Goedemiddag,
Is het mogelijk om 6 batterijen (lood) van elk 6 volt en 200 Amp zijn en geschakeld als 36 volt te laden met een acculader
(die niet anders kan dan alleen maar laden) en daar een soort van
solar achtig iets tussen te zetten die op een nette manier de spanning regeld?
De oplader is een Telwin Computer 48/2
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Alvast Dank.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die lader is volgens opgaaf standaard geschikt van 6 tot 48v, dus kun je zo gebruiken. (valt verder niks te regelen.)
Hallo,
Dat is een kort en bondig antwoord.
Daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord.
Maar ben ik erg onduidelijk geweest. Dus nogmaals een poging.
Deze baterijlader kan niet anders dan laden, overladen enz daar houd hij geen rekening mee.
Ik dacht als ik hem nou eens kan foppen en er een mppt solar 36 volt tussen te zetten.
Ik neem aan, maar misschien onjuist, dat de mppt geen verschil ziet tussen de oplader en een zonnepaneel.
Hoop nu wat duidelijker geweest te zijn.
Groet, Notenkraker
Op 4 april 2023 18:15:24 schreef Notenkraker:
Hallo,Dat is een kort en bondig antwoord.
Daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord.Maar ben ik erg onduidelijk geweest. Dus nogmaals een poging.
Deze baterijlader kan niet anders dan laden, overladen enz daar houd hij geen rekening mee.
Ik dacht als ik hem nou eens kan foppen en er een mppt solar 36 volt tussen te zetten.Ik neem aan, maar misschien onjuist, dat de mppt geen verschil ziet tussen de oplader en een zonnepaneel.
Hoop nu wat duidelijker geweest te zijn.
Groet, Notenkraker
Dan zit er weinig anders op dan controleren met een zuurweger, tenminste als het normale lood-zuur accu's zijn.
Je kunt wel de max laadspanning meten, al of niet automatisch en als die bereikt is, de lader afschakelen.
Een andere lader is natuurlijk ook een optie.
In theorie wel mits de lader stroombegrenzing heeft (maar dat zal wel) maar ook instelbaar is (of lager is) dan de maximale stroom die die MPPT mag hebben op z'n PV poort
Maar goed, het is wel een hele creatieve oplossing, gewoon een geschikte lader kopen is een stuk logischer.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er is niet veel bekend van dat ding, niet eens een fatsoenlijke manual of datasheet...
Als de laadspanning max. 6.85v per 6v accu is, kan de lader onbeperkt aan blijven...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 4 april 2023 18:15:24 schreef Notenkraker:
Ik dacht als ik hem nou eens kan foppen en er een mppt solar 36 volt tussen te zetten.
Je hebt rond de 1500 euro (random search gedaan naar een 200Ah accu) aan accus, en je wilt gaan prutsen met een MPPT tussen de lader (die er voor bedoeld is) en de accus te gaan zetten.
Omdat er bij dat "telwin" ding "computer" in de titel staat, zou ik denken dat dit ding "intelligent" is en meet hoeveel accus er aan hangen en zich daarop aanpast. En hij hoort dan te voorkomen dat de accu overladen wordt.
Een MPPT op een niet-zonnepaneel aansluiten, werkt soms. Maar er kan ook van alles aan "rare effecten" gaan plaatsvinden omdat ie dus dingen ziet gebeuren die een zonnepaneel niet zou doen.
Hallo,
Helaas ik ben redelijk nieuw op dit forum en vind de antwoorden teleurstellend. Het komt er in feite op neer dat ik een aangepaste lader moet kopen. De aanschaf, 3 jaar geleden was € 350,- dus koop je geen nieuwe als hij goed werkt. Hij was aangeschaft om 12 baterijen van elk 225 Amp binnen 10 uur te laden. Het op tijd van de lader afhalen was in het verleden mogelijk echter ben ik verhuist en moet ik daar 100 km voor gaan rijden. dus als het automatische kan....
Trouwens waar vind ik een oplader die al deze baterijen binnen deze tijd laad?, lood baterijen inderdaad!
Ik wil graag weten, zeker van de mensen die verwijzen naar een nieuwe acculader waar ik een dergelijke acculader kan kopen met wel een dergelijke regelaar en die ze ook binnen de 10 uur kan laden.
Wat mij betreft zetten wij dit soort discussies niet door.
