RIAA systeem, het systeem volgens de Audio Engineering Society, en het Europese systeem.

http://www.wkinsler.com/radios/6tubeamp1.html

Hi,

Mijn mening
Buizen zijn niet magisch!

De meeste buizenversterkers vervormen het geluid te veel, vooral bij de schema's die je heel veel tegenkomt bij het zoeken er naar.
Een goed ontworpen buizenvoorversterker zal eigenlijk niet te onderscheiden zijn van een transistor voorversterker die ook goed ontworpen is.

Wat twee buisjes in de rommel van Ebay en Alie doen doe weet ik niet, maar goed kan het niet zijn, als ze al in het signaalweg zijn opgenomen!

Voor de gene die nu denken dat ik een buizenhater ben, dan heb je het toch echt verkeerd, ik heb heel lang met buizen versterkerapparatuur gespeeld en trouwens ook gewerkt beroepsmatig.
Dynaco PAS3x(bouwpakket) en een zelf ontworpen voorversterker met E88CC buizen gebouwd, zeker 10 jaar mee gespeeld en hij staat hier nog in de kast, alleen wel werkkloos.

Vergeet vooral niet de nadelen van buizen apparatuur, dat is veroudering van de buizen en de componenten er omheen, ruisen pruttelen enz, gaat allemaal optreden.
Toen ik nog wat buizen apparatuur ontwikkelde, waren er voldoende E88CC en ECC82/83 van Philips te koop, waarom zeg ik speciaal dit merk,
dit omdat ik zeer veel omroepversterkers heb gerepareerd en in onderhoud gehad, moest zo betrouwbaar mogelijk zijn.
Het zelfde gelde voor de Siemens, Katrein en andere Centrale Antenne systemen waar ik onderhoud aan gedaan heb.
Het bedrijf waarvoor ik werkte wou uit kosten besparing ook wel eens een ander merk buizen proberen, meestal werd de keer er na toch weer Philips gebruikt, rara waarom. :-)
E88CC vaak dus Philips en Siemens, EL84. EL36, EL34, EL504, EL509/19 Philips, ECH81 Philips en Telefunken, bijna alle TV buizen waren van Philips, men repareerde toen ik daar pas kwam werken ook nog TV’s.

Maar goed, buizen met een redelijke kwaliteit, ik zou het nu niet meer kunnen zeggen, heb al heel lang niets meer ingekocht en langdurig getest.
De goede buizen merken zijn er volgens mij niet meer, alleen hier en daar nog wat oude voorraad.

Terug naar die Ebay en Alie doosjes, blauwe LED onder het buisje, que?
Werken op 12V DC anode spaning, tja er komt iets uit aan signaal, zou dat het buizen geluid zijn?
Wil je op die lage Anodespanningen werken, dan zal je daar een buisje voor moeten nemen die daar voor ontwikkeld is, zoals b.v. de ECC86, te koop? natuurlijk niet meer, 40 jaar geleden was hij al schaars.

Een buis voor een IC versterker zetten... wie ben je nu in de maling aan het nemen?

Wil iemand een buizenversterker bouwen, vooral doen, het gloeien van de buizen is b.v. magisch, en als je wat meer kennis hebt, bouw ook eens een een simpel korte golf ontvanger, erg leuk om te doen.
Als je de korte golf leuk vind, of een stereo versterker met 2x een ECL86 om maar eens wat te noemen.
Doe het allemaal wel veilig, met één hand tegelijk er aan werken als het geheel onder spanning staat, mijn haar zit nog steeds wilt in de war, dit van de optaters die ik heb gehad. :+

Bijna alle simpele buizenschakelingen zijn technisch zwak, vaak gevoelig voor externe zaken zoals belastingen, tikken en brom, dit verzin ik niet, je komt er vanzelf snel achter waar ik het hier over heb.
Bouwen op hout, hahahaha, gewoon op een metalen chassis zodat je voldoende massa vlak hebt, hierdoor blijft de brom, handeffect, instraling e.d. controleerbaar.
Gloeidraden twisten en ontkoppelen, weghouden bij gevoelige punten in je schakeling, zorg dat je voedingstrafo niet magnetisch koppeld met je uitgangtrafo is er nog een.

Blijf bouwen, maar buizen zijn niet magisch!

Groet,
Bram

Of begin met de eerder genoemde Oatley kit.

Op 2 april 2023 14:58:32 schreef Arco:
Er zitten toch een stuk meer ic's in als buizen... ;)

[bijlage]

Of de buizen echt iets doen staat er niet bij, alleen 'warm geluid' (maar dat kan ook door de gloeidraden komen... :) )

Op een scherpere foto is wat grut rond pin 1 (G) en 7 (K) te zien, en de heaters zijn aangesloten (de leds zou ik meteen weghalen). Ik zie niet wat er aan de anode hangt. Mijn gok is dat de buisjes als kathodevolger (geen versterking) gebruikt worden, heeft weinig nut.

Datasheet van de buis: https://frank.pocnet.net/sheets/087/5/5654.pdf

BTW, wat is dat spul allemaal foeilelijk.

Op 3 april 2023 20:40:01 schreef blackdog:
... mijn haar zit nog steeds wilt in de war, dit van de optaters die ik heb gehad. :+

Nu weet ik hoe je er uitziet :)

Nou ohm pi...

Wat de buitenkant van het hoofd betreft, komt het vooral, als ik net uit bed kom, redelijk in de buurt.
Wat de capaciteiten van de inhoud van het brein van deze meneer betreft, ik mag niet eens in zijn schaduw staan! ;)

Groet,
Bram

Op 3 april 2023 20:40:01 schreef blackdog:
Een goed ontworpen buizenvoorversterker zal eigenlijk niet te onderscheiden zijn van een transistor voorversterker die ook goed ontworpen is.

Ik heb hier een buizeneindversterker staan met EL34 buizen in de eindtrappen en eerlijk gezegd hoor ik nauwelijks verschil met een goede transistorversterker.

Buiten het gewicht en het uitzicht is er niks magisch aan. Iedereen die het ding in werking ziet vraagt wel wat voor iets dat is, maar daar stopt het zowat. En o ja, de eindtrappen draaien op 415V met behoorlijk wat power erachter. Vele malen gevaarlijker en potentieel schokkender (of erger) dan de voedingsrails van de gemiddelde transistorversterker.

Niet dat ik iets tegen buizen heb hoor, maar ik zou dat ding niet meer bouwen nu ik beter weet...

@topicstarter: wellicht te laat, maar zag je deze?
https://www.circuitsonline.net/aanbod/28958/audio-en-video/voorverster…
Die heeft zowel riaa-correctie als een hoofdtelefoonuitgang, precies wat er werd gezocht, toch?