Graag wil ik weten of er iemand is die mij uit kan leggen of het mogelijk is om een mppt aan te schaffen of waarom niet.
Met vriendelijke groet,
Notenkraker
Bouw een eenvoudige schakeling die de lader ontkoppelt/uitschakelt zodra de
max spanning = max lading is bereikt.
Dat is m.i. de meest goedkope en veilige oplossing.
Even gekeken bij de specs van de lader:
Professional battery charger for charging all types of batteries (WET) with 6/12/24/36/48V voltage.
With protection against overloads and polarity reversal.
Allows simultaneous charging of several batteries in series.
Equipped with ammeter and voltmeter.
dus eh ... het lijkt er op alsof t kan wat je wilt.
[Bericht gewijzigd door EgbertG op (51%)]
Arco
Special Member
Heb je wel een duidelijke manual waarin staat wat 't ding exact wel kan?
Enige manual die ik heb gezien is een onduidelijk geval wat ging over de hele laderserie, in tientallen talen, en waar eigenlijk weinig tot niets nuttigs in stond...
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 4 april 2023 19:28:57 schreef EgbertG:
Bouw een eenvoudige schakeling die de lader ontkoppelt/uitschakelt zodra de
max spanning = max lading is bereikt.Dat is m.i. de meest goedkope en veilige oplossing.
Even gekeken bij de specs van de lader:
Professional battery charger for charging all types of batteries (WET) with 6/12/24/36/48V voltage.
With protection against overloads and polarity reversal.
Allows simultaneous charging of several batteries in series.
Equipped with ammeter and voltmeter.dus eh ... het lijkt er op alsof t kan wat je wilt.
Zeer veel dank,
Heb je ook een suggestie voor deze "eenvoudige"schakeling?
Op 4 april 2023 19:40:55 schreef fred101:
[...]
[..]
Ik wens je nog een fijne dag.
[Bericht gewijzigd door Sine op (27%)]
Zeker heb ik die, maar waarom zou je t maken als de lader zelf
al een overspanningsbeveiliging blijkt te hebben?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 4 april 2023 19:24:04 schreef Notenkraker:
Hallo,Helaas ik ben redelijk nieuw op dit forum en vind de antwoorden teleurstellend. Het komt er in feite op neer dat ik een aangepaste lader moet kopen. De aanschaf, 3 jaar geleden was € 350,- dus koop je geen nieuwe als hij goed werkt. Hij was aangeschaft om 12 baterijen van elk 225 Amp binnen 10 uur te laden. Het op tijd van de lader afhalen was in het verleden mogelijk echter ben ik verhuist en moet ik daar 100 km voor gaan rijden. dus als het automatische kan....
Trouwens waar vind ik een oplader die al deze baterijen binnen deze tijd laad?, lood baterijen inderdaad!
Ik wil graag weten, zeker van de mensen die verwijzen naar een nieuwe acculader waar ik een dergelijke acculader kan kopen met wel een dergelijke regelaar en die ze ook binnen de 10 uur kan laden.
Graag wil ik weten of er iemand is die mij uit kan leggen of het mogelijk is om een mppt aan te schaffen of waarom niet.
Maar welk probleem probeer je op te lossen?
Het letterlijke antwoord op je vraag is dat het op jouw manier niet of niet goed gaat werken, maar mensen denken graag mee en willen helpen zoeken naar een oplossing die wel werkt en willen je dus niet met een kluitje in het riet sturen. Zelfs als je dat zelf wel graag wilt.
De handleiding is nogal algemeen, dat er 'computer' op staat zegt blijkbaar niets. Het ding moet de 'tronic' module hebben om zelf lading te kunnen afbreken.
Een powerpoint tracker is in ieder geval niet de oplossing, die gaat een zo hoog mogelijk vermogen uit de lader proberen te trekken.
Je mag zelf bedenken wat er dan gebeurt.
[Bericht gewijzigd door Sine op (36%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 4 april 2023 19:24:04 schreef Notenkraker:
Hallo,Helaas ik ben redelijk nieuw op dit forum en vind de antwoorden teleurstellend. Het komt er in feite op neer dat ik een aangepaste lader moet kopen. De aanschaf, 3 jaar geleden was € 350,- dus koop je geen nieuwe als hij goed werkt. Hij was aangeschaft om 12 baterijen van elk 225 Amp binnen 10 uur te laden. Het op tijd van de lader afhalen was in het verleden mogelijk echter ben ik verhuist en moet ik daar 100 km voor gaan rijden. dus als het automatische kan....
Maar welk probleem probeer je pecies op te lossen? Een goede vraag begint bij het begin en niet halverwege bij een conclusie die de simpelste oplossingen bij voorbaat uitsluit.
Heb je gemerkt of gemeten dat het ding de accu's door overlading om zeep helpt, of nog wat anders?
Het letterlijke antwoord op je vraag is dat het op jouw manier niet of niet goed gaat werken, maar mensen denken graag mee en willen helpen zoeken naar een oplossing die wel werkt en willen je dus niet met een kluitje in het riet sturen. Zelfs als je dat zelf wel graag wilt.
Met de informatie die je geeft, denk ik dat EgbertG een goede oplossing voorstelt. Als de lader echt niet kan wat jij wilt, dan bouw je er een zo simpel mogelijke schakeling achter.
Arco
Special Member
De AliEx omschrijvingen zijn wat cryptisch, maar zo te zien moet deze het kunnen: https://vi.aliexpress.com/i/32826581169.html
Met alleen afschakelen op spanning kom je er ook niet.
Als de accu's de gewenste spanning bereikt hebben zijn ze nog niet vol.
Op 4 april 2023 19:46:36 schreef EgbertG:
Zeker heb ik die, maar waarom zou je t maken als de lader zelf
al een overspanningsbeveiliging blijkt te hebben?
Beste EgbertG,
Daar ben ik ook tegen aan gelopen, volgens de Engelstalige handleiding beschikt hij inderdaad over die beveiliging. In het Nederlandstalige handleiding staat dat niet. Ik heb er ettelijke keren over gebeld.
De eindconclusie is dat ze met de handleiding de fout zijn ingegaan deze oplader beschikt niet over een laad beveiliger.
Vriendelijke groet,
Notenkraker
Goed punt .... van dat dan nog niet helemaal vol zijn van de accu.
Ik heb ooit een kleinere Telwin gebruikt die bij een 12v accu nooit hoger
kwam dan 14.4 volt. De kans is groot dat deze unit ook de spanning onder
controle houdt.
Je kunt desnoods een keer als je wat langer ter plekke bent in de gaten
houden wat jouw unit doet. ( max 43.2 volt dan )
Op 4 april 2023 20:15:35 schreef EgbertG:
Goed punt .... van dat dan nog niet helemaal vol zijn van de accu.Ik heb ooit een kleinere Telwin gebruikt die bij een 12v accu nooit hoger
kwam dan 14.4 volt. De kans is groot dat deze unit ook de spanning onder
controle houdt.Je kunt desnoods een keer als je wat langer ter plekke bent in de gaten
houden wat jouw unit doet.
naast het feit dat mijn Telwin uitgerust is met diverse voltages zijn er ook nog een aantalstanden die bepalen wat de amperage moet zijn.
Mijn batterijen hou ik bij het opladen op +/- 41volt (als ik erbij ben)
Ook geprobeerd met andere voltage maar de zaak gaat op de een of andere manier niet goed elke maand gaat er in die 12 accu's bijna 2 liter water in.
Dus ja..... wat moet ik doen
dan lijkt het inderdaad alsof ze overladen worden....
Het Aliexpress printje dat Arco voorstelt is dan een goede om
in ieder geval af te schakelen mocht het boven de 43.2 volt komen.
Dan zit je sowieso al op een behoorlijke vulling van je accu.
Hoe langzamer laden hoe beter ....
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Simpele schakeling om bij een in te stellen spanning de accu lader uitgang uit te schakelen met een relais. R6 is een relais spoel. Component waarden zijn een benadering, alleen even in een sim ontworpen. Die 1M zet de hysteresis, het is uit te rekenen welke waarde hij moet hebben anders gaat de later staan hikken. Rechts het schakel profiel. Comparator is niet kritiscxh, zolang hij de relais stroom aankan, anders een extra torretje of mosfet. Ook een diode over het relais zetten.
Dat alles is geen alternatief voor een "echte" lader.
Een beetje PB lader volgt een specifiek laadpatroon (CC laden tot 43.5V en dan na laden / onderhoudsladen op 41.4V)
Dat is ook een stuk vriendelijker voor je accu's